Gezondheid alle pijlers

Wat helpt echt tegen keelpijn?

26-10-2016 08:26 44 berichten
Sinds een aantal dagen ben ik verkouden en heb ik flinke keelpijn. Overdag gaat het nog wel, maar na een dag werken, waarbij ik veel moet telefoneren is mijn keel ontzettend pijnlijk.



Vooral in de nacht is het een drama. Vannacht ook weer nauwelijks geslapen. Mijn keel is zo droog en rauw, op het moment dat ik in slaap val, of net even slaap, schrik ik wakker met het gevolg dat ik stik. Heel beangstigend en vervelend. Hierdoor durf ik ook niet goed meer te gaan slapen.



Ik drink de hele dag door veel water en thee met honing. Zuig op dropjes, maar ben inmiddels zo misselijk van alle zoete troep, ook vannacht constant drinken en sabbelen, anders is het geen doen. Paracetamol neem ik, maar helpt ook niet veel. Wat helpt goed tegen keelpijn, iemand ervaring met bijvoorbeeld Strepsils of andere vrij verkrijgbare geneesmiddelen tegen keelpijn? Ik zou zo graag wil slapen..
Alle reacties Link kopieren
Vreemd dat paracetamol niet helpt. Een pijnstiller slikken is in t algemeen efficiënter dan sprays of tabletjes.



Mag je een hogere dosage nemen,?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2016 09:10
Reden: medisch advies
% gewijzigd
Geen strepsel maar echte keeltabletten halen,die zijn gewoon te koop bij Etos of kruidvat. BV hibitane of trachitol
strepfen werkt echt zelfs bij een keelontsteking.

niet strepsils , goed opletten in de winkel.
Halve citroen uitpersen en mengen met flinke lepel honing en hier een paar x en lepel van nemen helpt bij mij meestal heel goed. En als paracetamol niet werkt, dit ipv met water met koffie nemen (helpt iig super tegen hoofdpijn)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij, zoon en vriend werkt warme melk met een lepeltje honing altijd erg goed.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
[...]

Fout advies, veel te hoge dosering ibuprofen (en waar koop jij die 500?)



3x per dag 1000mg paracetamol en 3x per dag 400mg ibuprofen, dat is het maximale wat je mag gebruiken van vrij verkrijgbare geneesmiddelen. En verder de keel vochtig houden, zoals je al doet met water en snoepjes om op te sabbelen. Probeer vooral om niet te hoesten en te schrapen, niet je keel verder irriteren.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2016 09:10
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij Trachitol
[...]

Dit, maar dan iets minder vaak (3-4 keer dacht ik, check de bijsluiter maar).Ibuprofen is ontstekingsremmend. Als je een keelontsteking hebt, is je keel gezwollen; iboprofen gaat die zwelling tegen.

Als het niet beter wordt, zou ik trouwens wel even de huisarts bellen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2016 11:16
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Gorgelen met propolis tinctuur. Is natuurlijk antibioticum.
Alle reacties Link kopieren
Gorgelen met zout water
Een natte doek om de keel en daarover een shawl.
Alle reacties Link kopieren
En even rust nemen van je werk. Als je de hele dag moet telefoneren is dat niet bevorderlijk voor de genezing.
Alle reacties Link kopieren
Spoelen en gorgelen met chloorhexidine
Alle reacties Link kopieren
Ik maak dan een drankje van een beker gekookt water,twee eetlepels verse citroensap een schijfje van een cm verse gember een lepel honing en een theelepel kaneel poeder, dit even laten staan en af en toe roeren, steeds als je keel pijn doet een slokje nemen en die heel langzaam en zachtjes inslikken, na een tijdje merk je dan de pijn minder wordt. dit mag je de hele dag drinken en ook sávonds naast je bed zetten. succes
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 26 oktober 2016 @ 08:47:

[...]



Fout advies, veel te hoge dosering ibuprofen



.zal het de huisarts doorgeven
Alle reacties Link kopieren
[...]



Ibuprofen is het advies 3x per dag.

Geeft alsjeblieft geen adviezen betreft medicatie hier op het forum
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-10-2016 09:11
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Warm houden en hot coldrex voor het slapen.

Trachitol.

Thee met honing zo warm mogelijk drinken.

Uitspugen wat je ophoest als je daartoe gelegenheid voor hebt, klinkt ranzig maar dan spuug je de ontsteking uit heb ik het idee.
quote:rosik schreef op 26 oktober 2016 @ 09:04:

Ik maak dan een drankje van een beker gekookt water,twee eetlepels verse citroensap een schijfje van een cm verse gember een lepel honing en een theelepel kaneel poeder, dit even laten staan en af en toe roeren, steeds als je keel pijn doet een slokje nemen en die heel langzaam en zachtjes inslikken, na een tijdje merk je dan de pijn minder wordt. dit mag je de hele dag drinken en ook sávonds naast je bed zetten. succesdeze ken ik maar dan zonder de kaneel. Als je longklachten hebt schijnt kaneel niet zo goed te zijn.
Als je er al langer last van hebt, kun je beter even langs je huisarts.



Ik heb noscapine geprobeerd op aanraden van mijn huisarts toen ik lang geleden last had van kriebelhoest. Is ook zonder reccept bij de drogist verkrijgbaar.

Als je voor langere tijd naar de ibuprofen gaat grijpen (wat ik zelf niet zou doen) neem er dan ook een maagbeschermer bij voordat je met een maagzweer nog verder van huis bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb snel last van mijn keel. Vaak lukt het in het begin nog het in de kiem te smoren met strepsils en paracetamol. De nep strepsils van de aldi doen hier ook goed hun werk.



Maaruh, niks is beter dan een kuur van de huisarts. Dan ben je er het snelste vanaf.



Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Je zou met keelpijn minder moeten telefoneren, naast de andere adviezen die hier gegeven zijn. Overleg dit eens met je leidinggevende. Ik denk dat hij/zij er uiteindelijk belang bij heeft dat de keelpijn of de oorzaak daarvan verdwijnt.
World of Warcraft: Legion
quote:Het-groepje schreef op 26 oktober 2016 @ 09:06:

Warm houden en hot coldrex voor het slapen.

Trachitol.

Thee met honing zo warm mogelijk drinken.

Uitspugen wat je ophoest als je daartoe gelegenheid voor hebt, klinkt ranzig maar dan spuug je de ontsteking uit heb ik het idee.

Dat is geen goed advies. Ik heb jaren keelontstekingen gehad, en ik moest dan zo koud mogelijk drinken. Warme dranken zorgen ervoor dat de ontsteking het prettiger vindt.

Ik verscheen ook eens met sjaal bij een arts, moest meteen af. Niet warm houden en zoveel mogelijk koud drinken.
Alle reacties Link kopieren
Rust.



Hier was een vergelijkbare (of misschien wel dezelfde) verkoudheid na drie dagen over, ondanks verminderde afweer. Simpelweg door rust te nemen. Man is wel doorgegaan en is, ondanks normale afweer, na bijna een week nog steeds niet beter. Do the math...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven