als jij de keuze had; meer werken of meer bij de kids?

05-05-2012 22:17 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik zit in dubio en mijn gevoel en verstand komen er samen niet uit.

Ik kan aankomend schooljaar meer werken, (sta voor de klas) van maandag tot donderdag. Dit doe ik nu tijdelijk sinds 4 weken en bevalt op zich goed op het schuldgevoel na. Ik heb 2 kinderen waarvan er 1 naar school gaat, de andere wordt bijna 3. Ik vind het vooral jammer dat ik de oudste niet in combinatie met haar school en vriendinnetjes zie. Vader is maandag en dinsdag thuis en woensdag springen opa en oma bij. Nu loopt het dus wel lekker maar een jaar lijkt me wel heel veel. Aan de andere kant hebben we het financieel wel beter nu natuurlijk (wat in deze tijd ook wel belangrijk is). Ik weet gewoon nog geen keuze te maken... Moet ik nog ergens anders aan denken? Slijt het schuldgevoel?
love is enough...
Werkt je man maar 3 dagen of werkt hij op zat-zon? Denk er ook aan dat je misschien wel een dag met je man wilt hebben als hij zat -zon werkt.

In het andere geval zou ik denk ik wel doen. Allebeid 3 dagen werken is niet veel. Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar ik zou het voor een jaar misschien wel doen . Zeker omdat je de opvang zo goed hebt geregeld.

En als je in het onderwijs werkt heb je sowieso al de vakanties met de kinderen en misschien ben je op woensdag ook wel iets vroeger thuis.
je hebt vrijdag toch om zelf je kind op te halen?



Gek genoeg hoor ik mannen nooit over een schuldgevoel omdat ze 5 dagen van 8 tot 17 uur werken en dus nooit de kinderen brengen of halen.
Alle reacties Link kopieren
Missen de kinderen wat? Zo nee, waarom voel jij je dan schuldig?
Ga in therapie!
In jouw geval is de oppas goed geregeld. Je kinderen zijn bij hun vader of hun opa & oma. Dat is een mooie combinatie. Maar toch zou ik in dat geval denk ik kiezen voor de kinderen. Ik vind werken leuk, maar mijn kinderen leuker. Ik zou geen vier dagen willen werken. Daar ben ik heel eerlijk in. Maar als het niet anders kan dan zou ik het doen.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt TOT donderdag, dus tot en met woensdag?



Dan kun je toch 2 dagen van school afhalen?
quote:Starshine schreef op 05 mei 2012 @ 22:25:

je hebt vrijdag toch om zelf je kind op te halen?



Gek genoeg hoor ik mannen nooit over een schuldgevoel omdat ze 5 dagen van 8 tot 17 uur werken en dus nooit de kinderen brengen of halen.Die zullen er heus zijn, alleen lullen ze er niet zoveel over. Mijn vriend vindt het ook jammer bijvoorbeeld dat hij de kinderen niet wat vaker kan brengen/halen.
quote:Starshine schreef op 05 mei 2012 @ 22:25:

je hebt vrijdag toch om zelf je kind op te halen?



Gek genoeg hoor ik mannen nooit over een schuldgevoel omdat ze 5 dagen van 8 tot 17 uur werken en dus nooit de kinderen brengen of halen.Mijn man is vaker thuis bij de kinderen dan ik. Ook al werk ik maar 3 dagen en mijn man 36 uur. Toch vind ik het soms jammer dat ik dingen mis die hij wel meemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt wisselende diensten, ook vaak weekenden. De kinderen missen niets maar toch merk ik voorál aan mijzelf dat ik het vreemd vind dat ik haar nooit naar school breng, van de jongste mis ik feitelijk meer en daar heb ik (nog) minder last van. Misschien omdat ik zelf voor de klas sta? Heb ook het gevoel dat ik geen reëel besluit kan nemen omdat ik nogal gevoelig ben...
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
Tot en mét donderdag... vrijdags gaat ze nog niet naar school
love is enough...
quote:weleer schreef op 05 mei 2012 @ 22:30:

Mijn man werkt wisselende diensten, ook vaak weekenden. De kinderen missen niets maar toch merk ik voorál aan mijzelf dat ik het vreemd vind dat ik haar nooit naar school breng, van de jongste mis ik feitelijk meer en daar heb ik (nog) minder last van. Misschien omdat ik zelf voor de klas sta? Heb ook het gevoel dat ik geen reëel besluit kan nemen omdat ik nogal gevoelig ben...Maar als je dit zo voelt en je hoeft niet meer te werken, dan doe je het toch niet?
Ik vind opvoeden leuker dan werken en als je je het kunt permitteren, dan zou ik voor de kinderen kiezen.
Als ie vaak weekenddiensten werkt zijn jullie als gezin dus zelden compleet. Omdat jullie om en om er voor de kinderen zijn. Dit zou voor mij denk ik zwaarder wegen dan bij je kinderen zijn. De oudste zit al op school en zie je pas om half 4, ok de jongste is een ander verhaal,maar die is wel in goede handen.

Maar je man zie je dan alleen maar 's avonds en zelden overdag....
.
Alle reacties Link kopieren
Gevoeligheid en schuldgevoel helpen niet echt mee he, in dit soort dilemma's. Lastig.

Schuldgevoel naar je kinderen? Je hebt het er vooral over dat JIJ iets gaat missen. Je hebt natuurlijk kinderen ook voor jezelf, jij wilde dat meemaken en van genieten. Nu denk je dat je daarin tekort komt, maar je zult echt niet tekort schieten als je wat meer werkt. Het is een jaar, het geeft financieel meer ruimte, het is ook voor jouw toekomst goed en dus ook voor je kinderen. Nu nog even doorbijten. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik werken allebei vier dagen. Onze dochter is vier dagen thuis en gaat drie dagen naar een kdv. Het bevalt ons prima, wat is er om je schuldig over te voelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je het moeilijk vind om je dochter niet naar school te kunnen brengen.

Anderzijds blijf je nu wel in beeld op je werk / school. Over twee jaar gaan beide kinderen naar school en is het misschien prettig om te kunnen werken.

Ik heb zelf een meisjestweeling en vond het eerst ook moeilijk, maar merkte dat de meisjes het niet erg vonden en het geld is prettig mee genomen.

Maar het is jou keuze, jou beslissing
Als het financieel allemaal lukt zou ik er niet voor kiezen om zoveel te werken. Ik vind het juist ook wel erg leuk om bij mijn kinderen te zijn overdag. Als ze wat ouder zijn wil ik wel meer gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, vooral jeane_avril slaat de spijker op z'n kop. Ik wil zelf heel veel meemaken met de kids, geniet enorm van ze, maar ik geniet ook van mijn werk en qua financien is het erg prettig omdat we normaal altijd net quit spelen. Nu hebben we echt 'ademruimte'.
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je dat je schuldgevoel een luxe is, als je anders niet rondkomt piep je er niet over omdat je geen keuze hebt.....
Ik werk ook in het onderwijs, heb ook 2 kinderen (eentje van een half jaar en eentje van anderhalf) en werk ook vier dagen. Mijn man werkt ook vier dagen. Ik zou niet graag minder willen werken. Meer wel maar dan alleen als mijn man minder zou gaan werken en dat zit er niet in. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn kinderen tekort doe door vier dagen te werken en wij voelen ons er allemaal prima bij. Op de dagen dat ik bij de kinderen ben vind ik dat heerlijk en op de dagen dat ik werk doe ik dat met veel plezier. Bovendien heb je in het onderwijs heel heel veel vakantie waardoor je uiteindelijk toch best veel tijd met je kinderen kan doorbrengen.
Gewoon die dagen blijven werken natuurlijk. Daarnaast heb je nog genoeg tijd met je kinderen!
Hoeveel geld scheelt het? En is dat je het waard?

(ik weet uit ervaring dat het in het onderwijs niet heel veel scheelt)

Denk er ook aan dat 4 dagen een heel ander verantwoordelijkheidsgevoel geeft over de klas, dan 3 dagen. Bij 3 dagen deel je je klas, bij 4 dagen draait er iemand anders jouw klas een dagje.

Waarom zorg je er niet voor dat je op woensdag vrij bent? En dan dus 3 volle dagen werkt ipv 2 (of met die do.dag erbij : 3) en halve dag.
Toen mijn jongste net geboren was, maakte ik weken van 80-90 uur zonder schuldgevoel of het gevoel enorm veel te missen. En dit is een echt papa-kindje geworden.



Praktisch gesproken: over iets meer dan een jaar zitten alletwee je kinderen op school. Ik denk dat je je in je handen mag knijpen met een baan waar zo'n grote overlap in zit met de schooltijden en vakanties van je kinderen.
Ik werk full time hoewel dat bij ons geen 40-urige werkweek is. Op de vrijdagmiddag ben ik om half 4 thuis, dat was 'voorwaarde' van zoon en dat kon gelukkig ook zo geregeld worden.



Nu is hij 11 en dat scheelt alweer veel ten opzichte van kinderen die veel jonger zijn. In de weekenden ben ik zoveel als mogelijk thuis en waar is hij? Juist, de hort op met vrienden . Ik zie hem dan soms 's avonds bij het eten pas weer of erna als hij bij een vriendje blijft eten.



Ik heb me er niet schuldig over gevoeld om minimaal 4 dagen te werken. Hij weet niet beter.



TO: schuldgevoel gaat je niet veel opleveren vind ik. Als het voor jullie financieel zo beter uitkomt dan zeg ik doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven