Werk & Studie alle pijlers

Mijn kind, 17, wil stoppen met zijn MBO studie

12-03-2024 13:18 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kan mij wat meer inzicht bieden?

Sorry voor het lange verhaal.

Mijn zoon, 17, heeft zijn Mavo diploma gehaald.
Hij kan makkelijk Havo aan, maar was/is lui.

Hij wist nog niet wat hij wilde doen, dus is hij een oriëntatie-jaar gaan doen op het MBO.
Daarbij heeft hij een MBO-2 diploma voor gehaald.

In september 2023 is hij begonnen met een MBO ICT opleiding.

Nu wil hij stoppen, hij vind het saai, er is veel herhaling en hij vind het te makkelijk.
Hij haalt inderdaad hoge cijfers.

Omdat hij een MBO-2 diploma heeft is hij niet meer leerplichtig.

Hij weet absoluut niet welke richting hij op wil.
Geen auto monteur, elektricien of dat soort opleidingen.

Hij zit te denken aan een HBO opleiding, maar weet ook niet welke richting.

Hij denkt nu aan 2 jaar Havo aan een volwassenen onderwijs.
Echter gaan wij verhuizen en bv de Joke Smit (Amsterdam) zal dan 1,5 uur reizen zijn.

Hij krijg geen OV meer van duo als hij havo gaat doen.

Ik zit mij gek te zoeken naar andere, goede volwassenen onderwijs in de regio Amsterdam/Flevoland, maar ik kom er echt niet uit.

Wat is nu een goede optie voor hem.
Een nieuwe MBO opleiding starten? dan heeft hij ten minste iets.
Havo doen?
Deze studie afmaken?

Hij weet het niet, weet wel dat hij deze studie niets vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tussenjaar waarin hij betaald werk e/o vrijwilligerswerk doet om eens in de praktijk uit te zoeken wat hij leuk vindt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaak vind je een vavo bij een roc in de buurt. Lelystad heeft er 1.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens kan hij ook havo halen op het luzac college
https://www.luzac.nl/Havo-diploma-in-ee ... lsrc=aw.ds
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan hij niet een jaartje gaan werken?
Kan hij mooi gaan verzinnen wat hij wel gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter heeft nu een tussenjaar omdat ze na haar havo ook niet wist wat ze wilde en dat heeft supergoed uitgepakt. Wel van te voren een plan gemaakt (niet een heel jaar niks gaan doen) dus ze is veel gaan werken en is nu een half jaar au pair in het buitenland. Ondertussen hebben we open dagen bezocht van allerlei opleidingen en nu heeft ze dé opleiding gevonden die ze superleuk lijkt te vinden. Ze leren zoveel in zo een tussenjaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst wil ik wel reageren op het feit dat je je zoon lui noemt. Dit hoeft geen luiheid te zijn maar gewoon "geen zin" in die saaie zooi en dat geef je verderop zelf ook aan, te saai, veel herhaling en te makkelijk.
Laat hem een tussenjaar nemen en een leuke baan zoeken voor dat jaar. In dat jaar kan hij uitvinden wat hij verder wil.
Ik was ook zo'n puber "te lui" om te leren maar wel met een goed stel hersens. Ik heb zelfs mijn midedelbare school niet afgemaakt maar ben gaan werken en ben in dat bedrijf zo opgeklommen dat ik met mijn 55ste gestopt ben met werken omdat ik genoeg verdiend had om tot mijn pensioen rijkelijk te kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
12-03-2024 13:28
Mijn dochter heeft nu een tussenjaar omdat ze na haar havo ook niet wist wat ze wilde en dat heeft supergoed uitgepakt. Wel van te voren een plan gemaakt (niet een heel jaar niks gaan doen) dus ze is veel gaan werken en is nu een half jaar au pair in het buitenland. Ondertussen hebben we open dagen bezocht van allerlei opleidingen en nu heeft ze dé opleiding gevonden die ze superleuk lijkt te vinden. Ze leren zoveel in zo een tussenjaar.
Een goed plan is wel een vereiste ja, anders verzandt het in de hele dag op bed liggen en gamen ben ik bang.
Misschien voor TO's kind in combinatie met een loopbaancoach of zo iets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens de Vavo laten werken. Ik ken meer mensen die dat doen. Hebben ze even de tijd om na te denken welke richting ze op willen en kunnen een mooi centje verdienen om te sparen.

Die combinatie gaat zoals ik zie best goed omdat je in 2 jaar 7 vakken doet en dus best veel tijd hebt om te leren.

Hopelijk vindt hij iets in de buurt.

Een lukrake MBO opleiding volgen om maar bezig te zijn en een diploma te hebben lijkt me minder motiverend voor je zoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
12-03-2024 13:29
Allereerst wil ik wel reageren op het feit dat je je zoon lui noemt. Dit hoeft geen luiheid te zijn maar gewoon "geen zin" in die saaie zooi en dat geef je verderop zelf ook aan, te saai, veel herhaling en te makkelijk.
Laat hem een tussenjaar nemen en een leuke baan zoeken voor dat jaar. In dat jaar kan hij uitvinden wat hij verder wil.
Ik was ook zo'n puber "te lui" om te leren maar wel met een goed stel hersens. Ik heb zelfs mijn midedelbare school niet afgemaakt maar ben gaan werken en ben in dat bedrijf zo opgeklommen dat ik met mijn 55ste gestopt ben met werken omdat ik genoeg verdiend had om tot mijn pensioen rijkelijk te kunnen leven.
Even voor de helderheid, hij beaamt dat hij op de middelbare school lui was en dat als hij 'harder' er aan had getrokken, hij nu zijn HAVO had gehad.
Dat is niet een term waarmee ik hem aanspreek ofzo.

Ik lees dat je ouder bent dan 55 jaar.
Ik denk wel dat toen jij 17-18 jaar was, het anders was dan nu.

Ik weet niet echt hoeveel bedrijven je ongeschoold laten opklimmen.
Maar daar weet ik te weinig van.

Maar, dat gezegd hebbende, we hebben inderdaad nog niet bedacht dat hij inderdaad een tussenjaar/werkjaar zou kunnen gaan nemen/doen.
Dus die gooi ik zeker vanavond even in de groep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joke Smitschool vragen naar vergelijkbare scholen in andere regio’s.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een jaar werken en kostgeld betalen?
Tot ie dat saai vindt een weet wat hij wel wil en daar gemotiveerd voor is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou kijken naar de vavo. Mijn oudste heeft haar vwo diploma op die manier gehaald en ze heeft als hee prettig ervaren. Wat oudere scholieren, serieuzer, kleinere klassen.
En als die 18 is en hij doet hem voltijds krijgt hij tegemoetkoming scholieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rocvanflevoland.nl/MBO-onde ... eroepshavo

Is dit misschien iets? Ik weet alleen niet of ie ook echt in Flevoland zit en niet stiekem toch in Amsterdam zoals de Joke Smit :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
12-03-2024 13:24
Overigens kan hij ook havo halen op het luzac college
https://www.luzac.nl/Havo-diploma-in-ee ... lsrc=aw.ds
Deze inderdaad. Dan kan het in 1 jaar. Een dochter van vrienden van ons heeft dat ook gedaan en was daar wel erg over te spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat maakt dat jij als een gek aan het zoeken bent en niet hij?
Ik kwam van de havo, die te makkelijk was, was daardoor ongemotiveerd en had geen idee hoe verder. Heb een jaar gewerkt en gereisd en daarna had ik weer plannen en ook nog een bescheiden spaarrekening om mee op kamers te gaan!
Ik vind luiheid oprecht een van de beste eigenschappen voor een leuke carrière. En werken een prima basisbezigheid als je verder toch niet weet wat je wil. Persoonlijk heb ik mijn kinderen altijd geweigerd te onderhouden als ze niet of werken, of bezig zijn met een opleiding.

En ik snap heel goed hoe het is om niet te weten wat je wil. Mijn carrière is voorbij en ik weet nog steeds niet wat ik wil. Het is imho echt een misvatting dat je werk een soort extatische levensvervulling moet zijn. Je moet er een inkomen mee verdienen, er niet gillend gek van worden en het aankunnen. Alles meer is mooi meegenomen. En het leuke is, als hij eenmaal begint op die manier, ontdekt hij vanzelf wel wat hij leuker en minder leuk vindt, en welke opleidingen hij daar eventueel voor moet volgen in de avonduren.
Alle reacties Link kopieren Quote
aardbeioeries schreef:
12-03-2024 14:08
Wat maakt dat jij als een gek aan het zoeken bent en niet hij?
Wie zegt dat ik als een gek aan het zoeken bent en hij niet :-)

Nee, zonder gekkigheid, hij is net zoveel aan het bellen en googelen als dat ik doe.
Maar het feit dat hij het even niet weet, maakt dat uitzoeken niet makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou hij wel in de IT willen werken? Dan zou hij kunnen kijken naar trajecten die (onder andere) drop-outs helpen aan een baan in de IT. Ik ken er toevallig twee in regio Amsterdam en Almere.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
12-03-2024 14:14
Ik vind luiheid oprecht een van de beste eigenschappen voor een leuke carrière. En werken een prima basisbezigheid als je verder toch niet weet wat je wil. Persoonlijk heb ik mijn kinderen altijd geweigerd te onderhouden als ze niet of werken, of bezig zijn met een opleiding.

En ik snap heel goed hoe het is om niet te weten wat je wil. Mijn carrière is voorbij en ik weet nog steeds niet wat ik wil. Het is imho echt een misvatting dat je werk een soort extatische levensvervulling moet zijn. Je moet er een inkomen mee verdienen, er niet gillend gek van worden en het aankunnen. Alles meer is mooi meegenomen. En het leuke is, als hij eenmaal begint op die manier, ontdekt hij vanzelf wel wat hij leuker en minder leuk vindt, en welke opleidingen hij daar eventueel voor moet volgen in de avonduren.
Ik vind dit wel een verhelderende reactie.

En aan alle andere tips heb ik zeker ook wat.

Hij heeft zich net aangemeld voor een opendag vandaag. Dus daar gaan we straks naar toe.
Het is een 2 jarige koksopleiding niveau 4.
Net zo lang als HAVO en daarna kan hij ook naar de HBO.

En aan een koksopleiding heeft hij in ieder geval in zijn prive-leven veel aan.
Felidaez schreef:
12-03-2024 14:27
Ik vind dit wel een verhelderende reactie.

En aan alle andere tips heb ik zeker ook wat.

Hij heeft zich net aangemeld voor een opendag vandaag. Dus daar gaan we straks naar toe.
Het is een 2 jarige koksopleiding niveau 4.
Net zo lang als HAVO en daarna kan hij ook naar de HBO.

En aan een koksopleiding heeft hij in ieder geval in zijn prive-leven veel aan.
kijk, dat is praktisch gedacht!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je de hand schudden! hier een 17 jarige dame die stopt met haar MBO.
Helaas nog geen deelkwalificatie, vanmorgen toevallig ook een topic aangemaakt, bij 'kinderen'
Alle reacties Link kopieren Quote
Franille schreef:
12-03-2024 13:24
Overigens kan hij ook havo halen op het luzac college
https://www.luzac.nl/Havo-diploma-in-ee ... lsrc=aw.ds
Luzac is megaduur.
Bamboetafeltje schreef:
12-03-2024 14:37
Luzac is megaduur.
duur is afhankelijk van wat je hebt en wat je krijgt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven