Gezondheid alle pijlers

Wanneer met rugpijn naar de dokter?

02-11-2013 20:30 50 berichten
En heeft het zin?



Woensdag tijdens sporten iets verkeerds gedaan. Heb wel vaker last van mijn rug maar nooit zo erg als dit. Zit in mijn spieren dus niets gekneusd of gebroken.

Ben al 3 dagen thuis, kan bijna niet lopen.



Wat is wijsheid? Met rust over laten gaan? Pillen van de dokter, als die bestaan? Fysio?

Ik wil maandag eigenlijk wel weer aan t werk, maar zoals het nu is gaat dat niet.



Iemand tips?



Warm houden doe ik al, warmtepleisters, hete douche en alleen maar op de bank liggen, zitten doet ook te veel pijn. Af en toe proberen te lopen om soepel te blijven en te eten enz.
Ik zou maandag wel even gaan. Die wijsheid waar je hier om vraagt liet ik aan de huisarts over.
Alle reacties Link kopieren
Informeren bij de huisarts of t verstandig is om de boel los te masseren door een professional.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
In beweging blijven is heel belangrijk! Als het om spierpijn gaat zal het eerste advies van je huisarts dan ook zijn om in beweging te blijven, en slik gerust paracetamol 3-4dd 2 tabletten zodat je makkelijker beweegt. Als je er vaker last van hebt kan de fysio je helpen met je houding en trainen ed maar in het acute moment vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd de huisarts bellen om info te vragen en zeggen dat je niet weet wat je nu moet.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Als je nauwelijks meer kunt lopen lijkt me een belletje naar de huisarts niet overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Een collega van mij heeft veel baat gehad bij een dry needling behandeling door de fysio bij acute rugpijn.

Toch maar even naar de huisarts? Of anders de fysio?
Alle reacties Link kopieren
Huisarts! De rugpijn verkrampt en door de verkramping houd je rugpijn. Hier een ervaringsdeskundige. Met goede pijnstilling en de juiste oefeningen ben je er snel vanaf.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
rust en gedoseerd bewegen.

Je gaat naar de dokter bij uitval of als het langer dan een week of 6 duurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pokkewijf schreef op 02 november 2013 @ 20:51:

Huisarts! De rugpijn verkrampt en door de verkramping houd je rugpijn. Hier een ervaringsdeskundige. Met goede pijnstilling en de juiste oefeningen ben je er snel vanaf.Helemaal waar. Maar begin dan nu inderdaad met 4 keer per dag 2 paracetamol, dan weet je al hoeveel dat doet en of je nog extra pijnstilling nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Rugklachten zijn altijd erg vervelend! Je wordt sterk door beperkt.



Ik verdien mijn geld door het behandelen van rugklachten, dus heb er denk ik wel verstand van.



Wat jezelf kan doen;

1) pijnstillers, vraag je apotheek om advies. Pijn geeft stress en je gaat stresshormonen produceren. Je gaat door pijn slechter slapen, waardoor je minder goed herstelt.

2) blijf in beweging. Probeer het zitten zoveel mogelijk te beperken. Zitten op de rand van een tafel of hoge tuinstoel gaat meestal get beste.

3) bij het liggen op de rug een kussen onder de knieën leggen. En bij het liggen op de zij een kussen tussen de knieën leggen

4) ijszak op de pijnlijke plek keggen. Dus geen warmte! Wat leg je op de enkel, wanneer je je enkel verzwikt? Juist ja, ijs! Uiteraard niet direc op de huis, altijd een tissue of theedoek leggen, en voor maximaal 15 minuten. Dit kan je elk uur herhalen.

5) enkele rode vlaggen (reden om de huisarts te bellen) zijn; controle verlies over de blaas of dikke darm. Of te wel je gaat in je broek plassen of poepen, of wanneer je totaal geen kracht meer hebt in je been, totaal verlamt. Dus niet een beetje kractverlies doorpijn.



Blijf lekker in beweging, en ga maandag rustig werken. Maar pas de intensiteit aan. Stil zitten thuis, is niet he beste wat je kan doen. En verder geduld hebben.



Wil je je herstel bevorderen maak dan een afspraak bij een NCA chiropractor.



Beterschap!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Naar de HA.

Klinkt in mijn oren als spit maar dat schiet er dikwijls ook weer snel uit.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 02 november 2013 @ 21:37:

Naar de HA.

Klinkt in mijn oren als spit maar dat schiet er dikwijls ook weer snel uit.Spit schiet er wel zo in maar niet zo maar weer uit.
spit gaat echt vanzelf over
ik slik al ibuprofen, dan heb ik minder pijn bij het liggen zitten.



Met niet lopen bedoel ik: ik kan niet rechtop staan, wel een beetje schuifelen en moet echt steun hebben bv door me aan de muur vast te houden en dan gaat het nog tergend langzaam en dan ook zo af en toe dat mijn been me niet houdt.



Ik zal eens googlen op spit.
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op 02 november 2013 @ 22:03:

ik slik al ibuprofen, dan heb ik minder pijn bij het liggen zitten.



Met niet lopen bedoel ik: ik kan niet rechtop staan, wel een beetje schuifelen en moet echt steun hebben bv door me aan de muur vast te houden en dan gaat het nog tergend langzaam en dan ook zo af en toe dat mijn been me niet houdt.



Ik zal eens googlen op spit.Ga aan de paracetamol, beter voor je maag.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
grappig: google zegt "normaal bewegen", maar dat gaat dus niet.



Ik ben niet iemand die bij een beetje pijn meteen niets meer doet, vaak ga ik te lang door bij pijn, maar deze pijn die ik nu voel is echt extreem.



bedankt voor alle reacties trouwens.
quote:Tickel schreef op 02 november 2013 @ 22:05:

[...]



Ga aan de paracetamol, beter voor je maag.Heb ik niet in huis.. wellicht morgen een poging doen om naar de drogist te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Spit, betekent niets anders dan acute rugpijn zonder uitstraling. Ander woord is lumbago. Je klachten klinken niet raar in de oren.



Niet zo raar dat je niet rechtop kan staan. Grote kans dat er facetgewrichtjes aan de achterkant van je rug geïrriteerd zijn. Je onderbewustzijn zorgt er wel voor dat je daar geen extra gewicht op wilt hebben. Niet anders dan dat je na een verstuikte enkel moeilijk op je voet kan staan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op 02 november 2013 @ 22:06:

grappig: google zegt "normaal bewegen", maar dat gaat dus niet.



Ik ben niet iemand die bij een beetje pijn meteen niets meer doet, vaak ga ik te lang door bij pijn, maar deze pijn die ik nu voel is echt extreem.



bedankt voor alle reacties trouwens.

Ik heb zelf een aantal keren spit gehad. Ik slikte in de ochtend 2 paracetamol en daarna iedere 4 uur eentje. Maakte voor mij het lopen een stuk makkelijker.

Doordat je nu erge pijn hebt verkramp je, dat maakt het probleem alleen maar erger.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Met normaal bewegen wordt bedoeld dat je niet stil in je bed gaat liggen of op een stoel gaat zitten. Maar dat je in beweging blijft. Natuurlijk gaat dit anders, langzamer, moeilijker, pijnlijker, maar blijf zoveel mogelijk alles normaal doen, zoals; je huishouden, je hond uitlaten, werken, bewegen, etc.



Gewoon geduld hebben. Wanneer je flink je enkel verstuikt is dit ook na 3 dagen niet over!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een soms twee keer per jaar heb ik ook mega rugpijn, het zijn bij mij ook altijd mijn spieren.

Ik ga zo snel mogelijk naar de Fysio. De fysio masseert mijn rug spieren en daarna, gaat het een stuk beter (kan ik weer werken), drie dagen later nog een keer fysio en mijn rugpijn is over

Ik slik voordat ik ga slapen dan Ibuprofen, zodat die spieren beter ontspannen.



Sterkte!!!
Alle reacties Link kopieren
Maar …………………… je geeft aan datje vaker last hebt van je rug. Wanneer ga je daar iets aan doen? Het is namelijk echt mogelijk om rug sterker te maken (denk dan vooral aan rompstabiliteitsoefeningen, minder zitten, minder stress, voldoende rust, etc) en zo de kans op rugklachten te verminderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
http://www.werkendlichaam ... ulp-bij-lage-rugpijn.html
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven