Afstand vagina - anus/ Keizersnede -natuurlijke bevalling

04-05-2007 00:52 70 berichten
Hoi allemaal,

Ik was vandaag bij de gyneacoloog, voor een compleet onbelangrijk schimmeltje. Ze vertelde me dat de afstand tussen de vagina en anus erg klein is. In geval van een zwangerschap zal het daarom beter zijn om een keizersnede te hebben dan op de natuurlijke manier te bevallen. Omdat er kans is dat het dan uitscheurt tot de anus.



Zo, mijn wereld viel in duigen. Ik dacht altijd om ´normaal´ te kunnen bevallen.

De afstand is 2 cm, ik heb het net even gemeten. Maar wat is normaal? Wat is het bij jullie?



Heeft iemand ervaring van uitscheuren tot de anus? Dat lijkt me niet zo prettig, geneest dat goed en wat zijn de risicos?



groetjes
Hoi,



Waarom valt jouw wereld in duigen als het een keizersnee wordt? Ik kan me voorstellen dat je je het anders voorgesteld, maar dit is nou niet bepaald het einde van de wereld.

Uitscheuren lijkt me echt niet fijn, zeker een totaal ruptuur lijkt me naar; geef mij maar een keizersnee. Maar goed, dat is dus persoonlijk. Ik probeer alleen te zeggen dat het niet zo dramatisch is.



Ik weet trouwens niet hoeveel cm het bij mij is...





fleur
Alle reacties Link kopieren
doe mij maar een keizersnede ipv een totaal ruptuur. Ik wil een keizersnede niet bagatalliseren hoor, maar een totaal ruptuur moet je ook absoluut niet te licht over denken, kan heel goed genezen, kan ook eindigen met een stoma en levenslange incontinentie. Ik zou juist blij zijn dat je gyneacoloog je er nu al voorbereid heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ligt het aan mij of zijn er ook anderen die dit een raar verhaal vinden? Ik heb er nog nooit van gehoord dat als de afstand vagina-anus klein is dat je dan beter middels een keizersnee kan bevallen. (TO, geloof jou wel hoor, vind het alleen raar verhaal). En wat zijn de criteria dan, vanaf hoeveel cm wordt het een keizersnee?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heet dit gebied het perineum. En als dit erg klein is, is de kans op een totaal ruptuur uiteraard groter. Maar 't is belachelijk om te zeggen dat je dan op voorhand een keizersnede moet hebben (alhoewel ik dit zou verkiezen boven een totaalruptuur). Die keuze moet je zelf maken, denk ik.

Maar ik vind het raar dat zovelen ervan uitgaan dat je uitscheurt bij een bevalling; ikzelf heb bij beide bevallingen geen enkele hechting gehad, terwijl de beebs allebei 8 pond wogen. En van manlief heb ik vooraf echt nog nooit klachten gehad dat ik superruim (of weet-ik-wat-voor ranzige termen er te bedenken zijn) zou zijn.... Dus wie weet blijkt in week 36 ofzo dat je heel normaal, niet supergroot kindje hebt? Dan zou ik lekker voor een natuurlijke bevalling gaan (die uiteraard ook nog best eens in een keizersnee kan uitpakken.........).
Alle reacties Link kopieren
Ik las dit en moest natuurlijk even zelf meten (ja, erg, ik weet het :$). Bij mij is het nog geen twee cm. En ik heb drie kinderen gekregen, zonder scheur of knip. De laatste woog zelfs 4200 gram en zonder problemen eruit gekregen. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een gyneacoloog (en er hebben er genoeg daar beneden gekeken) een keizersnede overwoog vanwege een kort perineum. :? Blijft een beetje vreemd verhaal vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ook mij werd verteld dat ik een kort perineum heb/had :D

Ben gewoon natuurlijk bevallen hoor en op een paar mm na

was het een totaalruptuur geweest.... so be it, je wilt toch een kind?!



Nadeel bij mij is dat het hechten erg moeilijk ging waardoor het nu nog

'korter' is geworden en dat voel ik wel zo nu en dan, maar ja...verstand op

nul en gaan met die banaan ;)

Oh trouwens, de volgende keer mag ik gewoon weer natuurlijk bevallen hoor.



Dus ik zou me er niet al te druk om maken, iedereen heeft kans op uitscheuren (en niet uitscheuren natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren


Ik las dit en moest natuurlijk even zelf meten (ja, erg, ik weet het :$). Bij mij is het nog geen twee cm.



;) hoe meet je dat in hemelsnaam???

Heb het wel even geprobeerd hoor maar schiet steeds in de lach....
Alle reacties Link kopieren
Als het hoofd tot diep in het bekken is gezakt (ingedaald), draait het gezicht van de baby vaak naar beneden. Het hoofd bereikt de bekkenbodemspieren van het perineum (het gebied tussen de uitwendige geslachtsorganen en de anus). Deze worden opgerekt om de baby door te laten, waardoor de moeder hevige aandrang om te persen krijgt. Om te zorgen dat het perineum niet inscheurt wordt meestal een episiotomie (inknipping) gedaan.





Kortom:

1: afstand maakt geen flikker uit

2: het perineum wordt uitgerekt tijdens je bevalling

3: een goede vk of gyn knip in voordat je uitscheurt
Alle reacties Link kopieren




quote: blindje reageerde



Ik las dit en moest natuurlijk even zelf meten (ja, erg, ik weet het :$). Bij mij is het nog geen twee cm.





;) hoe meet je dat in hemelsnaam???

Heb het wel even geprobeerd hoor maar schiet steeds in de lach....
Haha, spiegel en centimeter, kom je een heel eind mee. Als moest ik er zelf ook hartelijk om lachen trouwens. :D Je kan natuurlijk ook gewoon met je vinger meten en dan schatten.
Alle reacties Link kopieren
Meten is weten,:P

Zal zo ook eens gaan spieken en een schatting doen:D
Alle reacties Link kopieren
;) hoe meet je dat in hemelsnaam???

Heb het wel even geprobeerd hoor maar schiet steeds in de lach....
Haha, spiegel en centimeter, kom je een heel eind mee. Als moest ik er zelf ook hartelijk om lachen trouwens. :D Je kan natuurlijk ook gewoon met je vinger meten en dan schatten.





Typisch geval van natte-vinger-werk dus?! :P
Alle reacties Link kopieren
LOL :D
Alle reacties Link kopieren
ik heb een gewone bevalling meegemaakt, wat een hel, wat een pijn. Een flinke knip omdat ik ook anders lekker uit zou scheuren richting urinebuis. En dat moet onder narcose gehecht worden. Toch ben ik nu weer lekker zwanger en neem alles voor lief....en zou het deze keer een keizersnee worden dan zou ik denken hallelua...geen pijn...

Ik snap de ophef niet helemaal......hoe dan ook het blijft een prestatie die je levert of het nou natuurlijk of via een keizersnee gaat......
Alle reacties Link kopieren
ik heb een gewone bevalling meegemaakt, wat een hel, wat een pijn. Een flinke knip omdat ik ook anders lekker uit zou scheuren richting urinebuis. En dat moet onder narcose gehecht worden. Toch ben ik nu weer lekker zwanger en neem alles voor lief....en zou het deze keer een keizersnee worden dan zou ik denken hallelua...geen pijn...

Ik snap de ophef niet helemaal......hoe dan ook het blijft een prestatie die je levert of het nou natuurlijk of via een keizersnee gaat......
Een keizersnede is een buikoperatie. Lijkt me toch wel pijnlijk hoor. Vaginaal bevallen doet ook pijn, maar ik vond drie keer bevallen minder erg dan mijn blindedarmoperatie met buikvliesontseking erna als bonus.

Alle reacties Link kopieren
Uhm Miriam, een keizernee is een flinke buikoperatie en reken maar van yes dat dat pijn doet naderhand! :?



Okay, ik heb bijna geen pijn gehad maar ik ben écht de uitzondering op de regel!
Alle reacties Link kopieren
Van de 2 meiden die ik ken met een keizersnede heeft het herstel

wat langer geduurd bij dan bij de meiden met een vaginale bevalling,

een keizersnede is toch ook echt geen pretje.

Trouwens het zou voor mij ook wel een teleurstelling geweest zijn denk ik

als ik niet vaginaal kon bevallen want hoeveel pijn het ook deed, ik had het niet willen missen :o
Alle reacties Link kopieren
Blind, you read my mind....
Alle reacties Link kopieren
Trouwens het zou voor mij ook wel een teleurstelling geweest zijn denk ik

als ik niet vaginaal kon bevallen want hoeveel pijn het ook deed, ik had het niet willen missen :o
En een teleurstelling was het bij mij zeer zeker.... :(;(
Alle reacties Link kopieren
Keizersnee, geen pijn???????????

Tjezusss, jij hebt duidelijk nog nooit geen buikoperatie gehad. Nooit wil ik meer een keizersnee, zoveel pijn heb ik gehad. Nu een half jaar later ng veel last ervan.
Alle reacties Link kopieren
Peppie, heb je ooit nog kans om wel vaginaal te bevallen of dat niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Miriam, ik weet hoe een buikoperatie voelt én hoe een subtotaalruptuur voelt en ik geef, ondanks het feit dat ik nog bijna een jaar lang last heb gehad van klachten na die ruptuur, toch daaraan de voorkeur. Enig idee hoeveel pijn het doet als al je buikspieren zijn doorgesneden en daarna weer aan elkaar genaaid? Enig idee hoeveel lastiger de zorg voor een pasgeboren baby is met zo'n scheur in je buik i.p.v. in je onderkant?

Ik kan me echt nog steeds verbazen over het gemak waarmee sommigen over een keizersnee praten. Of je effe een broodje haalt bij de bakker en that's it :?. Geen pijn...keep on dreaming! ;)

 

O en ik ben het óók niet eens met de opmerking dat een goede vlos of gyn inknipt voordat je scheurt. Ook met een knip heb ik ervaring en ook daarvan zeg ik (ondanks dus die lange klachten erna): doe mij de ruptuur maar. Een knip wordt vaak schuin richting je been gezet. Veel meer pijn bij gewone zaken als zitten, overeind komen of zelfs maar liggen dan bij een scheur "recht naar achteren". Bovendein heelt een scheur over het algemeen (veel) netter dan een knip, omdat de wondranden beter aan elkaar te passen zijn bij het borduren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar waarom stort je wereld in?
Alle reacties Link kopieren


Uhm Miriam, een keizernee is een flinke buikoperatie en reken maar van yes dat dat pijn doet naderhand! :?



Okay, ik heb bijna geen pijn gehad maar ik ben écht de uitzondering op de regel!
Let's shake hands :D
Alle reacties Link kopieren
En dat het een teleurstelling is om niet vaginaal te kunnen bevallen, kan ik me best voorstellen. Maar dat je wereld ervan zou instorten, zeker als je het (lang?) tevoren al weet, mwah, gaat me wat ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven