Gezondheid alle pijlers

Wel of niet steriliseren: hoe maakte jij de keuze?

12-05-2012 20:24 39 berichten
Sinds enige tijd ben ik weer bezig met het vraagstuk anticonceptie. Ik ben jaren aan de pil geweest maar onlangs gestopt. Ik heb al een tijdje geen seks en voelde me fysiek zo moe, dat ik het de moeite waard vond om eens niets te nemen. Na enig speuren online las ik dat langdurig pilgebruik boven een bepaalde leeftijd extra risico kan opleveren op aandoeningen/ziektes, bijv. borstkanker. Ik slik de pil met twee korte onderbrekingen nu 23 jaar. Ik ga richting de 40 en mijn moeder heeft borstkanker gehad. het gezondheidsrisico schrikt me wel af, ik geloof dat het beter zou zijn de pil niet te slikken in mijn situatie. Maar dan?



Ik hoop toch wel in de toekomst weer eens seks te hebben. Ik kan uiteraard condooms gebruiken. Toch voelt dat voor mij minder veilig. Er van uitgaande dat ik net als de andere vrouwen in mijn familie pas halverwege de 50 in de overgang kom, rekening houdend met mijn (in het verleden) snel zwanger worden, ben ik bang voor ongelukjes.

Ik wil geen andere pil, mijn pil op zich was een fijne pil. Ik wil zeker geen Mirena, die heb ik al gehad en dat was geen succes. Dus kom ik bij sterilisatie.



Slik. Wil ik dat? Op zich moet ik niet denken aan weer beginnen aan een baby. Maar dat is makkelijk praten als je single bent, niet verliefd en niet wetend wat er nog op je pad komt. er was een tijd dat ik heel duidelijk wist: als er iemand komt zonder eigen kinderen, sta ik er voor open. Maar nu ben ik bijna 37, heb twee kinderen die steeds zelfstandiger worden en geen vriend. Stel ik zou hem morgen ontmoeten, dan nog zal ik op zijn minst tegen de 40 zijn mocht er nog een kindje komen. Tegen de 40, de risico's op een kindje met afwijkingen zijn dan vrij groot. Wil ik dat risico? Eigenlijk niet.



En zo twijfel ik dus maar door. Hoe ging dat bij jullie? Wist jij het meteen zeker of twijfelde je ook? Hoe oud was je? Wat was jouw motivatie, wat hield je tegen?
In jouw geval zou ik nog even wachten. Nu even stoppen met de pil en als je een leuke partner tegenkomt, dan maar weer zien hoe of wat. Maar zou niet op de zaken vooruit lopen. Je bent 37. Als je nou 45 was, ok, maar ik vind 37 toch wel erg jong, je weet niet wat je volgende maand misschien staat te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt geen baby meer schrijf je. Wat houdt je dan tegen om je te laten steriliseren? Een evt. nieuwe vriend? Verandert dat echt iets aan je standpunt over een kind? Laat je je toekomst afhangen van een nieuwe vent die mss op je pad komt? Ik vind dat heel typisch.



Ben zelf niet gesteriliseerd, maar heb geen kinderwens. Ik denk er af en toe wel eens aan maar heb nog geen besluit genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen dan zonder die 2 kinderen, en sterilisatie is nog nooit in me opgekomen. Om helemaal zo'n operatie aan te gaan met narcose en al vind ik nogal wat. En ik kan me voorstellen dat het ook een hoop geld kost, of wordt het vergoed?



Voor mij komt het over als een hoop gedoe zonder veel toegevoegde waarde. De kans op ongelukjes is bijzonder klein wanneer je met pil en condoom vrijt. En voor enge ziektes door de pil ben ik niet zo bang, ik heb nog wel wat meer dingen (stress, luchtvervuiling in deze wijk, vet eten) die me een veel hoger risico geven op enge ziektes
Alle reacties Link kopieren
Ik wil echt geen tweede leg meer! Ben dolgelukkig met mijn kinderen, maar moet e rniet aan denken weer de komende 18 jaar helemaal klaar te staan voor een kind.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen seks toch op dit moment? Dan hoef je voorlopig niet aan voorbehoedsmiddelen of sterilisatie te denken. En mocht het er een keertje van komen, zijn er altijd nog condooms.



Waarom maak je je NU druk om iets wat nog helemaal niet aan de orde is? Komt tijd, komt raad.
Ik vind 37 ook best jong. Maar stel dat ik iemand zou tegenkomen, ik zou niet binnen een jaar aan een kindje willen beginnen. Dan nog zwanger worden, kindje voldragen. Dan ben ik wel een paar jaar verder he?



Ik wil het niet alleen laten afhangen van een eventuele nieuwe partner, maar het kan meespelen natuurlijk. Maar belangrijker is dat ik voor mezelf nog aan het bepalen ben of ik dit deurtje voor altijd wil laten sluiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 20:39:

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen dan zonder die 2 kinderen, en sterilisatie is nog nooit in me opgekomen. Om helemaal zo'n operatie aan te gaan met narcose en al vind ik nogal wat. En ik kan me voorstellen dat het ook een hoop geld kost, of wordt het vergoed?

Zit meestal in je verzekering hoor. En als je het vaginaal laat doen heb je helemaal geen narcose nodig. Je staat dan binnen een paar uur weer buiten.(Essure)



Voor mij komt het over als een hoop gedoe zonder veel toegevoegde waarde. De kans op ongelukjes is bijzonder klein wanneer je met pil en condoom vrijt. En voor enge ziektes door de pil ben ik niet zo bang, ik heb nog wel wat meer dingen (stress, luchtvervuiling in deze wijk, vet eten) die me een veel hoger risico geven op enge ziektes
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Lllilaa, ik wil dus geen pil meer. Dat maakt het vrijen met condoom risicovoller.



Xayaz, ik denk er nu over na omdat ik ongelukjes voor wil zijn. Heb in het verleden ook wel een ongelukje gehad, waarbij ik blij was met de pil als achtervang.
Ik was 35 toen ik me heb laten steriliseren. En het enige waar ik spijt van heb, is dat ik dat niet veel eerder heb laten doen.



(ben bewust kindvrij, nu eind 40)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me net voor m'n 30ste laten steriliseren dmv ovabloc. Stond in 20 min weer buiten bij het ziekenhuis, was echt zo gepiept. Heb er alleen jaren op moeten wachten voordat ik de juiste gyn te pakken had die het wilde doen. Weet al zolang ik me kan herinneren dat ik geen kids wil.



In jouw geval TO zou ik zeggen: bij twijfel... Niet doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bluebirds schreef op 12 mei 2012 @ 20:49:

Xayaz, ik denk er nu over na omdat ik ongelukjes voor wil zijn. Heb in het verleden ook wel een ongelukje gehad, waarbij ik blij was met de pil als achtervang.

Je wilt geen kinderen meer, geen pil meer, geen mirena meer, geen condoom zonder pil, én je wilt ongelukjes voor zijn.

Geen speld tussen te krijgen. Dat wordt dus sterilisatie!

Volgens mij ben je er al uit?
Ik heb geen kinderen van mezelf. Mijn vriend heeft er twee waar ik af en toe over stiefmoeder. Helemaal goed dus. Ik heb me in januari laten steriliseren, ik was pilmoe. Wordt volledig vergoed, kijk op de site van je verzekeraar hiervoor. Ik moest het laten doen in een ziekenhuis waar zij een contract mee hebben. En ik heb een 3 (of 4 sterren?) polis bij het Zilveren Kruis.



Waarom zou je het nu niet laten doen? Er is toch niks wat je tegenhoudt?
Toevoeging, ik heb pap3B, CIN III gehad en bijbehorende ingreep. Ik wilde daarom geen spiraaltje. Geen gefrut meer aan mijn baarmoedermond. Prikpil of Implanon of pleisters of wat dan ook wilde ik niet. Maar ik wilde ook zéér zeker niet zwanger worden. Dus bleef er voor mij maar een optie over en daar heb ik nog geen spijt van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lllilaaa schreef op 12 mei 2012 @ 20:39:

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen dan zonder die 2 kinderen, en sterilisatie is nog nooit in me opgekomen. Om helemaal zo'n operatie aan te gaan met narcose en al vind ik nogal wat. En ik kan me voorstellen dat het ook een hoop geld kost, of wordt het vergoed?





De Essure methode gaat vaginaal en zonder narcose, poliklinisch en wordt helemaal vergoed. Tenminste, bij mijn verzekering wel.



Maar ik vind ook: bij twijfel, niet doen. De Essure methode is in ieder geval onherstelbaar. Ik was 40 toen ik me liet steriliseren en wist echt heeeeel zeker dat ik geen kinderen meer wilde. Als je de deur nog op een kier wilt houden voor een evt nieuwe relatie, zou ik zeker geen sterilisatie laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je twijfelt, niet doen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 31 en heb 3 kinderen. Mijn man heeft zich vorig jaar laten opereren omdat ons gezin helemaal compleet is.



Had hij het niet laten doen dan was ik zelf ervoor gegaan. Ik weet wel zo 100% zeker dat ik klaar ben met kinderen krijgen. Net zo zeker dat ik wist dat ik kinderen wilde



Dus, bij twijfel zou ik nog een paar jaar wachten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ondanks dat ik zeer bewust kindvrij ben heb ik mij niet laten steriliseren. Ik heb namelijk last van zware ongesteldheidsklachten en dat gaat niet over met 'n sterilisatie waardoor je nog de pil (of iets anders hormonaals) moet blijven gebruiken.

Ik slik dus de pil door en zal die vooralsnog blijven slikken. Schijnt dat je ook geen/minder overgangsklachten krijgt zolang je de pil slikt, dus win win. Mocht ik om medische redenen geen hormonen meer mogen, dan gaat die baarmoeder er gelijk uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 mei 2012 @ 22:15:

Ondanks dat ik zeer bewust kindvrij ben heb ik mij niet laten steriliseren. Ik heb namelijk last van zware ongesteldheidsklachten en dat gaat niet over met 'n sterilisatie waardoor je nog de pil (of iets anders hormonaals) moet blijven gebruiken.

Ik slik dus de pil door en zal die vooralsnog blijven slikken. Schijnt dat je ook geen/minder overgangsklachten krijgt zolang je de pil slikt, dus win win. Mocht ik om medische redenen geen hormonen meer mogen, dan gaat die baarmoeder er gelijk uit.





Good luck om een arts te vinden die 'zomaar' een hysterectomie zal uitvoeren.

Een sterilisatie is overigens wat anders dan de baarmoeder eruit halen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Bluebirds schreef op 12 mei 2012 @ 20:45:

Ik vind 37 ook best jong. Maar stel dat ik iemand zou tegenkomen, ik zou niet binnen een jaar aan een kindje willen beginnen. Dan nog zwanger worden, kindje voldragen. Dan ben ik wel een paar jaar verder he?



Ik wil het niet alleen laten afhangen van een eventuele nieuwe partner, maar het kan meespelen natuurlijk. Maar belangrijker is dat ik voor mezelf nog aan het bepalen ben of ik dit deurtje voor altijd wil laten sluiten.Je hebt al 2 kinderen die al zelfstandiger worden, waarom dan als toch voor dit doel redelijk oud, nog 'n deurtje open houden voor 'n 2e leg? Mocht je nog 'n nieuwe man treffen, geniet dan gewoon lekker van die relatie ipv op de valreep nog even snel 'n extra kind te nemen. Als je nu ongewenst kinderloos was geweest en nog even op de valreep 'n kind zou willen krijgen, okee, maar je bent al voorzien op dat gebied, dus waarom jezelf niet permanent beschermen als je geen hormonen meer wil?
quote:saaaaar81 schreef op 12 mei 2012 @ 22:18:

[...]





Good luck om een arts te vinden die 'zomaar' een hysterectomie zal uitvoeren.

Een sterilisatie is overigens wat anders dan de baarmoeder eruit halen.Als ik morgen bel, kan ik binnen ca. 6 weken onder het mes. Mijn gyn stelde het zelf voor als ik na m'n novasure nog ongesteldheidsklachten zou hebben. Zullen ze misschien niet zo snel doen bij iemand van 30, maar TO loopt ook al tegen de 40.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 mei 2012 @ 22:28:

[...]



Als ik morgen bel, kan ik binnen ca. 6 weken onder het mes. Mijn gyn stelde het zelf voor als ik na m'n novasure nog ongesteldheidsklachten zou hebben. Zullen ze misschien niet zo snel doen bij iemand van 30, maar TO loopt ook al tegen de 40.





Dus niet zomaar.

Je hebt dus genoeg klachten om geholpen te worden.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:elninjoo schreef op 12 mei 2012 @ 22:25:

[...]



Je hebt al 2 kinderen die al zelfstandiger worden, waarom dan als toch voor dit doel redelijk oud, nog 'n deurtje open houden voor 'n 2e leg? Mocht je nog 'n nieuwe man treffen, geniet dan gewoon lekker van die relatie ipv op de valreep nog even snel 'n extra kind te nemen. Als je nu ongewenst kinderloos was geweest en nog even op de valreep 'n kind zou willen krijgen, okee, maar je bent al voorzien op dat gebied, dus waarom jezelf niet permanent beschermen als je geen hormonen meer wil?



Dat is inderdaad een beetje mijn insteek. Maar keuzes maken duurt bij mij vaak even, als ik alle voors en tegens heb bekeken. Na dus altijd dat deurtje open te hebben willen houden, besefte ik me laatst dat ik niet meer zo jong was als met mijn scheiding, ik mezelf te oud begin te vinden voor een eventuele nakomer en dus sterilisatie opeens best een reële optie zou kunnen zijn. Op zich zie ik vooral voordelen, nu nog dat onwennige gevoel kwijt raken.

(Dat gevoel komt dus niet voort uit nog een kinderwens.)
Sinds een paar weken ben ik er ook over aan het nadenken. Ik ben iets jonger dan jij bent, ik ben 32, maar weet heel zeker dat ik geen kinderen meer wil. Ook niet in een nieuwe relatie.

Mijn zoon is nu kleuter, het verschil met een nieuwe baby zou daarmee ook groot worden (er van uitgaande dat ik niet morgen een nieuwe partner heb, er enige tijd overheen gaat voor je weet of je met die nieuwe partner een kindje wil, de vraag of het lukt om zwanger te raken - dat alles kost ook een paar jaar).



Een heel klein stemmetje zegt nog, dat ik even moet wachten, maar ik weet zelf eigenlijk niet waarop.

Het lijkt me een soort van rust, als je de angst om per ongeluk zwanger te raken, naast je neer kunt leggen. Heb een tijdje een partner gehad die gesteriliseerd was en dat is toch een stuk relaxter seks hebben, vind ik.



Ik heb voor nu besloten dat ik nog een jaar of twee wil wachten, maar dan toch echt de stap wil nemen. Dan ben ik bijna 35, mijn zoon bijna 8 en dan is het welletjes geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even wachten, zelf ook meegemaakt met mijn (helaas ex) vriendin. Ze had zich 2 jaar voor onze relatie laten steriliseren. Ze wilde geen kinderen van haar toenmalige man. Toen ze met mij was wilde ze wel een kind (en ik ook). Helaas was een herstel "operatie" bij haar niet mogelijk.



Heb nog steeds het idee, en vreemd genoeg zij ook (want ik heb nog contact met haar) dat wij bij elkaar waren gebleven als er een kind was gekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven