Babyzwemmen: ervaringen en tips gevraagd.

11-09-2007 19:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 3 maanden en het lijkt me leuk om ons op te geven voor babyzwemmen. Dit schijnt te mogen vanaf 3 maanden.



Heeft iemand leuke of juist minder leuke ervaringen met babyzwemmen?



Zijn er tips? Dingen die ik zeker in overweging moet nemen?
What matters most is how you see yourself
Ik kom je ook overal tegen! :-D



Ik zat net aan hetzelfde de denken, dus ik hou je topic in de gaten!
Alle reacties Link kopieren
Hahaha.



OK dan !
What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
De kraamhulp gaf hier aan dat ze tegenwoordig adviseren pas vanaf 6 maanden te gaan babyzwemmen ivm het chloor in het water, al zullen zwembaden ongetwijfeld iets anders zeggen...



In ieder geval wacht ik met zoon maar even tot 6 maanden.
Alle reacties Link kopieren
een zwembad met zout water ipv chloor is altijd handig. Een zwembad met verwarmde aankleedtafels ook. Verder in het begin niet te lang zwemmen en let goed op je kindje...



We zijn met beide kinderen gaan babyzwemmen. De lessen vanaf 9 maanden (omdat dat zo uitkwam met de vakanties enz) en daarvoor af en toe. Ze vonden het beide super. De lessen worden gegeven in een 32 graden bad en dat vind ik ook wel een pre. Het is erg leuk en zeker om te zien dat de oudste van 2 al heerlijk vrij met bandjes overal rondzwemt... Succes



een tijdje geleden waren er erg negatieve verhalen over babyzwemmen, met name de chloordampen zouden erg slecht zijn voor de longontwikkeling. Ik heb begrepen dat de zoutwaterbaden juist wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Jane1973, ik ben met mijn dochtertje gaan zwemmen toen ze ongeveer 5 maanden oud was. Ging prima. Ze is nu anderhalf en nog steeds gaan we iedere week zwemmen. We hebben nu een vast clubje van moeders en kindjes, is erg gezellig.

In het begin was ze na een half uurtje zwemmen doodop. Ze sliep daarna heerlijk. Nu is ze er meer aan gewend en is ze minder moe.

De kindjes slikken wel regelmatig een beetje chloorwater in. En ze hebben na het zwemmen veel dorst.

Mijn dochtertje is helemaal dol op zwemmen en absoluut niet bang voor water. Nu leren ze in het water te springen en zich daarna gelijk om te draaien en de kant vast te pakken. Zo leren ze om, als ze eens in het water vallen, zich meteen aan de kant vast te pakken. Geen overbodige luxe in ons waterrijke landje lijkt me.

Al met al vind ik babyzwemmen iedere week een erg leuk en gezellig uitje voor moeder en kind. Mijn dochtertje heeft absoluut geen last van het chloorwater. Misschien is 3 maanden een beetje vroeg om te beginnen, maar met een maand of 5 gaat het prima.
Alle reacties Link kopieren
Uit een onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), blijkt dat er een groot nadeel kleeft aan het babyzwemmen. De chloordampen blijken namelijk schadelijk te zijn voor de groeiende longen, waardoor baby's en peuters die naar een zwembad gaan, tweemaal zoveel kans hebben om astma te krijgen dan andere kinderen. Professor Alfred Bernard onderzocht 341 kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar. De 41 kinderen die aan babyzwemmen hadden gedaan, hadden tweemaal zoveel last van astma dan de niet-babyzwemmers. Ze hadden ook vaker bronchitis. Daarnaast bleken sommige kinderen uit deze groep longschade te hebben opgelopen, die vergelijkbaar is met de gevolgen van meerdere jaren roken. Volgens Bernard zijn de longen in volle ontwikkeling als het kind zes à zeven maanden oud is, de periode van de watergewenning voor baby's. Daardoor lopen de longen eerder schade op door stoffen als chloordamp. "We kunnen dus niet langer volhouden dat babyzwemmen gezond is", zegt de professor in de Gazet van Antwerpen.



Lees verder: Sneller astma door babyzwemmen, Dossier Zwemwater en zwembaden Vraag en antwoord.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij vinden het heerlijk!! Onze zoon is nu bijna 1,5 en we zijn begonnen toen hij 4mnd was!! (mocht ook vanaf 3mnd)

Wij zwemmen in een zout water bad, met alleen de minimale verplichte hoeveelheid chloor!



Daar zou ik wel op letten,als je een zwembad kiest, waar je gaat babyzwemmen!!



En veel plezier gewenst!!



Oh en onze zoon heeft astma / bronchitus, en de arts vind het ook gene probleem datw e zwemmen!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Ik schrik wel van het onderzoek naar chloordampen. Natuurlijk wil ik mijn kindje niet blootstellen aan die dampen waardoor er een verhoogde kans op astma is. Bah, ik moet er niet aan denken zeg.



OK, check:

- 3 maanden is door de rijpende longetjes en chloordampen nog te jong. Beter nog een half jaar wachten.

- zoutwater bad ipv chloor

- verhoogde watertemperatuur (32 graden)

- verwarmde aankleedtafels



Indian, Klippie, Sannie: die gezelligheid met je kindje spreekt mij dus ook erg aan. En idd. is behendigheid in het water in NL geen overbodige luxe.
What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
Waar vinden jullie dan een zoutwaterbad met babyzwemles? Ik dacht dat dat meer iets was voor een kuuroord?
..
Alle reacties Link kopieren
Zijn er in Nederland geen therapiebaden die niet met chloor maar met zuurstof worden gezuiverd?

Ik woon in Zwitserland en ben met 4 maanden (een maand geleden) begonnen met babyzwemmen. Het is een groot succes. Mijn zoon vind het heerlijk. Het is inderdaad heel vermoeiend voor ze, ze moeten in het water veel meer ademen dan erbuiten. Dus daarna hebben ze behoorlijke dorst en dan slapen ze super.



Wat wel belangrijk is, is dat je baby zijn / haar nekje echt goed hoog kan houden. Als ze een beetje spelen, houdt je ze namelijk onder de borst zeg maar vast en moeten ze hun hoofdje omhoog houden. Dat is natuurlijk best vermoeiend.



Veel succes, ik hoop dat je een goed bad kunt vinden, want het is echt een super leuke ervaring.
Alle reacties Link kopieren
reizigster2004 schreef op 12 september 2007 @ 08:35:

Waar vinden jullie dan een zoutwaterbad met babyzwemles? Ik dacht dat dat meer iets was voor een kuuroord?
http://zwembaden.nlwaterpolo.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het CB adviseerde ze pas te beginnen na de 3e inenting. Dan zijn ze goed genoeg beschermd. Maar volgens diverse zwembaden kan het al na 6 weken. ik wacht dus nog even tot november. En zal eens kijken of het chloorbaden zijn of zoutbaden hier in de buurt. De rest is wel in orde, want heb al zw.zwemmen gedaan. Dus warm water etc
Alle reacties Link kopieren
Hier een enthousiast en fervent babyzwemster.

Samen met zoonlief vanaf 4 maanden begonnen met baby'zwemmen' In eerste instantie liggen ze gewoon op je arm in het water en is het al een hele belevenis om al die kleuren en geluiden te ervaren.

Nu (hij inmiddels 11,5 maand) wordt het nóg leuker. Elke week is een feestje om te gaan. Hij begint de spelletjes in het water te herkennen en is dol op al dat geplens. De 'les' duurt een half uur en daarna is 'ie ook echt kapot, en dat is dus een mooi moment om samen met de andere moederzwemster lekker een bakje koffie te drinken.

Ik weet dat ik het getroffen heb qua groep en docente en dat bepaalt ook een heel groot deel van de les. Maar bovenal vind zoonlief het echt fantastisch



Eindconclusie: doen dus ! Mocht je dochter het niets vinden kun je altijd nog stoppen.

Het zwembad bij ons in de buurt laat je zelfs eerst een aantal proeflessen doen voordat je een "10-badenkaart" neemt.



Wel zou ik er op letten dat je vrij bent in het afbellen op bepaalde weken, mocht je dochter ziek zijn/niet lekker in d'r vel zitten oid

Dat je niet verplicht bent die les ergens in te halen of een andere vreemsoortige constructies.

Het zijn en blijven onberekenbare wondertjes, die kleintjes !



Veel plezier



A-tje
Alle reacties Link kopieren


Jane..zag ik daar een lijstje ?



wat dat onderzoek over chloorwater betreft,

Belgisch onderzoek en betreft dus water met hele andere concentraties dan hier in Nederland.



Alle reacties Link kopieren
Hee hallo,

Wat een een negatieve ervaringen. Ik ben met mijn 2 jongens al met 6 weken gaan babyzwemmen...en het was super!!! Ik moet er wel bij vertellen dat ze allebei stevige kerels waren en al vanaf hun geboorte op de buik lagen en hun hoofdje hoog konden houden (zag er geweldig uit op zwembadmatten in het water, haha).

Het water was bij ons extra warm en de les duurde inderdaad een halfuurtje. Er werd veel gezongen, bellen geblazen, met foamdiertjes gespeeld etc. Verder lekker op je armen drijven (op rug en buik) en af en toe een plensje water om te oefenen.

De zwemjuf wist ook ontzettend veel van baby's af (en had ook om babyzwemlessen te geven extra opleidingen moeten doen).

Van de chloordampen hebben ze nooit last gehad.



Veel succes met je keuze.



PS Ik ben nu zwanger van de derde en ik ga eens kijken waar ik zo'n zoutbaden bij ons in de buurt kan vinden....heb over dat chloor verder nooit nagedacht...maar volgens mij zit er nu zelfs chloor in ons kraanwater (Zuid-Limburg).
Alle reacties Link kopieren
marit_1978 schreef op 12 september 2007 @ 15:51:



Jane..zag ik daar een lijstje ?



;-) ;-)





wat dat onderzoek over chloorwater betreft,

Belgisch onderzoek en betreft dus water met hele andere concentraties dan hier in Nederland.



Ah, dat kan natuurlijk ook !

Slimme meid van me.






What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Ik heb er nu nòg meer zin in gekregen om te gaan babyzwammen, maar ik wacht nog wel een tijdje. Ik zal eerdaags een rondje bellen langs de zwembaden in de buurt en de checklistvragen stellen.



A-tje, dat is ook een goeie tip: over inhaalmogelijkheden. Check !



Grappig Nellebelletje dat jij de bovengenoemde ervaringen als negatief leest. Ik vond ze juist heel positief.



Groeten

What matters most is how you see yourself
Alle reacties Link kopieren
Het is zo leuk! Wij zwemmen vanaf dat ons zoontje 3 maanden was, ook in een bad waar weinig chloor in zit. Hij vindt het fantastisch! Hij heeft zelfs al zijn eerste diploma gehaald, nog voor zijn eerste verjaardag.



Absoluut een aanrader! Veel plezier!

(in het zwembad waar wij zwemmen kan je gewoon per keer gaan, als je wilt, dus inhalen etc. is dan niet nodig)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is zes weken te vroeg geboren en woog slechts 15oo gram. Toch ben ik met hem gaan zwemmen toen ie een maand of 4 was, en hij (en ik ook) vond het zalig !! Ik ga nog steeds iedere week met hem naar het zwembad, en het is inmiddels een echt waterratje geworden ! Voor over op z'n buik van de glijbaan, kopje onder, geen enkel probleem. Hij is nu bijna 2 trouwens.

Ik kan het je echt aanraden, zeker als ze echt zo'n babyprogramma hebben als bij ons - de les duurt een half uurtje, er worden liedjes gezongen waar dan bewegingen bij gedaan worden, ze leren de rand vasthouden, uit klimmen, in springen, kopje onder, drijven, afijn, en we hebben bovenal een hoop lol ! Er hangt een heel programma met een verhaal omheen met verschillende stappen en bij iedere stap hoort een beloning in de vorm van een knuffel.



Over die chloordampen, tja, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben van mening dat een half uurtje in de week geen kwaad kan, maar anderen denken daar anders over. Als het echt zo slecht zou zijn, zou een zwembad geen babyzwemmen organiseren lijkt me, als ze verstandig zijn. En dat lijkt me wel, dat ze dat zijn ?



Succes als je gaat beginnen, veel plezier samen !
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met babyzwemmen met 5 1/2 maand. Ik vidn 3 maanden ook nog wel erg jong. Maar het is echt super. Hier water 34 graden, echt heerlijk. En zit nu in groepje van 1 tot 2 jaar en merk echt al verschil met kinderen die uit de babygroep komen en nieuwe kindjes. De babyzwemmers zijn al veel vrijer in het water.

Al met al vind ik babyzwemmen echt een aanrader.

Ik heb ook babymassage gedaan, misschien iets om te doen in afwachting van het zwemmen.



Verhaal over dat chloor is trouwens in andere onderzoeken/artikelen weer onderuit gehaald. Dus ja wat nu de waarheid is.........
Alle reacties Link kopieren
jeetje...er zijn wel erg veel voor en tegens. mijn bedoeling was om a.s dinsdag te gaan zwemmen met zoë( nu 2.5 mnd) maar als ik zo allemaal lees wacht ik maar een paar maandjes. we kunnen op het moment toch niet gaan zwemmen om dat dametje erg verkouden is! en ik ga ook maar is bellen waar ze een zout bad hebben.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij (een vrienidn en ik) wilde gaan babyzwemmen heeft zij het astmafonds gebeld voor informatie. Daar vertelde ze ons toen dat dat onderzoek in Belgie gedaan is en dat de chloornormen daar veel ruimer zijn dan in Nederland. Volgens het astmafonds kon het geen kwaad en was zelfs niet eens zeker dat er een verband tussen atsma en chloor was.



Zou alleen niet met drie maanden al gaan: eerst wachten op de eerste inentingen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
even een praktische vraag tussen door



Mn zoontje is bijna 9 maanden.. en wil ook binnenkort echt een keer gaan starten met babyzwemmen... maar meneer past niet meer in zn maxicosi... hoe ga ik mezelf omkleden waar hij bij is?
Alle reacties Link kopieren
Over het aankleden : bij ons in het zwembad doen we het zo: in de kleedkamer (zo'n grote ruimte weet je wel, dus niet die 1-persoonshokjes) rijdt je je buggy met kindje naar binnen, je kleed je om, je neemt kind en handdoek en zwembroek voor kind en handdoek voor smurf mee naar zwembad (laat buggy dus staan). Bij het zwembad zijn aankleedtafels gemaakt, maar ja, dat hebben ze misschien niet overal. Maar bij ons kleed je daar je kindje dus om. Voordeel: na het zwemmen kun je je kindje daar meteen in een handdoek wikkelen, lekker warm, en aankleden, zodat ie niet in z'n zwembroekje het zwembad door moet naar de kleedkamer. Daar komt ie dan al weer helemaal aangekleed aan. En als je hem dan in de buggy zet met een koekje en wat drinken of een appel, valt ie al bijna in slaap terwijl jij je aankleedt .....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven