Alleen water mee naar school

27-03-2015 11:04 1639 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Mijn zoontje van 4 mag vanaf nu alleen nog water meenemen naar school. Dus zowel bij de eerste pauze (fruit eten) als de tweede pauze (brood eten) water. Er is een continurooster, hij is om 14.15 uur vrij en op woensdag om 13.00 uur.



Ik snap wel waarom de school deze keuze maakt. Die pakjes zitten vol suiker, veel afval enz.

En toch heb ik er een beetje moeite mee en ervaar ik het als betuttelend.

Mijn zoontje heeft licht ondergewicht en dat yoghurtdrankje 's ochtends en fruitsap 's middags bij het brood was voor hem juist wel goed.



Hij vindt het zelf overigens geen probleem. Dus ik ga niet zeuren. Maar ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Handig! Ja, betuttelend, maar scheelt een hoop gemekker. Ik zou ervoor tekenen, gewoon een lege beker in die tas
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het algemeen belang groter vinden dan mijn kind, denk ik. Die extra calorieen kun je hem in de middag ook geven of in de ochtend, lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Hebben ze dan op school geen kraan? Water meegeven is natuurlijk onzin. Geef hem gewoon zijn eigen drankje mee in een afsluitbare beker (geen afval) en zeg dat hij dat krijgt vanwege zijn ondergewicht.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg betuttelend en zou een klacht indienen bij het bestuur. Ondertussen zou ik kind gewoon water met smaakje laten meenemen. Barleduque heeft dat o.a. Ook in kleine flesjes.
Alle reacties Link kopieren
Yoghurtdrankje net voor school geven? En fruitsap onmiddellijk na school?



Kan me wel voorstellen dat je dat een beetje jammer vindt omdat je zoontje ondergewicht heeft, maar ik vind het een goede regel van de school. Je wil niet weten wat voor rotzooi kinderen allemaal meenemen.
Life is short. Eat dessert first.
Ik heb het geprobeerd in groep 1, maar dochter durfde niet te vragen of ze water mocht pakken. Daarna kwam de peerpressure en nu wil ze net als iedereen een pakje mee naar school. Ze krijgt dus nu een beker en een pakje mee. Maar alleen een lege beker zou veel handiger zijn. Scheelt ook lekken enzo. Ja, ik ben voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:ciambella schreef op 27 maart 2015 @ 11:08:

Ik vind het erg betuttelend en zou een klacht indienen bij het bestuur. Ondertussen zou ik kind gewoon water met smaakje laten meenemen. Barleduque heeft dat o.a. Ook in kleine flesjes.Waarom water met een smaakje? Dan kan een kind net zo goed water drinken, dan leert hij of zij tenminste niet dat alles zoet moet zijn.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees nu pas dat hij zelfs ondergewicht heeft, dan zou ik nog meer op mijn strepen gaan staan. Wat is het volgende wat ze gaan beslissen?
Het mooie is dat wanneer iedereen water bij zich heeft, iedereen op dat punt 'gelijk' is. Dus niet van, de ene heeft yoghurtdrink, de andere een pakje chocomelk etc. Mooi initiatief vind ik persoonlijk! Zeker als je bekijkt dat je de gewoontes die je als kind had, je waarschijnlijk je hele leven zal meenemen. Gezonde gewoontes zijn dus gewoon goed

Ik zou het gewoon naleven. Als hij dan thuis komt, kan hij toch alsnog die fruitsap o.i.d. drinken?
Alle reacties Link kopieren
Zou mijn moeder blij mee geweest zijn. Een kind wat bijna niet drinkt iets verplichten wat het niet lust. Ik had waarschijnlijk de hele dag niet meer gedronken.



Los daarvan kots ik van dit soort betutteling. Ouders kunnen prima zelf bepalen wat hun kind eet en drinkt.
quote:doornroosje9 schreef op 27 maart 2015 @ 11:09:

[...]



Waarom water met een smaakje? Dan kan een kind net zo goed water drinken, dan leert hij of zij tenminste niet dat alles zoet moet zijn.+1!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem 's middags bij thuiskomst een yoghurtdrankje of sap geven, toch? Ik zou het geen probleem vinden. Ik geef nu altijd een beker (met water aangelengde) diksap mee en een beker (met water aangelengde) melk. Maar gewoon water zou ik ook prima vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ciambella schreef op 27 maart 2015 @ 11:08:

Ik vind het erg betuttelend en zou een klacht indienen bij het bestuur. Ondertussen zou ik kind gewoon water met smaakje laten meenemen. Barleduque heeft dat o.a. Ook in kleine flesjes.Daar zitten toch geen extra calorieen in? Ja, misschien eéntje. Maar dat zet echt geen zoden aan de dijk.
Ik vind het heel erg goed van school! Overgewicht bij kinderen wordt een steeds groter probleem, heel goed dat ze die kinderen er bewust van maken dat water ook gewoon een prima dorstlesser is. In plaats van allerlei pakjes drinken met suiker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nickske schreef op 27 maart 2015 @ 11:11:

Het mooie is dat wanneer iedereen water bij zich heeft, iedereen op dat punt 'gelijk' is. Dus niet van, de ene heeft yoghurtdrink, de andere een pakje chocomelk etc. Mooi initiatief vind ik persoonlijk! Laten we ze ook hetzelfde uniform geven, dezelfde tas, exact hetzelfde eten, exact hetzelfde kapsel. Want de rest van hun leven is iedereen namelijk ook exact hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Op school volgen de kinderen de regels van school, thuis de regels van thuis. Dit is geen betutteling, maar een regel. Ik snap het wel, de meeste ouders willen dat hun kind gezond eet en op school willen ze dat ook. Fristi naar school is niet gezond. En dus is er een nieuwe regel bij. Beetje flexibel zijn met de extra calorieen zou ik zeker doen, want hij moet wel genoeg binnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:doornroosje9 schreef op 27 maart 2015 @ 11:09:

[...]



Waarom water met een smaakje? Dan kan een kind net zo goed water drinken, dan leert hij of zij tenminste niet dat alles zoet moet zijn.Als ouder mag je dat zelf bepalen. Je kunt voorlichten, maar niet beslissen als school. En jouw visie van wat goed is, hoeft niet die van een ander te zijn.
quote:lionlily schreef op 27 maart 2015 @ 11:06:

Ik zou het algemeen belang groter vinden dan mijn kind, denk ik. Die extra calorieen kun je hem in de middag ook geven of in de ochtend, lijkt me?



Als het geen extreem ondergewicht is lijkt me dat prima kunnen toch? Beker yoghurtdrank bij het ontbijt en na school (desnoods op de BSO).



Mijn kind krijgt vloeibare dieetvoeding 3x op een dag als ze weer eens ernstig ondergewicht heeft, dat zou ik als uitzondering zien. Doen we dat niet, dan moet kind weet aan de sondevoeding.



Op haar school zijn ook regels voor eten en drinken, maar voor dochter wordt een uitzondering gemaakt. Ze mag ook haar eten en drinken tijdens het werken op haar tafel zetten als ze het niet op heeft. Mag de rest can d'r klas olm niet.



De juf is er heel nuchter over: ze zegt dat ze prima aan de andere kinderen kan uitleggen dat niet coor alle kinderen dezelfde regels gelden.



Zo doet ze dat met veel zaken: de regels gelden niet rigide voor iedereen.



In de klas zit bijvoorbeeld ook een kind met ernstige ADHD. Die kan heel moeilijk stilzitten. Hij mag dus van zijn stoel tijdens de kring als hij maar niet stoort. Dan gaat hij een rondje rennen op de gang of even bewegen in een hoekje van het lokaal. Mag de rest van de klas ook niet. Is totaal geen discussie over: alle kinderen snappen dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 maart 2015 @ 11:13:

[...]



Laten we ze ook hetzelfde uniform geven, dezelfde tas, exact hetzelfde eten, exact hetzelfde kapsel. Want de rest van hun leven is iedereen namelijk ook exact hetzelfde.+ 1
Alle reacties Link kopieren
En wat is er in godsnaam mis met wáter?! Je hydrateert je lijf, meer is het niet. Moet alles dan met zoete smaakjes, vet en suiker?
Laat ouders zelf bepalen wat een kind eet en drinkt. Ook ik kots van al die betuttelingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ciambella schreef op 27 maart 2015 @ 11:14:

[...]





Als ouder mag je dat zelf bepalen. Je kunt voorlichten, maar niet beslissen als school. En jouw visie van wat goed is, hoeft niet die van een ander te zijn.Idd. De school mag bepalen wat er onder de schooluren gebeurt, dus water drinken.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Blondie456 schreef op 27 maart 2015 @ 11:15:

Laat ouders zelf bepalen wat een kind eet en drinkt. Ook ik kots van al die betuttelingen.Helemaal eens!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 maart 2015 @ 11:13:

[...]



Laten we ze ook hetzelfde uniform geven, dezelfde tas, exact hetzelfde eten, exact hetzelfde kapsel. Want de rest van hun leven is iedereen namelijk ook exact hetzelfde.In Engeland dragen de kinderen ook een schooluniform, daar is niks mis mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven