Als werk en privé/zorg constant botsen....

28-03-2014 10:07 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pffff..... de laatste tijd is het echt een ramp. Ik heb samen met iemand een eigen bedrijf. Ik werkte altijd drie dagen en dat ging goed, ook met drie kinderen. Sinds vorig jaar is 1 van onze collega's weg en de nieuwe is veel minder efficiënt. Daardoor en doordat we erg veel gegroeid zijn is het megadruk. Ik red het dus niet meer in die drie dagen en werk de laatste tijd ook nog 3 avonden per week tot een uur of 11 thuis. Op de dagen dat ik thuis ben doe ik het huishouden, boodschappen, vrijwilligerswerk, probeer af en toe nog iets leuks met de kinderen te doen. Mijn jongste slaapt vreselijk slecht (als in: hooguit 1,5 uur achter elkaar en regelmatig urenlang wakker 's nachts), dus ik ben ongelofelijk moe.



Mijn man en ik doen het wel samen, hij doet ook best veel in huis en heeft ook 2 papadagen, maar ook voor hem geldt: je doet het werk van 5 dagen dan in 3 dagen. Op zijn vrije dagen is hij dus ook veel voor zijn werk bezig, als de baby slaapt en schippert hij net als ik met het huishouden. En hij is nou eenmaal een man, al het planwerk moet ik doen, want hij is maar al te bereid om van alles te doen, maar het komt niet echt uit hemzelf op.



Er is gewoon te weinig tijd voor alles. Te weinig tijd voor mijn werk, te weinig tijd voor mijn huishouden, te weinig tijd voor de kinderen en helemaal geen tijd voor mij. Nu had ik vandaag een heleboel klussen op mijn werk gepland om samen met mijn collega te doen en is een van de kinderen ziek. Ik kon nergens iemand vinden die op hem kon passen, had hem meegenomen naar kantoor, maar na 3x overgeven, ben ik toch maar met hem naar huis gegaan. En nu is mijn collega geirriteerd dat we onze geplande klussen niet kunnen doen. Mijn man kan voor dit soort situaties nooit vrij nemen (hij is leraar), dus het komt altijd weer op mij neer.



Sinds kort moet de baby ook naar het kdv omdat mijn ouders door omstandigheden niet meer op kunnen passen. Hij vindt het daar verschrikkelijk, elke keer laat ik hem hard huilend achter en de leidsters zeggen dat hij ook lang blijft huilen, zelfs elke keer als andere ouders weggaan. Dus nu moet ik hem wat aandoen dat hij niet leuk vindt, alleen maar omdat ik zo nodig moet werken.



Ik heb gewoon het gevoel dat ik het nooit goed kan doen, er is altijd wel iemand niet blij met wat en hoe ik het doe. Wil iemand mij vertellen dat dit tijdelijk is en dat het allemaal makkelijker wordt als de kinderen groter worden en dat het niet erg is als je kind elke keer huilt op het kdv en dat het juist goed is om thuis te blijven bij je zieke kind? Want daar heb ik eigenlijk wel een beetje behoefte aan nu..... Het is even een klaagtopic geworden, maar ik voel me echt rot over alles waar ik in te kort schiet en ik zie gewoon even geen kans om het allemaal op te lossen en wel goed te doen.....
..
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen oppas aan huis die ook hh werk, boodschappen etc doet ?
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 28 maart 2014 @ 10:32:

Medewerker erbij wil mijn collega niet. Ik zou graag een assistent willen die wat simpele taken kan overnemen, die zoveel tijd opslurpen, maar hij vindt dat ik maar gewoon wat harder of meer moet werken.





Ik zou het ook stom vinden als je als compangnons niet gelijke delen draagt, jij kiest voor kinderen. Dat zeg ik als vader, ik begrijp jouw probleem natuurlijk heel goed.



Er is vast wel een andere oplossing. Haal je die assistent toch af van jouw deel van de winstdeling?



quote:reizigster2004 schreef op 28 maart 2014 @ 10:32:

bovendien zat ze op onze computer te surfen tijdens het werkDoe jij dat nooit, dan?
quote:monsterpinguin schreef op 28 maart 2014 @ 12:08:

[...]





Ik zou het ook stom vinden als je als compangnons niet gelijke delen draagt, Nee hoor, helemaal niet stom, daar kun je afspraken over maken, bijv 60/40 de winst verdelen, of eerst loon aftrekken naar aantal uren (24 vs 36 uur) en dan winst wel gelijk verdelenquote:Doe jij dat nooit, dan?Zij is haar eigen baas, en ze surft ongetwijfeld niet op andermans computer.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij moet opvangen...



... dat je nieuwe collega niet efficiënt werkt

... dat je man niet kan plannen

.... dat je man niet vrij kan nemen

... dat je baby niet graag naar het kdv gaat

... dat de baby slecht slaapt

... dat je man op zijn "papadagen" veel met zijn werk bezig is

... dat je collega zich ergert omdat jij klussen niet kan afmaken?



Waar zou het misgaan?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 28 maart 2014 @ 10:32:

Hooguit in loondienst, maar ja, dan doe ik hetzelfde werk gewoon voor veel minder geld, dus dat is ook niet echt een aanrader, denk ik.



... maar dan kun je vrij nemen als je kind ziek is

... je hebt minder stress

... je bent niet rechtstreeks verantwoordelijk voor het succes van het bedrijf

... je hebt vaste werktijden en kan daarna de deur achter je dicht trekken



quote:Medewerker erbij wil mijn collega niet. Ik zou graag een assistent willen die wat simpele taken kan overnemen, die zoveel tijd opslurpen, maar hij vindt dat ik maar gewoon wat harder of meer moet werken.



Jullie zijn toch samen de baas? Harder werken doe je al, helpt niet, het moet juist minder. Weer terug naar normaal. Waarom gebeurt het zoals hij het wil als jij het anders wil?



quote:Misschien gaan we inderdaad maar weer voor een schoonmaakster. In het verleden hadden we die wel, maar het beviel niet zo goed en bovendien zat ze op onze computer te surfen tijdens het werk, dus ik ben wat huiverig om er weer een te zoeken.Alle oplossingen brengen weer nieuwe risico's/nadelen met zich mee. That's life. Reduceer ze door referenties te vragen en af en toe te controleren. Zet de nadelen van het alternatief af tegen de nadelen van het basisscenario, nl. dat jij op een burn-out afstevent.
Ga in therapie!
Luister naar Dubiootje!!

Geef je grenzen aan, je kunt niet verantwoordelijk zijn voor alles en iedereen. Ga niet voor anderen lopen denken en durf nee zeggen. Echt, ik spreek uit ervaring, je houdt het anders niet vol.
Alles is wel zo'n beetje gezegd denk ik. Maar meid ik heb echt met je te doen. Ik denk dat je teveel wil of moet van jezelf.



Dat vrijwilligerswerk is heel nobel en lief, maar daar heb je echt geen tijd voor en ik zou daar echt direct mee stoppen.



Hoe oud is je baby? Misschien is het kdv nog even wennen voor hem/haar. En klikt het wel tussen jou en de leidsters daar? Dat ze lief zijn voor je baby en dat jij hem daar met een gerust hart achterlaat, is denk ik ook heel belangrijk in het al dan niet slagen van de kdv.



Maar er zijn ook baby's of kinderen die er nooit aan wennen. In zo'n geval zou ik dat mijn kind niet aan blijven doen. Zoals iemand hier al eerder opmerkte, daar raakt het kind van beschadigd.



Ik ben trouwens zo'n "jaren 50 moeder" die thuis is. Ik werk maar 1 dag in de week. Dat is een kwestie van financieel prioriteiten stellen denk ik (niet vervelend bedoeld). Je sluit de optie totaal uit maar waarom doe je dat vraag ik me af?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man verdient zelfs als hij fulltime zou werken niet genoeg voor ons gezin. Of nou ja, heel misschien zou het net kunnen, maar dat wordt dan wel sappelen. Het is niet eerlijk tegenover hem en de kinderen als ik zou kiezen om te stoppen met werken en de rest van het gezin daar de rekening voor moet betalen (geen geld meer voor auto, vakantie, nieuwe kleren, sportclubjes). Dat is wel heel egoïstisch, vind ik en dan doe ik het nog niet goed natuurlijk, want dan zijn ze nog niet blij met me. Ik heb nu een goed inkomen en daar profiteert iedereen van natuurlijk.

Bovendien kan ik niet zomaar uit mijn eigen bedrijf weglopen en mijn compagnon met een groot probleem achterlaten. Er zit ook veel geld in vast dat ik dan niet meer terugkrijg waarschijnlijk.
..
waarom neem je drie kinderen als je daarnaast ook carriere wilt maken met je eigen bedrijf. Je kan niet alle ballen hooghouden. Aangezien je geen afstand kan doen van je kinderen zal je dus andere keuzes moeten maken. En aangezien je jongste pas 1.5 is is er voorlopig geen einde aan dit drama
Prioriteiten stellen! Want op deze manier kun je het niet lang volhouden. Met man en met compagnion om de tafel hoe dingen op te lossen. Het eerste wat in mij opkwam (wat veel anderen ook al benoemden) is een oppas aan huis. Dan hoef je `s ochtends minder te stressen en als er een keertje een kind ziek is kan die zonder gedoe lekker thuis blijven. Vaak doet de oppas ook wel wat schoonmaakwerk, eventueel een schoonmaakster ernaast zoeken. Als je het via-via doet dan heb je meer kans op een 'goeie'. Daarnaast zou ik vrijwilligerswerk even een jaartje of wat laten schieten, over een paar jaar weer tijd genoeg voor.

En nee, je bent geen slechte moeder omdat je met je kindje naar huis bent gegaan
Kan je man niet stoppen met werken dan? Dan kan jij fulltime gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun jij niet goed nee zeggen. En je man ook niet want hoe hij het geregeld heeft op zijn werk kan alleen omdat hij het doet. In het onderwijs is alles best goed geregeld maar je moet er voor je rechten opkomen. Natuurlijk zijn ze heel blij dat je man nog fulltime ICT-er is, maar als hij twee dagen ouderschapsverlof heeft klopt dat eigenlijk niet.



Ik denk dat jullie samen prioriteiten moeten stellen. Je hoeft niet te stoppen met werken, maar het werk moet wel binnen de perken blijven, zowel voor jou als voor je man.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Poeh ik word al moe als ik je berichten lees. Er zit maar 24 uur in een dag hoor. Jij moet gewoon hoognodig eens nee leren zeggen. Als je samen een bedrijf hebt ben je samen de baas en niet je compagnon alleen. Kunnen jullie het bedrijf niet opsplitsen en uit elkaar gaan? Het klinkt niet echt alsof jullie ideale compagnons zijn. Verder inderdaad natuurlijk een hulp in de huishouding, ik begrijp werkelijk niet hoe je het zonder kunt doen. Dan heb je 1 keer pech gehad, dat betekent toch niet dat alle hulpen onbetrouwbaar zijn? En inderdaad met 3 kleine kinderen is een gastouder aan huis ook een prima optie.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het probleem niet dat je te weinig tijd hebt, maar dat je te veel wilt en subassertief bent.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Waarom in godsnaam dan 3 kinderen??
Alle reacties Link kopieren
Echt eens gaan zitten en kijken welke taken baby / huis / werk je zou kunnen uitbesteden. Aan man, aan familie, vrienden of ingehuurde hulp. Je hoeft niet alles zelf te doen.



3 manden met wasgoed? hulp inhuren

Wacht, ik ga even op zoek naar een takenlijst die een tijdje geleden op het forum stond
Ik ben oppas aan huis en soms vraag ik mij wel is af wat ze zonder zouden doen.. dan zou het een chaos worden lijkt mij. Ik neem veel uit handen. Koken, regelmatig wassen, kleine boodschappen, auto naar garage, kinderen naar de sporten brengen enz enz enz!

Soms om gek van te worden, maar ben zeer dankbaar voor mijn baan. Maar dat terzijde.



Merk dat het voor de kinderen goed is om zo nu en dan de volle aandacht te krijgen want ook hun weekenden zitten overvol. Ik vind het soms best moeilijk om aan te zien dat de kinderen zo nu en dan ten kosten gaan van andere dingen. Maar iedereen ziet dat natuurlijk anders!



Als je het toch zo druk hebt zou ik toch aanraden om een schoonmaakster en oppas in huis te nemen. Fijn voor jou en fijn voor de kinderen.



Ik zou er persoonlijk niet an moeten denken om zo druk leven te lijden maar voor iedereen is dat anders. Misschien is het ook geen bewuste keus geweest. Goed voor ogen houden wat echt belangrijk is voor jou en je gezin!! Het zijn de kleine dingen en ik neem aan dat je later niet wilt terugkijken en tegen jezelf zegt had ik het maar rustiger aan gedaan en meer tijd aan de kinderen besteed. Nee zeggen mag!!
quote:reizigster2004 schreef op 28 maart 2014 @ 13:18:

Mijn man verdient zelfs als hij fulltime zou werken niet genoeg voor ons gezin. Of nou ja, heel misschien zou het net kunnen, maar dat wordt dan wel sappelen. Het is niet eerlijk tegenover hem en de kinderen als ik zou kiezen om te stoppen met werken en de rest van het gezin daar de rekening voor moet betalen (geen geld meer voor auto, vakantie, nieuwe kleren, sportclubjes). Dat is wel heel egoïstisch, vind ik en dan doe ik het nog niet goed natuurlijk, want dan zijn ze nog niet blij met me. Ik heb nu een goed inkomen en daar profiteert iedereen van natuurlijk.

Bovendien kan ik niet zomaar uit mijn eigen bedrijf weglopen en mijn compagnon met een groot probleem achterlaten. Er zit ook veel geld in vast dat ik dan niet meer terugkrijg waarschijnlijk.Niet als het ten kosten gaat van de aandacht voor de kinderen en je relatie. (Mits dat het geval is dan hè).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een oppas aan huis die ook huishoudelijke taken wil doen. Vriendin met eigen bedrijf heeft een oppas aan huis. Zij zorgt overdag voor de kinderen, doet het huishouden en bereid het avondeten voor. Als vriendin en haar man thuis komen is alle aandacht voor de kinderen en hoeven ze verder niks meer te doen. Dat is best ideaal maar er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Een goede betrouwbare oppas die ook nog kan en wil schoonmaken is niet goedkoop natuurlijk.



Zelf hebben we sinds twee jaar een werkster en dat scheelt ook veel. Het is inderdaad soms even zoeken naar een betrouwbaar en goede schoonmaakster. We hebben in eerste instantie zo'n schoonmaak bedrijf ingeschakelt maar e kwaliteit was niet geweldig. Nu particulier iemand. Zij is erg goed en doet enorm veel. We hebben expres wat ruimer gevraagd kwa uren. Standaard is meestal zo'n drie uur in de week en wij hebben vijf uur in de week. Dan hoeven we daarnaast maar weinig meer in het huishouden te doen. Het scheelt echt enorm.



Boodschappen laten we ook bezorgen. Jarenlang niet aan gewild maar het scheelt echt tijd en ik ben blij dat we dat nu doen.



Dus inderdaad logistiek zo veel mogelijk uit handen geven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb gezocht, maar kan de lijst niet meer vinden. Misschien dat iemand anders het zich nog kan herinneren?
apart. mijn man is ook leraar en heeft 2 dagen ouderschapsverlof. die dagen is hij er dus niet en alleen voor héél belangrijke zaken te bereiken. 98% van de tijd is hij dus gewoon vrij. die andere 2% wordt er gevraagd iets voor te bereiden wat er tussen is gekomen voor de volgende dag, bij ziekte collega bijvoorbeeld.

je levert er ook salaris voor in...



verder: kijk idd naar oppas aan huis, ga een gesprek met zakenpartner aan, werkster zoeken en/of pluis eens uit of je ergens op kunt besparen waardoor loondienst aantrekkelijker is
Alle reacties Link kopieren
Pittig, reizigster! Wij hebben een gastouder die aan huis komt als ik buiten de deur werk. Gaat prima, kan ik je aanraden. Als je er een 'neemt' van een officieel gastouderbureau loop je denk ik een stuk minder kans op vervelende dingen zoals jouw computer gebruiken, want via dat bureau wordt hun functioneren goed in de gaten gehouden.

Dan nog is het een kwestie van grenzen aangeven. Echt, ga het leuker en makkelijker maken voor jezelf en je kinderen, dit houd je toch niet vol? Ik moet dan denken aan die oude mensen die terugkijken op hun leven, niemand zegt dan: "Ik wou dat ik wat harder had gewerkt..."
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen kun je laten bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Friezin71 schreef op 28 maart 2014 @ 15:19:

Nou, ik heb gezocht, maar kan de lijst niet meer vinden. Misschien dat iemand anders het zich nog kan herinneren?Was dat een link die ik had neergezet?
Ga in therapie!
Ik denk dat je meer last hebt van de druk van buitenaf dan het werk op zich. Drie dagen werken is niet zoveel, en er zijn genoeg alleenstaande ouders die van 1 inkomen alles moeten doen en ook nog eens zelf alles regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven