18 jaar en zijn gedrag

21-10-2014 13:41 541 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen weken loopt het de spuigaten uit met zijn gedrag. Hij is brutaal (scheld), altijd chagrijnig en voert geen klap uit in huis.



Dit is omdat man en ik nu meer op 1 lijn zitten en ernaar handelen. We hebben helaas veel in het verleden veel ruzie gehad om allerlei toestanden en een aantal jaar geleden ingezien dat het anders moest. We hebben relatietherapie gedaan, ook gesprekken zodat de kinderen ook konden praten. Tijdens die gesprekken wilde ze niet praten over niets er was geen probleem volgens hen.

Man en ik zijn meer op 1 lijn gaan staan en dat ging steeds beter. Echter bleef (en blijft) de oudste negatief in alles, wil nergens aan meewerken, niet luisteren, doet zijn eigen ding. Neemt man heel veel kwalijk etc. Dat hij boos was kan ik me voorstellen, dat hij het nog steeds is vind ik moeilijk. Hij heeft overigens wel een keer gezegd, dat hij ervoor heeft gekozen om zijn vader niet meer te mogen en daar niets aan wil doen. We hebben in het verleden aangegeven dat we fouten hebben gemaakt, dat we eraan gaan werken en dat het ons spijt dat dingen zo gelopen zijn.



De afgelopen weken heb ik het idee dat ze ons tegen elkaar willen uitspelen, ze hebben besloten om niets meer te doen in huis (niet hun eigen spullen opruimen gewoon brood en alles op tafel laten, wanneer ze wat laten vallen lekker laten liggen(eten, drinken wat maar ook), vaatwasser niet uitruimen etc etc) en hun kamer ligt erbij alsof het een vuilnisbelt is (er vliegen serieus fruitvliegjes en vliegen rond). Tevens negeren ze ons allebei. Als antwoordt hebben wij hun kleding niet gewassen en internet eruit getrokken. Voor eten wordt nog wel gezorgd al is het wat minder lekkere dingen, we proberen zoveel mogelijk samen te eten

We hebben meerdere keren gevraagd of ze willen praten of we het kunnen oplossen of wat maar ook. Jongste zegt ik heb geen probleem, oudste zegt nou als jullie blij zijn met je gedrag, bravo en draait zich om.

Man en ik weten het eigenlijk niet meer, hoe nu verder. Op het moment lijkt het op 'de aanhouder wint' en ik heb nou niet het idee dat we bezig zijn met een oplossing.

Vandaag ligt internet eruit ook uit en ik heb de sleutel verstopt. De oudste stuurt een sms dat hij het hele huis overhoop gaat halen als ik niet zeg waar de sleutel is.



Ik vind het moeilijk dit gedrag, begrijp me goed ik weet heus dat zowel man en ik eraan hebben meegewerkt. We zijn al jaren bezig om het in goede banen te krijgen, maar op een of andere manier willen ze niet meewerken en ik vraag me af of het ooit nog gaat gebeuren..

Warrig verhaal misschien, maar wilde het kwijt.

Weer naar een therapeut ofzo, zal dat kunnen helpen. Maar oudste wil niet, hij heeft geen probleem zegt hij.
kliefje wijzigde dit bericht op 21-10-2014 13:42
Reden: Zin was overbodig
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er zullen best verzachtende omstandigheden zijn, maar op basis van wat je schrijft zou ik zoon de keus geven: je gedragen of je gaat het huis maar eens uit. Is hij niet helemaal goed ofzo? Waarom denkt hij dat dit gedrag gerechtvaardigd is?
Alle reacties Link kopieren
Geef ze de keus: of normaal doen jullie met respect behandelen troep opruimen etc, of per direct spullen pakken en vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 21 oktober 2014 @ 13:45:

Er zullen best verzachtende omstandigheden zijn, maar op basis van wat je schrijft zou ik zoon de keus geven: je gedragen of je gaat het huis maar eens uit. Is hij niet helemaal goed ofzo? Waarom denkt hij dat dit gedrag gerechtvaardigd is?
Tja moeilijk maar dat jullie ineens hebben besloten dat het roer om moet wil niet zeggen dat de kinderen daar dan ook meteen in meegaan.
Alle reacties Link kopieren
Zet m eruit. Als hij niet als een normaal mens in jullie huis wil wonen, dan maar niet in jullie huis wonen.



Doe nou normaal zeg, dingen laten vallen en niet eens oppakken.



Hoe oud is de jongste?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Quote Kliefje:

De afgelopen weken heb ik het idee dat ze ons tegen elkaar willen uitspelen, ze hebben besloten om niets meer te doen in huis (niet hun eigen spullen opruimen gewoon brood en alles op tafel laten, wanneer ze wat laten vallen lekker laten liggen(eten, drinken wat maar ook), vaatwasser niet uitruimen etc etc) en hun kamer ligt erbij alsof het een vuilnisbelt is (er vliegen serieus fruitvliegjes en vliegen rond). Tevens negeren ze ons allebei. Als antwoordt hebben wij hun kleding niet gewassen en internet eruit getrokken. Voor eten wordt nog wel gezorgd al is het wat minder lekkere dingen, we proberen zoveel mogelijk samen te eten



Hierin ook de keus of je ruimt je kamer op of ik doe het maar als ik het doe kan het wel eens zijn dat je hele kamer leeg geruimd word en op de stort beland wederom de keus is aan hun.
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 21 oktober 2014 @ 13:47:

Tja moeilijk maar dat jullie ineens hebben besloten dat het roer om moet wil niet zeggen dat de kinderen daar dan ook meteen in meegaan.Dat wil nog niet zeggen dat ze dan maar respectloos met hun ouders kunnen omgaan.
quote:nessemeisje schreef op 21 oktober 2014 @ 13:45:

Er zullen best verzachtende omstandigheden zijn, maar op basis van wat je schrijft zou ik zoon de keus geven: je gedragen of je gaat het huis maar eens uit. Is hij niet helemaal goed ofzo? Waarom denkt hij dat dit gedrag gerechtvaardigd is?Ach ja die kinderen hebben mss ook wel jarenlang gedacht waarom denken pa en ma dat dit gedrag gerechtvaardigd is..
Alle reacties Link kopieren
Jullie huis, jullie regels en anders is daar het gat van de deur!
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 21 oktober 2014 @ 13:50:

[...]



Ach ja die kinderen hebben mss ook wel jarenlang gedacht waarom denken pa en ma dat dit gedrag gerechtvaardigd is..Hij is nu oud genoeg om op zichzelf te gaan wonen, en anders aanpassen.
Als ze jarenlang met slecht gedrag wegkwamen dan kan ik op zich nog wel begrijpen dat ze de grenzen blijven opzoeken. Ze zullen heus niet opeens jullie gezag accepteren omdat jij en je man het licht hebben gezien. Hou het wel vol want op 1 lijn zitten is juist ontzettend nodig in situaties als deze. Ik denk dat het tijd wordt dat je zoon het huis uit gaat. Hij behandelt jullie en het huis niet met respect en dan zoek je wat mij betreft maar een andere woning. Heeft hij een baan en gaat hij naar school?
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 21 oktober 2014 @ 13:51:

Jullie huis, jullie regels en anders is daar het gat van de deur!Precies.
Zo, daar zou ik gauw klaar mee zijn. Of je ruimt je bende op, of ik flikker het in de container, ruimt de vuilnisman het voor je op.



Mijn huis, mijn regels. Een kerel van 18 mag een kamer gaan zoeken als hij zich niet aan de regels kan houden. Bij de jongste; welke consequenties worden er verbonden aan zijn gedrag?
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2014 @ 13:48:

[...]



Dat wil nog niet zeggen dat ze dan maar respectloos met hun ouders kunnen omgaan.Nee klopt maar andersom hebben de ouders door hun geruzie ook jarenlang hun kids niet als prioriteit gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2014 @ 13:48:

[...]



Dat wil nog niet zeggen dat ze dan maar respectloos met hun ouders kunnen omgaan.Als ik het zo eens lees, zijn die ouders zélf tot een jaar of wat terug, behoorlijk respectloos met elkaar én hun kinderen omgegaan. Dus tot die nu 18-jarige jongen pakweg 16 was. Dus de eerste 16 jaar van zijn leven. Dat heeft grote impact gehad op die jongen, denk ik. Opeens hebben die ouders het licht gezien en nu moet hij opeens dús ook maar de perfecte zoon gaan spelen? Ik kan me goed voorstellen dat hij nu zijn kont tegen de krib gooit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:diamond-gloss schreef op 21 oktober 2014 @ 13:52:

[...]



Nee klopt maar andersom hebben de ouders door hun geruzie ook jarenlang hun kids niet als prioriteit gehad.En dus hebben ze het recht om rotzooi te trappen?, dacht het van niet.
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen zou ik alle rotzooi die ze buiten hun eigen kamer laten slingeren op hun kamer gooien, voorzover je iets zelf niet nodig hebt, uiteindelijk breken ze wel een keer hun nek over iets. Als het gaat stinken pak je een spuitbus. Ik snap dat er gegeten moet worden maar laat ze zelf maar voor ontbijt en lunch zorgen. Met achttien mag je zoon dan wel volwassen zijn, hij gedraagt zich als een kind van twaalf, misschien moet je hem ook zo behandelen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 oktober 2014 @ 13:53:

[...]





Als ik het zo eens lees, zijn die ouders zélf tot een jaar of wat terug, behoorlijk respectloos met elkaar én hun kinderen omgegaan. Dus tot die nu 18-jarige jongen pakweg 16 was. Dus de eerste 16 jaar van zijn leven. Dat heeft grote impact gehad op die jongen, denk ik. Opeens hebben die ouders het licht gezien en nu moet hij opeens dús ook maar de perfecte zoon gaan spelen? Ik kan me goed voorstellen dat hij nu zijn kont tegen de krib gooit.Er is nogal een verschil tussen een perfecte zoon of een zoon die normale zaken doet zoals je troep opruimen, de zooi die je laat vallen opruimen.
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2014 @ 13:53:

[...]



En dus hebben ze het recht om rotzooi te trappen?, dacht het van niet.Nee zeker niet maar het 1 is wel het gevolg van het ander.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begrijp is het de afgelopen jaren bij jullie niet goed gegaan door veel ruzie's en wellicht weinig aandacht aan opvoeding?



Het lijkt mij ook dat wanneer respect lange tijd zoek was voor elkaar, je niet ineens je kinderen bij hun lurven kan pakken om ineens respect voor jullie te hebben.

Wellicht hebben ze dat voorbeeld ook lange tijd niet gehad?



Misschien is het te laat om ze nu nog te vormen.



Overigens lijkt mij jullie lik op stuk beleid averechts werken, olie op het vuur natuurlijk.

Denk je echt dat ze dan ineens mee gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Wat een oorlogvoering. " Als antwoord eten we niet lekker "

Nee, dáár zal de sfeer van opknappen, zeg. En jullie verwachten dat die kinderen de eerste stap zetten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2014 @ 13:55:

[...]



Er is nogal een verschil tussen een perfecte zoon of een zoon die normale zaken doet zoals je troep opruimen, de zooi die je laat vallen opruimen.



Het zou gewoon een reactie kunnen zijn op (of het uitlokken van reactie van) zijn ouders en hun hele gedoe. Hij had er wellicht toen hij 12 was heel misschien ook wel eens een keer geen zin in tussen ruziënde en rotzooi veroorzakende ouders te zitten, maar toen werd hij ook niet gehoord.



Ik ben het met je eens dat je je zooi kan opruimen, maar ik vind het erg kortzichtig om als ouders te stellen dat zijn gedrag volkomen voor zijn eigen konto komt en niet eens te overwegen of je daar zelf wellicht heel misschien ook wel een aandeel in hebt door de manier waarop je tot voor kort met het gezin omging.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2014 @ 13:55:

[...]



Er is nogal een verschil tussen een perfecte zoon of een zoon die normale zaken doet zoals je troep opruimen, de zooi die je laat vallen opruimen.



Eens. Maar er wordt ook niet duidelijk vermeld wat er voorgaande jaren heeft afgespeeld en wat er ineens zo veranderd is.



Ik vind het eigenlijk een behoorlijk warrig verhaal waar geen touw aan vast te knopen is. Je geeft aan dat het vroeger helemaal niet goed ging, maar wat ging er dan niet goed?
quote:ronniemitchel schreef op 21 oktober 2014 @ 13:45:

Geef ze de keus: of normaal doen jullie met respect behandelen troep opruimen etc, of per direct spullen pakken en vertrekken.



Dus de ouders maken er een zooitje van zien ineens het licht, alles moet veranderen dus de kinderen ook. En nog sorry als doekje voor het bloeden. En als de kinderen dus nu niet doen wat 'normaal' is dan is het het gat van de deur daar. Is het misschien niet iets van met je billen op de blaren zitten? Jouw kinderen vertonen een gedrag wat jullie hebben veroorzaakt en met eruit zetten geef je aan dat je geen fuck geeft om hem. Toch maar hulp gaan zoeken want je zoon zal als hij eruit gegooid wordt echt geen beter gedrag vertonen en ik denk ook niet meer dat je hem ooit zal zien.



Sorry maar ik kan kwaad over de regel; mijn huis, mijn regels als er aantoonbaar is dat ouders zelf er een zooi van maken en dan ineens verwachten dat alles goed is omdat ze in therapie zijn geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven