Baby zit iets dwars, maar wat?

20-09-2016 11:36 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even jullie input nodig. Ik heb een baby van net een maand. Een schatje, maar er zit haar iets dwars. Ik wil haar graag helpen, maar weet niet meer zo goed hoe, dus ik hoop op tips.



- Ze kan niet goed boeren.

Ik hoor de lucht soms, maar krijg het er niet uit. Allerlei houdingen geprobeerd en wat bij voeding A werkt, werkt bij voeding B weer niet. Soms komt er een uur na de voeding ineens nog lucht omhoog.



- Weinig drinken

Wat logisch is, als je maag al vol lucht zit. Ze drinkt heel grillig, ene keer 120+5, volgende keer 60+2. Ook de tijd tussen de voedingen verschilt, maar nooit meer dan 3 uur. Ze begint enthousiast aan de fles, maar drinkt na een halve fles nog moeilijk door.



- Ze slaapt overdag heel moeilijk

Alleen in de draagzak/doek komt ze tot rust. Dan komen de boertjes er ook vaak nog uit. Ik draag haar uren en met liefde, maar pittig is het wel. Pas als ze erg diep in slaap is, kan ik haar soms in de co-sleeper leggen. 'S nachts gaat het slapen beter.



- Ze heeft vaak de hik

- Ze maait met haar armen in bed

- Ze maakt in bed soms slikgeluiden, ik lig er naar 's nachts en dan hoor ik haar soms klokken



Wat ik geprobeerd heb:

- grotere speen (dat werd flinke kramp)

- achterkant fles losdraaien

- puckababy (maar ze vindt het echt naar, dus dan neem ik haar weer lekker bij me)

- dragen (dat werkt, het liefst 24/7)



Mijn oudste was heel makkelijk. Kwestie van fles erin, slapen tot de volgende fles etc. Daarom vraag ik me ook af in hoeverre dit normaal babygedrag is en of bv een andere fles helpt. Of dat ik iets over het hoofd zie.



Huilen doet ze weinig. Maar ook omdat ik het niet zover laat komen. Als ze zich in bed echt duidelijk niet lekker voelt, neem ik haar bij me. Ik heb ervaren dat mopperen bij haar overgaat in echt verdriet in bed, dus als ze moppert komt ze direct bij me. Soms sla ik het bedgedoe ook maar over en ga direct dragen.



Ik overweeg de huisarts te bellen voor een afspraak, maar ik ga daar graag voorbereid heen. Vandaar mijn vraag aan jullie: herkenning, tips, hoort het er bij, wat kan ik nog doen etc.



Alvast bedankt!
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Dr. Browns flessen al geprobeerd? Hier hét recept tegen lucht in het buikje!

Lijkt me heel sneu, succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
120 cc is teveel voor een vier weken oude baby. Ik denk dat je, per ongeluk en door te weinig kennis over de maagcappaciteit van een baby, aan het overvoeden bent. Ik ga even een artikeltje voor je zoeken om te lezen. Je zou het beste op verzoek kunnen gaan voeden als je dat nog niet doet en met een max wat bij het groeiende maagje hoort. Ik kom er zo op terug.
Het klinkt een beetje alsof ze veel last heeft van lucht in haar maag en of er soms voeding/lucht terug komt dat ze gaat wegslikken.

Heb je al geprobeerd het hoofdeinde van haar bed omhoog te zetten?
Alle reacties Link kopieren
http://liefdevol-opgroeie ... den-op-schema-op-verzoek/



Ik zou dit even lezen en kijken of je er wat info vandaan kan halen om mee te nemen in je voedingen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon kreeg op die leeftijd nog borstvoeding, dus geen idee welke hoeveelheden hij dronk, maar die had ook vaak de hik, maakte enorm veel geluid 's nachts (piepen, fluiten, kreunen) en werd heel, heel graag gedragen. Hij gaf ook vrij regelmatig voeding terug. Dat werd allemaal langzaam minder en makkelijker. Maar jouw gevoel dat er iets dwars zit zou ik niet onderschatten, dat vind ik wel gewoon een prima reden om even naar de huisarts te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Een psycholoog?



Flauw, I know
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik voed op verzoek. Ik laat haar helemaal zelf bepalen wat ze neemt en wanneer. Soms is dat 120 en dat mag gezien haar gewicht ook, regelmatig ook minder, zoals ik schreef.



Volgens de verpakking mag ze 120 + 5, maar dat drinkt ze zelden. Het weinig drinken is dus wel relatief, daar heb je gelijk in.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Dr. Brown gaat op het lijstje.



Hoofdeinde heb ik omhoog gehad, dat doet niks.



Ze kan ook heel lang wakker liggen zonder piepen trouwens. Tot waterige oogjes aan toe, maar ze geeft zich dan niet over. Door te dragen hoop ik dat ze aan haar slaap komt zodat ze ook meer trek krijgt en daardoor weer beter slaapt etc.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter bleek, met jouw symptomen, verborgen reflux te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Daar doelde ik ook op omdat je zegt in het stukje in je post dat ze vaak na een halve fles meer moeite heeft. Waarschijnlijk zit ze dan vol. Een fles stopt niet met druppen waardoor ze blijven drinken ondanks dat ze misschien al genoeg hebben.



Ik geef borstvoeding maar mijn dochter had het ook zo zwaar rond die vier weken. Duurde een week of drie a vier. Ze had vaak de hik en sliep lastig (alleen in doek). Ik ben hierdoor pas op voeden op verzoek terecht gekomen en dat met een beetje geduld ging het wel. Ik ben geen dokter en bij twijfel altijd even bellen natuurlijk. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Nog een klein puntje wat ik wil aanhalen..



Je zegt dat je in slaap wil krijgen in de doek zodat ze erna honger krijgt en beter drinkt. Ik denk dat je hierin, logisch maar niet altijd het beste, niet kijkt naar het natuurlijke gedrag van je baby. Ik volg een natuurlijk ouderschap en dat is vermoeiend maar mijn kind bepaald wanneer ze slaapt en eet. Onze problemen verdwenen hierbij. Je zou ook eens kunnen googlen hiernaar. Natuurlijk ouderschap/ onvoorwaardelijk ouderschap. Op facebook zijn er ook groepen. Wie weet brengt het je verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het artikel even gelezen en zo doen wij het ook inderdaad. Ik kan aan het huiltje wel horen hoeveel ik ongeveer moet aanmaken. Extra is er zo en wat er over is spoel ik weg.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 20 september 2016 @ 11:51:

Mijn dochter bleek, met jouw symptomen, verborgen reflux te hebben.Ook zonder te huilen? Want ik lees steeds dat die kindjes zo krijsen en dat doet zij niet. Hoe is dat opgespoord en wat is er aan gedaan?
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 20 september 2016 @ 11:59:

[...]





Ook zonder te huilen? Want ik lees steeds dat die kindjes zo krijsen en dat doet zij niet. Hoe is dat opgespoord en wat is er aan gedaan?Mijn dochter huilde eigenlijk alleen tijdens de voeding. Verder was ze duidelijk beroerd, ze slikte, hikte, overstrekte, boerde, draaide en krampte. Ze ging na een tijdje wel krijsen, tegen die tijd had ze een ontstoken slokdarm en kon ze niet anders meer dan huilen. Maar ze huilde maaaaaandenlang niet.
Alle reacties Link kopieren
Ok dat vind ik genoeg reden om morgenochtend toch te bellen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Oh, ze kreeg omeprazol als medicijn. Gouden greep. Ze is nu bijna 10 maanden en mag nét stoppen. Ze eet nu bijna volledig met de pot mee.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt herkenbaar van mijn zoon. Ik ben toen overgegaan van Nutrilon naar Friso. Dat was volgend mij iets lichter verteerbaar en dat dronk en verdroeg hij beter.
Denk ook aan een lichte vorm van reflux. Dat heeft eigenlijk elke baby wel maar je dochter kan er net wat meer last van hebben omdat ze niet huilt. Reflux baby's krijsen echt OOK als je ze beet hebt.



Qua boeren kun je proberen om echt tussen de schoudersbladen te kloppen, gewoon op de rug kloppen werkt hier niet.



Qua drinken zou je in de ochtend 120 kunnen doen en in de avond en overdag dan 90.
Alle reacties Link kopieren
Dr. Brown zeker doen!

Drinkt ze snel? Dan kun je er een prematuur speen opdoen.



En voor het slapen: onze oudste maaide ook erg met zijn armen, waardoor hij lastig in slaap kwam. Ik heb de Pacco inbakerdoek gebruikt. Daarbij liggen ze echt stevig ingepakt, anders als bij de puckababy. Het is even wennen, maar hij sliep er heerlijk in.

En dragen is natuurlijk heerlijk en goed voor de kleine, maar ik kan me voorstellen dat het ook wel pittig is.



Misschien zit je baby iets dwars, maar kan ook heel goed normaal baby gedrag zijn.

Bij mijn kinderen waren er de eerste maanden allerlei opstartproblemen. Maar die zijn na een maand of 3,4 verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Antroposoofje schreef op 20 september 2016 @ 11:40:

120 cc is teveel voor een vier weken oude baby. Ik denk dat je, per ongeluk en door te weinig kennis over de maagcappaciteit van een baby, aan het overvoeden bent. Ik ga even een artikeltje voor je zoeken om te lezen. Je zou het beste op verzoek kunnen gaan voeden als je dat nog niet doet en met een max wat bij het groeiende maagje hoort. Ik kom er zo op terug.



Maar 120cc is volgens je eigen artikel niet teveel voor 1 maand oud. Heb mijn baby op verzoek gevoed en die dronk om de 2-3 uur en dan ook tussen de 60-120 ml.

Onrustig drinken bleek bij oudste lactoseintollerantie, maar goed die groeide dan ook niet goed.

Bij jongste was t gewoon een onrustige periode tussen 4-8 weken
Alle reacties Link kopieren
Vind het eigenlijk ook een beetje klinken als reflux.



Mijn zoon heeft ernstige reflux gehad.



Maaide met de armen,

Boerde moeilijk

Slikte veel

Dronk onregelmatig veel / weinig

Verder spuugde hij heel erg veel.



Wou alleen maar bij mij zijn, sliep het liefste in de draagdoek.

Uiteindelijk ben ik hem in gaan bakenen en heeft mijn zoon medicijnen gekregen voor de reflux. Wat een opluchting was dat
120 + 5? Dat moet toch hoop ik 120 + 4 zijn? 150 is +5. Schepje extra in een fles wordt toch nog steeds afgeraden mag ik hopen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had dit ook en sinds ik de Dr.Brown's fles heb aangeschaft is het eigenlijk over.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kort door de bocht en is er te veel voor aan de hand, maar heb je infacol al geprobeerd? Het perst de lucht samen en komt er als boertje of scheetje uit. Zodra ik dot gebruikte bij zoon, was dat lucht-probleem over en ook geen krampjes meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven