Welke vooroordelen over singles hoor jij?

18-03-2024 20:00 441 berichten
Naar aanleiding van het topic over voor jezelf koken: welke vooroordelen of vormen van onbegrip van anderen krijg jij als single te horen?

Ik krijg bijvoorbeeld gekke reacties als ik zeg voor mezelf te koken. Ook vinden mensen dat het vreemd dat ik een koophuis heb of vinden het het 'heeeeeel knap' dat ik verre vakantie in mijn eentje doe.
anoniem_66100cf84f698 wijzigde dit bericht op 18-03-2024 20:00
Reden: foutje
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat het een probleem zou zijn als je als kattenvrouwtje eindigt omdat je niet genoegen neemt met een knurft met kleutergedrag.

Lijkt me eigenlijk wel fijn vooruitzicht. Maar blijkbaar moet dat afschrikkend werken ofzo.
Dat je te kritisch bent als je niet de eerste de beste man leuk vindt. Dat je te hoge eisen hebt, de lat te hoog legt enzovoort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon het uitgangspunt dat je zielig bent en je ongewild single bent.

Ook denkt men vaak dat ik (te) veel tijd heb in het weekend, want ja geen partner om iets mee te doen om schoonfamilie met verplichtingen. Het tegendeel is waar.
Alle reacties Link kopieren Quote
“Mag dat van je vader?” :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontopic: je moet gewoon eens op zoek gaan, niet alle mannen zijn kl**tzakken. Ja, dat hoor je echt. Ik weet het, maar heb kennelijk een neus voor de verkeerde mannen.
Erg leuke reactie van jonge meiden, die het oprecht vroegen waarom ik geen partner heb: in mijn leeftijdscategorie zijn er nog erg veel mannen die wel heel graag erg weinig voor hun partner willen doen. Ik heb de hoop voor ze uitgesproken dat het in hun leeftijdscategorie gaat veranderen en dat ieder je deel doen van bijv huishouden of voor kinderen zorgen, normaal is. Ze begrepen het helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat er iets mis is met je. Het lijkt misschien een compliment om heel verbaasd te zijn over "hoe het nou toch kan dat iemand die zo'n leuke, lieve (of één of ander ander sympathiek bijvoeglijk naamwoord) vrouw lijkt nog single is" maar wat mij betreft is zwijgen hier goud.

En de eerste tien jaar na mijn scheiding waren er opvallend veel vrouwen die opeens heel expliciet territoriaal gingen doen over hun partner. Dus ook dat je dusdanig wanhopig bent dat je bereid bent om al je eigenwaarde overboord te gooien en in de startblokken staat voor een affaire.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het vooral irritant dat je als een soort liefdadigheidsprojectje gezien wordt: we nodigen haar maar uit voor de paasbrunch, anders zit ze helemaal alleen. En dat alleen zijn gelijkgesteld wordt aan eenzaam zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
18-03-2024 20:16
Dat er iets mis is met je. Het lijkt misschien een compliment om heel verbaasd te zijn over "hoe het nou toch kan dat iemand die zo'n leuke, lieve (of één of ander ander sympathiek bijvoeglijk naamwoord) vrouw lijkt nog single is" maar wat mij betreft is zwijgen hier goud.

En de eerste tien jaar na mijn scheiding waren er opvallend veel vrouwen die opeens heel expliciet territoriaal gingen doen over hun partner. Dus ook dat je dusdanig wanhopig bent dat je bereid bent om al je eigenwaarde overboord te gooien en in de startblokken staat voor een affaire.
Ja, die verbazing altijd weer, alsof je een soort freak of nature moet zijn om geen partner te hebben. Omgekeerd ken ik heel wat mensen met een flinke gebruiksaanwijzing die wel een partner hebben. Het al dan niet een relatie hebben zegt niet persé iets over de persoon.

Het territoriale van andere vrouwen over hun man herken ik ook. Ze komen er als haviken op af. —Rustig maar hoor, ik vroeg alleen of die kruk vrij was, ik zit niet achter je vent aan, je mag hem helemaal zelf hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-03-2024 20:05
Dat het een probleem zou zijn als je als kattenvrouwtje eindigt omdat je niet genoegen neemt met een knurft met kleutergedrag.

Lijkt me eigenlijk wel fijn vooruitzicht. Maar blijkbaar moet dat afschrikkend werken ofzo.

Haha ja dat.

Daarnaast ook de complimenten. Hoe goed bedoeld ook. Ik ben (bewust) alleenstaand, twee kinderen en werk vijf dagen. Nu hoor ik echt heel vaak: 'Ja ik snap echt niet hoe jij het doet!? Zo knap, zo zwaar, ik vind drie dagen al veel...' etc etc

Ik heb het lang heel vleiend gevonden maar inmiddels vraag ik me af wat ik fout doe want an sich loopt alles lekker en ben ik heel tevreden en blij. Ik hoor nl ook weleens (gelukkig wat minder vaak), 'ik dacht ook altijd dat alles lekker liep tot ik instortte' of, als ik eens zeg dat ik moe ben: 'ja zo deed ik precies ook, vlak voor mijn burn-out! Ik snap al niet hoe je het allemaal doet!'

Soms denk ik dan: ben ik dan zo blind dat ik niet zie dat ik een burn-out nabij ben?
a-ha wijzigde dit bericht op 18-03-2024 20:37
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
'heeeeeel knap' dat ik verre vakantie in mijn eentje doe. En dan nog aangevuld met dat zou ik nooooit doen/kunnen.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
MidasWolf schreef:
18-03-2024 20:36
'heeeeeel knap' dat ik verre vakantie in mijn eentje doe. En dan nog aangevuld met dat zou ik nooooit doen/kunnen.
Idem
Alle reacties Link kopieren Quote
A-ha schreef:
18-03-2024 20:36
Haha ja dat.

Daarnaast ook de complimenten. Hoe goed bedoeld ook. Ik ben alleenstaand, twee kinderen en werk vijf dagen. Nu hoor ik echt heel vaak: 'Ja ik snap echt niet hoe jij het doet!? Zo knap, zo zwaar, ik vind drie dagen al veel...' etc etc

Ik heb het lang heel vleiend gevonden maar inmiddels vraag ik me af wat ik fout doe want an sich loopt alles lekker en ben ik heel tevreden en blij. Ik hoor nl ook weleens (gelukkig wat minder vaak), 'ik dacht ook altijd dat alles lekker liep tot ik instortte' of, als ik eens zeg dat ik moe ben: 'ja zo deed ik precies ook, vlak voor mijn burn-out! Ik snap al niet hoe je het allemaal doet!'

Soms denk ik dan: ben ik dan zo blind dat ik niet zie dat ik een burn-out nabij ben?
En sommigen zeggen dat terwijl ze zelf een dweil van een man hebben die ze in één moeite mee kunnen nemen in de opvoeding en verzorging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben single dus ik heb issues.

Én elk weekend een andere one night stand :facepalm:
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
18-03-2024 20:38
En sommigen zeggen dat terwijl ze zelf een dweil van een man hebben die ze in één moeite mee kunnen nemen in de opvoeding en verzorging.

Ik denk inderdaad dat daar een hoop mentale last zit die alleenstaanden niet hebben. Ik weet bij voorbaat al dat ik de afwas moet doen. Dat ik de luiers moest verschonen en er 's nachts uit moest. Ik hoefde me niet te ergeren aan.

(Overigens ken ik bijna alleen maar mannen in mijn omgeving die evenveel in het huishouden doen als hun partners.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en dat je als single op zoek bent naar een partner. Ik ben helemaal niet op zoek naar een man. Loop ik er eentje tegen het lijf, leuk. Maar zo niet, dan ook goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ik gescheiden ben.
Dat ik uit ben op je man.
Dat ik jaloers op hun leven/relatie ben terwijl ik eigenlijk hun leven/relatie niet leuk vind.
Dat ik kinderen had gewild als ik een partner had.
Dat ik op datingapps zit.
Dat ik verantwoordelijkheden ontloop.
Dat ik geen seksleven heb (dat is waar).
Dat ik geil op veel te jonge mannen (is ook waar).
Lorem_Ipsum schreef:
18-03-2024 20:26
Ja, die verbazing altijd weer, alsof je een soort freak of nature moet zijn om geen partner te hebben. Omgekeerd ken ik heel wat mensen met een flinke gebruiksaanwijzing die wel een partner hebben. Het al dan niet een relatie hebben zegt niet persé iets over de persoon.

Het territoriale van andere vrouwen over hun man herken ik ook. Ze komen er als haviken op af. —Rustig maar hoor, ik vroeg alleen of die kruk vrij was, ik zit niet achter je vent aan, je mag hem helemaal zelf hebben.
Dat herken ik ook. Als single zijn betekent dat je de jacht op elke man hebt geopend (en zelfs als dat zo zou zijn, dan zijn die mannen niet weerloos hè). Een simpel praatje met een man over het weer of de politiek of iets praktisch (als de weg vragen) wordt door de vrouwelijke partner als bedreigend ervaren. Wees niet bang: de meeste mannen vind ik heus niet de moeite waard ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Op een etentje vorige week:

Dus je hebt geen man èn geen kinderen?!!! Oh wow, dat hoor je echt bijna nooit.

Daar achteraan; wat heerlijk, dus je hoeft met niemand rekening te houden! (Ik weet niet of dat nog een soort reddingspoging was na de ongelooflijke verbazingskreet)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-03-2024 20:05
Dat het een probleem zou zijn als je als kattenvrouwtje eindigt omdat je niet genoegen neemt met een knurft met kleutergedrag.

Lijkt me eigenlijk wel fijn vooruitzicht. Maar blijkbaar moet dat afschrikkend werken ofzo.

Wat ben ik het toch vaak met jou eens hahaha :rofl:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Die homewrecker aanname vind ik heel irritant. Ik weet dat relaties soms stroef lopen en ik wil echt in no way die vrouw zijn waar het gras groener lijkt.

Ik kan vriendschappelijk altijd goed met mannen maar ik ben zo kuis dat ik met mijn bezette buren, vrienden, kennissen en collega's niet meer app dan strikt noodzakelijk en niet buiten kantooruren, ondanks dat zij mij wel eens casual berichtjes sturen met emoticons. Ik drink er niet 1-op-1 koffie of biertjes mee, ondanks dat het wel eens voorgesteld wordt, als ze een partner hebben. En nog heb ik soms het gevoel dat ik een bedreiging ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kiwibes schreef:
18-03-2024 20:46
Dat herken ik ook. Als single zijn betekent dat je de jacht op elke man hebt geopend (en zelfs als dat zo zou zijn, dan zijn die mannen niet weerloos hè). Een simpel praatje met een man over het weer of de politiek of iets praktisch (als de weg vragen) wordt door de vrouwelijke partner als bedreigend ervaren. Wees niet bang: de meeste mannen vind ik heus niet de moeite waard ;-)
Heel herkenbaar.

Hier heb ik nog twee vrij extreme voorbeelden van. Als (bezette) puber achter de servicebalie legde een man zijn boodschappen neer. Ik was al aan het scannen toen een vrouw aan kwam lopen en ook wat artikelen op de balie legde. Dus ik vroeg: "Horen jullie bij elkaar?" Zodat ik in dat geval wist dat ik haar spullen mee kon scannen. Nou, ik ben helemaal verrot gescholden. Ik kon toch wel zien dat ze samen waren en dat ik mijn bek moest houden tegen haar man, waar ik het lef vandaan haalde etc. Man stond er bij en keek ernaar. Ik was 17, dit stel achter in de 20 en ik deed gewoon mijn werk.

Paar jaar later kwam het met bakken uit de hemel, ik dook een portiek in waar een man ook stond te schuilen. Minuut later komt zijn vriendin aangelopen en die heeft mij ook scheldend weggejaagd want waarom dacht ik bij haar man in het portiek te kunnen staan? :lol:

Ontopic: Inderdaad het heel bijzonder vinden dat je alleen op reis gaat. Tja, mijn vriendinnen zijn of bezet of hebben andere vakantiewensen. En ik wil er ook weleens op uit.
En mensen hebben vaak het idee dat ik ieder weekend in de stad te vinden ben op zoek naar een man. Nee bedankt.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
18-03-2024 20:45
Dat ik gescheiden ben.
Dat ik uit ben op je man.
Dat ik jaloers op hun leven/relatie ben terwijl ik eigenlijk hun leven/relatie niet leuk vind.
Dat ik kinderen had gewild als ik een partner had.
Dat ik op datingapps zit.
Dat ik verantwoordelijkheden ontloop.
Dat ik geen seksleven heb (dat is waar).
Dat ik geil op veel te jonge mannen (is ook waar).

:-)


Dat ik wel lesbisch zou zijn omdat ik na een huwelijk van 15 jaar al drie jaar single was, is wel het raarste dat ik ooit gehoord heb.
Dat het financieel voordelig is om single en kinderloos te zijn is er overigens ook een die niet klopt.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik let ook meer op met mijn contact met mannen. Niet met vrienden die ik al had, maar met andere mannen ben ik wel voorzichtig op feestjes etc. Heb een keer vreselijk gelachen om een anekdote die iemand (een man) vertelde, het hele gezelschap in het gesprek lag krom. Maar ik was de enige vrouw in dat gesprek, en later hoorde ik terug dat ik zo overdreven had staan lachen, mijn haar in mijn nek gooiend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meneer-Uil schreef:
18-03-2024 21:00
Heel herkenbaar.

Hier heb ik nog twee vrij extreme voorbeelden van. Als (bezette) puber achter de servicebalie legde een man zijn boodschappen neer. Ik was al aan het scannen toen een vrouw aan kwam lopen en ook wat artikelen op de balie legde. Dus ik vroeg: "Horen jullie bij elkaar?" Zodat ik in dat geval wist dat ik haar spullen mee kon scannen. Nou, ik ben helemaal verrot gescholden. Ik kon toch wel zien dat ze samen waren en dat ik mijn bek moest houden tegen haar man, waar ik het lef vandaan haalde etc. Man stond er bij en keek ernaar. Ik was 17, dit stel achter in de 20 en ik deed gewoon mijn werk.

Paar jaar later kwam het met bakken uit de hemel, ik dook een portiek in waar een man ook stond te schuilen. Minuut later komt zijn vriendin aangelopen en die heeft mij ook scheldend weggejaagd want waarom dacht ik bij haar man in het portiek te kunnen staan? :lol:

Ontopic: Inderdaad het heel bijzonder vinden dat je alleen op reis gaat. Tja, mijn vriendinnen zijn of bezet of hebben andere vakantiewensen. En ik wil er ook weleens op uit.
En mensen hebben vaak het idee dat ik ieder weekend in de stad te vinden ben op zoek naar een man. Nee bedankt.
Wat moet je dan toch verschrikkelijk weinig vertrouwen in jezelf en in je relatie hebben, als je zo in het leven staat.
Maar mijn single vriendin beaamt dat, zij zegt ook dat ze regelmatig merkt dat vrouwen zich bedreigd voelen. Triest.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven