Aanraders en miskopen voor je baby/kind

22-04-2014 16:23 273 berichten
Hallo,



Ik ben nu bijna twintig weken zwanger van mijn eerste kindje.

Na de twintig weken echo willen we graag beginnen met het kopen van de baby-uitzet.



Nu gaf mijn schoonzusje al de tip om voor de kleine maatjes kleding te kiezen voor overslagrompers en shirtjes omdat kleintjes het soms echt vervelend vinden als er iets overhun hoofdje moet.

En een vriendin raadde aan om vooral heel veel hydrofiel doeken aan te schaffen om dat de zes die op de uitzetlijsten staan gewoon te weinig zijn, en ze zei ook dat als je voor de maxi-cosi kiest zo'n basis waar je hem op kan klikken echt een enorme aanrader is.



Nu vraag ik me echt af wat de aanraders (en miskopen) van anderen zijn.....

Dus welk merk kleertjes is fijner en waarom, welke verzorgingsproducten, wat staat er niet op de uitzetlijsten maar is echt super handig, wat staat er wel op de lijsten maar heb je echt bijna nooit gebruikt, etc, etc.
Ik vond de elektrische kruik echt de beste uitvinding ooit. Als het heel koud is, gebruik ik 'm soms nog. (ze is nu 7)

BIj de oudste hadden we van die ijzeren dingen met een dop. Nachtmerries heb ik erover gehad dat die dingen zouden lekken. 's Avonds wachten tot het water warm werd duurde ook eindeloos in mijn beleving.

Nou had ik ook twee winterkinderen die zichzelf slecht op temperatuur konden houden, dat scheelt ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook vaak kindgebonden. Mijn miskopen waren de box, wipstoel, eetstoel, badje met standaard, ledikant, wieg en bugaboo. Verder swaddle me, puckababy piep, babyfoon etc. Mijn zus had het niet getrokken zonder (hele zware baby die 24/7 sliep).

Achteraf bekeken had ik wipstoel, speelkleden, box, eetstoel en wandelwagen kunnen uitsparen. Alles gebeurde in de draagdoek of Bondolino.



Mijn aanraders: draagdoek/bondolino, heel veel hydrofielen, meerdere badstofhoesjes voor aankleedkussen, overslagrompers, zachte leggingachtige broekjes met lange tricotboord en cosleeper. De familyfix vond ik wel fijn, in iedere auto 1. Gewoon overzetten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Lodger Shelter en overslagrompers vond ik waardeloos, navelbandjes heb ik bij de eerste gekocht omdat dat op de lijst stond, alleen werden die in 2009 al niet meer gebruikt voor babies.



Isofix vind ik overrated, ik heb de MC net zo snel zelf in de auto staan, en de groep 1 stoel haal je sowieso niet uit de auto dus dan is het sowieso een onzinnig systeem.



Luiers in een zakje en de container in, vind zo'n grote luieremmer ranzig op een babykamer.
Hier zijn extra hydrofiel luiers en overslag rompers gekocht na de bevalling. Nu hadden/hebben wij een kind met het kiss symdroom en die wil iets over zijn hoofd en een romper omhoog trekken werkte ook niet. Wij hebben de eerste dagen vaak een overslag romper met vest aan gehad. Overslag t shirts vond ik zeer verveeld.



Verder doe ik over een lange mouw romper een korte mouw t shirt of omgekeerd.



Wij hebben geen iso fix en ik mis het ook niet. Ik zet de maxi cosi erbij na net zo snel in als mijn vriendin met iso fix.



Wat wij niet gebruiken is de wipper maar wel een schommelstoel.



Wat wel handig is een vaste doek voor in de maxi cosi want dan hoef je niet in de weer met een jasje.



Hier ligt er trouwens ook een 2de aankleedkussen beneden. Ik vind het zeer makkelijk.



Cheery ik heb geen luieremmer en mis het ook niet. Ik gebruik bij echte poepluiers van die geurzakjes en anders gaat het gelijk de prullenbak in.
Oh, wat ik nog wel heel graag wil: een verschoningskussen met hoge randen. Uk heb er ooit eentje gezien van Kitsch Kitchen, maar nu ik eindelijk bezwangerd ben zijn ze natuurlijk niet meer te krijgen Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik super handig vond waren de badcapes Of de omslagdoeken van badstof. Heerlijk om na het badje je baby in te leggen.

En wat ik echt nooit gebruikt heb is een baby badjasje. Dat ding hangt nog als nieuw in de kast.

Overigens heb ik ook nooit een baby jasje gebruikt. Ik vond een poncho veel handiger.
Alle reacties Link kopieren
Oh die overslag rompers vast handig voor de wat bedreven gebruiker maar stond op mijn 3e dag toch te huilen omdat ik al een half uur bezig was met dat ding



Box ideaal gebruik m nog steeds



iPad geweldig!



Schommel oh dat vond ie toch heerlijk!



Wat ik echt nooit heb gebruikt waren idd die ijzeren kruiken verschrikkelijk eng



En die klossen na dat we ze eronder hadden gezet was t goed voor de rug voor kraamzorg maar ik kon met mijn dikke buik en mijn 1-55 mijn bedje niet meer in en ben er snachts zelfs keer uitgevallen.



Enne die snotdingen. Was een half uur bezig om potsie te pakken te krijgen
Heel persoonlijk inderdaad ik vind de aerosleep heerlijk! Dochter heeft al een aantal keren in bed overgegeven, matras was zonder de aerosleep echt smerig geweest nu. En ik neem hem ook mee op vakantie, ligt ze niet direct op dat matrasje van daar.

Adapters voor maxi cosi had ik niet nodig, ik heb de autostoel gekocht die bij de kinderwagen hoort dus kon die zo op het onderstel klikken. Regenhoes voor reiswieg/autostoel/zitje zat er bij ons gewoon standaard bij trouwens. Waren 2 verschillende. En een muskietennet ook.

Drijfmatje voor in het grote bad vond ik ook heel handig.



Miskopen :

Lodger shelter (kind zit in de autostoel met de armpjes onder de riempjes door, heel onhandig vond ik).

Manduca draagzak, dochter vond het niks.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n Dooky om je kind te beschermen tegen zon. Ik wandelde veel en gebruikte hem ook als mijn kind sliep. Scheelt ook veel geloer in je kinderwagen. Ik gebruikte hem ook in het zitgedeelte van de wagen, hop wagen plat aan de zonnekap en slapen maar.
Owja, ik heb een diaper champ! Heerlijk ding gebruikte hem in het begin voor alle luiers, nooit vieze luchtjes. Vanaf 1,5 jaar ongeveer alleen nog voor plasluiers. En dan moet ik hem ongeveer eens per week leeghalen, maar hij stinkt nooit. Ruik hem echt niet en dat vind ik echt fijn aan deze emmer.
Alle reacties Link kopieren
Miskopen:

* Hydrofielen (had er 100.000, bijna nooit gebruikt),

* Overslagrompers/truitjes (gewone rompers vind ik veel handiger),

* Flessenwarmer (duurde een eeuwigheid voor die flesjes warm waren, au bain marie ging veel sneller),

* Kleertjes met capuchon, spijkerbroekjes in kleine maatjes (veel te stug),

* Baby-badjasje (nu de kinderen wat groter zijn gebruik ik voor allebei wel een badjas)

* Baby-schoentjes (uiteindelijk beide kinderen pas schoenen aangetrokken toen ze goed konden lopen)

* Zwitsal verzorgingsproducten (ruikt lekker, maar veroorzaakte verschrikkelijke allergische reacties)

* Sudocrem (is heel Nederland idolaat van, maar ik vind het agressief rotspul)

* Medela electrische dubbele kolf (hartstikke duur en liep steeds vast)

* Neuspeertje (ik snap nog steeds niet hoe dat ding werkt)

* Pampers (stinken en gegarandeerd luieruitslag bij mijn kinderen)



Aanraders:

* Draagdoek/draagzak (ik heb een Moby Wrap en en Ergo Carrier gehad en maandenlang veelvuldig gebruikt)

* MAM spenen (enige spenen die mijn kinderen accepteerden)

* Puckababy

* Vaseline (enige dat bij zoon werkte bij hardnekkige luieruitslag)

* Spöka (nachtlampje van Ikea)

* Dentinox

* Bebe au Lait borstvoedingsdoek

* Dr. Bronner verzorgingsproducten (onze dochter heeft hardnekkig eczeem, sinds we Dr. Bronner zijn gaan gebruiken is het een stuk minder)

* Aldi luiers

* Badcape

* Fleecepak (gedurende het eerste jaar heel praktisch in de winter, want geen geklooi met jasjes en wantjes)
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Oooh jaa noooit kopen kruippakjes met drukkertjes hoog in de rug, die kan je zogenaamd makkelijk losmaken of een luier te verwisselen.

nou niet zonder je kind eerst op zn kop te houden
Alle reacties Link kopieren
Ah neuspeertje zo noem je ze dus
Alle reacties Link kopieren
Pantax, het aankleedkussen van Ikea al gezien? Heeft opblaasbare randen
Hydrofielen had ik er 18, maar 6 was ook genoeg geweest. Dochter was geen spuger, mocht met haar droge huid niet iedere dag in bad, dus dan gaan ze niet hard.

Tummytub en babybad maar twee keer gebruikt, ze ging liever mee onder de douche.

Box hebben we maar zelden gebruikt, en de hangwieg was na een week ook klaar.

Flesverwarmer had ik niet, maar geen seconde gemist.

Spijkerbroekjes zijn veel te stug, iets met capuchon ligt niet lekker.

Pakjes aan één stuk pasten niet, dochter heeft lange benen en dan werkt dat echt niet.

Overslagrompers en truitjes vond ik een verschrikking.





Sokjes van bambino (kruidvat) waren de enigen die goed bleven zitten.

Bondolino heb ik veel plezier van gehad.

Kruiken had ik er twee, en nodig gehad ook. Dochter was 2700 gram, is geboren eind november, -17 en toen ging het sneeuwen, het was toen weken lang heel koud, en dan enkel glas boven...brrrr....
Mijn tip is: koop niet teveel kleertjes van tevoren. Mijn dochter van 12 weken groeit ontzettend hard maar is vrij tenger. Betekent dat ze lang niet alle merken goed past; Hema bijv is te kort en te breed. Merken als noppies en petit bateau passen juist weer wel.

Dingen als wikkelrompers, wel of geen box, draagdoek, wipstoel, wieg etc zijn denk ik heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Do's:

Bondolino, kan nog niet zonder.

Veel hydrofielen

Kamillethee voor na de bevalling (niet om te drinken )

Viva forum

Sokken van kruidvat en sockons



Dont's

Het CB

Sudocreme, beide kinderen flinke allergische reactie erop.
Het CB een don't? Die vind ik echt nergens op slaan. Laat TO dat maar zelf ervaren ipv hier al te roepen dat het niks is. Wie weet heeft TO er wel heel veel aan en is het een heel prettig CB. Zoals bij ons, ik heb best wat goede adviezen gekregen en vind het echt leuk om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Box is hier heel veel gebruikt.



De meeste baby's worden veel te lang in een wipstoeltje gezet.

De box is veel beter dan kunnen ze hun motoriek oefenen.



Een kleed op de vloer vond ik zelf onhandig. Steeds bukken terwijl je de box op een makkelijke hoogte kan zetten. Als je geen vloerverwarming hebt is de vloer ook het koudste punt dus dat vind ik ook niet zo geslaagd.



Overdag sliep kind ook wel in de box.
wat ik niet meer zou kopen: flanellen luiers, sudocrem, speentjes voor op flessen, flessenwarmer, vestjes met capuchon, slabbertjes, grote voorraad zwitsal, borstkolf, wipstoel, handdoeken met capuchon eraan, navelbandjes, tummy tub / badje (ik deed ze in de wastafel en al snel onder de douche). luieremmer (stinkt) of nappy-wrapper (ik gooide ze liever meteen buiten in de container), kinderwagenbak (ik gebruikte de maxicosi en de wandelwagen (babynestje), maar al snel de buggy)



aanraders: neuspeertje (je knijpt hem eerst in, zet hem dan op de neus en zuigt zo het snot er uit), hydrofiel-luiers + spuugdoekjes, bepanthen, voedingskussen, verstelbare box (hoog-laag), draagdoek





en het n=meest nutteloze ding: zo'n waskom met 2 vakjes die je vaak bij een badset krijgt.... wat móet een mens er mee, wat een sta-in-de-weg zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ze vraagt toch wat anderen hebben ervaren?

Ik vond en vind het cb een grote don't

Hebben veel missers gemaakt.

Voor jongste ga ik niet, behalve voor vaccinaties en zelfs daar enorme discussies moeten voeren omdat ik een afwijkend programma volg in overleg met haar kinderarts.
@Hartenvier: ja zoiets zoek ik! Maar dan wat charmanter Maar ik hou hem in gedachten. Hoge randen zijn zó handig als je kind begint te spartelen
Alle reacties Link kopieren
Aanraders:

- Rompers met stretch

- Easyfix (ik liet al snel de MaxiCosi gewoon in de auto staan en til zoon er uit. Scheelt een hoop gesjouw met dat zware ding) en de gordel zit dan niet in de weg.

- Kruiken. Ik had een junibaby maar die kon zichzelf niet goed warm houden. Zeker in huis halen dus, ookal is het zomer.

- Draagdoek. Heb uren buiten gelopen met reflux-baby die niet kon liggen. Ideaal!

- Inbakerdoek!



Afraders:

- Overslagrompers

- Magnetronsterilisator (je moet toch nog afwassen, dus ach, dan gewoon goed heet water)
Alle reacties Link kopieren
Hier had ik wel een groot tekort aan kleine kleertjes, maat 44 en 50.

Iedereen zei dat ze die niet of heel kort aankunnen. Maar beide dochters hebben de eerste weken maat 44 gehad en daarna tot 3 maanden maat 50. En ze waren beiden op tijd (zelfs te laat) geboren en hadden ene normaal gewicht.



De kinderstoel, zo'n triptrap was hier een enorme miskoop. Beiden hebben pertinent geweigerd erin te zitten.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Oh ja handdoeken met capuchon eraan (zo'n dubbele hoek) echt ondingen. heb er wel 4 gekregen geloof ik en maar 1 keer gebruikt. Erg onhandig.



Tummy tub vonden ze allebei vreselijk.
Ab imo pectore

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven