Gezondheid alle pijlers

wat schrijf je aan iemand die ongeneeslijk ziek is?

01-12-2008 15:07 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik zit al dagen tegen hetzelfde aan te hikken:

ik wil een kaart sturen naar een kennis, die ongeneeslijk ziek is.

ze wordt niet meer beter, en ze heeft niet lang meer te leven, maar ze wil het zelf niet onder ogen zien. Familie en vrienden zien dit wel, maar laten het zo.



sterkte klinkt zo kaal, maar ik weet niet wat ik verder kan zeggen.



heb een kaart gevonden zonder tekst erop, maar daardoor wordt het nog moeilijker



dussss. tips alsjeblieft
Alle reacties Link kopieren
Misschien een gedichtje?

Of een quote uit bijv. een boek of van een beroemde filosoof wat je mooi vindt?
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunnen haar kunnen schrijven dat je meeleeft, wat ze voor jou betekent en haar sterkte en een warme decembermaand met haar naasten kunnen toewensen.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf in je eigen woorden:



- hoe erg je het vindt dat ze zo ziek is

- dat je iedere dag (of vaak) aan haar denkt

- dat je hoopt dat ze niet te veel pijn en narigheid heeft

- dat je haar tot steun wilt zijn, dat je graag (?) langskomt voor een goed gesprek

- dat je hoopt dat ze de komende tijd veel steun kan vinden bij haar vrienden en familie

- dat je hoopt dat ze - ondanks pijn en ellende - de komende periode als een zinvolle periode zal ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen wat je denkt en nu ook zegt.



"ik zit er tegenaan te hikken want ik weet niet goed wat ik tegen je moet zeggen. Ik denk veel aan je en wens jou en je geliefden veel sterkte".



Als je eerlijk kijkt naar wat je voelt is het niet moeilijk om de woorden te vinden.

Zelf gruwel ik van gedichtjes, maar goed, als je denkt dat dat gewaardeeerd wordt moet je het doen.
Alle reacties Link kopieren
Wees gewoon eerlijk.

Zeg haar dat je ervan geschrokken bent dat ze zo ziek is en dat je eigenlijk niet zo goed weet wat je daarover moet zeggen. Maar dat je haar toch wil laten weten dat je aan haar denkt en dat, als je iets voor haar kan betekenen, voor haar klaar staat.



Gewoon, zoals het is. Volgens wordt dat altijd gewaardeerd.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
je kan ook sturen:



Dat je aan haar denkt...



het is altijd heel moeilijk teksten te verzinnen naar een terminaal ziek mens...



Maar geloof me, alleen een kaart zegt al heel veel..



En als ze in de ontkenningsfase zit, zal ik het vooral vrij luchtig proberen te houden..



je kan ook schrijven dat je niet weet wat je moet opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het hele probleem. Heb vorige week zo'n zelfde topic geopend.

Heb geschreven dat ik hoop dat ze een warme, liefdevolle kerst mag hebben met haar gezin en dat ik hoop dat deze bijzondere kerst alles wordt wat ze ervan hoopte (voor mijn nicht is het heel belangrijk om deze laatste kerst met haar kindertjes als herinnering aan haar achter te laten).



Heel veel sterkte.

Maar inderdaad, een kaartje zegt al heel wat.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel..

Wat je denkt.

Of dat je alleen al aan diegene denkt. Dat is voldoende.

Ik denk aan je, en wens je alle sterkte en liefs!

zoiets..?
Alle reacties Link kopieren
goed van je om hier een topic over te openen, ik zit met hetzelfde probleem...mijn nichtje is ongeneeslijk ziek. Ik heb al op mijn donder gekregen van een tante omdat ik niks laat horen. Maar ja....ik vind het ook zo moeilijk. .....
Alle reacties Link kopieren
Dan kan je dat toch zeggen Toetyfroety?

Sorry dat ik niet eerder van me liet horen maar ik vind het zo moeilijk.
Mijn ervaring met mensen die niet lang meer te leven hebben en dat niet willen of kunnen zien, is dat ze echt geen boodschap hebben aan het feit dat jij het zo moeilijk vindt.



Klinkt heel hard, maar dat is wel wat ik persoonlijk ervaren heb met familie en een vriendin.....



Belast ze daar dan ook niet mee (met jouw zorgen om het goed te doen) en wens ze veel kracht toe of iets, wel iets wat je meent maar geen wensen voor de toekomst, geen beterschap, niet te confronterend. Gewoon er zijn is al genoeg, als is het met een kaartje of een bos bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening is dat het niet uitmaakt wat je zegt zolang het uit je hart komt. Vaak haken mensen af, juist omdat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan of wat ze moeten zeggen. Dan wordt de drempel alleen maar hoger en hoger om toch nog iets te laten horen. En dan ineens is het te laat.



Dan liever een kaartje waar je eerlijk je gevoel op verwoordt. Ookal heeft de persoon in kwestie er zelf weinig boodschap aan, je hebt wel wat van je laten horen. En dat is natuurlijk 100x meer waard dan iemand die uiteindelijk maar niks laat horen omdat die niet (meer) durft of het te moeilijk vindt. Daarom denk ik niet dat je echt iets fout kunt zeggen in deze situatie, zolang het maar uit je hart komt.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
quote:rammetje79 schreef op 01 december 2008 @ 16:02:

Dan kan je dat toch zeggen Toetyfroety?

Sorry dat ik niet eerder van me liet horen maar ik vind het zo moeilijk.Je hebt helemaal gelijk, het gaat gebeuren!
Alle reacties Link kopieren
De ongeneeslijk zieke hoeft geen boodschap te hebben aan dat jij het zo moeilijk vindt, het verklaard wél waarom je niet precies de juiste woorden kan vinden.

Mijn ervaring is dat ik het juist wél heel erg wist te waarderen, dat het zelfs 'vage bekenden' bezig hield. Ik vond dat heel fijn.

Daarom zou ik zeggen; gewoon opschrijven, alsof je hardop denkt
Alle reacties Link kopieren
volgens mij bedoelde toety froety niet dat ze dat op haar kaart wilde zetten...ze heeft nog geen kaart geschreven naar haar eigen nicht omdat ze het zo moeilijk vind.



@ezeltje

Het belangrijkste is dat je iets van je laat horen. Hierboven staan volgens mij voldoende ideeen. Laat weten dat je aan diegene denkt.
Alle reacties Link kopieren
Toen m'n vader terminaal was (blegh, rotwoord) kreeg hij ook veel kaarten. En ál die kaarten werden gewaardeerd. Sommige mensen schreven dat ze niet wisten wat ze moesten schrijven. Anderen schreven dat ze geen woorden hadden voor waar we doorheen gingen. Weer anderen schreven een leuke anekdote die ze hadden meegemaakt met m'n vader samen. Een enkeling schreef dat 'ie het gewoonweg klote vond en niet wist hoe 'ie het anders moest noemen. Sommigen schreven "beterschap" omdat ze niet wilden weten dat 'ie niet meer beter zou worden, of dachten dat hijzelf dat niet wilde weten, en sommigen wisten niet hoe ziek hij precies was. Anderen maakten een tekening om hun gevoel uit te drukken. Gelovigen schreven dat ze voor hem zouden bidden.



Moraal van het verhaal: het maakt niet uit wát je schrijft, het gaat om het feit dát je schrijft. Alles wat uit je hart komt, is goed.



Ik heb hier eerst zitten twijfelen om neer te pennen wat ik zelf schrijf in een dergelijke situatie, maar misschien moet ik dat maar niet doen. Want dat zijn dan míjn woorden. Schrijf je eigen woorden, en schrijf ze vanuit je hart.
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit eens een kaart gestuurd waar deze tekst op stond:



'Het is niet altijd makkelijk de scherpe kanten van het leven te dragen. Probeer vooral het goede te zien en koester de mooie dagen.'



Vond het een hele mooie en passende tekst.
Gewoon schrijven wat het eerst in je opkomt. Voordat mijn man ongeneeslijk ziek werd zat ik altijd te dubben, kaarten te verscheuren en weer nieuwe te schrijven die dan gewoon eindigde met sterkte....ik dacht overal te veel over na!

Nu we dus zelf in zo'n situatie zitten is eigenlijk niets stom, vooral de kaarten uit het hart geschreven zijn fijn. Niets laten horen is inderdaad veel vervelender en ook dat kan ik snappen...het is ook moeilijk om iets te schrijven!

Succes ermee, groetjes Anne
Alle reacties Link kopieren
Eens met mastermind. Je kunt niet heel veel verkeerd zeggen, zolang je iets van je laat horen.



Heb een aantal mensen om me heen verloren (net als veel mensen hier!), van vriendinnen tot familieleden.

Het kon mij niets schelen wat er gezegd en geschreven werd, maar de mensen die daadwerkelijk de moeite namen iets van zich te laten horen (wat dan ook) zijn me bijgebleven.



Het kan soms in hele kleine dingen zitten; een vriend van me kwam naar de crematie van een goede vriendin van me.

Twee collega's kwamen naar de begrafenis van m'n opa. Een andere collega stuurde een kaart.

Voor die vriend en collega's misschien kleine gebaren, omdat ze er emotioneel niet enorm bij betrokken waren, maar het heeft voor mij veel betekend.



Kortom: je kan naar mijn mening niet echt iets verkeerds schrijven.



anne5:
quote:whopper schreef op 01 december 2008 @ 16:17:

Mijn ervaring met mensen die niet lang meer te leven hebben en dat niet willen of kunnen zien, is dat ze echt geen boodschap hebben aan het feit dat jij het zo moeilijk vindt.

Klopt!
quote:vivagirl81 schreef op 01 december 2008 @ 21:57:

Heb ooit eens een kaart gestuurd waar deze tekst op stond:



'Het is niet altijd makkelijk de scherpe kanten van het leven te dragen. Probeer vooral het goede te zien en koester de mooie dagen.'



Vond het een hele mooie en passende tekst.

Mocht ik een keer bezig zijn met sterven dan wens ik géén voorbedrukte kaarten. Ik ga maar één keer dood. Verzin dan maar wat moois. Of schrijf het over. En anders geen kaart.

Ik heb het al druk zat dan.



Ik heb alleen WAT EEN KUTZOOI gezegd toen een vriend bezig was met sterven. En daarna moesten we toch lachen. Paar dagen later was hij dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:milo schreef op 02 december 2008 @ 01:48:

[...]



Mocht ik een keer bezig zijn met sterven dan wens ik géén voorbedrukte kaarten. Ik ga maar één keer dood. Verzin dan maar wat moois. Of schrijf het over. En anders geen kaart.

Ik heb het al druk zat dan.



Ik heb alleen WAT EEN KUTZOOI gezegd toen een vriend bezig was met sterven. En daarna moesten we toch lachen. Paar dagen later was hij dood.



Geweldige reactie!

En dan doel ik zowel op de eerste als de tweede alinea.
Alle reacties Link kopieren
poeh ik heb ook altijd moeite met die "vergulde pillen"

zoals: geniet van de tijd die nog komen gaat...(ziek zijn heeft weinig te maken met genieten) Of.. Beterschap (terwijl je weet dat dat er nu net niet inzit) of... fijn dat je weer naar huis mag (terwijl die persoon naar huis gaat om te sterven)



Ik vind KUTZOOI wel heel mooi eigenlijk. Ben zelf erg ziek geweest en had ook bijzonder veel waardering voor mensen die gewoon zeggen; ik weet niet wat ik zeggen moet, maar ik denk aan je
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

heb een mooie neutrale kaart gevonden, en daarin geschreven dat ik het jammer vind dat we elkaar al een tijdlang niet gesproken hebben en dat ik haar heel veel sterkte toewens en hoop dat ze met het hele gezin kunnen genieten van de feestdagen.



bleeh het blijft klote...



kutzooi vind ik erg treffend, (maar dan meer in een gesprek met een vriendin, en niet in een kaart aan een kennis).



nogmaals bedankt allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven