Gezondheid alle pijlers

Wil jij 100 worden?

17-01-2017 18:42 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik niet.

wil jij 100 worden?

Totaal aantal stemmen: 108

ja (34%)
nee (66%)
Als ik niet teveel gebreken heb en nog bij de tijd ben ja. Maar als ik zelf niks meer kan en mezelf niet meer ben door dementie of wat dan ook dan hoeft het voor mij niet meer. Als ik soms naar ouderen kijk die met moeite nog wat in huis kunnen lopen dmv een rollator maar voor de rest volledig afhankelijk zijn van anderen en nooit buiten komen of alleen nog maar de hulpverleners zien dan heb ik ook zoiets van zo wil ik toch ook niet eindigen, helemaal vereenzaamd 'opgesloten' in mijn eigen huis of kamer en bij werkelijk alles hulp nodig hebben.



Het is goed dat er hulpverlening is maar ik zou het verschrikkelijk vinden om daar volledig van afhankelijk te moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Midas Dekkers schetst het zo mooi: "iedereen wil oud worden, niemand wil het zijn....".
...
Alle reacties Link kopieren
Als ik het leven tegen die tijd nog leuk vind en ik nog genoeg kan, zou ik best 100 willen worden. Maar ik wil niet eindigen zoals mijn oma: in een bejaardentehuis met al jaren pijn en niet meer in staat haar hobby's als breien en kaarten maken uit te oefenen. Op een gegeven moment was haar vriendin daar overleden, mijn opa was al 15 jaar dood en ze miste hem nog steeds enorm, ze kon niet eens meer tv kijken en zat flink onder de morfine. Wilde al een tijd dood, maar ging maar niet. Op die manier zou ik zéker nooit de 100 willen halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4.0 schreef op 17 januari 2017 @ 20:09:

Midas Dekkers schetst het zo mooi: "iedereen wil oud worden, niemand wil het zijn....".Dat is eigenlijk wel raar, ja. Ik wil in ieder geval niet gaan zolang mijn kinderen nog ongeveer onder de 30 zijn. Daarna ligt het puur aan mijn gesteldheid.
Alle reacties Link kopieren
Mochten we allemaal toch te lang en dementerend doorgaan, laten we dan een Viva-oudjes-forum oprichten.
quote:Dragisa schreef op 17 januari 2017 @ 19:43:

Oh nee, Ik zou alleen maar heel bang zijn dat ik op een gegeven moment mijn eigen kind moet begraven. Heel egoïstisch misschien, maar laat mij er maar voor die tijd tussenuit piepen.



Dat kind wordt dan ook 100, hé ...

Of da's toch de bedoeling.
Nee, ouder dan 80 hoeft voor mij echt niet. Ik verwacht dat het leven na dit leven veel mooier is.

Rond je 80e leeftijd ben je vaak nog niet afhankelijk van een rollator, nog niet zeer slechtziend en dement. Op je 100e vallen alle functies bijna uit. (Uitzonderingen daargelaten. Ooit een man gekend van 101 die nog ongelofelijk kwiek was).

Lijkt me ook moeilijk als alle dierbaren om je heen wegvallen en jij dan je tijd nog moet 'uitzitten".

De 80 halen is meer dan genoeg. Nog een tijdje van het pensioen kunnen genieten en tegen die tijd (hopelijk) kleinkinderen zien opgroeien en fijn samen met mijn mannetje een rustig leventje te hebben
Nee, ik niet. En eigenlijk niet eens vanwege de reden dat ik er dan zelf mentaal misschien niet meer bij ben of dat ik allerlei pijn en ongemakken ervaar. Ik zou vooral bang zijn dat ik mijn kinderen en eventueel kleinkinderen met zorg en bezoekjes aan mij "tot last" ben. Ook al zullen ze dat zelf niet zo zeggen of niet helemaal op die manier zien, het lijkt me voor kinderen toch loodzwaar om het gevoel te hebben mantelzorger te moeten worden.



En ik weet dat de ene persoon dat werk zonder al teveel moeite kan doen en de ander dat verschrikkelijk veel moeite kost, maar het idee alleen al dat ik een soort van dwingend, dominant, bevelend oud vrouwtje word, en mijn zonen als twee makke schapen komen opdraven, dat vind ik geen fijn vooruitzicht. En als dat dan decennialang kan duren? Pfoe...
Alle reacties Link kopieren
Deze week nog in het nieuws: in Amerika is de gemiddelde leeftijd gedaald van 78,9 jaar naar 78,8 jaar (o.a. door hartfalen, dementie en drugsgebruik).



Alleen in Nederland worden we allemaal minstens 86 jaar (want de pensioenleeftijd moest omhoog :-)
quote:NYC schreef op 17 januari 2017 @ 20:19:

Nee, ik niet. En eigenlijk niet eens vanwege de reden dat ik er dan zelf mentaal misschien niet meer bij ben of dat ik allerlei pijn en ongemakken ervaar. Ik zou vooral bang zijn dat ik mijn kinderen en eventueel kleinkinderen met zorg en bezoekjes aan mij "tot last" ben. Ook zullen ze dat zelf dan niet zo zeggen of ook niet helemaal op die manier zien, het lijkt me voor kinderen toch loodzwaar om het gevoel te hebben mantelzorger te moeten worden.



En ik weet dat de ene persoon dat werk zonder al teveel moeite kan doen en de ander dat verschrikkelijk veel moeite kost, maar het idee alleen al dat ik een soort van dwingend, dominant, bevelend oud vrouwtje word, en mijn zonen als twee makke schapen komen opdraven, dat vind ik geen fijn vooruitzicht. En als dat dan decennialang kan duren? Pfoe...

Ja, ik snap dit helemaal.

Ik heb mijn zoon er weleens mee geplaagd dat hij ooit mijn billen af moet vegen en zijn respons was, ik laat je lekker in je eigen poep zitten. Ach, het is een goed kind van zijn moeder, dus ik maak me daar niet druk om, maar ik zou het nooit willen, ik vind dat de meest vreselijke vernedering, voor beide.

Tegen de tijd dat ik mezelf af voel takelen ga ik lekker aan de drugs, beetje partyen en dan val ik er vanzelf wel een keertje bij neer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 17 januari 2017 @ 20:06:

[...]





Het ding wat mij dus beangstigend is dat hoe ouder ik wordt, hoe groter de kans wordt dat ik mijn kind moet begraven. Mijn moeder werkte in de zorg en heeft dat meerdere keren zien gebeuren bij ouders die de 100 aantikte.

Die verhalen zijn hartverscheurend.Dat is toch ook een consequentie van leven, dat er mensen doodgaan. De een eerder dan de ander maar voor niemand wordt er een uitzondering gemaakt. Het is gewoon wat het is. Een kind van 3 wat sterft vind ik nog heel wat anders als een kind van 72 die komt te overlijden.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 17 januari 2017 @ 20:02:

[...]





Zullen we ons tegen die tijd aanmelden voor het songfestival?Zeker!
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 17 januari 2017 @ 20:06:

[...]





Het ding wat mij dus beangstigend is dat hoe ouder ik wordt, hoe groter de kans wordt dat ik mijn kind moet begraven. Mijn moeder werkte in de zorg en heeft dat meerdere keren zien gebeuren bij ouders die de 100 aantikte.

Die verhalen zijn hartverscheurend.ik ben een oude moeder. Mijn kinderen zijn dan middelbaar.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 17 januari 2017 @ 20:07:

[...]



En dan niet meer zelf je haar wassen, maar dat gewoon iedere week door de kapper laten doen.Met een paarse kleurspoeling.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Mijn zoon en ik schelen maar 20 jaar, dus de kans is groot dat we samen oud worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 17 januari 2017 @ 20:25:

[...]





Dat is toch ook een consequentie van leven, dat er mensen doodgaan. De een eerder dan de ander maar voor niemand wordt er een uitzondering gemaakt. Het is gewoon wat het is. Een kind van 3 wat sterft vind ik nog heel wat anders als een kind van 72 die komt te overlijden.Ik snap wat je bedoelt maar ik heb het nu een aantal keer meegemaakt met oudere mensen om mij heen en het was zo'n vreselijk verdriet. Het voelde tegennatuurlijk voor hen, en ze hadden zó graag geruild. Wat dat betreft blijf je toch een ouder denk ik, je wil je kind(eren) zien leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mama30037 schreef op 17 januari 2017 @ 18:57:

[...]





Wegkwijnen?? Omg! Ik zou je aanraden eens een dag mee te gaan in de zorg als vrijwilliger. Tenzij het je eigen keuze is, kwijnt er niemand weg in de zorg.



Heb ik in het verleden regelmatig gedaan. Praatjes en wandelingetjes maken met ouderen die geen familie meer hadden .de reacties van die mensen was redelijk eenduidig: van mij mag het morgen over zijn.

Dat zei mijn opa ookal op zn 80e trouwens. Toen hij 10 jaar weduwnaar was en zn hobby's niet meer uit kon oefenen. Niet dat hij ongelukkig was,maar hij vond het wel mooi geweest.

Mijn andere oma is 95,woont nog zelfstandig, doet boodschappen met de buren, kinderen en kleinkinderen komen regelmatig. Zo wil ik wel 100 worden. Alleen niet in mn eentje zelfstandig wonen. Dat lijkt me niks. Ik zou dan juist graag in een bejaardentehuis zitten. Gezellig.

Maar als ik mn man en kinderen al begraven heb zou het voor mij ook klaar zijn. Denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterlelieke schreef op 17 januari 2017 @ 20:17:

Nee, ouder dan 80 hoeft voor mij echt niet. Ik verwacht dat het leven na dit leven veel mooier is.

Rond je 80e leeftijd ben je vaak nog niet afhankelijk van een rollator, nog niet zeer slechtziend en dement. Op je 100e vallen alle functies bijna uit. (Uitzonderingen daargelaten. Ooit een man gekend van 101 die nog ongelofelijk kwiek was).

Lijkt me ook moeilijk als alle dierbaren om je heen wegvallen en jij dan je tijd nog moet 'uitzitten".

De 80 halen is meer dan genoeg. Nog een tijdje van het pensioen kunnen genieten en tegen die tijd (hopelijk) kleinkinderen zien opgroeien en fijn samen met mijn mannetje een rustig leventje te hebbenMijn moeder is nu 80 en mijn vader 78. Zij doen nog heel veel leuke dingen, zijn redelijk gezond. Ik kan me nog niet voorstellen dat zij weg zou zijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Gatti schreef op 17 januari 2017 @ 20:34:

[...]





Met een paarse kleurspoeling.top! ik heb trouwens net ff 'oude vrouwtjes trio' gegoogled, (ivm onze songfestivaldeelname). Dat kun je dus maar beter niet doen..
Ik zou vooral 100 of ouder willen worden om te zien of bepaalde dingen uit sience fiction werkelijkheid gaan worden. Dat doktoren verbindingen in de hersenen aan kunnen leggen, herstellen of veranderen bijvoorbeeld. Of dat je lichaam aangepast kan worden, sterkere botten, efficiëntere stofwisseling, minder slaap nodig, dat soort dingen.



Maar of ze dat over 78 jaar voor elkaar hebben, het zal wel niet. En anders ben ik vast hartstikke dement of is het alleen voor de rijken of -21 jaar omdat de hersenen dan nog niet uitgegroeid zijn
Wat mij trouwens wel heel leuk lijkt (en een argument zou kunnen zijn om wel 100 te willen worden) is hoe mijn zoons zullen zijn als ze zelf al redelijk op leeftijd zijn. Hoe zij - als ze vader zouden worden - met hun (volwassen) kinderen omgaan, met hun kleinkinderen als die er zouden komen, waar ze over praten, hoe ze in het leven staan, waar ze prettig op terugkijken etc. Dat lijkt mij dan wel weer mooi om te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 17 januari 2017 @ 20:39:

[...]



top! ik heb trouwens net ff 'oude vrouwtjes trio' gegoogled, (ivm onze songfestivaldeelname). Dat kun je dus maar beter niet doen..
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik niet, mijn vriend is 10 jaar ouder dan ik ben, als ik 100 zou worden, zou het leuk zijn als hij de 110 haalt... Niet echt realistisch. Zolang we samen fit en gezond zijn is het goed, maar eenzaam oud worden is echt mijn grote angst...
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
quote:Valeriaansnoepje schreef op 17 januari 2017 @ 20:41:

Ik zou vooral 100 of ouder willen worden om te zien of bepaalde dingen uit sience fiction werkelijkheid gaan worden. Dat doktoren verbindingen in de hersenen aan kunnen leggen, herstellen of veranderen bijvoorbeeld. Of dat je lichaam aangepast kan worden, sterkere botten, efficiëntere stofwisseling, minder slaap nodig, dat soort dingen.



Maar of ze dat over 78 jaar voor elkaar hebben, het zal wel niet. En anders ben ik vast hartstikke dement of is het alleen voor de rijken of -21 jaar omdat de hersenen dan nog niet uitgegroeid zijn Dan heeft de jeugd in ieder geval wel dingen waar we nu het bestaan nog niet van kennen en dan zeggen :goh, wij hadden vroeger ....een smartphone/tablet/smart tv/facebook/fiets met ketting/auto op elektriciteit,moest je een stekker in een paal bij de supermarkt steken
quote:NYC schreef op 17 januari 2017 @ 20:43:

Wat mij trouwens wel heel leuk lijkt (en een argument zou kunnen zijn om wel 100 te willen worden) is hoe mijn zoons zullen zijn als ze zelf al redelijk op leeftijd zijn. Hoe zij - als ze vader zouden worden - met hun (volwassen) kinderen omgaan, met hun kleinkinderen als die er zouden komen, waar ze over praten, hoe ze in het leven staan, waar ze prettig op terugkijken etc. Dat lijkt mij dan wel weer mooi om te zien.Ik zou ook graag mijn achterkleinkinderen zien spelen. En dan er rustig tussenuit piepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven