Tafelmanier, of het ontbreken ervan belangrijk?

15-05-2024 12:39 137 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelmanieren, is dat iets dat veel mensen nog belangrijk vinden? Ik vraag het me af want ik zie amper nog kinderen/jong volwassenen eten met mes en vork (nee niet als ze 2 jaar zijn, maar met een jaar 6 bijv), eten met de mond dicht etc? En dan begin ik nog maar niet over tablets aan tafel, telefoons of kinderen die overal en nergens rondrennen en krijsen.

Mijn eigen nicht van 16 bijv is echt verschrikkelijk om mee aan tafel te zitten, ze eet het liefste alles met een lepel, kan geen mes en vork vasthouden of een stuk vlees/vis normaal snijden, dan neemt ze een schaar en er is echt verder niks met de meid hoor. Als in : ze gaat gewoon naar het atheneum en heeft geen motorische beperkingen. Zelfde met haar broertje, hij valt aan op eten alsof hij nog nooit een bord eten gezien heeft en eet het liefst met zijn handen...

Ik maak er dan wel een opmerking over, tegen mijn schoonzus en broer en die zeggen dan dat de prinses en prins lekker zelf mogen weten hoe ze eten.....tja .


dus, nieuwsgierig: vinden jullie tafelmanieren belangrijk?

zijn tafelmanieren belangrijk?

Totaal aantal stemmen: 220

ja (96%)
nee (4%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk zijn tafelmanieren belangrijk. Zoals alle omgangsvormen eigenlijk.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen weten hoe het heurt en dat ze dat buitenshuis of met bezoek doen. En dat doen ze gelukkig ook. Gewoon thuis en zonder bezoek vind ik het totaal onbelangrijk en eten ze hoe ze dat prettig vinden. Zonder telefoons, dat wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet weten hoe het heurt. Hier eten we met bestek en fatsoenlijke manieren maar heel soms vliegt de pannenkoek via de hand naar binnen.

Ik ben zelf opgegroeid met dekschalen, zilveren bestek en etiquette en ik kom uit een arbeidersgezin. Bestek was erfgoed, maar verder geen geld en nooit uit eten. Zo erg als bij mij thuis voeden we niet op maar ze kunnen het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelmanieren zijn zeker belangrijk. Die bijgebracht krijgen hoort bij een goede opvoeding. Het is ook prettig als je inderdaad fatsoenlijk kunt eten, je eten kunt snijden maar ook dat je weet wat een waterglas is of hoe je je bestek neerlegt als je klaar bent met je maaltijd. Dat hoeft natuurlijk niet bij elke gelegenheid, maar het feit dat je die kennis hebt en kunt toepassen indien nodig is fijn.
Wat ik raar vind; tegenwoordig vinden veel jongen een hand geven al onnodig en tutoyeren ze iedereen.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben de kinderen (onze) tafelmanieren aangeleerd.

Eten met mes en vork, patat mag met de handen, sushi met stokjes en spaghetti met een vork.

Geen telefoon aan tafel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelmanieren zijn belangrijk op de juiste plek. Thuis doen we niet zo moeilijk en per restaurant verschilt het vind ik. Maar kind weet wel hoe het netjes moet eten.
Al kan ik er zelf eigenlijk niks van zeggen, want ik snij met de verkeerde hand :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
tja, dan doe jij het met jouw kinderen anders. Leven en laten-leven

Grappige is, dat de meeste mensen het als het mot ineens prima kunnen. Die van 16 eet over 2 jaar met haar studievrienden gewoon keurig in een restaurant alleen de soep met een lepel
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja. Leer ze de juiste manieren, dan kunnen ze zelf (later) bewust de keuze maken om ze wel of niet toe te passen. Toch zonde, als mensen oprecht niet weten “hoe het heurt “.
Alle reacties Link kopieren Quote
prins en prinses mogen het zelf weten? dat zijn nou precies de mensen waar etiquette het sterkst aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
15-05-2024 12:53
tja, dan doe jij het met jouw kinderen anders. Leven en laten-leven

Grappige is, dat de meeste mensen het als het mot ineens prima kunnen. Die van 16 eet over 2 jaar met haar studievrienden gewoon keurig in een restaurant alleen de soep met een lepel
dat hoop ik dan maar
Alle reacties Link kopieren Quote
poohtjesschrijft schreef:
15-05-2024 12:56
dat hoop ik dan maar
laat het los, niet jouw zorg
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zie anders genoeg kinderen die prima met mes en vork eten, dus waarom het gedrag van je neef en nichtje aan de meeste kinderen toedichten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Etiquette hoeft van mij niet per se nu al (ons kind is bijna vier), maar met mes/vork/lepel kan en doet hij wel gewoon. Ook zelf snijden (met tandenmes) doet hij al twee jaar. En tuurlijk stopt hij wel eens een stuk broccoli met z'n handen in z'n mond (prima), en patat en zo.

Ik schrok (en herken dus) wel laatst van de vriendin van (stief)zoon; zij leek ook géén idee te hebben hoe ze haar vlees moest snijden.

Het kan me niet zo heel veel schelen of je je vork of mes niet in "de goede hand" hebt wanneer je eet, maar ik haal m'n wenkbrauwen wel op als je als een soort Neanderthaler eet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@TO: Misschien moet je er een opmerking over maken naar neef en nicht zelf.
Ze zullen er later ook zelf op afgerekend worden. Is het niet rechtstreeks, dan bv indirect omdat ze hierdoor vriendschappen of potentiële partners mislopen.

En je kunt ook best tegen de ouders zeggen dat je niet blijft eten, omdat het geen genoegen is om met hun kinderen aan tafel te zitten.

(Tafel)manieren breng je kinderen niet alleen bij zodat ze later weten hoe het hoort, maar ook om nu al toe te passen, zodat je gasten zich welkom en thuis voelen in jouw huis.

Ik vind het eigenlijk onbeschoft van de ouders, dat ze zo weinig moeite voor hun gasten willen doen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag me af of je familie zo blij met je is als ze zo'n topic lezen van jou.
Zou me daar op focussen, hoe wil ik als mens zijn en wat is nu echt belangrijk?

Topics maken om te klagen over familie en dan ook maar de rest van de wereld als ongemanierde kinderen neer te zetten omdat hun kinderen niet volgens jouw standaard eten lijkt mij ongemanierder dan frietjes of boterhammen met hun handen eten. Of vlees knippen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat kinderen thuis aan tafel doen, zal me echt worst zijn. Maar als je het nooit oefent, zullen ze ook buitenshuis in de horeca niet weten hoe ze zich moeten gedragen. En daar stoort het me dan wel. De rondrenners irriteren me uitermate, de slurpers/open mond eters kan ik wel negeren en de tabletkijkers vind ik stiekem een beetje zielig. Je zit wel bij het gezelschap maar niemand houdt zich met je bezig. Zo leer je ook niet dat uit eten ook een sociaal ding is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-05-2024 13:19
Vraag me af of je familie zo blij met je is als ze zo'n topic lezen van jou.
Zou me daar op focussen, hoe wil ik als mens zijn en wat is nu echt belangrijk?

Topics maken om te klagen over familie en dan ook maar de rest van de wereld als ongemanierde kinderen neer te zetten omdat hun kinderen niet volgens jouw standaard eten lijkt mij ongemanierder dan frietjes of boterhammen met hun handen eten. Of vlees knippen.
oh maar het is niet alleen die 2 bij ons hoor, ik zie heel veel kinderen/jeugd als neanderthalers eten. Ik kom nogal vaak in restaurants namelijk en dan bedoel ik niet de Gouden M :-)

Mijn familie weet dat ik het absurd vind dat deze koters zich zo gedragen aan tafel, ik vind het zelfs respectloos en dat steek ik niet onder stoelen of banken dat ik het een absoluut gebrek in de opvoeding vind
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreselijk. Mensen die alles volgens de etiquette doen. Heeft mijn inziens meer met aanstellerij te maken dan met tafelmanieren. Ik knip mijn pizza ook, gewoon omdat ik het praktischer vind.
Eten is voor mij een moment van ontspannen en genieten, daar past dat stijve gedoe en elkaar op de vingers kijken helemaal niet bij.

Zolang je geen onbeschoft gedrag vertoont aan tafel; boeren, scheten laten, overdreven smakken, eten naar binnen schrokken. Vind ik alles prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben allang blij ALS mijn kinderen eten en thuis is dat regelmatig met de handen. Ik ga er geen strijd om maken.
In restaurant moeten ze van mij wel hun vork gebruiken en tevens aan tafel blijven zitten. Thuis geen apparatuur aan tafel, in restaurant juist een uitkomst om ze te laten zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-05-2024 13:19
Vraag me af of je familie zo blij met je is als ze zo'n topic lezen van jou.
Zou me daar op focussen, hoe wil ik als mens zijn en wat is nu echt belangrijk?

Topics maken om te klagen over familie en dan ook maar de rest van de wereld als ongemanierde kinderen neer te zetten omdat hun kinderen niet volgens jouw standaard eten lijkt mij ongemanierder dan frietjes of boterhammen met hun handen eten. Of vlees knippen.

Zo mee eens. Ik vind het echt een hele rare OP. Vergezochte conclusie ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk soms naar First dates en zo, en ik vind het beschamend om te zien hoe weinig tafelmanieren sommige mensen hebben.

Zo'n date zou voor mij direct "af" zijn.

Ik verbaas me er ook wel over, want zo moeilijk is het toch niet om een beetje fatsoenlijk te eten? Je weet toch dat je op Tv komt en je wilt een goede indruk op je date maken, neem ik aan.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
poohtjesschrijft schreef:
15-05-2024 13:39
oh maar het is niet alleen die 2 bij ons hoor, ik zie heel veel kinderen/jeugd als neanderthalers eten. Ik kom nogal vaak in restaurants namelijk en dan bedoel ik niet de Gouden M :-)

Mijn familie weet dat ik het absurd vind dat deze koters zich zo gedragen aan tafel, ik vind het zelfs respectloos en dat steek ik niet onder stoelen of banken dat ik het een absoluut gebrek in de opvoeding vind

Nou, gezellig. Ik zou gewoon niet meer samen met ze eten, lijkt me een stuk beter voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij lijkt dat als je echt de meest basale dingen niet weet, zoals in het voorbeeld van de op, dat er dan toch situaties zullen komen waarin je je ongemakkelijk voelt. De meeste kinderen willen vooral niet afwijken, en als je dan ziet dat vrienden en vriendinnen wel hun vlees fatsoenlijk kunnen snijden, dan voelt dat toch een beetje awkward.
Dat je je broodje snijdt ipv breekt, dat je je servet niet op schoot legt, maar naast je bord, is tot daar aan toe. Maar je moet toch wel weten dat je je arm niet om je bord legt, dat je niet smakt en hoe je je vlees snijdt. Wel zo prettig voor de mensen tegenover je.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vooral een heel hoog "dat zouden die van mij echt niet moeten proberen" gehalte hebben. Verder sluit ik me aan bij S-Groot en Lucifee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven