Badjesritueel: hoe ontspannen te werk?

13-05-2007 20:31 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!



Heb een vraag aan jullie. Mijn zoontje van 3 weken oud is of een onwijze koukleum of heeft er een hekel aan met de billen bloot te gaan want zowel bij het omkleden als bij het in bad gaan zet ie het op een huilen (zeg maar gerust: krijsen). Nu kan ik het me wel voorstellen bij het omkleden want dat is gewoon niet leuk maar bij het in bad gaan zou je toch verwachten dat ie lekker ontspant (meestal is ie het al na 3 min. zat en dan moet ik hem daarna natuurlijk ook nog eens aankleden!).



Iemand tips om het allemaal wat soepeler te laten verlopen zodat het voor zowel hem als voor mij een stuk gezelliger wordt?



Groetjes, Laura
Alle reacties Link kopieren
Drie weken oud hoef je echt nog niet langer dan drie minuten in bad. Logisch dat hij het dan wel gezien heeft.



Stook je de badkamer lekker warm voor je heb in het badje doet?
'It could be lupus'
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik kan bedenken is zorgen dat de kamer waar je hem omkleed warm is. Maar dat zul je zelf ook al bedacht hebben.

Vind hij samen douche met mama (en  of papa) niet lekker? Voelt hij jouw warmte, dat is veilig en vertrouwd en daarnaast het warme water van de douche? Is alleen wel makkelijk als iemand anders je zoontje aanpakt na het douche en zo snel mogelijk aan kleed.

Wij deden onze zoon eerst altijd op zijn makertje in bad en aankleden. En later op de badkamer, maar dan moest ik op de grond, dus dat is niet zo makkelijk.

Succes, en hopelijk heeft iemand een goede tip voor je.
Alle reacties Link kopieren
drie minuten lijkt me ook lang genoeg hoor. Langer is best vermoeiend voor die kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
Omdat hij nog maar zo klein is, is het logisch dat hij het op een schreeuwen zet.... hij moet natuurlijk nog een beetje wennen aan

het ritueel en het aan/uitkleden is voor ieder kind een crime geloof ik

als ik het zo om me heen hoor.

Mijn zoontje vind het ook heel erg om 'koud' te worden en die is ook

nog eens in januari geboren hihi



Wij kwamen erachter dat zoontje veel liever onder de douche gaat dan in bad, onder de douche valt hij vaak zelfs in slaap en kan ik hem zonder huilen aankleden! :D

In het begin maakte ik voor het badderen een hele hete kruik en rolde daar zijn romper en handdoek omheen, zo werd het alvast lekker heet.

Na het badderen heel strak daarin wikkelen en zo werd hij meteen al aardig droog en daarna maakte ik hem verder droog met de (baby)fohn,

dat vind hij nog steeds heerlijk!! hij kronkelt er gewoon van hihi

Daarna is het met aankleden wel even krijsen maarja, je wordt steeds handiger en binnen no-time heb je hem klaar!

Misschien zitten hier dus wat tips voor je tussen?

Oh ja en 3 minuutje badderen is idd lang zat hoor....., je zult zien dat hij het straks wat lekkerder gaat vinden.

Alle reacties Link kopieren
wij zijn vanaf dat mijn zoon een week was met hem gaan douchen. Bij het badderen krijste hij alles bij elkaar. De douche vond hij geweldig. Het aankleden vond hij bij beide een drama.



Inmiddels is hij 19 weken. Sinds 2 weken doen we hem weer in een badje. We gingen het voor de grap eens proberen en hij vond het een serieuze aangelegenheid, maar gilde niet. Ook het aankleden gaat nu heel erg goed (dat is al een tijdje zo).



Probeer gewoon het douchen eens en geef het verder de tijd is mijn advies.
Hoi,



Misschien vindt jouw zoon een tummy-tub fijn, dat kan je ook proberen met een gewone emmer. En wij hebben een Ikea commode (heel goedkoop) op de badkamer gezet, zodat onze dochter daar omgekleed kan worden en niet nat en koud door de gang hoeft.

Een badsteun is misschien ook fijn, dan voelt je zoon dat hij ergens tegen aan ligt. Mijn dochter vond dat heerlijk.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Dag,

Onze zoon krijste in het begin ook voor en na het badderen de boel bij elkaar. De kraamhulp zei dat dat heel gewoon is en dat praktische alle kinderen dit doen. Na een paar weken ging het steeds beter en inmiddels (17 weken) kunnen 'we' het al een paar weken zonder schreeuwen en tranen. Ik gooi altijd meteen een hydroluier over hem heen, dat helpt.

Gun je kindje wat tijd... ze moeten gewoon even wennen



groeten, EvaB
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje vond het eerst ook niet fijn, was ik ook wel verbaasd over want ik dacht dat baby's badderen leuk vonden, niet dus.

Ik waste haar dus op het kussen en dan afspoelen in de emmer (gewone emmer die ik in het badje had gezet). Dat aankleden is ook niet fijn maar de kleertjes en handdoek al warm maken scheelt heel veel.  Verder nemen we haar vaak mee onder de douche, lekker handig en voor haal hele prettig om op de arm gewassen te worden



Na een tijdje gaat ie het wel leuk vinden, mijn Famke spettert me nu vrolijk nat als ze zich met kracht met haar voetjes tegen het badje afzet, en daar lacht ze dan ook nog bij :D . Ze is nu 3 maanden.
Hoi,



Wassen op het waskussen heb ik nooit gedaan, dat is zo koud. Ik deed gewoon een beetje wasgel in het water. Als ze nog niet in de zandbak spelen is het ook niet echt nodig.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor, als het niet meteen van een leien dakje gaat, maar komt vast en zeker goed. Mijn zoontje was in het begin van het badderen ook heel onrustig maar nu (15 weken) vindt ie het heerlijk. Ik heb er ondertussen wel een heel vast ritueel van gemaakt. Ik doe hem om de dag in bad en dan alleen op het moment dat hij al wel wakker is maar nog niet gevoed hoeft te worden. Ik zet de kinderCD aan, zing zelf vrolijk mee, maak badje klaar, leg alles voor daarna klaar, kleren, doeken enz. Badderen tot zolang hij het leuk vind (laatste tijd tot mijn rug ermee ophoudt, hahaha) en als hij uit bad komt, strak in een doek wikkelen en pas daarna afdrogen. Ik hoop dat het snel een plezier wordt voor jullie allemaal!!!
Alle reacties Link kopieren
veel tips zijn al genoemd. In het begin was het badderen en aankleden hier ook een drama. douchen ging al beter, maar het aankleden bleef lastig. Hij huilde altijd. Ik deed hem eens in de 3 dagen in bad. Hoe vies wordt zo'n kleintje nou! Ik wilde hem al drie drama iedere dag besparen. En echt en ontspannen badritueel leek dus niet aan ons besteed. Vanaf dat hij een week of 15 was ging het steeds beter en nu gaan we iedere avond lekker samen in bad. het kan hem niet lang genoeg duren. Ook het aankleden is geen probleem meer.



Tip voor jezelf:

- bedenk dat het een heel gedoe is voor zo'n kleintje. hij is nog maar net uit jouw veilige buik en moet ineens zo veel! daar moet ie gewoon even aan wennen. geef het de tijd en accepteer het. Ik hield er van tevoren rekening mee dat het weer huilen werd en deed het allemaal zo snel mogelijk zodat ik hem daarna lekker kon troosten...... dan maar even geen badritueel.



en bedenk.... er kotm een tijd dat het wel gaat.
Alle reacties Link kopieren
Meestal vind mijn zoontje het wel lekker om in bad te gaan. Ook met aan en uitkleden geen probleem, ik gooi er ook meteen een hydrofiele luier over hem en meteen droogwrijfen zodta ie het niet koud heeft.



Als ie wel huilt helpt bij mij altijd heel goed een fopspeen in zijn mond, is wel wat lastig met aankleden, maar daar wen je heel snel aan:D
Alle reacties Link kopieren
nog een tip uit het ziekenhuis:

zorg dat je mannetje bij het badderen met z'n voetjes de achterkant van het badje kan raken, dan voelt ie zich niet zo verloren in bad. in de baarmoeder kon ie zich nl. ook afzetten en was de ruimte begrensd. dan is zo'n badje waar ie vrij in kan ronddobberen natuurlijk eng! en gewoon een beetje wasgel in het badje doen inderdaad.



succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven