Basisschool geen vrij voor bijzondere dag

29-08-2013 20:25 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Boze en verdrietige ex net hier



Zijn schoonvader ( vader van zijn vrouw) gaat in oktober met pensioen èn promoveren ( ja ja, op zijn oude dag). Daarnaast krijgt hij een lintje ( nog geheim natuurlijk en afgelopen week bevestigd).



Voor de zomervakantie was de datum al bekend, ex had voor onze kinderen vrij gevraagd ( 2x VO, 1x BO)

De 2 VO scholen gaven direct toestemming, ex heeft het aan het begin vh nwe schooljaar nog een keer gemeld maar was prima.



Maar de basisschool wil geen vrij geven. Vandaag nogmaals een nee.



Ex wil zoon toch meenemen en het er op aan laten komen desnoods (LPA) en vroeg mij om advies /hulp.

Ik sta achter zijn beslissing.



We gaan samen nogmaals een motivatiebrjef opstellen met waarom dit een belangrijke dag is en wij vinden dat zoon best een dag van school kan blijven. Zoon kan bijv op school iets vertellen over de promotie-ceremonie, hoe of wat met een lintje krijgen etc.



Wat zouden jullie doen en heeft iemand misschien nog een goed advies?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
De medezeggenschapsraad is niet voor individuele gevallen die behandeld algemeen beleid (lees de wet op de medezeggenschap er nog maar eens op na). Uiteraard kunnen ze wel advies geven, maar als ze goed op de hoogte zijn zullen ze de informatie verstrekken die lady-voldemort heeft verstrekt. Formeel staat de directie in z'n recht en mogen ze hier nee zeggen. Ze hadden ook ja mogen zeggen omdat ze de situatie bijzonder genoeg vinden. Dat is een afweging. Ze kunnen later een waarschruwing krijgen, meer niet (bv geen boete). Het bevoegd gezag kan hier weinig aan veranderen, die houdt zich in deze nl. netjes aan de wet.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de dokter en vraag een ziekenbriefje, probleem opgelost. Daarom zo een drama maken.
Alle reacties Link kopieren
Over de motivatie valt idd wel te discussieren, ik denk dat men er hier niet moeilijk over had gedaan. Hoewel ik zelf erg tegen ziekmelden ben als kind niet ziek is zou ik idd ook een belletje naar de concierge doen dat kind ziek is, of een tandartsbezoek heeft op die dag.. Zo'n voorbeeld van iemand die aantoont wat je nog kunt bereiken als je hard studeert moet een kind gewoon meekrijgen!
Alle reacties Link kopieren
Katjeee,

En jij denkt dat de dokter dit geeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:marjob schreef op 29 augustus 2013 @ 21:41:

De medezeggenschapsraad is niet voor individuele gevallen die behandeld algemeen beleid (lees de wet op de medezeggenschap er nog maar eens op na). Uiteraard kunnen ze wel advies geven, maar als ze goed op de hoogte zijn zullen ze de informatie verstrekken die lady-voldemort heeft verstrekt. Formeel staat de directie in z'n recht en mogen ze hier nee zeggen. Ze hadden ook ja mogen zeggen omdat ze de situatie bijzonder genoeg vinden. Dat is een afweging. Ze kunnen later een waarschruwing krijgen, meer niet (bv geen boete). Het bevoegd gezag kan hier weinig aan veranderen, die houdt zich in deze nl. netjes aan de wet.Is waar. Daarentegen is de medezeggenschapsraad wel het luisterend oor voor de ouders met individuele problemen en kunnen ze daarom helpen een bezwaar te maken als dit gewenst wordt. Als de mr geen individuele problemen te horen krijgt, kan er ook bij eventuele herhaling bij anderen geen advies worden gegeven op beleidszaken. Wat deze ook zijn. Dus het melden van individuele gevallen is voor de dossieropbouw van een mr bij het adviseren belangrijk ter onderbouwing. Waar het ook over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben normaal ook niet voor ziekmelden als het niet zo is, maar dit is de uitzondering die de regel bevestigt. Kind hoort gewoon bij zijn nieuwe opa te zijn die dag. Net als de andere twee kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sneeuwwitje1 schreef op 29 augustus 2013 @ 20:48:

Ik heb voor mijn werk regelmatig met de leerplicht te maken. Officieel kan een basisschool hier geen vrij voor geven (het is geen jubileum o.i.d.), maar ik vind het wel een hele bijzondere gebeurtenis waar je zoon ook nog eens iets van kan leren. Heeft de school nog een motivering gegeven waarom ze geen toestemming geven?



Volgens mij heb je twee opties:

1. Zoon thuishouden en afwachten of basisschool gaat melden bij leerplicht (dit doen ze namelijk niet altijd, of pas na meerdere dagen ongeoorloofd afwezig)

2. Zelf contact zoeken met de leerplichtambtenaar in je gemeente (waar je zoon ingeschreven staat) en het voorleggen.



Het lijkt mij dat de leerplicht hier geen probleem van gaat maken. Het is geen luxe-verzuim (vakantie of weekendje weg) en ik vind dat jullie een goede reden hebben om zoon een dag niet naar school te laten gaan.Dank! Wij hadden het idee dat contact opnemen met de Lpa juist een slapende hond wakker maken zou zijn. Maar dat is niet zo dus
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 29 augustus 2013 @ 21:46:

Katjeee,

En jij denkt dat de dokter dit geeft?Uh ja? 99% van de dokters geeft dat. Trouwens, normaal gezien heb je een paar "ziekenbriefjes" die je zo mag gebruiken voor 1 dag als je kind ziek is. Gebruik die dan gewoon. -.-
Alle reacties Link kopieren
@LV de directeur mag tot 10 vrije dagen beslissen, dat wil niet zeggen dat ieder kind recht heeft op 10 extra vrije dagen. Alle aanvragen van boven de 10 dagen gaan via de LPA.



@maria33: de mr heeft in deze situatie geen adviesrecht en het bevoegd gezag moet zich aan de regels houden. In dit soort gevallen zouden ze bij ons zeggen dat de directeur in zijn recht staat.



OT: ja het is geen geldige reden voor verlof, maar... het is wel een hele bijzondere situatie. In dit soort gevallen krijgen leerlingen bij ons wel verlof. Wij bekijken per situatie of er wel of geen verlof gegeven gaat worden. We vertellen er wel bij of het wel of geen geldige reden is. In goed overleg kun je een heel eind komen en het zorgt er voor dat ouders hun kind niet zomaar ziekmelden, maar komen vertellen wat er aan de hand is en vragen om een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Alhoewel ik niet zo makkelijk denk over een snipperdagje hier en daar (één keer een toets extra voorlezen is het probleem niet, maar als alle 30 kinderen 5 keer een snipperdag hebben in het jaar, dan zijn dat 150 dagen dat er een kind niet aanwezig is. Waarschijnlijk komt dat neer op toch zo'n 15 dagen dat er echt iets is dat een kind niet kan missen, uitgaande van 10 %, en dan levert dat toch een hoop onnodig extra werk op voor een leerkracht), vind ik dit wel zo'n speciale gelegenheid dat ik als directeur hier grif toestemming voor zou geven. Vakanties, opa's en oma's uitzwaaien zijn vaak voorkomende gebeurtenissen, maar dit is een 'once in a lifetime' toch!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:marjob schreef op 29 augustus 2013 @ 21:41:

De medezeggenschapsraad is niet voor individuele gevallen die behandeld algemeen beleid Maar als meer individuele gevallen komen klagen dat hun kind niet een dagje vrij mag vanwege iets speciaals, dan wordt het waarschijnlijk wel iets beleidachtigs.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Adviesrecht mbt beleid in deze, op basis hiervan, niet nee. Maar kan wel de ouders adviseren, of meer, informeren over de mogelijkheden zoals richting leerplicht e.d. , zoals hier ook al aangegeven. Is de mr ook voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:katjeee schreef op 29 augustus 2013 @ 21:48:

[...]





Uh ja? 99% van de dokters geeft dat. Trouwens, normaal gezien heb je een paar "ziekenbriefjes" die je zo mag gebruiken voor 1 dag als je kind ziek is. Gebruik die dan gewoon. -.-



Je bent zeker Vlaams?



Dokters in NL geven geen ziekteverklaringen af aan scholen of werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
quote:maria33 schreef op 29 augustus 2013 @ 21:47:

[...]





Is waar. Daarentegen is de medezeggenschapsraad wel het luisterend oor voor de ouders met individuele problemen en kunnen ze daarom helpen een bezwaar te maken als dit gewenst wordt. Als de mr geen individuele problemen te horen krijgt, kan er ook bij eventuele herhaling bij anderen geen advies worden gegeven op beleidszaken. Wat deze ook zijn. Dus het melden van individuele gevallen is voor de dossieropbouw van een mr bij het adviseren belangrijk ter onderbouwing. Waar het ook over gaat.Eens, maar aan dossieropbouw en toekomstig beleid hebben ze in deze specifieke situatie niet zoveel. De MR kan hooguit de invulling van het algemene beleid (ten aanzien van de keuze van wel of niet verlof geven) bespreekbaar maken en niet dit specifieke geval. De directie zal dan aangeven dat ze de wet toepassen. Hoe vervelend dat in dit specifieke geval ook is, de school doet niets verkeerd. (Overigens heb ik ook wel eens gehoord van leerplichtambtenaren die verkondigen dat de directie het niet zelf mag beslissen, maar in de wet staat dat dit voor maximaal 5 dagen dus wel mag. Directies zijn vaak bang voor de leerplichtambtenaar en willen geen gezeur)..
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 29 augustus 2013 @ 21:50:

[...]





Maar als meer individuele gevallen komen klagen dat hun kind niet een dagje vrij mag vanwege iets speciaals, dan wordt het waarschijnlijk wel iets beleidachtigs.Dat is precies wat ik bedoel. Daarom altijd even melden als je ergens niet uitkomt. Wie weet hoeveel er je zijn voorgegaan en welke verandering het teweeg kan brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 21:04:

En wat stoer trouwens, dat die ouwe sok nog gaat promoveren! Dat geeft mij ook weer hoop voor de toekomst .



Ja toch?



Ik mag hem graag, noem hem gekscherend stiefschoonpa.

Hij heeft al 4x dispensaties (? Of hoe noem je dat??) gekregen als niet doctor zijnde toch copromoter te zijn. En hè hè, nu eindelijk zelf .



Ex nu gesmst dat hij met de LPA moet bellen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 29 augustus 2013 @ 21:09:

[...]





Bij ons is het gespecificeerd: Verhuizen, huwelijk, overlijden.





Hier dus ook en blijkbaar een lijstje nog met bijzondere omstandigheden, gespecificeerd

Iets dat volgens mij een contradictio interminis is.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ohja ziekmelden......als een werknemer dat doet voor een sillicitatiegesprek, dan schreeuwen we moord of brand dat het onetisch is. Maar als het om een kind gaat is het opeens oke?



Ik zou nogmaals kijken of je er met school uit komt en anders is het jammer....
Alle reacties Link kopieren
quote:katjeee schreef op 29 augustus 2013 @ 21:48:

[...]





Uh ja? 99% van de dokters geeft dat. Trouwens, normaal gezien heb je een paar "ziekenbriefjes" die je zo mag gebruiken voor 1 dag als je kind ziek is. Gebruik die dan gewoon. -.-



Mijn dokter ziet mij aankomen: ik wil een 'ziek-briefje' voor koekkie-kid maar het is niet ziek....... Die zou dat echt niet geven!



Er wordt zo makkelijk door vele ouders gedacht over het is maar 1 dagje, wat maakt dat uit? Maar die zien niet wat er achter de schermen gebeurd... (dat bijv. Testen ingehaald moeten worden onder schooltijd door een IB die daardoor niet een kind kan helpen die een flinke lees achterstand heeft. Stel dat jou kind dat leesachterstand heeft en het krijgt om deze reden telkens geen extra bij les, hoe kijken jullie daar dan tegen aan?)
Ik heb met hetzelfde probleem gezeten toen een goede vriend van de familie ging trouwen. Geen familie en geen vrij. Terwijl mijn kinderen nog nooit een bruiloft van dichtbij hadden meegemaakt (ze waren 11 en 13 toen). Maar geen familie en geen vrij...



Maar nog iets anders over de promotie: mag je kind daar bij zijn dan? Bij mijn universiteit mag dat niet. Wel bij het lekepraatje vooraf en de buluitreiking achteraf, maar de promotie zelf is een plechtig examen waar geen kinderen bij in de zaal mogen zitten.
quote:dartsfan schreef op 29 augustus 2013 @ 21:37:

Heb ook een keer 'nee' gekregen van de directeur toen ik de vrijdagmiddag vrij vroeg voor de oudste ivm een vakantie. Hij zei er eerlijk bij dat hij dat wel moest zeggen en liever had gehad dat ik haar ziek had gemeld zodat hij niet wist dat ze op vakantie was. Dat is inmiddels 7 jaar geleden.



Dat is hier ook eens gebeurd en toen heeft de directeur dat uitgelegd;



Als ze op het vliegveld controleren en je kind is ongeoorloofd vrij, dan krijgen de ouders een boete van 75 euro.

Als je een briefje hebt van school terwijl school geen vrij had mogen geven, krijgt de school een boete van een paar honderd euro.



Dus als jij niks zegt en betrapt zou worden, dan is dat jouw probleem en niet dat van school.
quote:sandt schreef op 29 augustus 2013 @ 21:39:

[...]





Klopt Ladyvoldemort. Als kind ziek is moet dat ook, maar het moet natuurlijk wel werkbaar zijn en blijven. Wat het ene kind mag, mag het andere ook, en dan komt er voor zo'n leerkracht wel heel veel werk bij. En zo'n ouder vind het dan ook weer niet goed dat dat na schooltijd gebeurt, dus het een moet ruimte maken voor het ander. Ik werk als vrijwilliger en wordt wel eens ingezet hiervoor. Mijn eigenlijke werk, lezen met de zwakste lezers, schuift dan een weekje door. Maar juist dat lezen is zooooo belangrijk, en de kinderen die het dan missen hebben er geen schuld aan.



Ik geloof nooit dat alle ouders precies op de dag van de CITO een snipperdag aan zullen vragen. Erger nog: ik denk dat ze dat juist niet zullen doen, als de CITO-data gewoon in de agenda staan. CITO's zijn heilig, ook voor ouders intussen. Bovendien, ik zei het al, het moet een school wel vrij staan om een paar dagen uit te sluiten van die snippermogelijkheid.



Wel tof trouwens dat je vrijwillig werkt op een basisschool. Dat zouden er meer moeten doen. Ben je een ouder met een PABO-diploma of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 29 augustus 2013 @ 22:04:

[...]

Stel dat jou kind dat leesachterstand heeft en het krijgt om deze reden telkens geen extra bij les, hoe kijken jullie daar dan tegen aan?)



Telkens? Het gaat om 1 dag.



TO, krijgt je kind extra uitleg of bijles?
quote:Exces schreef op 29 augustus 2013 @ 22:10:

[...]





Dat is hier ook eens gebeurd en toen heeft de directeur dat uitgelegd;



Als ze op het vliegveld controleren en je kind is ongeoorloofd vrij, dan krijgen de ouders een boete van 75 euro.

Als je een briefje hebt van school terwijl school geen vrij had mogen geven, krijgt de school een boete van een paar honderd euro.



Dus als jij niks zegt en betrapt zou worden, dan is dat jouw probleem en niet dat van school.School mag dus gewoon vrij geven, zie mijn link. Dat de dirk zich dan vervolgens verschuilt achter de lpa is niks als gemakzucht, of laffigheid, zo je wilt.
Alle reacties Link kopieren
2 opties. Zoon toch mee laten gaan en achteraf hopen op begrip van de leerplichtambtenaar, en anders bij een definitieve nee toch naar school sturen.



Ik vind het belachelijk! Als de mogelijkheid bestaat verlof te vragen voor speciale dagen moeten ze geen onderscheid maken ook. Voor een trouwerij, Xaantal jarig huwelijk, of doop krijgen ze toch ook verlof? Dit kan emotioneel net zo belangrijk zijn voor jullie familie en zo veel missen ze toch niet in één dag op de basisschool?



Hoop dat dit goedkomt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven