Baby 9 maanden 's nachts klaarwakker

22-05-2015 11:25 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 9 maanden heeft snachts nooit doorgeslapen. Krijgt nog bv snachts en is ook meerdere keren wakker voor speentje, aai over haar bol, whatever.

Wat mij de laatste tijd echt wel sloopt is dat ze snachts vaak een uur tot twee uur wakker is. Ze ligt dan te babbelen, krijsen en na een tijdje ook huilen. Als ik haar bij mij neem gaat ze krabben, knijpen, haren trekken, voor te speleb, maar leuk is anders.. In haar eigen bed zet ze haar keel open na 5 minuten. Ze is gewoon echt wakker. Eten (borstvoeding) wil ze niet of maar 2 slokken en dan laat ze los. Uiteindelijk valt ze na heel veel moeite wel in slaap maar is dan weer wakker rond een uurtje of 6. Tussendoor wordt ze ook nog enkele keren wakker voor speentje , warna ze gelukkig wel verder slaapt.

Overdag slaapt ze 2 of 3 keer ongeveer 3 kwartier. Ze gaat slapen rond 19u, ze is dan doodmoe!

Iemand die het nachtelijke wakker liggen herkent en tips heeft?
Alle reacties Link kopieren
Overdag wat minder laten slapen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ze overdag al niet veel slaapt eigenlijk. Anderhalf uur in totaal meestal. Ik denk dat als ik nog een dutje laat vallen, dat ze 18u niet haalt..
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk. Mijn zoon is pas gaan doorslapen nadat we begonnen zijn met flesvoeding. Dus wat dat betreft kan ik je geen hoopvol nieuws brengen. Heb je weleens geprobeerd om je baby nog een keer te voeden voordat jij gaat slapen? Met sommige baby's werkt dat goed, bij de mijne niet die wordt alleen maar boos als je hem wakker maakt

Wat de speen betreft, kan je baby de speen zelf niet pakken als hij/zij hem kwijt is? Of als baby er graag mee gooit kun je ook twee of drie spenen in bed leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje26 schreef op 22 mei 2015 @ 11:32:

Moeilijk. Mijn zoon is pas gaan doorslapen nadat we begonnen zijn met flesvoeding. Dus wat dat betreft kan ik je geen hoopvol nieuws brengen. Heb je weleens geprobeerd om je baby nog een keer te voeden voordat jij gaat slapen? Met sommige baby's werkt dat goed, bij de mijne niet die wordt alleen maar boos als je hem wakker maakt

Wat de speen betreft, kan je baby de speen zelf niet pakken als hij/zij hem kwijt is? Of als baby er graag mee gooit kun je ook twee of drie spenen in bed leggen.



Dag werkt hier ook niet, het lijkt alsof dat net een trigger is om vaker wakker te worden.

Speentje neemt ze helaas ook niet zelf (als ze echt wakker ligt neemt ze die zelfs constant uit haar mond)
Alle reacties Link kopieren
heel herkenbaar ! Mijn oudste had ook zo'n fase rond de 9 maanden. en echt klaarwakker gedurende 2 uur :-S

Bij mij ging het na een tijdje vanzelf weer over, maar wat een hel was dat

Misschien helpt het als je haar in jouw slaapkamer laat slapen, maar wel in haar eigen bedje (een campingbedje bijvoorbeeld) dan hoort ze jullie wel maar kan ze niet krabben enzo.

En anders proberen haar langer op de dag te laten slapen ? (als dat mogelijk is?) Bij mijn kinderen was het vaak zo dat als ze overdag niet goed sliepen, ze 's nachts ook niet goed sliepen...

Heel veel sterkte en ik hoop dat het snel beter wordt !
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzmatazz schreef op 22 mei 2015 @ 11:43:

heel herkenbaar ! Mijn oudste had ook zo'n fase rond de 9 maanden. en echt klaarwakker gedurende 2 uur :-S

Bij mij ging het na een tijdje vanzelf weer over, maar wat een hel was dat

Misschien helpt het als je haar in jouw slaapkamer laat slapen, maar wel in haar eigen bedje (een campingbedje bijvoorbeeld) dan hoort ze jullie wel maar kan ze niet krabben enzo.

En anders proberen haar langer op de dag te laten slapen ? (als dat mogelijk is?) Bij mijn kinderen was het vaak zo dat als ze overdag niet goed sliepen, ze 's nachts ook niet goed sliepen...

Heel veel sterkte en ik hoop dat het snel beter wordt !



Hoe lang duurde dat bij jullie?

Haar bedje staat nog langs ons bed en ik heb haar handje vast indien nodig, dus dat is het niet. En langer laten slapen zou idd goed zijn denk ik, maar ze heeft geen vaste slaaptijden, ze slaapt meestal in de draagdoek/auto/in lijn armen en wordt na 3 kwartier vanzelf wakker. Meestal krijg ik haar zelfs niet in slaap voor een 3e dutje.
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat zijn die dutjes? Want als ze laat in de middag een dutje doet van 4 tot 5 bv dan is ze toch om 7 uur niet moe. Kan ze wat later naar bed en slaapt ze misschien wel door. Want wakke is wakker en blijkbaar is ze dan dus uitgeslapen.
Alle reacties Link kopieren
Zou een eigen kamertje misschien helpen, omdat jullie nu nog zo dichtbij haar slapen? Bij mijn neefje ging het slapen juist beter in een eigen kamer, bij zijn ouders op de kamer was het elke 5 minuten 'feest'.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 22 mei 2015 @ 11:55:

Hoe laat zijn die dutjes? Want als ze laat in de middag een dutje doet van 4 tot 5 bv dan is ze toch om 7 uur niet moe. Kan ze wat later naar bed en slaapt ze misschien wel door. Want wakke is wakker en blijkbaar is ze dan dus uitgeslapen.Nee, ze is wel moe hoor. Wrijft in haar oogjes enz. Ze vat gewoon de slaap niet of vecht ertegen.
Alle reacties Link kopieren
Krijgt ze tanden? Kunnen ze heel erg ontregeld door raken.. Die van mij sliep ook overdag maar 2 keer drie kwartier.
Herkenbaar. Zoon had hier zo'n periode die tot ver na zijn eerste verjaardag duurde. Dit is uiteindelijk vanzelf over gegaan. Hij ging pas doorslapen met 23 maanden toen ik stopte met bv. Geen tips, wel veel sterkte want het is zwaar!



Btw tot 3 jaar is het fysiologisch voor een kind om s nachts wakker te worden.
Hier ook gehad rond 1 jaar. Maar dan rustig 3-4 uur achter elkaar. Heeft ongeveer een maand geduurd ofzo en ging vanzelf over. En tutbeestjes aan haar speen hangen, hielp ook wel. Bij prenatal hebben ze van die soepele, dunne konijnen. Daar tut ze nu nog mee zonder speen
Deze bedoel ik : http://www.prenatal.nl/sh ... evVisit=true&id=91971



Dochter kon deze redelijk snel zelf terug vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:tidee schreef op 22 mei 2015 @ 11:51:

[...]





Hoe lang duurde dat bij jullie?

Haar bedje staat nog langs ons bed en ik heb haar handje vast indien nodig, dus dat is het niet. En langer laten slapen zou idd goed zijn denk ik, maar ze heeft geen vaste slaaptijden, ze slaapt meestal in de draagdoek/auto/in lijn armen en wordt na 3 kwartier vanzelf wakker. Meestal krijg ik haar zelfs niet in slaap voor een 3e dutje.Slaapt ze overdag nooit in haar eigen bedje? Misschien juist wel proberen wat ritme aan te brengen in de slaapjes, haar in bed leggen zodra je ziet dat ze moe begint te worden, zodat ze leert om zelf in slaap te vallen in haar bedje.
Alle reacties Link kopieren
Overdag is het te licht op de kamer om in slaap te vallen (geen rolluiken oid).

Er zijn net 2 tanden door, dus dat zou wel kunnen. Maar ze heeft dit nog al periodes gehad en toen was dat niet aan de orde.

En ik snap dat ze jaren kunnen wakker worden snachts, mijn zoon doet dit soms ool nog steeds (bijna 4 jaar). Maar die valt wel terug in slaap en is niet uren wakker. Dat is het vermoeiende.

Ik lig 's nachts soms echt te huilen uit wanhoop en vermoeidheid en begin ook steeds vaker te grommelen en slechtgezind te zijn. Smorgens geraak ik niet wakker en icm het ochtendhumeur en/of treuzelen/niet luisteren van zoontje zijn we 's morgens echt niet meer om vrolijk van te worden en daar voel ik me dan ook weer rot over.
Mijn dochter heeft dat ook een tijd gedaan. Er hielp niets tegen. Het enige wat alles wat makkelijker maakte was tegelijk met haar naar bed gaan, dan had ik er wat minder last van dat ik 's nachts een paar uur met een spelend kind zat. Ik sliep dan van 20 tot 00 uur en van 4 tot 7, had ik bij elkaar toch 7 uur geslapen. Sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:tidee schreef op 22 mei 2015 @ 12:18:

Overdag is het te licht op de kamer om in slaap te vallen (geen rolluiken oid).

Er zijn net 2 tanden door, dus dat zou wel kunnen. Maar ze heeft dit nog al periodes gehad en toen was dat niet aan de orde.

En ik snap dat ze jaren kunnen wakker worden snachts, mijn zoon doet dit soms ool nog steeds (bijna 4 jaar). Maar die valt wel terug in slaap en is niet uren wakker. Dat is het vermoeiende.

Ik lig 's nachts soms echt te huilen uit wanhoop en vermoeidheid en begin ook steeds vaker te grommelen en slechtgezind te zijn. Smorgens geraak ik niet wakker en icm het ochtendhumeur en/of treuzelen/niet luisteren van zoontje zijn we 's morgens echt niet meer om vrolijk van te worden en daar voel ik me dan ook weer rot over.Rolluiken zijn makkelijk te fixen, toch? Zodat ze overdag in ieder geval een stevige dut van een uur, anderhalf uur krijgt? En dan nog twee korte slaapjes daarnaast?
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft hier niet doorgeslapen tot ongeveer 14 maanden. Sindsdien is het 9 van de 10 nachtjes goed.

Gewoon 'ineens'. Wij zijn altijd bij haar op de kamer gaan slapen. Dus gewoon matras op de grond en dochter er dan bij. Alle lichten uit, dus ook nachtlampje dan. Af en toe ook wanhopig, maar gelukkig viel ze meestal wel snel in slaap. In ons grote bed, daar sliep ze meestal slechter. Ook 'te wakker' en dan spelen en wegkruipen.

Misschien een idee? Bij haar op de kamer. Ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat het bij ons gewoon ineens ophield. Toen ging ze ineens ook overdag beter slapen. Langere dutjes. Dus niet direct denken dat er een slaapje af moet. Dat advies kreeg ik best veel, maar was dus helemaal niet aan de orde bij ons.



Sterkte in ieder geval de komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:tidee schreef op 22 mei 2015 @ 12:18:

Overdag is het te licht op de kamer om in slaap te vallen (geen rolluiken oid).

Er zijn net 2 tanden door, dus dat zou wel kunnen. Maar ze heeft dit nog al periodes gehad en toen was dat niet aan de orde.

En ik snap dat ze jaren kunnen wakker worden snachts, mijn zoon doet dit soms ool nog steeds (bijna 4 jaar). Maar die valt wel terug in slaap en is niet uren wakker. Dat is het vermoeiende.

Ik lig 's nachts soms echt te huilen uit wanhoop en vermoeidheid en begin ook steeds vaker te grommelen en slechtgezind te zijn. Smorgens geraak ik niet wakker en icm het ochtendhumeur en/of treuzelen/niet luisteren van zoontje zijn we 's morgens echt niet meer om vrolijk van te worden en daar voel ik me dan ook weer rot over.Verduisterende (rol)gordijnen zijn makkelijk op te hangen en niet duur (ikea heeft ze bv ook). Of anders de overgordijnen verduisterend maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel in wat verduisterende (rol)gordijnen investeren, ze moet nog wel een tijdje een middagdutje doen ;) (mijn jongste van 2jr en 2 mnd slaapt ook nog steeds zo'n 2uur overdag, mijn oudste heeft tot 3 jr overdag geslapen)

En waarschijnlijk slaapt ze in een donker kamertje ook wat beter en langer (in tegestelling to sommige anderen hier vind ik 2x 3 kwartier voor een baby van 9 maanden niet erg veel...)

Bij mij heeft die periode zo'n 2 maanden geduurt (geloof ik, ben het alweer deels vergeten haha). Mijn kinderen sliepen met ong. 12 maanden door toen ik met de borstvoeding stopte.

Als je niet tegen fv bent, zou je ook eens kunnen kijken wat er gebeurt als je haar 's avonds een flesje met fv geeft
Alle reacties Link kopieren
Ohja, en veel baby's hebben zo rond de 8 maanden last van verlatingsangst, dus erg raar is het ook weer niet dat je kindje 's nachts wakker wordt

Succes !

En een practische tip : lekker zelf ook vroeg naar bed gedurende deze periode.

Eén ding is zeker : ze slaapt vanzelf wel een keertje door, echt waar hoor !!!
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Zoon wordt over een paar weekjes 2 jaar en slaapt niet door. Nog nooit 1 nacht in zijn leven doorgeslapen. Hij begint de avond / nacht in zijn eigen bed. Altijd zo geweest. En na een poosje is hij klaarwakker. poosje varieert tussen half uur en 3 uur. In zijn eigen bed in slaap krijgen, betekend dat hij een half uur slaapt en weer wakker wordt. En zo de hele nacht door (zeker 10x per nacht). Als hij niet wil slapen gaat hij uren huilen. Nu neem ik hem bij mij in bed zodra hij de eerste keer wakker wordt. Daar slaapt hij wel. Snachts wordt hij dan nog wel 3 of 4 wakker maar valt vlot weer in slaap als hij bij mij ligt. En ik dus ook. Ideaal? Nee. Maar ik moest iets, om zelf te kunnen slapen. Ik heb ook nog een 4 jarige. Mijn slaaptekort maakte mijn humeur niet beter. En daar waar ik ooit dacht dat het vanzelf wel over zou gaan dat heb ik nu opgegeven Misschien helpt het dat ze bij jullie in bed slaapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mia1981 schreef op 22 mei 2015 @ 20:39:

Heel herkenbaar. Zoon wordt over een paar weekjes 2 jaar en slaapt niet door. Nog nooit 1 nacht in zijn leven doorgeslapen. Hij begint de avond / nacht in zijn eigen bed. Altijd zo geweest. En na een poosje is hij klaarwakker. poosje varieert tussen half uur en 3 uur. In zijn eigen bed in slaap krijgen, betekend dat hij een half uur slaapt en weer wakker wordt. En zo de hele nacht door (zeker 10x per nacht). Als hij niet wil slapen gaat hij uren huilen. Nu neem ik hem bij mij in bed zodra hij de eerste keer wakker wordt. Daar slaapt hij wel. Snachts wordt hij dan nog wel 3 of 4 wakker maar valt vlot weer in slaap als hij bij mij ligt. En ik dus ook. Ideaal? Nee. Maar ik moest iets, om zelf te kunnen slapen. Ik heb ook nog een 4 jarige. Mijn slaaptekort maakte mijn humeur niet beter. En daar waar ik ooit dacht dat het vanzelf wel over zou gaan dat heb ik nu opgegeven Misschien helpt het dat ze bij jullie in bed slaapt.



Dan gaat ze krabben staat in de OP

Ben je zeker dat je nog genoeg melk hebt? En ze niet wakker iss van de honger~?
Alle reacties Link kopieren
Haha ja krabben... in het begin maakte zoon ook een feestje in mijn bed. Ik bleef duidelijk zeggen dat het slaap tijd was. Bleef hij vervelen dan bracht ik hem naar zijn kamer. Meteen brullen natuurlijk. Dan ging ik hem weer halen. Duurde even voor hij het begreep haha maar nu gaat het goed. Gelukkig ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven