Basisschool geen vrij voor bijzondere dag

29-08-2013 20:25 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Boze en verdrietige ex net hier



Zijn schoonvader ( vader van zijn vrouw) gaat in oktober met pensioen èn promoveren ( ja ja, op zijn oude dag). Daarnaast krijgt hij een lintje ( nog geheim natuurlijk en afgelopen week bevestigd).



Voor de zomervakantie was de datum al bekend, ex had voor onze kinderen vrij gevraagd ( 2x VO, 1x BO)

De 2 VO scholen gaven direct toestemming, ex heeft het aan het begin vh nwe schooljaar nog een keer gemeld maar was prima.



Maar de basisschool wil geen vrij geven. Vandaag nogmaals een nee.



Ex wil zoon toch meenemen en het er op aan laten komen desnoods (LPA) en vroeg mij om advies /hulp.

Ik sta achter zijn beslissing.



We gaan samen nogmaals een motivatiebrjef opstellen met waarom dit een belangrijke dag is en wij vinden dat zoon best een dag van school kan blijven. Zoon kan bijv op school iets vertellen over de promotie-ceremonie, hoe of wat met een lintje krijgen etc.



Wat zouden jullie doen en heeft iemand misschien nog een goed advies?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo een-twee-drie advies, maar ik vind het echt ontstellend flauw van deze school! Gewoon kinderachtig. Het is echt bijzonder, op die leeftijd promoveren, en ook een lintje.

Valt het allebei op 1 dag?
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
O ja, en ik zou mijn kind rustig thuis houden.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Flauw zeg! Daar doen wij echt nooit moeilijk over. Gaat het om één dagje? Laat de leerkracht desnoods wat huiswerk meegeven als dat het probleem is... Sjonge...
Alle reacties Link kopieren
Heeft school hun besluit ook gemotiveerd?
Wat is de motivatie die de school geeft?



Ik weet niet hoe het bij de school van het jongste kind is, maar bij 'ons' heeft elk kind recht op een snipperdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat scholen kritisch zijn met extra vrij geven maar dit is wel erg raar.

Lijkt mij juist een mooie gelegenheid, ook al is het officieel geen eerste of tweede graads familie. Jubileum of pensionering is in die gevallen namelijk wel reden voor een vrije dag.

Ik zou kind thuishouden en dit ook aan school melden. De leerplichtambtenaar deelt niet meteen boetes uit.
Wat goed zeg dat je vader op latere leeftijd nog gaat promoveren! En idd superflauw van de school bij zo'n bijzondere gelegenheid.

Helaas heb ik geen goed advies voor je.
Opa is dus eigenlijk geen directe familie ? Is dat de reden ?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aan andere basisschool gaan zoeken.

Wat een waanzin.
quote:Cheery schreef op 29 augustus 2013 @ 20:39:

Wat goed zeg dat je vader op latere leeftijd nog gaat promoveren! En idd superflauw van de school bij zo'n bijzondere gelegenheid.

Helaas heb ik geen goed advies voor je..



Het is de vader van zijn nieuwe vrouw .
Alle reacties Link kopieren
Zelf contact opnemen met Leerplicht in je gemeente. Kans is groot dat zij wel toestemming kregen. Dan is het nee van de school niet meer zoveel waard.
Alle reacties Link kopieren
Toestemming geven bedoel ik uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Triest hoor van de basisschool...

Maar hoe oud is hij / zij?

Zou hij/zij het dan echt verschrikkelijk vinden als ze er niet bij is?

Mhmm, denk net dat opa het natuurlijk wel verschrikkelijk zou vinden als er 1 kind mist...



Anders zou ik het er niet meer over hebben met school en uiteindelijk 2-3 dagen ziek melden?? Of ben ik mega slecht dat ik dat denk? (ik heb geen kind op de basisschool)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap school wel. De vader van zijn 'stiefmoeder' geen familie. Tuurlijk is het zuur voor hem, maar als ze daarmee gaan beginnen, waar ligt dan wel de grens?
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn werk regelmatig met de leerplicht te maken. Officieel kan een basisschool hier geen vrij voor geven (het is geen jubileum o.i.d.), maar ik vind het wel een hele bijzondere gebeurtenis waar je zoon ook nog eens iets van kan leren. Heeft de school nog een motivering gegeven waarom ze geen toestemming geven?



Volgens mij heb je twee opties:

1. Zoon thuishouden en afwachten of basisschool gaat melden bij leerplicht (dit doen ze namelijk niet altijd, of pas na meerdere dagen ongeoorloofd afwezig)

2. Zelf contact zoeken met de leerplichtambtenaar in je gemeente (waar je zoon ingeschreven staat) en het voorleggen.



Het lijkt mij dat de leerplicht hier geen probleem van gaat maken. Het is geen luxe-verzuim (vakantie of weekendje weg) en ik vind dat jullie een goede reden hebben om zoon een dag niet naar school te laten gaan.
sneeuwwitje1 wijzigde dit bericht op 29-08-2013 20:49
Reden: kleine aanpassing
% gewijzigd
Scholen moeten eens wt flexibeler worden wat betreft vrije dagen en vakanties. Ontzettend flauw...
Alle reacties Link kopieren
To, school is vast onderdeel van een overkoepelend orgaan. Anders zou ik daar even informeren.



Trouwens wat leuk dat hun opa gaat promoveren.
quote:Banba schreef op 29 augustus 2013 @ 20:44:

Ik snap school wel. De vader van zijn 'stiefmoeder' geen familie. Tuurlijk is het zuur voor hem, maar als ze daarmee gaan beginnen, waar ligt dan wel de grens?



Daarom zou ik vinden dat alle kinderen 'recht' zouden moeten hebben op één snipperdag per jaar. Die je als ouder dan kan invullen met zoiets. Jouw kind mag niet hierbij zijn, maar een ander kind mag wel om andere (geldige) redenen meerdere keren afwezig zijn.



Zelf heb ik pas iets gewoon met de leerkracht geregeld, ook iets waar je geen vrij voor zou krijgen, maar wat in het leven van onze zoon echt heel belangrijk was. De leerkracht heeft zijn afwezigheid ingeboekt als; ziekenhuis bezoek. En dat was eigenlijk niet eens zo heel erg naast de waarheid. Ware het niet dat zoon niets mankeerde, maar de activiteit vond wel in het ziekenhuis plaats.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend kinderachtig van die school. Ik zou mijn kind gewoon wel meenemen, toedeloe voor die school. Desnoods ziek melden, dan kunnen ze er ook niets mee. Zijn ze nou helemaal gek geworden!
Alle reacties Link kopieren
Wat stom dat je kind geen vrij krijgt! Maar wat een geluk dat hij net op die dag ziek en niet naar school kan.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Banba schreef op 29 augustus 2013 @ 20:44:

Ik snap school wel. De vader van zijn 'stiefmoeder' geen familie. Tuurlijk is het zuur voor hem, maar als ze daarmee gaan beginnen, waar ligt dan wel de grens?



Schooldirecteuren mogen gewoon tot 5 dagen per jaar vrij geven, helemaal zelfstandig zonder leerplichtambtenaar. We hebben hier dus te maken met een zeikerige schooldirecteur.



Ik zou er verder over ophouden bij school en het kind op de dag supreme gewoon ziek melden. Stelletje pennenlikkers.
En wat stoer trouwens, dat die ouwe sok nog gaat promoveren! Dat geeft mij ook weer hoop voor de toekomst .
Alle reacties Link kopieren
Daar gaat de school niet over, maar de leerplichtambtenaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Banba schreef op 29 augustus 2013 @ 20:44:

Ik snap school wel. De vader van zijn 'stiefmoeder' geen familie. Tuurlijk is het zuur voor hem, maar als ze daarmee gaan beginnen, waar ligt dan wel de grens?Ik heb geen "eigen" opa's, wel een hele lieve opa die totaal geen familie is. Hij voelt wel 100% als mijn opa. Het zou voor mij ondenkbaar zijn dat hij niet op belangrijke momenten erbij mocht zijn... of in dit geval andersom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven