Baby heeft honger!

22-01-2017 23:22 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik heb een zoontje van 2 maanden (10 weken) en hij krijgt flesvoeding.

Het is een groot kindje. 62 cm en 6300 gram maar volgens het cb is dit in verhouding prima.



Hij zit nu qua voeding op 180ml water en 6 schepjes. Dit heeft ie echt nodig. Met minder neemt ie echt geen genoegen. Alleen hij mag 5 flessen per 24 uur en ik moet echt mijn best doen om er 4uur tussen te houden. 'S middags om 5 uur ongeveer krijgt ie de fles dan gaat ie naar bed omdat ie echt moe is (slaapt slecht overdag) dan maak ik hem om 11uur wakker voor eten en dan komt ie om 04:30 ongeveer weer. Maar overdag heb ik echt moeite dus om hem niet te vaak en te veel eten te geven. Hij komt dan om de 3 uur alweer en dan moet ik maar rondjes lopen om hem 'af te leiden'



Hij krijgt al forte voeding gemixt met standaard maar dat werkt niks. 1 keer volledig forte gedaan maar wil ik niet te vaak doen ivm verstopping. Ook dat werkte niet. Nu vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met zo een hongerige baby, hij is er ook zo onrustig door. Een speen wilt ie niet dus een zuigbehoefte is het niet.

Van mijn oma gehoord dat ze al haar kids al met 10 dagen rijstebloem gaf door de fles heen. Maar ik ben daar niet zo zeker van omdat op het pak 4 maanden staat.



Heeft iemand dé tip voor mij ?
.
Volgens mij is die liter alweer achterhaald toch?

Anyway, ik had ook zo'n hongerlap, met een fles meer ging het helemaal goed.

Kwam ik wel iets over die liter heen maar soit (was mijn tweede, dan ben je al wat makkelijker).

Ik denk dat je prima iets meer kunt geven zolang je niet extreem over de toegestane hoeveelheid gaat.
Hier kregen ze na twee maanden ook rijstebloem, en vanaf drie maanden fruit en groente. Ik hield wel strikt vast aan die liter per dag, dus dan moet je wat
Mijn kind was ook een vreetzak. En 12 jaar later nog steeds.



Ik deed er johannesbroodpitmeel bij in de fles, maar ik heb echt geen idee meer hoe oud hij toen was en of het tegenwoordig nog mag. Ik had ook zo'n standenspeen, daar moest ie harder zijn best voor doen, hielp ook goed!



En als je hem nou 's avonds niet wakker maakt voor die laatste fles, maar gewoon laat slapen? Dan komt ie 's nachts, maar slaapt dan weer verder. Dan wordt alles opgeschoven. In theorie dan. Ik heb mijn zoon nooit wakker gemaakt voor een fles en die kwam uiteindelijk gewoon zelf om de 4u.
Ik zou trouwens geen extra flesvoeding geven. Da's schadelijk voor de nieren. (Of is dat tegenwoordig ook al niet meer zo?)
Alle reacties Link kopieren
Soms begrijp ik niet waarom mensen zo met de samenstelling van flessen gaan lopen klieren om maar niet boven een liter uit te komen. Of andere spenen, pyjamapapjes etc. Van wie mag je maar 5 flessen geven? Als je baby het nodig heeft dan zou ik het gewoon geven, ipv nu al dingen toe te voegen aan de melk.



Tenzij er natuurlijk een medische oorzaak is, dan begrijp ik het wel.
Als het kind echt honger heeft, steek je er toch gewoon een 6de fles in?



Natuurlijk nadat medisch uitgesloten is dat hij bijvoorbeeld reflux zou wegdrinken.



Mij hebben ze trouwens altijd gemeld dat een kind maximaal 180 ml per kg mag (150 als gemiddelde, 180 en 120 als boven- en ondergrens).

Als ik dat bij jou zoon van 6.3 kg doe, kom ik uit op 1.134.

5 flessen geeft 900 ml, dus die 6de fles kan eventueel wel, lijkt mij.



Wat gebeurt er overigens als je 6 flessen van 150 geeft?

Zelfde totaalresultaat als met 5 flessen van 180 ... maar anders verdeeld.
Het is volgens mij achterhaald, maar ik kan daar zo gauw op Google niets over vinden.

Ik had een relaxte cb arts, die deed er niet zo moeilijk over zolang ik maar niet veel,te veel boven die liter zat.

De ene dag dronk ie meer, de andere weer wat minder.

Hij knalde overigens wel uit de curve qua gewicht op een gegeven moment, hij werd nogal spekkig .

Kwam helemaal goed toen ie ging lopen.
quote:Knuffelheks schreef op 22 januari 2017 @ 23:36:

Het is volgens mij achterhaald, maar ik kan daar zo gauw op Google niets over vinden.

Ik had een relaxte cb arts, die deed er niet zo moeilijk over zolang ik maar niet veel,te veel boven die liter zat.

De ene dag dronk ie meer, de andere weer wat minder.

Hij knalde overigens wel uit de curve qua gewicht op een gegeven moment, hij werd nogal spekkig .

Kwam helemaal goed toen ie ging lopen.Ja, maar dan kom je in een week dus nog wel op het aantal flessen uit wat ie mag hebben. En ik bedoel natuurlijk met "teveel" niet een keertje een fles extra, maar dagelijks 1-2 flessen extra, wordt wel een probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 22 januari 2017 @ 23:38:

[...]





Ja, maar dan kom je in een week dus nog wel op het aantal flessen uit wat ie mag hebben. En ik bedoel natuurlijk met "teveel" niet een keertje een fles extra, maar dagelijks 1-2 flessen extra, wordt wel een probleem.Maar waarom is het dagelijks een probleem dan? Werken de nieren op basis van een wekelijkse inname?
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf en geef gewoon op verzoek. De ene keer wat meer de andere keer wat minder. Zowel met borstvoeding als de fles.



Mijn zoon dronk met 2,5 maanden 6 flessen van 180 in 12 uur tijd. Tussen 9 tot 21 uur.



Hij vroeg erom en ik gaf het. Tussen 21 en 9 sliep hij en ik liet hem slapen. Was niet goed volgens consultatiebureau, maar zoals gezegd, bij een tweede ben je iets makkelijker, slaap is slaap en hij groeide als kool nadat we de fles gaven uiteindelijk.



Dochter niet hoor. Die kwam 's nachts nog vaak voor een voeding en had ook meer tijd tussen de voedingen.



Met vaste bijvoeding ben ik bij mijn dochter later gestart dan 6 maanden en bij mijn zoon wat eerder, ik dacht met 3,5 maand. Ook met rijstebloempap.



Dat was op advies van een wat oudere arts en zij vond dat we het konden proberen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom maak je hem wakker?
quote:Pruttie schreef op 22 januari 2017 @ 23:38:

[...]





Ja, maar dan kom je in een week dus nog wel op het aantal flessen uit wat ie mag hebben. En ik bedoel natuurlijk met "teveel" niet een keertje een fles extra, maar dagelijks 1-2 flessen extra, wordt wel een probleem.



1 fles extra mocht sowieso.

ik hield globaal die liter in de gaten maar ging er geregeld wel overheen hoor. Ik hield 1.2 liter aan als bovengrens, maar als ie 20 cc liet staan bv dan telde ik dat er weer bij op.

Mijn vriendin in het buitenland met een baby van dezelfde leeftijd had helemaal geen richtlijn.
quote:juul29 schreef op 22 januari 2017 @ 23:42:

[...]





Maar waarom is het dagelijks een probleem dan? Werken de nieren op basis van een wekelijkse inname?



Ja, precies dit dus.

We eten toch sowieso niet allemaal hetzelfde? Het zijn gemiddelden die ze adviseren en ik als ik hoor hoe TO moet rekken met de voeding zou ik fijn op verzoek gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
Lekker op verzoek voeden! Mijn oudste is een groot kind en dronk als baby ook wat meer. Werd ook spekkig maar dat rende hij er een jaartje later heel snel weer vanaf.
Alle reacties Link kopieren
had ik maar geweten dat mijn baby van toen honger had maar nee we moesten ons aan het voedings advies houden!, ik was er zo moe van en heb mijn hongerige baby een volle fles gegeven elke dag weer, de baby sliep beter en leek een totaal ander mensje!, ik had wel een difrax fles om darmkrampjes te voorkomen, nu 8 jaar later is het nog steeds een hongerig mensje ze eet zo 8 boterhammen op een dag weg
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op verzoek voeden! Als ik mijn zoon volgens de boekjes zn flessen had gegeven in de kraamweek was hij geheid ondervoed in het ziekenhuis opgenomen zei mijn verloskundige. En de kraamhulp maar zeggen: "nee max 30 cc en niet meer". Cb gaf overigens ook aan op verzoek te voeden. Kindje vindt zelf zijn balans wel.

Mijn kleine mannetje werd gek van de honger...

So wie so heeft hij de eerste maanden meer dan gemiddeld gedronken en ook met regelmaat boven de liter per dag. Hij was daardoor een tevreden baby, is nooit te dik geweest en nu is hij bijna 2 en echt geen dikkerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk zelden echt liter aangehouden. Eens in de zoveel tijd deed ik die formule met nieuwste gewicht en hield dan de hoeveelheid ml aan. Maar gaf die hoeveelheid zovaak als de baby zelf wou, meestal om de 3 uur...soms eerder, soms een extra (half) flesje om bij te slapen overdag. Ik heb ook daarom heel lang 7 à 8 voedingen gegeven, ook al zei cb probeer grotere fles en minder vaak. Maar dan ging baby meer spugen. Dus vaak, maar kleinere flessen. Wellicht helpt dat bij jou ook?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kreeg toen nog 6 flessen hoor, dat is een paar weken later pas naar 5 gegaan. Hij dronk z'n flessen nooit allemaal helemaal op op een dag. Maar als ik hem 5 keer 180 had aangeboden dan had ik om de haverklap met een huilende baby gezeten. Bij mijn CB hebben ze ook niet gezegd dat dit teveel was. Ik zou gewoon voeden op verzoek!
Mijn eerste was precies zo. Wat werd het anders (fijner) voor ons allemaal toen ik stopte met kijken hoeveel hij 'mag' en gewoon ging geven wat hij vroeg! Echt, het wordt zoveel prettiger als je dat los gaat laten..
Alle reacties Link kopieren
Één van onze meiden (tweeling) is nu 63 cm en 7,9 kg bij 5 maanden. Dus bij ongeveer dezelfde lengte ruim 1,5 kg zwaarder. Zij zit ergens in het "witte" gebied boven alle curves uit.



"Probleem" bij haar is dat ze 's nachts nog voor een voeding komt en overdag 4 uur ertussen maar net redt. Dus daarmee zit ze op 6*180+6. Veel teveel en dat zie je aan haar.



We geven nu 's nachts een fles water en die accepteert ze. Wel verdikt met johannesbroodpitmeel (dat mag al heel snel), en daar slaapt ze gewoon weer op door daarna. Ze krijgt nu de rest van de dag volledig forte en het tijd rekken valt intussen wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Lees eens over voeden op verzoek.



Waarom je kind een paar keer per dag verschrikkelijk overvoeren ipv meerdere keren een hoeveelheid die past bij de maat van z'n maagje?



Zelf eet je toch ook niet strikt om de 3 of voor uur. Voor zo'n kleintje toch prima meer kleine beetjes te eren?
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het honger is? Ik had met oudste hetzelfde en zat ook met het probleem teveel fv te 'moeten' geven. Pas na 8 maanden bleek dat hij verborgen reflux had en drinken de pijn tijdelijk weghaalde en hij daarom steeds de fles wilde! Het verklaarde ook zijn onrust steeds. Dus ik zou dat uit laten sluiten voor alle zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
En idd babys hebben zuigbehoefte. Leer vroege hongersignalen herkennen zodat je op verzoek kunt voeden met natuurlijke hoeveelheden. En gebruik een speen met klein gaatje en houdt hem horizontaal zodat hij niet te snel eet
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was ook een hongerlap. Ik heb een tijdje een deel van de flessen 210/7 gegeven. Maar dat was ook omdat hij toen hypoallergeen kreeg. Ook vroeg hij sommige flessen eerder en dan trok dat later wel weer recht.



Wat ik in jou geval zou doen (nadat je het medische uit hebt gesloten):

Alle flessen Forte geven en niet meer te veel op de klok kijken. Niet om 23 uur wakker maken, dan komt hij misschien wel wat eerder dan 4.30, maar dan red hij het daarna misschien wel tot de ochtend.



Verder zou je als hij alle flessen leeg drinkt ook 10cc extra water bij de fles kunnen doen als hij verstopt raakt. Heb ik bij mijn oudste ook gedaan en dan raakte hij minder snel verstopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven