Gezondheid alle pijlers

Wachttijd afspraak huisarts

13-03-2017 15:53 59 berichten
Puur uit nieuwsgierigheid;



Als je belt naar je huisartsenpraktijk, wanneer kun jij dan terecht?



Ik heb vanochtend gebeld en kan pas vrijdag terecht, vind ik nogal een behoorlijke wachttijd! Het is voor mijzelf en ik verwacht dat het niks levensbedreigend is maar als mijn kindeeen ziek zouden zijn dan lijkt me dit toch echt onacceptabel.
Alle reacties Link kopieren
Vaak dezelfde dag of de dag erna. Ik zit bij een kleine praktijk. Zat hiervoor bij een hele grote praktijk en zelfs voor dringende zaken moest ik een week wachten. Dus overgestapt en ben hier veel blijer mee.
Alle reacties Link kopieren
Als het geen spoed is, moet ik nog al eens een paar dagen wachten. Maar de twee keer dat het echt spoed was, mocht ik direct komen, en die ene keer dat ik zei dat ik niet kon komen, deed de ha zonder discussie een visite thuis.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Mijn huisartsenpraktijk heeft elke ochtend van 7:30 - 8:30 vrij spreekuur. Dan kom je altijd aan de beurt. Je weet dan vooraf niet bij welke huisarts je komt en het is vaak lang wachten in een drukke wachtkamer. Ga je niet naar het spreekuur, dan kan het wel eens een aantal dagen duren als je bij je vaste huisarts wil.
Alle reacties Link kopieren
Dezelfde dag of de dag erna.
Overigens ...

Ik ben Belgje en als ik ziek ben en niet kan werken MOET ik gewoon binnen de 2 dagen een doktersattest aan mijn werk kunnen voorleggen.

Een week moeten wachten is dus geen optie.



Alle dokters hier in België weten dat ook.
Ik vraag me wel af wat mijn praktijk verkeerd doet dat ik nooit sneller dan binnen 5 dagen terecht kan. Het is een praktijk met zo'n 7-8 huisartsen. Hebben ze dan gewoon meer patiënten per huisarts? Of werken ze inefficiënt?



Sowieso werken ze zo dat je alleen bij je eigen huisarts kunt. Tenzij diegene vrij is/op vakantie is en je situatie spoedeisend is, dan mag je bij een andere terecht.
quote:Mietrot schreef op 13 maart 2017 @ 16:45:

Overigens ...

Ik ben Belgje en als ik ziek ben en niet kan werken MOET ik gewoon binnen de 2 dagen een doktersattest aan mijn werk kunnen voorleggen.

Een week moeten wachten is dus geen optie.



Alle dokters hier in België weten dat ook.Dus voor een buikgriep of gewone griep MOET je naar de huisarts? Daar zou ik echt niet op zitten te wachten en dat zorgt toch voor onnodig veel extra werk voor zo'n arts?
quote:plek schreef op 13 maart 2017 @ 16:49:

Ik vraag me wel af wat mijn praktijk verkeerd doet dat ik nooit sneller dan binnen 5 dagen terecht kan. Het is een praktijk met zo'n 7-8 huisartsen. Hebben ze dan gewoon meer patiënten per huisarts? Of werken ze inefficiënt?



Sowieso werken ze zo dat je alleen bij je eigen huisarts kunt. Tenzij diegene vrij is/op vakantie is en je situatie spoedeisend is, dan mag je bij een andere terecht.



Hier mag je zelf weten bij wie je gaat.



Ik heb een vaste arts, maar als die toevallig vakantie heeft, zijn vrije dag, ... ga ik wel bij één van de andere drie.

Mijn dossier steekt in de computer en daar kunnen ze dus allemaal bij.



Zij hebben liever dat je bij hen in de praktijk blijft komen, dan dat je zomaar naar een andere huisarts overloopt .
quote:plek schreef op 13 maart 2017 @ 16:49:

[...]



Dus voor een buikgriep of gewone griep MOET je naar de huisarts? Daar zou ik echt niet op zitten te wachten en dat zorgt toch voor onnodig veel extra werk voor zo'n arts?



Jep, voor elke afwezigheid moet ik een briefje hebben.

Geldt ook voor kinderen op school. (Al mag een ouder daar 3 à 4 keer per jaar voor maximaal 3 dagen zelf een briefje schrijven.)



Zorgt er vooral voor dat de wachtzaal 's morgens overvol zit.

Want er zijn van die bedrijven die eisen dat je briefje voor 10 of 11 uur 's ochtends binnen is.

Of die van minuut tot minuut willen weten waar je zit, zodat ze een controle-arts kunnen sturen nadat je bij je eigen huisarts buiten bent.



(Hier is 't reglement "binnen twee dagen op kantoor binnen" - eventueel met de post. Een controle-arts sturen ze quasi nooit.)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook wel 3 dagen wachttijd, tenminste als er geen spoed is.

Als je om 8 uur wilt, ben je vaak het snelst aan de beurt.Meesten willen niet om 8 uur
Dezelfde dag.
Bij ons kan je in het telefoonmenu aangeven of je een afspraak wil maken voor dezelfde dag of voor een andere dag. Ik kan dus ook altijd wel dezelfde dag nog terecht als ik bel en dat graag wil. Soms zelfs al een half uur na mijn belletje wel is de wachttijd in de wachtkamer vaak nog wat langer. Ik ben nog nooit op de afgesproken tijd aan de beurt geweest, loopt altijd uit.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij duurt het doorgaans ook week of anderhalve week. Hangt ook van de klacht af denk misschien dat het dan eerder kan. Maar nog nooit haast gehad gelukkig.
Ik doe mijn best
Hier vrijwel altijd dezelfde dag. Een week wachten lijkt me erg vervelend.
Meestal dezelfde dag. Maar niet altijd bij mijn eigen huisarts maar dat boeit me dan niet zo
Alle reacties Link kopieren
afhankelijk van de klacht en wanneer jezelf kunt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Meestal dezelfde dag, soms een dag wachten, ligt aan je klachten.



3 weken terug namen ze niet op rond 14 uur dus ben even langs gelopen. Het ging psychisch echt niet goed en ik zei dat ik zo snel mogelijk een afspraak wilde hebben. (niet bozig of met tranen ofzo) ik denk dat ze toch wel iets zag want ik kon vrijwel direct terecht en ze vroeg zelfs niet wat de klachten waren.

En idd als ik bel voor overleg dan zeggen ze eigenlijk altijd: kom maar even langs. Op zich heel netjes. Werken wel meerdere huisartsen en ik heb geen vaste huisarts of voorkeur.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Meestal dezelfde dag.
Alle reacties Link kopieren
Dezelfde dag. Meestal zelfs binnen 2 uur. 1 keer smiddags gebeld en zelfs toen kon ik nog die middag komen. Het zijn 2 huisartsen. Uitloop is ook minimaal. Max 10 minuten.



Ook hebben ze extra vroeg spreekuur vanaf 7 uur. En avond spreekuur tot 21.00 uur. Ik denk dat ze bijna nooit vrij zijn.
Alle reacties Link kopieren
En toen min moeder zich zorgen maakte (ik had het psychisch zwaar) en zij haar zorgen kenbaar maakte bij hem belde hij mij dezelfde dag op of ik langs wilde komen. Ik ben dus heel blij met hem.
Afhankelijk van de klachten snel of minder snel.
Alle reacties Link kopieren
Raar, over 4 dagen pas een afspraak.... als ik voor 9 u bel kan ik dezelfde dag terecht. mochten ze het erg druk hebben de volgende dag hooguit.
Don't cry, buy a bag and move on.
Nou ik schop hem even omhoog. Zo boos!

Tijdje pijn in oksel en borst en weer nieuw plekje op borst ontdekt, reden voor een bezoekje dus en al helemaal omdat mijn moeder borstkanker heeft gehad. Om 08.00hr gebeld en ja hoor, kan niet eerder dan vrijdag terecht. Dan zou ik op zn vroegst toch pas maandag onderzoek in de mammapoli kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:zusters schreef op 27 maart 2017 @ 08:29:

Nou ik schop hem even omhoog. Zo boos!

Tijdje pijn in oksel en borst en weer nieuw plekje op borst ontdekt, reden voor een bezoekje dus en al helemaal omdat mijn moeder borstkanker heeft gehad. Om 08.00hr gebeld en ja hoor, kan niet eerder dan vrijdag terecht. Dan zou ik op zn vroegst toch pas maandag onderzoek in de mammapoli kunnen doen?Jeetje dat vind ik wel heel lang voor zoiets. Heb je wel de reden aangegeven en dat je je zorgen maakt?
quote:pien6 schreef op 27 maart 2017 @ 11:44:

[...]





Jeetje dat vind ik wel heel lang voor zoiets. Heb je wel de reden aangegeven en dat je je zorgen maakt?Ja zeker! Maar er was echt geen plek in de agenda.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven