Baby 3 mnd uit logeren?

27-10-2014 09:36 67 berichten
Als onze dochter ruim 3 maanden oud is hebben mijn man en ik iets te vieren. Daarom hebben we een paar weken geleden bedacht dat het leuk zou zijn om dan een nachtje een hotel te pakken en dochter te laten logeren bij haar opa en oma. Mijn idee was het zelfs. Op dat moment was ik er nog niet helemaal klaar voor, maar ik had verwacht dat het tegen die tijd wel zou kunnen. Ook omdat ik dan al zo ongeveer moet starten met werken en dochter ook naar het kdv gaat.



Nu komt het moment dichterbij en jullie raden het misschien al; ik zie er gigantisch tegenop. Ik zie allerlei praktische bezwaren, zoals dat mijn zorgvuldig gekolfde voorraad melk opgaat aan dat weekend terwijl dochter ook nog naar het kdv moet en ik ook mijn schoonmoeder niet kan vertellen hoeveel cc er in een fles moet bijvoorbeeld omdat ik geen idee heb hoeveel dochter aan de borst drinkt. Maar belangrijker nog is mijn gevoel dat ik het zo ontzettend sneu vind voor mijn dochter. Een avondje bij een oppas, oke (hebben we ook al eens gedaan), maar nu wordt ze ook nog wakker om een vreemde plek en moet ze alle voedingen uit de fles drinken. 's Avonds wil ze nog steeds wel clusteren en ik had verwacht dat dat nu wel zo ongeveer afgelopen zo zijn.



Gisteren heb ik dit met mijn man besproken. Hij was begripvol en stelde voor om het te cancellen maar ik zag ook hoe teleurgesteld hij was. En hij gaf ook wel aan dat ik toch aan dit soort dingen moet wennen. Ik heb de beslissing nu nog even vooruit geschoven.



Ik weet het gewoon niet meer. Het lijkt me heerlijk om er even samen met mijn man op uit te zijn, tijd voor elkaar na deze hectische periode. Maar ik ben ook bang hoe onze dochter erop zal reageren. Opa en oma wonen ver weg dus ze ziet ze niet vaak en ik denk dus niet dat ze ze nog kent als ze daar komt. Overigens zitten wij in dat weekend niet ver bij opa en oma (en dus dochter) vandaan.



Wat zouden jullie doen in deze situatie? Iemand ervaring met het laten logeren van een jonge baby, hoe reageren ze daar op?
Alle reacties Link kopieren
Kunnen opa en oma niet naar jullie huis gaan? Als jullie daar toch niet zijn.
Ofschoon het bij ons niet eens een mogelijkheid was (kind was een borstkind en een permanente flesweigeraar), kan ik me jouw gevoel heel goed voorstellen. Drie maanden is nog erg klein. Mannen staan over het algemeen er makkelijker in dan vrouwen, al zal je ook het advies krijgen hier om het gewoon te doen!



Mijn zoon was extreem mama gericht en daarom was het voor mij geen optie. Ook zeker gevoelsmatig niet.

Hij ging pas met 6 maanden ergens anders slapen. Bij iemand waar hij als enige zich wel thuis voelde en waarvan hij, als ik niet in de buurt was en hij niet thuis was, wel een flesje borstmelk accepteerde.



Het is wel belangrijk om tijd samen met je man door te brengen, ik raad je ook aan om dit te doen. Gewoon ook man en vrouw zijn ipv alleen papa en mama.

Maar je gevoel moet er GOED bij zijn.



Misschien kan je klein beginnen? Geen nacht, maar een dag samen wat met je man doen en je kindje ergens brengen waar jij het vertrouwt? In de buurt blijven voor als het niet gaat? En zo uitbreiden naar eens een keer een nachtje?



Veel succes met het nemen van een beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Lastig he zo'n tweestrijd: aan de ene kant lekker weg willen met je partner en aan de andere kant je kindje nog niet zo lang alleen willen laten.



Mijn kindje is een paar maanden ouder, maar ik had al lang geleden afgesproken om een weekendje weg te gaan met vriendinnen als kind 5 maanden was. Zag er net als jij erg tegenop (ook omdat ik dan steeds zou moeten kolven) en mijn man zag het niet bepaald zitten, want kind clustert nog wel eens en wordt 's nachts regelmatig wakker. Uiteindelijk heb ik kind gewoon maar meegenomen ging echt super! Kind is lekker overal mee naar toe geweest, was vrolijk, sliep precies tijdens het eten en maakte een prima nacht. Is meenemen geen optie?



Wij gaan ook wel eens een avondje weg en dan merk ik dat ik vaak na een paar uur al wat onrustig wordt. Dan wil ik gewoon weer terug. Uit ervaring met onze oudste weet ik dat dit gevoel niet eeuwig duurt, het wordt steeds makkelijker als je kleintje groter wordt. Daarom geef ik er nu gewoon maar aan toe. Ik ga ervan uit dat man en ik nog heel wat leuke weekendjes en avondjes in het verschiet hebben, terwijl onze baby maar kort zo klein is



Maar goed uiteindelijk is het heel persoonlijk, ik ken ook mensen (die hele lieve ouders zijn) die toen hun baby 3 maanden was rustig een week zonder kind op vakantie gingen. Gewoon maar doen waar je je prettig bij voelt dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee Heb het logeren van mijn dochter van 4,5 maand al 3 keer afgezegd/ uitgesteld omdat ik er zo tegenop zie. Ze is eenkennig en vindt zelfs opa en oma alleen leuk als papa of ik erbij zijn. We hebben net haar 'gebruiksaanwijzing' qua door laten slapen bij wakker worden etc. een beetje in de gaten en hebben allemaal kleine ritueeltjes waarvan ik denk dat ze er niet zonder kan. Ergens vast onzin, kind kan veel hebben, maar dit weerhoudt me toch van het laten logeren.
Alle reacties Link kopieren
Uitstellen kan toch geen kwaad. Gewoon wachten totdat het fijner voelt en je kindje groter is.

Ik had het nooit gedaan. Onze dochter is nu 1 en ik ben nog nooit een nacht van haar weggeweest. Dat komt ooit nog wel eens, maar nu niet.

Ik geef nog borstvoeding en vind het voor haar niet prettig om dan bij iemand anders te zijn als ze in de nacht zou willen drinken.

En ik zou alleen iemand laten oppassen die dan gevoel heeft met ons kind, weet heeft van bv geven per fles en haar kent, anders niet. Veel te kwetsbaar nog.



Ga lekker een avondje uit eten met je man om datgene te vieren.
Hier wel gedaan. Ook al wonen de grootouders dichtbij..heel vaak zag onze dochter ze niet hoor. Wij, en de grootouders, hebben enorm genoten.



Onze dochter kreeg heel veel aandacht en werd flink geknuffeld. Ook hielden ze zich gewoon aan slaapjes en drinken ed.
Alle reacties Link kopieren
(joh ik dacht, dat de baby drie maanden uitlogeren ging.... valt het topic toch mee)



Weet je, je hoeft geen weekendje weg he? Het moet leuk zijn. Als jij het als verplichting ziet, schiet het zijn doel voorbij.

Drie maanden is nog klein, en jij zit nog vol hormonen (9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren).

Kun je het niet uitstellen?
Alle reacties Link kopieren
quote:skylget schreef op 27 oktober 2014 @ 09:50:

Ik lees mee Heb het logeren van mijn dochter van 4,5 maand al 3 keer afgezegd/ uitgesteld omdat ik er zo tegenop zie. Ze is eenkennig en vindt zelfs opa en oma alleen leuk als papa of ik erbij zijn. We hebben net haar 'gebruiksaanwijzing' qua door laten slapen bij wakker worden etc. een beetje in de gaten en hebben allemaal kleine ritueeltjes waarvan ik denk dat ze er niet zonder kan. Ergens vast onzin, kind kan veel hebben, maar dit weerhoudt me toch van het laten logeren.



Zolang er geen noodzaak is, hoeft het toch niet.





In het algemeen:

Ik snap niet goed wat dat tegenwoordig is. Waarom moet je als ouders ineens samen een nachtje weg? Wij doen genoeg leuke dingen samen en nemen haar mee. Uit eten hebben we nu 1 keer alleen gedaan en dat beviel wel, maar na 2 uur wilde ik terug naar huis.

Oh en we slapen ook nog samen alledrie :/
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je schoonouders vlak bij de plek waar jullie heen gaan wonen. Is het geen optie om wel een avondje uit te gaan, maar dan ook bij opa en oma te gaan logeren?

Dan hebben je schoonouders je kindje een avond voor zichzelf, maar dan heb jij haar 's nachts en 's ochtends weer?
Alle reacties Link kopieren
En een tussenoplossing? Jullie gaan met z'n drieën naar opa en oma. Daarna passen opa en oma op en jullie gaan naar de sauna/bioscoop/ uiteten/winkelen/boeken een hotelkamer/whatever en slapen daarna ook bij opa en oma. Dan is de stap van meteen een nacht uit handen geven wat minder groot en hebben jullie toch wat tijd samen. Kan je als je dochter ietsje ouder is alsnog dat weekendje weg doe. :/)
quote:Ka32 schreef op 27 oktober 2014 @ 09:57:

Je zegt dat je schoonouders vlak bij de plek waar jullie heen gaan wonen. Is het geen optie om wel een avondje uit te gaan, maar dan ook bij opa en oma te gaan logeren?

Dan hebben je schoonouders je kindje een avond voor zichzelf, maar dan heb jij haar 's nachts en 's ochtends weer?

Ik vind dit een goede optie.

En anders zou het toch uitstellen. Ze is nog zo klein, jij voelt je er niet goed bij. De tijd dat dit soort dingen makkelijker gaat komt echt wel weer!
quote:cootjep schreef op 27 oktober 2014 @ 09:53:

[...]





Zolang er geen noodzaak is, hoeft het toch niet.





In het algemeen:

Ik snap niet goed wat dat tegenwoordig is. Waarom moet je als ouders ineens samen een nachtje weg? :/



Eh misschien omdat je naast je kind ook nog aan je relatie moet blijven werken en dat lukt niet altijd met een baby er bij. Een avondje/nachtje uit samen kan weer een hele boost geven.



Dochter en zoon hier gingen rond 5 a 6 weken een nachtje uit logeren en dat ging prima. Nu scheelt het wel dat ik toen geen borstvoeding meer gaf en mijn kinderen totaal niet eenkennig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje is bijna 7 maanden en ik wil ook graag een keertje een nachtje weg met mijn man maar ik durf het echt nog niet. Ben bang dat ik mijn kindje vreselijk ga missen. Ze is ook nog regelmatig wakker in de nacht. Ik geef borstvoeding en dan valt ze weer snel in slaap. Hoe moet dat bij de oppas?. Ben bang dat ze dan totaal overstuur zal zijn.
Wij hebben het ook pas gedaan toen zoon al bijna 1 was. Dacht ik van tevoren nog dat ik na een paar maanden baby wel naar een weekendje weg zou snakken, het tegendeel bleek het geval. En je hoeft het toch niet te doen als je het niet fijn vindt? .



Toen we eenmaal wel gingen, vond ik het heerlijk. Maar toen was ik er kennelijk aan toe (en zelfs toen heb ik nog hete tranen vergoten nadat ik zoon had uitgezwaaid).



Overigens heb ik ook alle begrip voor ouders die wél eerder samen eens weg willen. Iedereen moet gewoon doen wat het beste bij hem/haar past.
Alle reacties Link kopieren
5-6 weken oud.....toen zat ik nog volop in mij kraamperiode! Had er niet aan moeten denken.....



En nu dus nog niet. Hoor mijn man er ook nooit ober. Zal hem eens polsen:/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een dag weggaan met je man en aansluitend lekker uit eten. Daarna naar je schoonouders en dan kan je dochter lekker alsnog aan de borst en hoef jij niet zoveel te kolven.
quote:cootjep schreef op 27 oktober 2014 @ 10:12:

[...]





Wij hoeven gelukkig niet weg om aan onze relatie te werken.

5-6 weken en uit logeren is mi veel te vroeg. Eenkennig of niet.Nou, good for you. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt. Leven en laten leven, zou ik zeggen.
En het is volgens mij ook helemaal niet iets 'van tegenwoordig', dat vind ik ook zo'n tendentieuze uitspraak. Mijn ouders gingen veel eerder een weekend weg zonder kind dan ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:hebjehaarookweer schreef op 27 oktober 2014 @ 10:16:

En het is volgens mij ook helemaal niet iets 'van tegenwoordig', dat vind ik ook zo'n tendentieuze uitspraak. Mijn ouders gingen veel eerder een weekend weg zonder kind dan ik.Wellicht is dat dan iets wat opvalt omdat ik nu kinderen heb. Maar ik hoor het overal in mijn omgeving. Vandaar dat ik het iets van tegenwoordig vindt. Mijn ouders zijn nooit weggeweest zonder ons. Dus ook iets met referentiekader ;)
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik het gewoon uitstellen. Zoals je je nu voelt gaat het geen gezellig ontspannen weekend worden.

Misschien kun je overwegen een dag/avond iets leuks te doen en echt een weekend weggaan als kleintje iets ouder is...
Alle reacties Link kopieren
quote:cootjep schreef op 27 oktober 2014 @ 10:12:

5-6 weken oud.....toen zat ik nog volop in mij kraamperiode! Had er niet aan moeten denken.....



En nu dus nog niet. Hoor mijn man er ook nooit ober. Zal hem eens polsen:/Ik kan het je aanraden... het is heerlijk even weg zijn zonder kids...
Ik ben er na een jaar nog steeds niet aan toe om mijn zoon een nacht uit logeren te laten gaan...
Alle reacties Link kopieren
quote:hebjehaarookweer schreef op 27 oktober 2014 @ 10:16:

En het is volgens mij ook helemaal niet iets 'van tegenwoordig', dat vind ik ook zo'n tendentieuze uitspraak. Mijn ouders gingen veel eerder een weekend weg zonder kind dan ik.Mijn moeder kon nooit wat zonder haar kinderen doen en mijn vader was, hoe cliché, altijd weg. Ik moet er werkelijk niet aan denken om nooit wat meer met mijn man of wie dan ook alleen te kunnen doen.
Mijn baby is nu ook drie maanden. Hij is mijn tweede en ik weet nog van de eerste dat het een tijd duurt voor zoiets bij ons kan zonder dat het een hoop ellende oplevert. Zoon gaat pas uit logeren als hij niet meer alleen van borstvoeding afhankelijk is. En aangezien hij nog steeds niet uit de fles wil drinken zal het nog wel even duren. Geen probleem, daar heb ik me op ingesteld. Zo'n jaar vliegt voorbij en daarna zijn er weer jaren zat waarin man en ik kunnen doen wat we willen.



Voel je niet bezwaard om op je besluit terug te komen. Jullie tijd komt snel genoeg weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven