40+ en (nog) een baby

24-02-2017 14:35 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben besloten om voor een 2e kindje te gaan. Op mijn verjaardag wordt mijn spiraaltje verwijderd.

Ik ben zo gelukkig dat we deze stap gaan nemen! Ik heb altijd een gezin met meerdere kinderen gewild.



Ik ben dan alleen al 40. En ik zeg “al” omdat de maatschappij het niet gewend is aan vrouwen die op latere leeftijd moeder worden.

Maar ik voel me nog helemaal niet oud!!



Hoe hebben andere moeders die 40+ waren dit ervaren?

Waren jullie ook soms wat huiverig omdat de kans op een gezond kindje kleiner is?
Alle reacties Link kopieren
Ik was 42 en hard onderweg naar 43 toen dochter geboren werd. Net geen 38 bij zoon overigens. Ik weet niet beter, ze houden me jong. Blijft te bedenken dat mijn moeder op mijn leeftijd al pubers had (gehad) en dat de oudste al uit huis was. En als kind vond ik haar stokoud
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan
Alle reacties Link kopieren
Je voelt je misschien niet oud, je bent het natuurlijk wel. Biologisch is de ideale leeftijd om kinderen te krijgen tussen de 18 en 28 jaar ongeveer. In onze maatschappij is de praktijk opgeschoven naar tussen de 25 en 35. Maar daarboven nemen de risico's natuurlijk wel hard toe (en de vruchtbaarheid hard af).



Maar of je je daardoor moet laten weerhouden, dat moet je vooral zelf weten. Zo lang het op natuurlijke weg kan lijkt het me prima.



Vind je het niet lastig dat je die keus niet eerder hebt genomen? Waarom koos je voor een spiraaltje als je altijd al meer kinderen wilde?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Geweldig! Ik wou dat ik het had gedaan, maar heb uiteindelijk voor 1 kind gekozen en daar heb ik nu spijt van, nu het niet meer kan, dus ga ervoor en laat alle eventuele bezwaren van mensen maar lekker sudderen.

Ik wens je een spoedige en mooie zwangerschap toe.
Welja het is de schuld van de maatschappij
Hopelijk is het jullie nog gegund, veel geluk gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, dit speelt bij ons ook, hoewel ik nog geen beslissing heb genomen. Vriendin wil wel heel graag.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nog zwanger worden he mensen Ik hoop dat het meteen zoals bij de eerste (ik was 37 dat hij geboren werd) raak zal zijn.

Ik heb voor een spiraal gekozen omdat ik allergisch ben voor latex en ik me niet prettig voel bij de pil.



Ik heb nooit echt bij de leeftijd van mijn ouders stil gestaan. Zij waren voor hun day-and-age ook best oud toen ze mij kregen (34 en 36). Ik heb ze nooit oud gevonden. Terwijl mijn zus (die 10 jaar ouder is) ze wel oud vond.



Ik was eerder nog niet toe aan kinderen, had nog te veel wilde haren, te weinig verantwoordelijkheidsgevoel + ik had de geschikte partner nog niet gevonden waarmee ik een gezin wilde stichten. Dus nee ik heb geen spijt, want het is niet anders. Het enige waar ik nu tegen aan loop is dat het misschien minder makkelijk lukt om zwanger te raken en de kans op een gezond kindje afneemt.



En als het niet lukt is het ook goed (zeg ik heel stabiel rationeel) want we hebben al een heel mooi kind.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al kinderen GrimbleGrumble of zou dit de eerste zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dank je Clemance
Alle reacties Link kopieren
De tweede. We hebben net als jij een kind gekregen toen we 37 waren.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Je bent nog vruchtbaar dus kun je gewoon nog kinderen krijgen/nemen/whatever.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn je twijfels GrimbleGrumble?
Alle reacties Link kopieren
Te oud, te jong, 'de maatschappij' vindt er altijd wel iets van. Ik ken zowel jongere moeders als oudere moeders en ze zijn allemaal prima moeders
Alle reacties Link kopieren
Dan woon ik in een heel andere maatschappij dan jij. Je doet net of je 60 bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nicht is 22 en heeft 6 (!) Kinderen.

Oké 1 tweeling die is dan ook van 1 vader... (hopen we dan toch)



Ook een collega van 42 met 1 kind.



Ik denk dat ik die liever heb hoor.



Financieel alles voor elkaar?

Ruimte?

Er nog zin in?



Bij alles ja? Nou doen dan.

Lukt het niet dan lukt het niet.

Als het wel lukt moet je extra rimpel crème smeren want je wilt natuurlijk niet dat zo'n snotneus straks op het school plein zegt: is dat jouw oma?

Ps botox werkt hier ook nog tegen... als extra optie...
Alle reacties Link kopieren
quote:Kapara schreef op 24 februari 2017 @ 15:09:

Wat zijn je twijfels GrimbleGrumble?



Ik vind 40 toch wel oud. Voor mij is het een andere levensfase, waarin voor een baby zorgen niet direct past. Is meer een gevoel dan een feit, natuurlijk.



Daarnaast maak ik me zorgen om de financiën en zullen we groter moeten gaan wonen en of dat kan is ook nog maar de vraag.
IMHO
Alle reacties Link kopieren
Zolang het op de natuurlijke manier nog lukt ben je niet te oud.



In mijn vrienden en kenniskring zijn mijn beste vriendin, en twee anderen de enige die nog geen kinderen hebben. De 'rest' al 1 of meerdere kinderen. Wij zijn allen rond de 27 en 28 jaar.



Ik vind 34 toch echt wel de max voor mijzelf. We zien wel
Alle reacties Link kopieren
Haha Lolly! JAJAJA!

Botox moet ik nog even over nadenken hahaha
Alle reacties Link kopieren
Ik was met al mijn vriendinnen met 37 nog geen moeder! 1 heeft er nu 3, de ander is zwanger, 1 heeft er 2, 1 wil nog steeds niet, en ik wil gaan voor een tweede.



Het kan een andere levensfase zijn, maar je zit nu ook met een peuter van 3... Dus die andere levensfase is er niet. Of je nou 50 bent en je hebt er 1 van 13 of ook nog 1 van 10 erbij?

Dat verhuizen en dergelijke zou me meer tegenstaan. Ik kan me je twijfels wel voorstellen hoor. Wij zijn ook niet over 1 nacht ijs gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Het risico op aangeboren afwijkingen is natuurlijk groter, maar gelukkig kun je er een aantal via de NIPT laten opsporen. Ik zou die dan ook zeker doen als ik op jouw leeftijd zwanger zou worden. En tja, oud? Mensen leven ook langer tegenwoordig, dus 40 wordt steeds jonger, zeg maar.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:handigmetgeld schreef op 24 februari 2017 @ 14:43:

Je voelt je misschien niet oud, je bent het natuurlijk wel. Biologisch is de ideale leeftijd om kinderen te krijgen tussen de 18 en 28 jaar ongeveer. In onze maatschappij is de praktijk opgeschoven naar tussen de 25 en 35. Maar daarboven nemen de risico's natuurlijk wel hard toe (en de vruchtbaarheid hard af).



Maar of je je daardoor moet laten weerhouden, dat moet je vooral zelf weten. Zo lang het op natuurlijke weg kan lijkt het me prima.



Vind je het niet lastig dat je die keus niet eerder hebt genomen? Waarom koos je voor een spiraaltje als je altijd al meer kinderen wilde?

Heb je je er wel eens in verdiept? De afname van de vruchtbaarheid gaat véle malen minder hard dan meestal in de media wordt geroepen. Er zijn heel veel wijdverspreide misverstanden hierover en het leeuwendeel van de vrouwen die na hun 38e proberen zwanger te worden lukt dit ook gewoon.



Niet voor niets kregen vrouwen vroeger ook rustig tot rond hun 45e kinderen.



Kortom, TO, hardstikke leuk! Ik hoop dat je makkelijk en probleemloos een tweede kindje mag krijgen .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de vorige ook een NIPT gedaan om er zeker van te zijn. Maar ik had niet geweten wat ik had gedaan als er een afwijking te zien zou zijn geweest. Dat is makkelijk rationeel praten zolang het niet echt is.

Eerst maar eens zwanger zien te worden en te blijven! Ik heb gehoord dat het risico op een miskraam ook veel groter is na je 40e?
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootmoeder heeft ook nog kinderen gehad na haar 40'ste (en een aantal voor haar 40'ste)
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma was 44 toen ze haar laatste kind kreeg. Toen had ze ook al een kleindochter van 4...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven