Gezondheid alle pijlers

Wondroos.... hoe lang duurt dit?

30-01-2013 23:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,



Hier zit/hang/sleep/jammer/(helaas) vloek, zit ik dan.... Pfoe, wat een pijn.

Korte situatie schets: ben gestruikeld en heb daarbij een dikke pit in mijn bovenbeen opgelopen. Deze is gaan ontsteken en eromheen zit nu wondroos. Kruk geleend van mijn moeder (lees: zodat ik in ieder geval naar het toilet kan) dan kan ik het huis doorstruinen. Ach, ik weet het niet meer. Been doet zeer, kan knie niet meer buigen en oh wat zou ik zo graag horen dat dit max een week duurt. Iemand ervaring mee?

Typ momenteel mobiel: bij vootbaat excuses vior gemaakte typefouten.
Ik hoop dat je naar de huisarts bent gegaan? Want dit soort pijnlijke huidinfecties moeten met antibiotica behandeld worden meestal. Hoe eerder je daarmee start, hoe beter
Wat dubbelma zegt, dit is iets voor de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat dubbelma zegt, wondroos is ernstig.

Gelijk naar de hap.

Maar meestal krijg je er ook koorts van, hoge koorts.



Wie heeft tegen jou gezegd dat het wondroos is?
Huisarts, voordat het doorslaat de rest van je lijf/het bot in.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts heeft wondroos geconstateerd en een kuur uitgeschreven. Deze slik ik uiteraard braaf. Een zalf was niet afdoende omdat de wond zo diep is. Maar wat is dit piep zeg. Koorts probeer ik te reguleren via paracetemol. Blijft daardoor steken op 38,2 graden.

Vraag mezelf af hoelang het duurt voordat het beter wordt... En weer de alledaagse bezigheden kan oppakken, zoals was vouwen, werken en gewoon lopen.
anoniem_171623 wijzigde dit bericht op 30-01-2013 23:29
Reden: Type fout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gauw ermee naar de huisarts , je hebt antibiotica nodig
Wondroos moet je echt serieus nemen. Naar de huisarts. Je moet sowieso antibiotica krijgen. En indien de ontsteking erg heftig is: natte verbanden erop. Vervolgens hoor je bij een dermatoloog terecht te komen om je been te laten zwachtelen tot de ontsteking tot rust is gekomen. Vervolgens zou je drie maanden een steunkous moeten dragen ter preventie.



Is hierover gesproken met jou, door een arts?
Ik neem aan dat ze al naar de huisarts is geweest? Want alleen die kan toch vaststellen dat het echt wondroos is?



Ik heb het als kind gehad. Ik weet niet meer hoe lang het duurde, maar echt niet normaal zoveel pijn deed het. Moest ik er een natte theedoek op doen. Nou, dat ging dus niet hè, was veel te zwaar, trok mijn knie niet, ik kwam niet verder dan een zakdoek. Heb je niks aan, maar ik leef dus met je mee. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
De kuur heb je al , lees ik je kan als je het kunt verdragen op de maag ibuprofen nemen, dit werkt beter bij ontstekingen tegen de pijn dan paracetamol.
Oh gelukkig slik je al antibiotica.



Het is gewoon accepteren dat je nu weinig kan. Hou het been hoog door het op een kussentje te leggen, pijn en zwelling kun je met koude natte doeken verminderen, slik je paracetamol en het rustig aan te doen. Zorg voor een hoop leuke films en series om te kijken of zorg voor veel leesboek. Meestal is het na een dag if vijf als een stuk opgeknapt. Wanneer de roodheid onder antibiotica blijft toenemen of je na vijf dagen nog koorts hebt, moet je terug naar je dokter.
Alle reacties Link kopieren
Reageren op iemand... Weet helaas niet hoe het moet.

De tips ibropufen en acceptatie moet ik het denk ik mee doen. Helaas ik had gehoopt op een beter vooruitzicht ;-(

Probeer het voor nu uit te zieken en anders maar weer langs de huisarts.

*ga me schrap zetten om de trap naar boven op te klimmen* (en nee, het is niet de kilimanjaro ~;)
Mocht je het willen... Hier vind je betrouwbare informatie over wondroos aan het been. http://www.huidziekten.nl ... elas-wondroos-belroos.htm
Alle reacties Link kopieren
Lieve Tasjas,

Ik heb een maand geleden op wintersport spontaan wondroos gekregen (heb geen lymfeklieren in linkerbeen). Ik heb 3 dagen ziek in bed gelegen. Pas op de 3e dag ben ik naar een arts gegaan. Direct antibiotica en dezelfde avond (oud en nieuw) voelde ik me in ieder gevoel zo goed dat ik weet aan tafel kon zitten eten.

Voordat ik naar de dokter ging was mijjn bovenbeen knetterrood en knetterheet. Ik had hoge koorts en lag onder 3 dekbedden. Ik lag alleen maar voor me uit te staren.

Na een dag antibiotica ging het beter, toen heb ik 2 dagen rustig met mijn been omhoog gezeten (inderdaad met kompressiekousen). Op 3 januari stond ik even op de ski's en op de 4e de hele dag. Draag overdag nog steeds kompressiebroeken.

Heel veel sterkte!
Het kan zelfs meer dan één antibiotica-kuren opleveren . . . . en voordat je er helemaal vanaf bent, koortsvrij, niets meer zichtbaar en geen vermoeidheid meer, ben je al snel 2 maanden verder!



En natuurlijk moet je er mee naar de huisarts, je kunt hier niet zo mee door blijven gaan. Straks kan je helemaal niet meer lopen, lig je aan je bed gekluisterd en kan je zelfs heel moeilijk naar het toilet!



(ervaringsdeskundige, 2x gehad)
Alle reacties Link kopieren
hoe lang slik je nu antibiotica? Hoe snel moest het aanslaan?

Als je langer dan 24 uur slikt en geen verbetering ziet, dan huisarts bellen. Absoluut niet mee stunten.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het wel vanzelf over zou gaan en ben dus na 2 dagen naar de huisarts gegaan. De dag erna gebeld dat de pijn zo heftig was geworden, kreeg ik als reactie dat het wel 48 tot 72 uur kan duren voordat de antibiotica goed zijn werk gaat doen.

Ik moet toegeven dat de wond minder pijn doet nu (ook minder pus), maar die rode huid en het gehele gebied rond mijn knie word nog niet minder.

Ach, zoals mijn moeder altijd zei: Het gaat wel weer over voor je een jongen bent.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen en lieve berichtjes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo tasjas,



Ik heb een gelijkaardig verhaal. Gestruikeld, boebel in been, ontsteking. Hoe lang hebben jouw klachten uiteindelijk aangehouden.



Vriendelijke groetjes,
Alle reacties Link kopieren
Zwachtelen
Be the change you want to see in the world

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven