Baby onrustig tweede helft nacht

21-10-2016 18:36 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Even wat achtergrond informatie. Onze uk (10weken) is een vrolijke jongen die het liefst heel de dag wakker is en alles wil bekijken. Hij lacht heel de dag door.



Hij heeft zoals zoveel baby's, moeite om zelf in slaap te vallen. Overdag slaapt hij tot een uur of tien uit, doet daarna nog 3 slaapjes over de dag van een klein uurtje.



'S avonds gaat hij rond tien uur naar boven, voor de nacht. Hij slaapt bij ons op de kamer. Hij maakt dan eerst een ruk tot een uur of twee, dus zon 3 a 4 uur achter elkaar.



Dan voed ik hem rond twee uur waarbij hij eigenlijk altijd weer in slaap valt en daarna begint de onrust. Hij komt dan eerst na 1,5 uur en na nog een voeding komt hij ieder uur. Hij is dan ontzettend onrustig in zijn lijfje en vecht tegen de pacco in zijn slaap. Heel dat lijfje kronkelt en ik heb dan echt het idee dat hij ergens last van heeft. Het lijkt alsof hij dan gewoon niet meer plat kan liggen met de pacco aan.



De laatste weken haal ik hem dan ook vanaf een uur of vijf naar mijn bed, en dan slaapt hij door tot een uur of tien, met nog een voeding tussendoor. Zijn pacco gaat dan uit en hij ligt dan op zijn zij tegen mij aan. Dat gaat dan best aardig maar hij blijft wel onrustig.



Zijn er meer baby's die hiervan last hebben en hebben jullie enig idee waardoor het kan komen? Mijn vriend heeft het idee dat hij gewoon niet zo lang plat kan liggen. Ik twijfel zelf aan de pacco. De lactatiekundige dacht aan mammahonger. Daar twijfel ik zelf aan omdat hij ook nog bij mij onrustig is.
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij na de eerste voeding terug in een koud bedje? Hier hielp het bedje warm houden met een kruip om weer beter in een goede slaap te komen.

Is het erg als hij voorlopig de tweede helft van de nacht bij je ligt? Sommige moeders vinden het niet prettig of onveilig, maar als jou het niet uitmaakt waarom niet?
Ligt hij plat op zijn rug? Dan zou ik proberen het hoofdeinde van het bedje wat schuin te zetten ( boeken onder de poten bijv). Mocht het refluxachtige klachten zijn dan zal hij daar meer last van hebben als hij plat ligt. Kindjes willen dan meer drinken ( om pijn tegen te gaan) maar krijgen daardoor meer klachten ( want meer voeding die terug komt).



Voed je zelf of krijgt hij flesvoeding?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een fikse schouderblessure waardoor ik heel moeilijk in de veilige slaaphouding kan liggen (ivm positie arm). Dus dan slaap ik slecht. Laatste week heb ik hem op mijn borst laten slapen, waarbij ik zelf wat rechtop zat. Dat vind ik geen hele veilige houding.



@peerke, het bedje staat al flink schuin.
Je kan ook proberen het bedje indien mogelijk direct tegen je bed aan te zetten; die tip kreeg ik bij de eerste van de kraamhulp. Hij ruikt je dan/voelt dat je dichtbij bent zonder dat hij naast je ligt ( mocht je dat onveilig vinden)
Alle reacties Link kopieren
Het bedje grenst al aan mijn bed.



En ik geef borstvoeding.
Eventueel wat later " de nacht" in gaan? Dochter ( nu 7 maanden) heb ik altijd op verzoek gevoed maar wel lichtelijk zo gestuurd dat ze tussen 11 en 12 s avonds de laatste dagvoeding kreeg. Ze dronk ongeveer elke 3 uur, de eerste maanden werd ze 2 keer wakker, daarna nog 1 keer ( vaak rond 3-4 uur).
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is bijna 14 weken en is ook de laatste weken de tweede helft van de nacht onrustig. Tot een uur of 1:00 slaapt hij goed en daarna is hij vaak elke 2 uur en later in de nacht elk uur wel wakker. Hij slaapt in de puckababy en ligt dan te trappen met zijn voetjes en probeert z'n armpjes steeds los te wurmen. Geen tips dus maar wel herkenning.
Wij hebben onze zoon vanaf 10 weken op zijn buikje laten slapen. Twee nachten later sliep hij door en is nooit meer 's nachts wakker geworden (hij is nu 9,5 maand).

Is een heel persoonlijke keuze natuurlijk, je moet het "aandurven", maar onze zoon sliep toen zooo veel lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Ik las inderdaad al dat er meer mensen zijn die dit herkennen.



@apezuurtje: buik slapen durf ik denk ik wel aan want hij is erg sterk in zijn nekje, maar tot nu toe blijft hij kruipen als ik hem op zijn buikje leg. Dus ik weet nog niet zeker of hij dat erg prettig vindt. Het zou wel heel wat onrust in zijn armpjes en beentjes schelen.
R
Jj
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 21 oktober 2016 @ 19:37:

Heeft hij het warm genoeg? Dat kan je testen door aan zijn blote voetjes te voelen. Als die niet lekker warm aanvoelen heeft hij het waarschijnlijk koud.Grappig. Ik had juist geleerd om in de nek te voelen (ook voor koorts). Ga de voeten ook eens proberen. Nek is met slaapzak wel makkelijker
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 21 oktober 2016 @ 19:37:

Heeft hij het warm genoeg? Dat kan je testen door aan zijn blote voetjes te voelen. Als die niet lekker warm aanvoelen heeft hij het waarschijnlijk koud.



Of je kleine het warm genoeg heeft voel je aan het nekje/ bovenkant rug, evt borst.

Voetjes zijn de uiteinden, voelen bij heel veel baby's koud aan.



Mijn dochter heeft voeten als ijsblokken, heeft het verder toch echt niet koud.
cookie84 wijzigde dit bericht op 21-10-2016 20:05
Reden: Goed lezen is ook n vak....
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dochter had hier rond 10-15 week ook onrustige nachten, sliep rond 2230 in bedje tot 3uur en kwam daarna elke anderhalf/ 2uur voor een voeding.

Dit ging er vanzelf vanaf.. ff volhouden dus.



Mijn lactatiekundige gaf als tip om het Voedingskussen achter je rug te doen en de uiteinden onder je armen door, als je de kleine dan op je borst legt kan hij er niet uit vallen en jij kan niet op je zij draaien. Vond ik zelf een aardig veilige houding. Veiliger dan zo'n kleintje op de buik te laten slapen
Alle reacties Link kopieren
Als je voor je gevoel al van alles geprobeerd hebt en het helpt niet, is het fijn als je je kan berusten in het feit dat je baby voorlopig nog wakker wordt in de nacht. Wat overigens heel normaal is.

Als je je eraan overgeeft dus toch blijft voeden op verzoek zal het na verloop van tijd beter worden is mijn ervaring. Hij slaapt waarschijnlijk heel diep de eerste uren en daarna wat lichter.

Ook kan het zijn dat er toch wat boertjes dwarszitten na de nachtvoeding, misschien helpt het als je hem ook in de nacht langer de tijd geeft die na de voeding kwijt te raken (ong 10min)
Alle reacties Link kopieren
quote:Oceaan schreef op 21 oktober 2016 @ 20:21:

Als je voor je gevoel al van alles geprobeerd hebt en het helpt niet, is het fijn als je je kan berusten in het feit dat je baby voorlopig nog wakker wordt in de nacht. Wat overigens heel normaal is.

Als je je eraan overgeeft dus toch blijft voeden op verzoek zal het na verloop van tijd beter worden is mijn ervaring. Hij slaapt waarschijnlijk heel diep de eerste uren en daarna wat lichter.

Ook kan het zijn dat er toch wat boertjes dwarszitten na de nachtvoeding, misschien helpt het als je hem ook in de nacht langer de tijd geeft die na de voeding kwijt te raken (ong 10min)Was bij ons hetzelfde en ik heb gedaan wat Oceaan zegt. Vooral meegeven is het meest rustige. Vanaf een paar maanden kon hij zichzelf aanleggen en werd ik niet eens meer echt wakker van het voeden. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik laat mijn dochter (drie maanden) in de pacco tijdens nachtvoedingen. Ze valt in slaap op mijn arm (voed in het donker). Dan probeer ik haar pas na een half uur terug te leggen zodat ze nog even op haar zij kan liggen. Anders wordt mijn meisje ook onrustig, als ik haar te snel terug op haar rug leg. Ik denk dat het eten beter kan 'zakken' op haar zij.

Ze heeft overigens lichte reflux klachten.
D
T
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eens zonder pacco proberen. Als dat beter gaat, is dat alleen maar mooi, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de indruk dat ie te weinig slaap krijgt per etmaal? Dat zou z'n 'slechte' slaapgedrag in de nacht kunnen verklaren. Je zegt dat ie om 22.00 naar bed gaat. Dat lijkt me eigenlijk best laat. Overdag 3 slaapjes van nog geen uur is ook best weinig voor een baby van zijn leeftijd. Al met al denk ik dus dat ie een slaaptekort heeft en daardoor slecht slaapt. Het lijkt misschien dat ie wakker en blij is, maar dat kan ook echt een teken van oververmoeidheid zijn. Oververmoeide baby's slapen slecht.



- Kun je 'm 's avonds eerder in bed leggen?

- Houd je dagen leeg (hooguit één afspraak per dag)

- Zorg voor slaaprituelen (zelfde plek, muziekje, etc.)

- Na een klein uurtje slaap overdag toch proberen of je 'm nog langer kunt laten slapen (erbij gaan liggen of wat werkt voor jou en je baby)
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 21 oktober 2016 @ 21:05:

[...]





Dit lees ik wel vaker, dat kind aanhapt terwijl moeder doorslaapt, maar ik snap oprecht niet hoe dat praktisch werkt. Kan je me verlossen van de vele vragen die ik heb?



Ligt je kind dan bij je in bed?

Hoe voorkom je dat je kind uit je bed rolt?

Hoe voorkom je dat je kind onder je dekbed rolt?

Kan je kind dan zelf naar je borst kruipen/bewegen?

Is je borst dan al ontbloot?

Ligt je borst dan niet onder de deken?

Lig jij dan altijd op je zij naar kind gericht?



Mij lukte het met kind in bed slapen niet om al bovenstaande redenen. Ik kan niet slapen zonder shirt aan (zeker niet in de winter) en ik rol mezelf geregeld op mijn andere zij. Ben dus echt benieuwd hoe iemand dat doet.Ik snap dat ook niet helemaal. Ik moest een rolletje onder mijn borst doen, een voedingsbh loskoppelen inclusief lapjes erin. Baby kon mijn tepel niet vinden als ik niet op een bepaalde manier ging liggen.
Alle reacties Link kopieren
Oja, en hier helpt het ook erg goed om baby niet langer dan 2 uur achter elkaar wakker te hebben (dat is de 'wakkertijd', inclusief voeden). Eigenlijk is 1.5 uur wakker al redelijk max. Dus binnen die 2 uur weer op bed leggen. En een ritme van slapen-voeden-wakker-slapen-voeden-wakker helpt om goed actief te drinken en daar weer langer op te slapen.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Onze meid van 14 weken kreeg dat een aantal weken geleden ook ineens. Bleek het gewoon koud te hebben. Nu lekker warm in bed en slaapt heerlijk door.



Soms is de oplossing simpeler dan je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven