Gezondheid alle pijlers

zoon heeft jeuk in zijn oor?

01-05-2012 21:59 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond bij het naar bed brengen klaagde onze zoon over jeuk in zijn oor. Ik heb uitgelegd hoe hij kan "krabben" zonder zijn vinger in zijn oor te doen ivm beschadigingen. Toen is hij lekker gaan slapen.



Net werden we geroepen dat hij zo'n jeuk had. Niets voor hem om wakker te worden..



Ik weet dat jullie geen artsen zijn, maar om hiervoor de hap te bellen is ook weer zowat.. Natuurlijk zal ik, als het zo blijft, morgen even de assistente bellen, maar voor nu: iemand ervaring/ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Dat duivelse poppetje hoort er niet bij, daar hoort 6jr te staan ;)
Alle reacties Link kopieren
Even met n nat wattenstaafhe de gehoorgang schoonmaken ?
Alle reacties Link kopieren
Haha dat duiveltje!

Ik heb zelf eczeem in mijn gehoorgang en dat kan flink jeuken!
Alle reacties Link kopieren
Dankje, heb ik meteen gedaan, was schoon, niets op te zien ook. Zo gek, we hebben zelf nog nooit jeuk gehad in het oor..
Alle reacties Link kopieren
Wattenstaafje is wel een goede tip. Ik heb ook weleens jeuk in mijn oor en dat is echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
ja, het duiveltje staat wel op de juiste plek
Alle reacties Link kopieren
Nooit met een wattenstaafje erin.

Het wtje kan losraken , troep duw je verder erin en je kan vanalles beschadigen.



Heeft hij ook pijn of alleen jeuk?

En zie je troep erin zitten.



Ik zou wachten tot morgen en nu ff niks doen.
Ik ben enorm verkouden (staart van een griepje) op dit moment en mijn oren zitten helemaal dicht geploept. Alsof je onder water zwemt. De hele tijd hoor je een ruis en denk je dat er wat in zit, maar dat zit aan de andere kant en moet langzaam verdwijnen met de loopneus. Ik hoor van anderen die ziek zijn geweest dat ze ook zo'n last hebben gehad van hun oren. Heeft je zoon die griep gehad?
Hij heeft niet toevallig hooikoorts?

Ik heb in het hooikoortsseizoen naast de standaard symptomen ook regelmatig jeuk in mijn oor.
Alle reacties Link kopieren
Hij ligt weer te slapen. Hij heeft het alleen over jeuk, geen pijn (nog). Hoop voor hem dat hij een beetje door kan slapen, ze zijn dan ineens weer zo klein he!
quote:Miffy schreef op 01 mei 2012 @ 22:09:

Hij heeft niet toevallig hooikoorts?

Ik heb in het hooikoortsseizoen naast de standaard symptomen ook regelmatig jeuk in mijn oor.Idem.
Jup, hier ook kriebel in het oor door de hooikoorts.

Wat dan het beste helpt (even kijken of ik het kan omschrijven),

Met je mond het geluid: gggggggggggggg maken. T klinkt gek, maar dat trilt door naar de buis van eustachius. Bij mij is dan de jeuk weg! Tip van een logopediste die ik ken!
Alle reacties Link kopieren
Geen hooikoorts, niet ziek ook. Zijn zusje wel, misschien dat hij inmiddels iets opgelopen heeft wat nu aan het doorbreken is? Tijd zal het leren ben ik bang.. Zijn zusje heeft overigens geen last van haar oren, wel ontzettend verkouden..
Alle reacties Link kopieren
Oorwurm.



Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik dacht ook meteen aan hooikoorts. Heb er zelf last van, de jeuk in mijn oren is dan zo heftig dat ik het liefst een breinaald zou gebruiken. Jeuk achter in mijn keel, een dichte loopneus (ja, dat kan echt ), en jeukende ogen zijn voor mij de bijbehorende symptomen.
Alle reacties Link kopieren
Jeuk in je oor ontstaat vrijwel altijd doordat je langdurig of zeer frequent iets in je gehoorgang stopt. De uitwendige gehoorgang wordt ook wel oorgang, oorkanaal of gehoorkanaal genoemd. De belangrijkste oorzaken van (chronische) jeuk in je oren zijn:

•Koptelefoon van MP3-speler die je deels in de gehoorgang stopt

•Geluidswerende & geluidsdempende oordopjes (slapen, concerten e.a.)

•Gehoorapparaten (voor doven & slechthorenden)

•Interne headsets (voor callcenter-werk e.a.)

•Handsfree carkit / headset

•Slecht passende zwem-oordopjes



Als je terugkijkt in het verleden, dan zul waarschijnlijk ontdekken dat de jeuk in je oren is ontstaan gedurende een periode waarin je vaak & langdurig oordopjes of iets dergelijks in had. Oordopjes e.d. irriteren namelijk de gehoorgangen. Je oor jeukt nu, maar het euvel is destijds al begonnen…



Oordopjes e.a. blokkeren tevens de ventilatie van je oren, waardoor je gehoorgangen gaan broeien. Ook hierdoor kan na verloop van tijd helse jeuk in je oren ontstaan.



Pulken in de oren veroorzaakt een gehoorgangontsteking & jeuk-oren!



Vaak begint jeuk in je oren als een vrij milde kriebel. Je oren jeuken af en toe en niet al te erg. Veel mensen wiens oren jeuken, pakken echter een wattenstaafje om tot diep in de gehoorgang te “krabben”. Dat lijkt immers een uitstekende oplossing als je oor jeukt! Maar helaas wordt de jeuk in je oren dan pas echt hevig en kwellend…



Als je je inwendige oren met wattenstaafjes of andere voorwerpen bewerkt, verstoor je allereerst de zuurgraad in het oor. Daarnaast verwijder je oorsmeer. En tot slot beschadig je de huid die de gehoorgang bedekt. Deze 3 factoren zorgen ervoor dat je oren vanbinnen droog, schraal & gevoelig worden en bovendien beschadigd raken. Tot overmaat van ramp raakt je gehoorgang negen van de tien keer ontstoken als je tot diep in de oren pulkt en krabt…



Het resultaat van dit alles is dan ook een extreem jeukende gehoorgangontsteking. Je oor gaat zich vervolgens herstellen, maar door het natuurlijke genezingsproces wordt de jeuk in je oren alleen maar erger!



Symptomen & klachten van een gehoorgangontsteking waardoor je oor jeukt



Je oren jeuken dus in veruit de meeste gevallen door een ontsteking van de huid die je gehoorgangen bedekt. Een ontsteking van je gehoorgangen wordt ook wel gehoorgangontsteking genoemd. Bij een gehoorgangontsteking is jeuk in je oren meestal niet de enige klacht. Overige symptomen van een gehoorgangontsteking zijn onder andere:

•Oorpijn (pijn in de gehoorgang)

•Droge & schilferige huid rond de oor-ingang (eczeem)

•Korstjes rondom de oor-ingang en in de gehoorgang

•Roodheid van de gehoorgang

•“Loopoor” (vocht of bloed uit het oor)

•Slecht kunnen horen

•Duizeligheid (bij overslaan op het evenwichtsorgaan in je oor)



De kwellende jeuk in je oor verdwijnt meestal na een tijdje, maar keert doorgaans binnen enkele weken of maanden weer terug. Als je oren jeuken, kan dat dus een symptoom zijn van een chronische (blijvende of terugkerende) gehoorgangontsteking.



Oorsmeer beschermt je oren tegen jeuk & gehoorgangontsteking!



Ook oorsmeer speelt een belangrijke rol bij jeuk in je oren. Als je gehoorgang c.q. oor jeukt, is er vaak sprake van een tekort aan oorsmeer… De gehoorgang loopt van de oorschelp tot aan het trommelvlies en is bedekt met extreem kwetsbare huid. De wand van de gehoorgang is bedekt met plusminus 2000 oorsmeerkliertjes die oorsmeer produceren. Oorsmeer heeft een aantal belangrijke functies, namelijk:



Zuurgraad – Oorsmeer houdt de zuurgraad in het oor op peil

Verzorging – Oorsmeer verzorgt de huid van de gehoorgang

Bescherming – Oorsmeer beschermt het oor tegen vuil, stof & bacteriën.

Reiniging – Oorsmeer transporteert huidschilfers en vuil naar buiten.



Wanneer je met een wattenstaafje je oren “schoonmaakt”, verwijder je oorsmeer en beschadig je de wand van de gehoorgang. Zodoende kan er zeer makkelijk een gehoorgang-infectie ontstaan. Hoe vaker je je oren schoonmaakt en hoe meer je in je oren peutert, des te meer oorsmeer je verliest en des te heviger de jeuk in je oren wordt. Als je oor jeukt, moet je oorsmeer dus laten zitten. (bron)



Je inwendige gehoorgangen beschikken over een zelfreinigingsmechanisme. Je hoeft dus alleen je uitwendige oorschelpen schoon te maken met een wattenstaafje. Zodoende voorkom je jeuk in je oren!



Bijkomende factoren die jeuk in de oren in de hand werken…



Een gehoorgangontsteking en de bijkomende jeuk in je oren wordt dus negen van de tien keer veroorzaakt door beschadiging van de huid in de gehoorgang… Door het dragen van oordopjes en door het “krabben” en reinigen van de oren met wattenstaafjes. Er zijn echter ook een aantal neven-factoren die kunnen bijdragen aan jeuk in je oren en een gehoorgangontsteking. Hierbij valt te denken aan:

•Zwemmen (in chloorbaden & verontreinigd water)

•Baden (vooral met zeep-houdende badproducten)

•Gebruik van make-up, reinigingsproducten & verzorgingsproducten

•Huidallergieën & eczeem



Het is sowieso raadzaam om je oren goed leeg te laten lopen door je hoofd schuin te houden nadat je oren met water in aanraking zijn geweest!



Jeuk in de oren behandelen & verhelpen



De beste tip om voorgoed af te komen van jeuk in je oren is: HELEMAAL NIKS DOEN! Je moet volhardend zijn en écht proberen om jezelf in te houden, hoe erg de jeuk ook is. De ergste jeuk wordt namelijk doorgaans veroorzaakt door het genezingsproces van de interne gehoorgang.



Als je je oren enkele maanden volledig met rust laat, zullen de zuurgraad, de vetheid en eventuele wondjes zich volledig herstellen. De jeuk zal wegblijven, maar je gehoorgangen blijven desalniettemin gevoelig. Zodra je weer in je oren gaat pulken, zal de jeuk weer terugkeren.



Medicijnen & middelen tegen jeuk in je oren



Kun jij de jeuk in je oren niet weerstaan en heb je keer op keer te kampen met helse oor-jeuk en vocht dat uit je oren loopt? Probeer dan de volgende behandelingen tegen jeukende oren proberen:



1. Oor reinigen door huisarts



Bij milde jeuk in je oren kan behandeling door je huisarts raadzaam zijn. Hij/zij kan je oor voorzichtig schoonmaken met een sonde waaraan een watje bevestigd is… Of het oor schoonzuigen.



2. Oortoilet



Soms helpt het om het oor schoon te laten spoelen door een KNO-arts met behulp van een zogenaamd “oortoilet” Een oortoilet reinigt de oren zonder de huid in de gehoorgangen te beschadigen.



3. Zure oordruppels



Om korstjes & vuilophopingen te verwijderen, en eventuele vernauwingen te herstellen, kunnen zure oordruppels met azijnzuur (worden toegediend. Let wel: in sommige gevallen worden de jeuk-klachten hierdoor alleen maar erger!



4. Crème & oordruppels met corticosteroïden



In veel gevallen zijn medicijnen zeer effectief om een gehoorgangontsteking te behandelen. Het belangrijkste medicijn tegen jeuk in je oren is zalf, crème of oordruppels met corticosteroïden (hydrocortison, dexamethason, triamcinolon e.a.) zoals Miconazol® of Daktacort®.



5. Crème & oordruppels met antibiotica



Bij een bacteriële infectie van de gehoorgang worden doorgaans oordruppels met een antibioticum (framycetine, gramicidine e.a.) voorgeschreven zoals Sofradex®. Deze doden de bacteriën of remmen de groei ervan.



6. Oor-tampon



Bij een ernstige gehoorgangontsteking dient meestal een tampon met crème in de gehoorgang te worden gestoken. Een tampon wordt met name ingebracht als er sprake is van een hevige infectie.



Belangrijk: breng nooit op eigen houtje een zalf, crème of olie aan in je oor zoals uierzalf, vaseline, slaolie of kokosolie. Ook crème tegen eczeem zoals fluticason (Cultivate® e.a.) mag niet zomaar inwendig (binnenin de gehoorgang) worden gebruikt bij jeuk in de oren!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kan een beginnende oorontsteking zijn. Gewoon even in de gaten houden en niet met een wattenstaafje poeren, kun je het trommelvlies mee beschadigen.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip! Ik zal hem zeker vannacht, als hij nog eens wakker wordt, dat geluid laten maken, baat het niet, schaadt het niet..
Alle reacties Link kopieren
Ja het blijft zielig :(.

Als hij vaak troep in zn oor heeft moet je drie dagen lang even een paar druppels warme(dus niet hete!) babyolie erin doen.

Theelepeltje even onder de hete kraan, olie erop, even testen met je vinger .

Erin doen, en hem twee minuutjes op zn zij laten liggen.

Loopt er zo weer uit als hij zn hoofd schuin houd, vaak met troep erbij.

Ff navegen met een watje. Niet te diep.

En dan twee keer per dag.

Dat moet je ook doen voordat je je oren uit laat spuiten.



Een wattenstaafje lijkt leuk, maar je duwt meer naar binnen dan je eruit haalt en voor je het weet heb je een ooronsteking te pakken.
En BGB, niet meer zulke vieze beesten posten, brrrr. Heb jaren gedacht dat die beesten zo heten omdat ze in je oor kruipen (fabel van mijn moeder).
Alle reacties Link kopieren
Bij kinderen kan jeuk in de oren ook een teken zijn van verstopping van de buis van Eustatius, een aankomende neusverkoudheid?

Dan zou een neusspray kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens jeuk in mijn oor, dan is het eczeem (en dat is wel eens uit de hand gelopen naar een zwemmersoor).



Zure oordruppels helpen bij mij. In noodgevallen gebruik ik ook wel eens een drupje azijn, maar dat durf ik niet zomaar aan te raden aan anderen als de oorzaak niet bekend is.



Oordopjes en dergelijke kunnen de boosdoener zijn, maar ook nattigheid van zwemmen of haren wassen.
Misschien wordt hij gewoon verkouden en zit de buis van Eustachius dicht. Dat jeukt ook. Je oren klaren kan dan helpen en zoutoplossing als neusspray gebruiken (een aantal keer per dag). Dan gaat alles weer open staan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook hele erge jeuk door de hooikoorts. Om gek van te worden.



Overigens hoeft een 'vies' oor helemaal niks te beteken. Mijn man heeft dat vaak en er wel eens naar laten kijken en bleek dat hij vrij veel oorsmeer aanmaakt en daardoor zie je dat dus zitten. Maar verder is er helemaal niks met zijn oren aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven