Alle kinderen een bijbaantje?

24-10-2016 10:03 359 berichten
Ik ben zelf opgegroeid met een bijbaantje, niet iedere week maar vanaf een jaar of 12 werkte ik iedere vakantie een behoorlijk aantal uurtjes. In mijn omgeving zie ik van alles, kinderen die vroeg beginnen met werken en daardoor veel zelf kunnen betalen en ook een behoorlijke spaarcent hebben. Maar ook kinderen die niks doen, studeren, lol hebben, ouders betalen het merendeel. Ouders hebben voor beide varianten argumenten.



Mijn oudste is ondertussen 12, versnelde leerling nu in twee gymnasium. Een kind met een etiketje wat op haar manier moet vechten om deze school af te ronden.

Ik vraag me wel eens af wat mijn instelling dadelijk is. Ik ben voor werken maar ook weer voor school eerst. Diploma voor alles. Dan maar geen bijbaantje of juist wel want anders verwennerij.



Ik vind het moeilijk, zoveel jaar geleden had ik gezegd, 13 jaar folders, 15 jaar vakken vullen maar nu twijfel ik. Kinderen hebben toch ook vrije tijd nodig naast school.

Hoe pakken andere ouders dit aan.
Mijn kind draait lange dagen op school en dan nog veel huiswerk thuis.

Ik vind een bijbaantje geen noodzaak zolang hij het niet vanzelfsprekend vindt om van alles te krijgen.
Ik neem de mijne wel eens mee om te gaan werken maar ze heeft geen echt baantje. Folders rond brengen vind ik onderbetaald voor de hoeveelheid werk.

School gaat sowieso voor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is nog maar 6 maar hoeft van mij echt niet te gaan werken op zijn 12e.

Een jaar of 17 a 18 is vroeg genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ze is pas 12. Ik zou kijken of ze het zelf gaat regelen.



Hadden jouw ouders je opgelegd dat je folders moest gaan lopen?



Ik had ook werk geregeld op mijn 13e maar dat kwam van mij uit. Ik wilde sparen voor iets duurs Mijn ouders steunden mij alleen daarin.



Als ze nou een aartsluie 17-jarige was met dure wensen en veel noten op haar zang: ja dan zou je eens gaan kunnen pushen, maar zo jong echt niet.



Laat het vanuit haar komen. Zeker omdat ze het blijkbaar zwaar heeft op school.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een bijbaantje gehad, mijn kinderen ook niet. Niet omdat wij het financieel zo breed hebben, maar omdat dat naast school te veel wordt.

Als een kind het wil en kan, prima. Zo niet, ook prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Op je 12de mag je helemaal niet werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat het al verplicht hoeft te zijn op die leeftijd. Als een kind allerlei extraatjes wil, vaak uit, dure merkkleding, enzovoort, dan moet er wel voor gewerkt worden, maar als het kind daar allemaal geen behoefte aan heeft en liever meer vrije tijd heeft dan meer luxe of meer geld, dan vind ik dat dat moet kunnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kunt het bijbaantje ook tot de zomervakantie beperken. En dan een paar weken bijvoorbeeld.
Bijbaantje alleen als ze het zelf willen en het kan met school. School gaat voor; dat is namelijk de basis voor hun toekomst.
Vaak willen kinderen zelf een bijbaantje, omdat ze graag een extra centje willen hebben.

Zolang de ouders alles voor hen blijven betalen, zullen ze daar geen reden voor zien.



Ik vond het prima dat ze gingen werken naast de school, zolang het schoolwerk maar niet in de knel kwam. Ze hebben allebei een bijbaantje gezocht vanaf hun 15e en ze hebben er niets aan overgehouden hoor.
Alle reacties Link kopieren
12 is veel te vroeg... Mijn kinderen hebben geen bijbaantje..... Ik vind school en sporten belangrijker... Daarbij zijn bijbaantjes moeilijker te vinden als 30 jaar geleden....
Alle reacties Link kopieren
Sowieso vind ik 12/13 trouwens echt te jong om al te werken, vanaf een jaar of 15 vind ik jong genoeg.

Dat geen bijbaantje hebben verwennerij is vind ik sowieso onzin, zeker als een kind het al zwaarder dan gemiddeld heeft om wat voor reden dan ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Beide kinderen zijn geen big spenders. Oudste interesseert zich niet voor kleding make up of dergelijke. Alleen tekenspullen, daar geeft ze met plezier geld aan uit. Afgelopen week heeft ze van haar eigen geld nieuwe proefwerkblokken gekocht want we gaven al zoveel geld aan haar uit.



Ik merk dat ik naarmate mijn kind ouder wordt en richting bijbaantjes leeftijd komt ik mijn mening begin te veranderen. Ik vraag me af of meer ouders dat hebben.
Alle reacties Link kopieren
School gaat voor. Als ze tijd over hebben: prima.
Je bent zelf een theepot
Pas op mijn 21e had ik mijn eerste bijbaan. (Schoonmaken in de avonduren naast mijn studie.)

Niets mis mee hoor!
quote:mariposita schreef op 24 oktober 2016 @ 10:11:

Je kunt het bijbaantje ook tot de zomervakantie beperken. En dan een paar weken bijvoorbeeld.Het kind heeft toch ook recht op vakantie? School is ook best hard werken vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 24 oktober 2016 @ 10:12:

Vaak willen kinderen zelf een bijbaantje, omdat ze graag een extra centje willen hebben.

Zolang de ouders alles voor hen blijven betalen, zullen ze daar geen reden voor zien.



Ik vond het prima dat ze gingen werken naast de school, zolang het schoolwerk maar niet in de knel kwam. Ze hebben allebei een bijbaantje gezocht vanaf hun 15e en ze hebben er niets aan overgehouden hoor.

Ze hebben er wel wat geld aan overgehouden hoop ik?



Rare conclusie: ze hebben er niks aan overgehouden............. Dat is de vraag toch helemaal niet?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:sugarmiss schreef op 24 oktober 2016 @ 10:08:

Mijn kind is nog maar 6 maar hoeft van mij echt niet te gaan werken op zijn 12e.

Een jaar of 17 a 18 is vroeg genoeg.



Dat vind ik persoonlijk dan weer te laat

Ik had vanaf mijn veertiende een bijbaantje en vond het altijd erg leuk en gezellig. Dus als mijn kinderen willen hou ik ze niet tegen.
quote:dojobo schreef op 24 oktober 2016 @ 10:12:

12 is veel te vroeg... Mijn kinderen hebben geen bijbaantje..... Ik vind school en sporten belangrijker... Daarbij zijn bijbaantjes moeilijker te vinden als 30 jaar geleden....Zo ervaar ik het niet hoor. Er zijn genoeg bijbaantjes te vinden voor kinderen vanaf 15 jaar. Juist als ze 18 zijn, worden ze te duur en wordt hun contract niet verlengd. Voor hen in de plaats komen dan weer kinderen van 15.
Mijn jongens werken allebij vanaf een jaar of 13/14, op eigen initiatief, eerst folders nu supermarkt. Toen de jongste stopte met zijn folders, hebben mijn man en ik, dit aangehouden. Mijn dochter (12) helpt hier sinds kort bij, omdat ze graag privéles met haar paard wil en dat verdient ze op deze manier bij elkaar.



Ik ben wel vanmening dat school idd voor gaat, maar van werken worden kinderen zeker niet slechter.
Mijn ouders hadden een eigen bedrijf waar ik iedere vakantie hielp. Ik verdiende goed en kon luxe dingen kopen. Het nadeel was dat ik nooit vakantie had.
quote:siriusblack schreef op 24 oktober 2016 @ 10:13:

[...]



Het kind heeft toch ook recht op vakantie? School is ook best hard werken vind ik.Een zomervakantie duurt wel langer dan een week of wat bollen pellen...
Alle reacties Link kopieren
quote:siriusblack schreef op 24 oktober 2016 @ 10:13:

[...]



Het kind heeft toch ook recht op vakantie? School is ook best hard werken vind ik.Een beetje schoolweek kost ruim meer dan 40 uur. Een volwassene neemt naast een voltijd baan toch ook geen bijbaantje?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Jongeren zijn tegenwoordig echt veel tijd kwijt met school. De meesten zitten vijf dagen per week, van half 9 tot een uur of 3 op school. Ik vind dat genoeg voor iemand van een jaar of 12-16. School is toch gewoon al een werkweek van een uur of 30 en dan nog het huiswerk erbij, zitten ze al snel op 36-40 uur. Er moet ook ruimte zijn om met vrienden af te spreken en te sporten, of een hobby te hebben, of gewoon eens niets te doen. Ik zou dat belangrijker vinden dan een baantje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven