Autisme, ASS bij jonge kinderen (kletstopic)

06-10-2016 21:14 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog niet een soortgelijk topic hier op viva en zo wel, zou ik graag daar de link van willen



Mijn oudste zoon van 4 jaar heeft veel kenmerken van ASS. Toen hij geobserveerd werd door de Opvoedpoli, thuis en op de peuterspeelzaal, was hij te jong om een echte diagnose te stellen. Inmiddels is hij 4 en zou het wel kunnen maar die behoefte heb ik (nog) niet echt.



Waar ik wel behoefte aan heb ik ervaringen delen, tips uitwisselen en steun van moeders met jonge kinderen met autisme/ ass.



Mijn zoon zit momenteel op een behandelgroep, voorheen was dit het MKD. En vorige week heb ik te horen gekregen dat hij naar speciaal onderwijs gaat.

Voor hem is dat helemaal goed natuurlijk, hij zal daar beter op zijn plek zitten dan op een reguliere basisschool. Voor mij is het wel even slikken. Het is zo definitief dat hij "anders" is.



Ik zit nu na een enorme uitbarsting van mijn zoon, uitgeblust op de bank, opzoek naar wat steun.

Wie schrijft er mee?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Echt een rot situatie zo met die schooltijden zeg! Het is een fase, zal niet eeuwig zo blijven maar voor nu is het knap vervelend lijkt me.



Mijn zoon vind het ook moeilijk als dochter iets wil op haar manier maar we herhaalden altijd, nu zo n drie jaar al, ze mag het op haar manier doen. Het is de keuze samen spelen, en dochter mag het op haar manier doen of alleen spelen. Nu drie jaar later gaat dat redelijk goed.

Ik grijp altijd direct in als ik hoor dat hij zich met haar bemoeid door een waarschuwing te geven. Niet met haar bemoeien. Bij drie waarschuwingen stopt het spelen en verdeel ik het speelgoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 06 oktober 2016 @ 21:55:

Mini krijgt binnenkort ook een IQ test omdat ze het idee hebben dat hij erg slim is. Hij heeft ook een geheugen van een olifant.

Mij is verteld dat een hoger IQ bij ass alleen maar in zijn voordeel kan werken omdat hij dan juist leerbaar is en eventueel wenselijk gedrag aan kan leren.



Ik lees dit topic mee omdat ik ASS heb en nu zwanger ben. De kans op een kindje met ASS is aanwezig, gezien hoe enorm erfelijk belast mijn kant van de familie er mee is.



Ikzelf heb dus ASS + een hoog IQ en ik snap de redenatie die aan jou vertelt is. Kijk je echter uit dat je kind wel 'bij zichzelf' blijft en niet alléén maar kunstjes leert? Ik ben enkele jaren terug door een zware tijd gegaan omdat ik goed in staat was al dat aangeleerde gedrag uit te voeren, maar echt dood- en doodmoe werd ervan. Het is best lastig om dan los te laten wat je geleerd hebt. Een beetje sociaal wenselijke gedrag aanleren is niets mis mee natuurlijk, maar houd (als ouder) alsjeblieft in de gaten dat hij/zij nog wel ruimte krijgt om gewoon autistisch te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dank je padme voor je berichtje. Ik laat hem zo vrij mogelijk om zich te ontwikkelen. Maar het sociaal wenselijke gedrag heeft hij wel wat hulp bij nodig



5 December moeten bij mini de keel en neus amandelen eruit en krijgt hij buisjes.

Heeft iemand nog tips hoe wij hem daar het beste op voor kunnen bereiden?

Vorig jaar augustus heeft hij ook buisjes gehad en dat ging best goed. Dus ws weet hij nog wel hoe het gaat.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Estrellas,



Het is altijd bekijken wanneer je een kind gaat voorbereiden. Ik moet echt opletten dat ik dingen niet te vroeg en niet te laat vertel. Voor de rest zou ik heel precies vertellen wat hij kan verwachten, met wie, wanneer, hoe....etc. Dat het plaatje zo compleet mogelijk is voor hem.



Hier was het afgelopen week echt bal. Sint Maarten en de intocht van Sinterklaas, dat is gewoon too much. De hele week wil zoon niet naar school ( want andere kinderen zijn ook druk). Loopt te schelden en te schreeuwen. Zegt dingen als; Ik ga alles stuk maken, ik ga het huis stuk maken.

Hij weigert te luisteren, loopt bv op het randje van de stoep terwijl er auto's langsrijden. En iedere keer krijg ik weer een hartverzakking. De hele week praat ik al met hem, probeer zijn gevoelens te begrijpen en biedt alternatieven. Bijvoorbeeld niet lopen en lekker thuisblijven. Ik was er gisteravond zo klaar mee, dat ik bijna op het punt stond om te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Ik kon me nog net inhouden want hij heeft ook nog een kleinere broer en zus en die hebben ook rechten. Maar hier gaat de vlag uit als het 6 december is. Pfffffff
Alle reacties Link kopieren
Btw; Ik ben wel heel trots op zoon. Hij heeft namelijk zelf bij de chauffeur aangegeven dat hij op vrijdag eerder thuis wil zijn. Omdat broerlief uit school gehaald moet worden.

Ik ben benieuwd hoe het vanmiddag zal gaan!
Alle reacties Link kopieren
En of de bus chauffeur daar aan mee gaat werken.

Ben ook benieuwd, laat je het nog even horen?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik geloof dat hij donderdag eerder afgezet is. Niet vrijdag helaas. Gelukkig had ik mijn moeder op bezoek die zoon 2 uit school kon halen. Binnenkort dus toch even zelf met de chauffeur praten. Misschien valt er wel iets te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Vrijdag sint Maarten, zaterdag de intocht en schoen zetten. Vanmorgen de ontlading (lees ontploffing)

Man man wat was het weer verschrikkelijk! Letterlijk alles vloog weer door het huis heen. Ik zag hem ook niet aankomen, kon hem niet voor zijn en toen hij er in.zat kon ik hem er ook niet uit helpen. Afleiden, hard aanpakken, zacht aanpakken, negeren. Niets hielp.

Wat ik wel super van hem vond is dat hij zelf is op gaan ruimen. Heb hem dat ook.zeker laten weten dat ik dat echt heel goed van hem vond.

Ik heb nog geprobeerd te praten naderhand maar hij kon mij niets vertellen wat hem zo boos maakte.

Ja dat ík niet luisterde en hij boos op Sinterklaas was.



Ik hoop dat je er uit kan komen met de chauffeur hvm. Wel knap hoor van je zoon dat hij het bij de chauffeur aangaf!



Hoe is jouw weekend gegaan na die drukke dagen?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Nou bijna hetzelfde als bij jou....

Een grote ontlading vandaag. Alles was mijn schuld, schelden etc. Toen hij probeerde te trappen, heb ik gezegd dat hij heel goed in tellen was, en dat hij nu op de gang maar even tot 100 moest tellen om tot rust te komen. Dat ging hij idd doen, en kwam weer terug, maar 20 minuten later is het dan weer raak. Pfffffff. ...nog maar 3 weken tot de beste sint weer naar Spanje gaat.
Alle reacties Link kopieren
En dit is precies de reden waarom wij (in de zomer!) onze dochter toen ze een jaar of 8 was verteld hebben dat sinterklaas niet bestaat. Zij is ook nog tussen sint en kerst jarig. Het was zo sneu om te zien dat ze al die spanning niet kon handelen. Echt, de beste beslissing ever!
Alle reacties Link kopieren
quote:greetings schreef op 14 november 2016 @ 08:51:

En dit is precies de reden waarom wij (in de zomer!) onze dochter toen ze een jaar of 8 was verteld hebben dat sinterklaas niet bestaat. Zij is ook nog tussen sint en kerst jarig. Het was zo sneu om te zien dat ze al die spanning niet kon handelen. Echt, de beste beslissing ever!Ik zou willen dat het kon, maar ik heb nog een 4 - jarige die er intens van geniet en een 2 - jarige die het ontzettend interessant vindt. Die hebben ook rechten. En als ik onze oudste vertel dat de Sint niet bestaat (geloof me, ik zou dat maar wat graag willen ) , is het voor de andere twee ook over.
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt dan inderdaad lastig. Sterkte in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vandaag een gesprek op school over zoon.

Ben erg benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek: wat heeft zoon nodig in de klas?

Zijn klas, groep 4, splitst op vanwege een extra kleuterklas. Zijn klas heeft maar 9 kinderen.

Nou is de keuze waarschijnlijk groep 3 of groep 5.

Groep 3, zit dochter in en het niveau is lager dan in groep 4 (zoon functioneert op groep 6 niveau), maar groep 5 bevat kinderen waar zoon bang voor is en die hem snel kunnen pesten met zijn anders zijn. Zoon en dochter zeggen beide wel bij elkaar in de klas te willen.

Ik vind het zoo onwijs moeilijk wat ik moet kiezen omdat dochter wel zegt dat ze geen last van heeft van zoon's gedrag in de klas (ze zaten in groep 1/2 ook samen) Maar op de 1 of andere manier geloof ik dat niet! Dochters droomwens is om net zo slim te zijn als zoon en ik ben bang dat ze nog meer tegen hem op kijkt als ik ze samen laat gaan.

Iemand een advies?
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er hier zo n rust is.

Misschien wordt er wel gelezen dus ik doe toch een kleine update:

Zoon blijft voorlopig in groep 4 maar rekent wel in groep 5 en dat vindt hij tot mijn verbazing super leuk!! Dat is wat uitdaging met hem doet!

Gisteren onderzoeksuitslagen gekregen: Asperger, dus toch een stoornis in het autistisch spectrum.

Fijn dat er nu toch duidelijkheid gekomen is, ondanks dat het geen leuke diagnose is.

Hoe is het met jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Floortje

Ik lees dit nu pas, anders had ik wel gereageerd.



Wat een goede keuze lijkt mij, en een mooie middenweg om hem in groep 4 te houden en rekenen op groep 5 niveau.

Voelt hij zichzelf daar ook fijn bij?



En ik snap dat het heel moeilijk is om die diagnose ineens definitief te krijgen. Alsof het ineens echt is als het zo zwart op wit staat.



Ik herken dat een beetje omdat wij zelf de laatste weken veel verslagen over Mini hebben gelezen. Een evaluatie van de behandelgroep, een verslag van de IQ test, een eind verslag van de opvoedpoli.

Steeds weer zwart op wit dat onze zoon toch anders is. En dat doet eigenlijk gewoon een beetje pijn....



Mini is vorige week geopereerd, keel en neus amandelen en buisjes.

Ik had hem goed voorbereid met filmpjes van het ziekenhuis en een boekje van Nijntje naar het ziekenhuis.

Op de dag zelf ging het best goed. Om 8 uur zou hij geholpen worden, dus we gingen met bed en al naar de operatie kamer, ik trok mijn pak aan en muts op. En toen kregen we te horen dat de Arts er niets was want die stond in het verkeerde ziekenhuis.

Dat was echt zo lullig! Zeker voor een ventje met ASS. Uiteindelijk was hij pas 2 uur later aan de beurt. Zo sneu! Hij had natuurlijk honger en dorst en begreep maar niet waarom hij zo lang moest wachten.

Wat natuurlijk voor ieder kind van 4 niet leuk is.

Morgen moeten we wel weer terug naar de kno omdat hij een loopoor heeft.



Verder ben ik blij dat de sint weer het land uit is, hoewel er nog dagelijks sint liedjes gezongen worden.

En nu komt de kerst er aan en hij snapt er eigenlijk niets van. Want wat is kerst? Wij zijn niet gelovig dus daar kan ik het niet echt op gooien. Maar waarom die kerstboom en kerstfeest?

Hoe leggen jullie dat uit?



En ja, hoe gaat het bij jullie tijdens deze drukke weken?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Even kort, ik zit bij de kapper.

Wij vieren op 22-12 de terugkeer van het licht, het lengen der dagen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies wat ik bedoel, het is confronterend nu het zwart op wit staat.

Wel zien wij nu gelukkig een heel vrolijk kind, dat helpt ons er doorheen.

Wat balen zeg dat zo'n dokter in het verkeerde ziekenhuis staat. Je zult hem toch wat!! Het.

Wat je zegt, voor ieder kind is dat erg vervelend maar voor jouw zoon nog een beetje extra vervelend. En nu is het nog niet helemaal 100%, sterkte daarmee. Beterschap voor hem
Alle reacties Link kopieren
Ik val maar even met de deur in huis, ik weet het gewoon niet meer. Situatieschets: zoon, 3,5 jaar (in maart 4), sinds 1,5jaar bekend met ASSkenmerken, heeft een terugval in zindelijkheid. Hij was nl op zijn derde overdag zindelijk, is een half jaar goed gegaan en nu hij sinds september 4 dagdelen naar de reguliere peuterschool gaat (vve, doelgroepkind) is het mis. Twee tot drie keer per dag een natte broek. In het begin vond hij het zelf ook vies en wilde snel een droge broek aan maar nu loopt hij rustig in zijn soms zeiknatte kleren en ontkent dat hij nat is. In het begin hadden we zoiets van: hij moet wennen, prikkelverwerking anders, etc. Maar nu zijn we, na stickers plakken, niet op reageren, luier maar weer om, straffen ten einde raad. In maart mag hij naar de basisschool, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij ook daar steeds natte broeken heeft. Herkennen jullie dit zindelijkheidsprobleem? Is het iets wat vaker voorkomt bij kinderen met ass kenmerken? tips?



alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het heel goed. Zoon werd onzindelijkheid toen hij naar school ging. Hij is nu bijna acht en nog steeds niet zindelijk, helaas. Hij is zo druk met andere dingen dat hij niet voelt dat hij naar de wc moet een het laat lopen. Vorig jaar nog een keer 104 dagen droog geweest maar helaas. Zodra we stoppen met belonen of zodra hij de beloning zat is, is het zo weer terug.

We hebben nu een urifoon maar het is de vraag of hij ooit zindelijk gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook terug val in zindelijkheid. Soms meerdere keren per dag een natte broek.

Nu zeg ik op gezette tijden dat hij moet gaan plassen. Dat helpt redelijk.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Okee, niet vreemd dus. Het is wel frustrerend moet ik zeggen, tien keer naar de wc sturen en de elfde keer toch nog een natte broek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral het sturen vervelend, telkens raakten we in discussie. Ik zie dat hij moet plassen want hij gaat wiebelen op zijn stoel, hij zegt dat hij niet hoeft en weigert te gaan. Vervolgens is hij nat.

Nu piept de urifoon bij de eerste druppel plas en gaat hij wel naar de wc. Als we er niet bij zijn is hij soms wel nat, dan trekt hij de stekker uit de urifoon. Frustrerend is het zeker!!
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat op school ook op vaste tijden en kan dan goed droog blijven. De blaas moet gewoon telkens geleegd worden.

Onze kleuterjuf maakte er geen probleem van dat hij telkens nat was. Ik heb geen luier omgedaan. Na een half jaar en een zomervakantie ging het weer stukken beter op school met plassen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand het boek zichtbaar onzichtbaar gelezen? Zo, ja is het een aanrader?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het boek niet maar het lijkt mij wel een mooi boek.

Misschien is hij in de bieb verkrijgbaar?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven