aaarghhh.. wat moet ik moet die school

06-02-2014 00:22 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, nu vijf jaar, heeft al sinds aanvang kleuterschool wat probleempjes op school, in die zin, dat hij niet "luistert".. Hij voert opdrachten niet goed uit, lijkt ze niet te begrijpen en doet vaak niet wat hem gevraagd wordt. Nou willen ze van school dat er iets gebeurt en zou ik maar een doorverwijzing vragen bij de huisarts om met hem naar een psycholoog te gaan.



Maar... mijn zoon heeft sinds dat hij vier was, ontzettende oorproblemen. Om de haverklap oorontsteking, oren dicht zitten, dan knapt het weer los zodat de rommel en bloed er weer uitstroomt, ziekenhuis in, ziekenhuis uit, buisjes geplaatst, dat helpt niets, nog steeds heel vaak oorontsteking, oren dicht, elke keer een nieuwe antibioticakuur, weer mis, 's avonds laat bij de huisartsenpost, ziekenhuis in, ziekenhuis uit... etc. etc....



Nou hoef je denk ik niet een heel groot geleerde te zijn, om te snappen dat zijn oorproblemen samenhangen met het "niet luisteren" op school. Op school heb ik dat al meermalen aangegeven, in persoonlijke gesprekken, telefonisch en per e-mail.. Maar ze wuiven het weg.. Er wordt nauwelijks op gereageerd. Daar ligt het niet aan, volgens hun.



Ik ben inmiddels wel bij de huisarts geweest voor een doorverwijzing. De huisarts lachte mij haast uit. Die is dan ook volledig op de hoogte van zijn oorproblemen. Volgens hem moest de juf van mijn zoontje maar geobserveerd worden door een psycholoog.



Van school willen ze nu echter dat ik alsnog een doorverwijzing regel via de schoolarts. Ik sta er totaal niet achter, maar als ik het niet doe, dreigen ze hem te schorsen!!!!



Wat moet ik!! Ik word gewoon met de rug tegen de muur gezet door die school.
Alle reacties Link kopieren
Titel moest natuurlijk zijn: wat moet ik MET die school
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet een afspraak maken? Dan kun je regelen dat er een observatie in de klas komt. Als je dan gelijk blijkt te hebben word de juf op haar vingers getikt dat ze het fout doet.

Heb ik persoonlijk heel veel aan gehad aan zo'n observatie, juf bleek mijn zoon volkomen verkeerd aan te pakken. Ze krijgen dan ook tips en handvatten hoe ze het wel moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Dus je zoon luistert niet zo goed en gaat op 5 jarige leeftijd geschorst worden? Misschien iets meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Dus je zoon luistert niet zo goed en gaat op 5 jarige leeftijd geschorst worden? Misschien iets meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Dus je zoon luistert niet zo goed en gaat op 5 jarige leeftijd geschorst worden? Misschien iets meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Dus je zoon luistert niet zo goed en gaat op 5 jarige leeftijd geschorst worden? Misschien iets meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 Ik maak ook wel een afspraak, ik moet wel. Alleen de manier waarop slaat in mijn ogen helemaal nergens op. En het gaat de juf inderdaad om de handvatten.. Maar die heb ik haar volgens mij al genoeg gegeven.. Als ze klassikaal iets uitlegt aan de klas (van bijna 30 kinderen) krijgt mijn zoon het niet mee. Inmiddels wil de juf wel toegeven dat het veel beter gaat als ze hem apart en persoonlijk dingen uitlegt. Maar dan nog steeds ligt het niet aan zijn gehoorproblemen volgens de school..
Alle reacties Link kopieren
@jsv Niet dus. Een voorbeeld: na het buitenspelen moet de hele klas netjes in de rij gaan staan zodat ze netjes en rustig weer naar binnen kunnen. Mijn zoon "luistert" dan niet. Lees: hij hoort het niet. Doordat de juf hem dan persoonlijk moet ophalen, reageert de hele klas daarop en is juf het overzicht kwijt. Dus mijn zoon is dan de stoorzender.
quote:eenvrouw schreef op 06 februari 2014 @ 00:46:

@jsv Niet dus. Een voorbeeld: na het buitenspelen moet de hele klas netjes in de rij gaan staan zodat ze netjes en rustig weer naar binnen kunnen. Mijn zoon "luistert" dan niet. Lees: hij hoort het niet. Doordat de juf hem dan persoonlijk moet ophalen, reageert de hele klas daarop en is juf het overzicht kwijt. Dus mijn zoon is dan de stoorzender.Lijkt mij normaal gedrag? ook als hij het wel hoort..
Alle reacties Link kopieren
Troeta: thuis verneem ik het in zoverre aan hem, dat hij heel hard praat en mij ook regelmatig niet goed verstaat. Maar verder is het thuis gewoon 1 op 1 dus niet veel aan de hand. Misschien normaal gedrag, maar in die klas niet in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou misschien zelfs 2 sporen uitzetten. Laat maar iemand in de klas komen voor observatie, zal je kind geen schade van ondervinden.



Tevens vraag ik me af of zijn gehoor al eens getest is. Want uit jouw voorbeeld zou ik daaraan twijfelen. Misschien toch via de huisarts een verwijzing naar een audiologisch centrum regelen?
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling :ze schorsen toch niet om dat iemand niet in de rij staat ?

Is er echt niet meer aan de hand?

Ik zou echt actie middels observatie en gehoortesten ondernemen.

Is er een andere school in d'r buurt? Zou ik zelfs overwegen indoen uit bovenstaande niets kont.
Alle reacties Link kopieren
@deenje:Zijn gehoor is nog niet concreet getest nee. Dat gaat nu wel gebeuren. Ook omdat de gehoortest die baby's een paar weken na de geboorte moeten ondergaan, bij hem niet direct goed was. En voor wat betreft dat "meer aan de hand"... Dat hij niet goed hoort, kan naar mijn mening heel ver strekken. Regels die worden uitgelegd, krijgt hij niet goed mee. Gevolg is dat hij zich er niet aan houdt. En zoals gezegd in mijn reactie aan nina1966, de juf neemt hem nu wel apart om dingen uit te leggen, en dat gaat goed. Er is al een tijd niks meer aan de hand, en hij komt thuis met verdiende stickers omdat hij het zo goed heeft gedaan. Maar dan nog steeds ligt het daar niet aan volgens de school...
Alle reacties Link kopieren
Zolang er geen gehoortest is gedaan kan er volgens mij nog weinig gezegd worden over waarom hij niet 'luistert'. Dit zou ik dus als 1 van de eerste dingen geregeld willen zien als ouder.



Verder herken ik veel in je verhaal, ook hier een zoon van 4 die zijn eerste gehoortesten niet haalden veel oorontstekingen heeft gehad in de 1e 2 jaar en ook nu op het kdv aanloopt tegen 'slecht luisteren' en soms luid aanwezig zijn. Wij hebben daarop ook direct een gehoortest aangevraagd wat met 2 weken gaat gebeuren, daarnaast volgt er ook een observatie door een psycholoog om de leidsters te helpen met tips en trucs qua gedrag.

Wij sluiten niks uit maar willen openstaan voor alles, zodat onze zoon op de beste manier geholpen wordt, of dit nou door lichamelijke of psychologische oorzaak komt.
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik hier even op reageren als kleuterleerkracht zelve. ..

Ten eerste, vervelend dat de situatie zo is inmiddels, in mijn ogen wordt het te zwaar beladen. ..

Je mag van een goede juf echt verwachten dat ze het verschil ziet tussen ' slecht horen' en ' slecht luisteren'. Het kan goed zijn dat de juf wat hulp wil om hierbij begeleiding te krijgen door middel van advies vanuit een extern persoon. Persoonlijk komt er bij mij in de klas ook regelmatig iemand kijken, gewoon omdat je dan weer eens andere dingen ziet en hoort, het is objectief geobserveerd. Het is niet zo dat je kindje dan direct daar een stempel voor het leven van krijgt.

Wel jammer dat de school meteen over schorsing begint, dat lijkt me ontzettend verkeerd ingeschat.

Succes ermee, komt wel goed en wellicht heb je zelf ook iets aan de observatie-gesprek etc
love is enough...
Mijn ervaring is dat ze ondanks de slechthorendheid niet voor niets beginnen over slecht luisteren. Vaak zit er dan toch bepaald afwijkend gedrag ook.



Ik zou in elk geval zsm naar een audiologisch centrum voor hoortesten. Als er een redelijk verlies uitkomt, moet de school hem in elk geval als slechthorend gaan benaderen. En daar hoort dan dus ook bij dat hij opgehaald moet worden ipv geroepen, hij in de kring vlakbij juf mag zitten of zelfs frontaal voor haar en bij uitleg van werkjes dat hij die (ook) individueel krijgt en niet wordt teruggeworpen op observeren hoe anderen het doen enz. Een kring duurt heel lang voor een kleuter als je er bijna niets van meekrijgt, het is heel makkelijk te bedenken wat een kleuter gaat doen in een kring zich verveelt.



Verder zou ik die observant wel laten komen, zij zien het echt wel als het niet luisteren puur door het niet horen komt.
Alle reacties Link kopieren
Je kind hoort slecht maar er is nog geen oortest gedaan. De school heeft er last van maar moet niet zeuren want jouw kind hoort nu eenmaal slecht,. Hoe denk jij dat een slechthorende kind zijn schoolloopbaan eigenlijk moet volgen? Zonder hulp en de school moet het er maar mee doen? Liggen jouw verwachtingen van wat kan in een groep met dertig kinderen wel op reëel niveau?



Zie je zelf ook dat je redenatie hier en daar krom loopt? Werk gewoon mee en laat zijn hoorproblemen uitzoeken en als de leerkracht een psycholoog nodig heeft dan ziet die observant dat wel.



Bijzondere uitspraak van een huisarts.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mijn kind heeft slecht gehoord. Daardoor is hij ook slecht gaan praten en zo kwamen we erachter. Praat jouw kind ook slecht? Vreemd dat je met zoveel oorontstekingen niet bent doorgestuurd naar de kno arts.

Die van mij had dat ook en buisjes bleken de oplossing.



Hij is ook uitgebreid getest door het audiologisch centrum. Wij zitten al vanaf zijn 3e bij de logopedie.



Op school krijgt hij niet alles mee maar dat komt niet door het horen want hij hoort inmiddels prima. Vaak blijkt eea toch samen te hangen met elkaar.



Haal je kop uit het zand en doe wat het beste is voor je kind. Niemand vindt het leuk om zulke dingen over zijn kind te horen maar je kunt er maar beter werk van maken en kijken hoe je je kind zo goed mogelijk kunt helpen.



School doet het niet om je te pesten.
Alle reacties Link kopieren
Wat Enn zegt.



Waarom zou je niet op twee sporen inzetten: gehoorprobleem goed in kaart brengen EN een psych raadplegen.



Mss heeft school wel gelijk en is er meer aan de hand, mss heeft school ongelijk, maar dat hoor je dan wel van die psych.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 06 februari 2014 @ 07:54:

Haal je kop uit het zand en doe wat het beste is voor je kind. Niemand vindt het leuk om zulke dingen over zijn kind te horen maar je kunt er maar beter werk van maken en kijken hoe je je kind zo goed mogelijk kunt helpen.



School doet het niet om je te pesten.Dit. Word wakker want niemand is erop uit om jou of jouw kind te 'pakken'. Laat uitzoeken wat jouw kind nodig heeft zodat hij tot( goed) leren kan komen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Cupcakegirl, in de OP staat toch duidelijk dat er buisjes geplaatst zijn...
O sorry, nog niet helemaal wakker
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar wordt hij zes en een kind dat niet goed kan horen kan echt leesproblemen ontwikkelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Misschien is het ook geen kwestie van niet goed kunnen horen maar toch andere dingen. Bv moeite met het structureren van zijn werk. Als de juf alle opdrachten in gesproken taal doet en hij kan dat niet op een rij krijgen weet ie ook niet wat ie moet doen en kan dat worden uitgelegd als niet luisteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven