Gezondheid alle pijlers

Yasmin pil ´zwaar´ genoeg?

27-02-2015 00:50 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Sinds anderhalf jaar ben ik overgestapt van de Diane pil naar de Microgynon 30. Op mijn vijftiende begon ik aan de Diane pil, omdat mijn huid redelijk onrustig was. Dit schijnt een best zware pil te zijn en al helemaal als eerste pil, maar hij hielp wel. Toen ik al die ellende erover hoorde vond ik het toch fijn om over te stappen op een andere pil. Je raadt het al, mijn huid is ook weer wat onrustiger. Niet meer zo erg als op die leeftijd (ik ben inmiddels 21), maar toch niet wat ik gewend ben geweest al die jaren....



Nu zit ik er dus over na te denken om over te stappen op de Yasmin pil. Wat ik erover lees is allemaal erg positief! Alleen ik vraag me af of deze wel zwaar genoeg is voor mij... Mijn dokter heeft mij na de Diane pil namelijk Microgynon 20 voorgeschreven, maar mijn menstruatie kwam hier telkens dwars doorheen. Ik heb begrepen dat de Yasmin pil redelijk licht is en daarom ben ik bang dat hierbij hetzelfde gebeurd.



Wat zijn jullie ervaringen met deze pil? Ik kan het ook gewoon een keertje proberen natuurlijk, maar hij is redelijk duur en wie weet dat jullie goede of juist minder goede ervaringen hebben die jullie kunnen delen met me! :-)



Alvast super bedankt!! X
Wat bedoel je met "je menstruatie kwam er doorheen". Werd je ongesteld in je stopweek? Dat hoort. Slikte je de pil een half jaar door en werd je toch ongesteld? Ook dat kan gebeuren, spotting.
Alle reacties Link kopieren
Ik bloedde ook buiten mijn stopweek, dat bedoel ik. Hij was dus te licht. Toen ik met de 30 begon was dit gelijk over.
Maar heb je dit dan niet met je arts besproken? Die heeft daar meer verstand van dan het overgrote deel van het viva-forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag naar ervaringen met de Yasmin pil en ik denk dat er genoeg dames op het Viva-forum zitten die zelf de Yasmin pil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten of ie 'te licht of te zwaar' is. De Yasmin is gewoon heel anders van samenstelling dan andere pilmerken. De verhouding oestrogeen etc. Is anders. Dat heeft als voordeel dat- ie minder nadelige bijwerkingen heeft dan andere merken. Ik werd een soort emotionele flatliner van andere pillen en libido ging naar nul. Dus dat is een voordeel, alles voelt weer wat natuurlijker. Nadeel is dat ik van deze pil wel vette hormonale menstruatiehoofdpijn heb, had ik daarvoor nooit. Als ik 'm doorslik is dat veel minder tot verdwenen. En je wordt er ook minder snel dik van dan van andere merken, heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook tussenbloedingen met de lichte microgynon. Met yasmin had ik geen doorbraakbloedingen, maar kon ik niet doorslikken. Dat vond ik wel jammer, maar het idee van een betere pil gaf de doorslag. Dan maar iedere maand ongesteld. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je rookt, maar ik heb toentertijd (overstap van Diane 35 naar Yasmin) in combinatie met roken een diep veneus (?) trombose been ontwikkeld.

Ik wil je niet bang maken en gelukkig is het bij mij met een sisser afgelopen (2 jaar kous en 1.5 jaar medicijnen) maar misschien iets om rekening mee te houden. Mijn dokter zei in ieder geval dat de Yasmin meer kans geeft op trombose dan andere pillen (Diane uitgezonderd), zeker in combinatie met roken.
Alle reacties Link kopieren
Roken en de pil is sowieso een heel slechte combi. En als je gezondheid je lief is, rook je natuurlijk helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Yasmin is net zo zwaar als microgynon 30. Dus gewoon proberen zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Top reacties allemaal, dankjewel! Ik rook niet, maar de angst voor trombose is wel de reden waarom ik toendertijd gestopt ben met de Diane pil. Mijn dokter zei dat de Yasmin pil iets minder risico geeft dan de Diane maar in vergelijking met andere pillen juist iets meer.



Verder ervaar ik dus ook dat mijn libido echt ergens in de min zit ofzo ik nam het in eerste instantie maar voor lief, maar daarna las ik op internet dat meer mensen dit hebben die Microgynon slikken!



Hebben jullie ook een betere huid gekregen van de Yasmin pil?

En waarom kon je 'm niet doorklikken, @polkat? Kon jouw lichaam daar gewoon niet tegen wat betreft bloedingen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde gedaan (van diane naar yasmin overgestapt) maar voor mij was het geen succes. Inderdaad sneller doorbraakbloedingen en m'n huid werd slechter
Alle reacties Link kopieren
Huid kan ik niet zoveel over zeggen, heb altijd al een hele goede huid gehad. Maar dat is meer omdat ik erg op gezond eten let, niet rook en oplet met de zon. Met het ouder worden wordt je huid wel wat droger, goed hydrateren dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 27 februari 2015 @ 08:36:

Roken en de pil is sowieso een heel slechte combi. En als je gezondheid je lief is, rook je natuurlijk helemaal niet.Mee eens, daarom ben ik ook al jaren gestopt.
Ik bloedde ook altijd door de yasmin heen, en kreeg daarna microgynon maar daar kon ik niet tegen.

Ik werd onderhand elke 2 weken ongesteld, en hield ook gewoon een stopweek.
mijn huid was er rustiger van, maar ik heb hele lelijke pigmentvlekken in mijn gezicht gekregen toen ik deze pil slikte . En ik bloedde doorlopend, maar dat heb ik helaas met elke hormonale anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
quote:cherrycherry schreef op 27 februari 2015 @ 09:11:

Top reacties allemaal, dankjewel! Ik rook niet, maar de angst voor trombose is wel de reden waarom ik toendertijd gestopt ben met de Diane pil. Mijn dokter zei dat de Yasmin pil iets minder risico geeft dan de Diane maar in vergelijking met andere pillen juist iets meer.



Verder ervaar ik dus ook dat mijn libido echt ergens in de min zit ofzo ik nam het in eerste instantie maar voor lief, maar daarna las ik op internet dat meer mensen dit hebben die Microgynon slikken!



Hebben jullie ook een betere huid gekregen van de Yasmin pil?

En waarom kon je 'm niet doorklikken, @polkat? Kon jouw lichaam daar gewoon niet tegen wat betreft bloedingen?Ja, precies: zodra ik hem 1 week doorslikte had ik doorbraakbloedingen. Ik ben nu met 3 jaar een Mirena zelfs nog af en toe ongesteld. Een onverwoestbare cyclus denk ik
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik heb ook de diane sinds mijn 16e. Mensen om me heen maakten zich ook best wel zorgen dat ik die pil slikte toen er al meerderen aan dood waren gegaan, maar ik heb me er eigenlijk nooit echt zorgen om gemaakt. Mijn dokter zei zelf ook dat als je in het eerste halfjaar dat je die pil slikt geen klachten had, dat je hem gerust kon blijven slikken. Ik heb nooit ergens last van gehad.



Hoewel ik geen acne had, had ik wel regelmatige 1 of 2 van die grote puisten (ja sorry dit klinkt onsmakelijk) rond mijn mond. Dit vond ik altijd zo lelijk dat ik speciaal die pil heb aangevraagd. Nu af en toe een klein puistje maar verder niets . Ik durf eigenlijk ook niet goed naar een andere pil te gaan, mocht ik dat willen. Ik heb namelijk deze maand 2dagen bruinige afscheiding gehad die je ook altijd hebt net voor je ongesteld wordt. Alleen was dit dus 2 weken voor mijn stopweek. 3 maanden geleden ook 1 keer last van gehad.

Ik lees dus even mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de yasmin prettig voor mijn huid maar verder vond ik er geen bal aan. Maar goed: ik heb met alle pillen slechte ervaringen. Mijn libido schoot ook altijd omhoog zodra ik stopte met welke pil dan ook. Ik reageer waarschijnlijk heftiger dan anderen op de hormonen enzo.

Pil+roken is idd een gevaarlijke combi maar qua huid kan ik je wel een paar dingen aanraden. Misschien ken je ze allemaal al, maar toen ik er zo mee bezig was nam ik alle tips gretig in me op:



Zinkzalf (gewoon, dat spul voor babybillen ja!).

Het droogt lichtjes uit maar is tegelijkertijd verzorgend waardoor je huid niet kurkdroog wordt en pukkeltjes 10 x sneller verdwijnen. Gewoon een tube bij de kruidvat of etos kopen. Ik ben hier zelf een grooote fan van en gebruik die van Zwitsal.



Benzoylperioxide 5 -10%

Vrij verkrijgbaar bij de apotheker. Voor mijn huid was het te heftig, werd erg rood. De pukkels verminderden eerst wel maar later bleef het effect uit. Er zijn echter veel mensen die er wel baat bij hebben!



Antibiotica voor op de huid

Te verkrijgen op recept vd huisarts. Dit heeft mij door mijn ergste pukkeltijd heengesleept. Inmiddels ben ik zwanger dus gebruik ik het niet meer. Maar een pittige uitwendige (en daardoor niet te vergelijken met inwendige antibiotica!) kuur van 3 maanden heeft mij zeker anderhalf jaar pukkelvrij gekregen! Daarna is het ook nooit meer zo heftig teruggekomen.



Vitamines!

Ik merk het meteen aan mijn huid als ik onvoldoende fruit eet of te eenzijdig eet. Ik vergat fruit namelijk heel vaak. Toen ik zwanger wilde worden begon ik met iedere dag 2x fruit eten + gevarieerder eten en echt: mijn huid knapte gewoon vanzelf al een heel eind op! Had ik wel eens eerder kunnen proberen dus .



Water!

Ja.. hydrateren doe je een beetje met cremes maar toch vooral van binnenuit. Goed drinken dus!



Korte termijn-oplossingen

De zonnebank.. Het is niet goed voor je huid maar het is wel een hele fijne korte termijnoplossing als je er over een dag of 2 goed uit wil zien. Het droogt de pukkeltjes uit en geeft je een egaal kleurtje (ipv die rode knallers in je witte gezicht (vooropgesteld dat je relatief blank bent natuurlijk).) met een gezonde glow waar bijna geen make-up tegen aan hoeft.



Als je anti-zonnebank bent (wat niet gek is, want gezond is het niet) kun je ook bruiningsdoekjes vd kruitvat kopen (duurder kan ook, maar dat maakt geen zak uit). Gebruik 1 doekje voor je gezicht, hals, buste, armen en schouders. Het tweede doekje kun je evt voor de rest van je lichaam gebruiken. Wel eerst zacht scrubben en natuurlijk goed uitsmeren. De volgende dag heb je een zonnige glow waardoor je pukkels minder opvallen. Bij mij vlekt het niet, maar dat is wellicht even oefenen. Pas op met je handen, die worden snel vlekkerig en te donker! Ik was mijn handen dan ook altijd extra.



Mijn topcombinatie van dit moment is: zinkzalf op mijn probleemzone (kin en kaak) + gezond eten + om de zoveel tijd een bruiningsdoekje van de kruitvat.



Ondanks de hormonen van de zwangerschap weet ik het zo heel goed te controleren. Helaas is iedereen anders, maar het is het proberen waard!
Mijn ervaring: een fijne pil. Ik slik 'm vooral vanwege het effect op mijn huid, nooit meer een glimneus! Zelden nog puistjes etc. Verder ben er 2 kg blijvend door afgevallen. Slik 'n nu zo'n jaar of 6. Ik geloof wel dat het een lichte pil is, ik kan de pil niet doorslikken, maar moet altijd die stopweek inlassen. Anders krijg ik gegarandeerd doorbraakbloedingen (spotting)

Verder is het op de lange duur wel een libidokiller.

Over het algemeen tevreden, vooral vanwege de gezichtshuid. Met Diane geen ervaringen en met microgynon ook niet.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-03-2015 21:54
Reden: onderzoek
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Bedankt voor alle reacties. Nu een maand later gebruik ik nog steeds dezelfde pil, maar ik heb tea tree olie ontdekt van De Tuinen. Dit kan ik echt iedereen aanraden! Het is wonderspul. Als dit voor het slapen gaan met een wattenstaafje op je puistjes aanbrengt, zijn ze na een paar dagen echt verdwenen. Daarbij gebruik ik sinds een maand de gezichtsreiniging van Weleda (2-in-1 reinigingslotion, dagcreme, nachtcreme). Dit is erg rustgevend voor mijn huid en ik heb een stuk minder last van puistjes. Wel een mee-etertje hier en daar, maar die knijp ik uit zodra dit lukt en vervolgens smeer ik er tea tree olie op.



Hopelijk help ik jullie hier ook mee!

@Winterteen: thanks voor de tips! Ik ga die bruiningsdoekjes van de kruidvat eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nu een aantal dagen de Yasmin ( ook Diane gebruikt) En ik heb al 3 dagen een pestbui. Lijkt idd op PMS. Zou dit echt door de Yasmin komen? want dan ben ik er zo weer klaar mee nl...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven