Basisschool geen vrij voor bijzondere dag

29-08-2013 20:25 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Boze en verdrietige ex net hier



Zijn schoonvader ( vader van zijn vrouw) gaat in oktober met pensioen èn promoveren ( ja ja, op zijn oude dag). Daarnaast krijgt hij een lintje ( nog geheim natuurlijk en afgelopen week bevestigd).



Voor de zomervakantie was de datum al bekend, ex had voor onze kinderen vrij gevraagd ( 2x VO, 1x BO)

De 2 VO scholen gaven direct toestemming, ex heeft het aan het begin vh nwe schooljaar nog een keer gemeld maar was prima.



Maar de basisschool wil geen vrij geven. Vandaag nogmaals een nee.



Ex wil zoon toch meenemen en het er op aan laten komen desnoods (LPA) en vroeg mij om advies /hulp.

Ik sta achter zijn beslissing.



We gaan samen nogmaals een motivatiebrjef opstellen met waarom dit een belangrijke dag is en wij vinden dat zoon best een dag van school kan blijven. Zoon kan bijv op school iets vertellen over de promotie-ceremonie, hoe of wat met een lintje krijgen etc.



Wat zouden jullie doen en heeft iemand misschien nog een goed advies?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ja, leuk he? (ik mag binnenkort voor het eerst paranimf zijn, mijn belangrijkste zorg op dit moment is een matchend jurkje bij de promovenda vinden wat mij ook staat). Ik vind al het ceremonieel ook echt wel iets hebben, de verschillen tussen universiteiten zijn ook leuk. Al kijk ik er niet bepaald naar uit er zelf ooit te moeten staan, doodeng.
Alle reacties Link kopieren
Dat zoon er heen gaat is wel duidelijk



Lieve posts ook, niet dat dat doorslaggevend was maar toch... het is niet gek om hier vrij voor te vragen dus.



Hoe anders reageerden de 2 VO's, echt zo leuk. En dat is de reden waarom ex denkt dat op de basisschool men gewoon niet weet wat promoveren inhoudt.



Ex gaat morgen met de Lpa bellen



Ik houd jullie op de hoogte!!
Je bent zelf een theepot
Niet doen, extra brief of contact opnemen met leerplichtambtenaar of mr inschakelen.

Dan word je op school voortaan gezien als zeikouder en sta je voortaan zo te boek bij elk dingetje, elk oudergesprek, dus zul je dan anders benaderd worden wat ook nadelig kan werken voor je kind.

Gewoon geen woorden meer aan vuil maken en hem op die dag 's ochtends officieel met een telefoontje ziekmelden. Dan moet hij in het systeem ook gewoon als geoorloofd verzuim, wegens ziekte worden ingevoerd. Ook al weten ze misschien beter, ze mogen dit dan niet als ongeoorloofd invoeren.

Dus om je een hoop energie en gezeik te besparen: ziek melden!
Alle reacties Link kopieren
quote:reglisse schreef op 29 augustus 2013 @ 23:10:

Ja, leuk he? (ik mag binnenkort voor het eerst paranimf zijn, mijn belangrijkste zorg op dit moment is een matchend jurkje bij de promovenda vinden wat mij ook staat). Ik vind al het ceremonieel ook echt wel iets hebben, de verschillen tussen universiteiten zijn ook leuk. Al kijk ik er niet bepaald naar uit er zelf ooit te moeten staan, doodeng.Geen rokkostuum met een pittig rokje?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:*nightsky* schreef op 29 augustus 2013 @ 23:22:

Niet doen, extra brief of contact opnemen met leerplichtambtenaar of mr inschakelen.

Dan word je op school voortaan gezien als zeikouder en sta je voortaan zo te boek bij elk dingetje, elk oudergesprek, dus zul je dan anders benaderd worden wat ook nadelig kan werken voor je kind.

Gewoon geen woorden meer aan vuil maken en hem op die dag 's ochtends officieel met een telefoontje ziekmelden. Dan moet hij in het systeem ook gewoon als geoorloofd verzuim, wegens ziekte worden ingevoerd. Ook al weten ze misschien beter, ze mogen dit dan niet als ongeoorloofd invoeren.

Dus om je een hoop energie en gezeik te besparen: ziek melden!Ach ja en schoolhoofd doet een belletje naar de lpa voor een huisbezoek, kind is er niet, vette boete.
quote:SuzanneSuus schreef op 29 augustus 2013 @ 23:20:

Dat zoon er heen gaat is wel duidelijk



Lieve posts ook, niet dat dat doorslaggevend was maar toch... het is niet gek om hier vrij voor te vragen dus.



Hoe anders reageerden de 2 VO's, echt zo leuk. En dat is de reden waarom ex denkt dat op de basisschool men gewoon niet weet wat promoveren inhoudt.



Ex gaat morgen met de Lpa bellen



Ik houd jullie op de hoogte!!Kan je ook nog hebben ja. Dat ze denken dat ie op zijn werk van chef III naar chef II is bevorderd .
En reglisse, veel plezier als paranimf!
Alle reacties Link kopieren
Bel de leerplicht ambtenaar van jouw regio! Leg het uit, dat het eenmalig is maar dat de directeur heel raar tegen jou (ex?) doet. En dat je toch die dag niet wilt missen, dat het echt heel belangrijk is, dat het kind normaal nooit school mist enz. Doe ook een mail aan de school zodat je aan kunt tonen dat ze op de hoogte waren en houd hem gewoon thuis. s ochtends wel even bellen dat hij die dag niet komt.

Gaan ze dan melden weet de leerplicht er iig vanaf en doen ze er niets aan. Anders kan het je 50 euro kosten.

De meeste leerplicht ambtenaren zijn erg schappelijk in dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Wordt de gebeurtenis nu niet belangrijker gemaakt dan het is?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:wendy7474 schreef op 29 augustus 2013 @ 23:26:

[...]





Ach ja en schoolhoofd doet een belletje naar de lpa voor een huisbezoek, kind is er niet, vette boete.

Dat doet die directeur echt niet, die heeft wel belangrijkere zaken te doen.

Pas als het vaker voorkomt of er gerede twijfel is zal zo'n directeur zich ermee gaan bemoeien.



Moet trouwens wel lachen om de term "schoolhoofd".

Hoofd der school, "de bovenmeester", nog oudere benaming :-)
Alle reacties Link kopieren
En stiefopa is gewoon tweede graad familie hoor. Iemand had gepost dat het niet telt als opa, want "slechts" vader van stiefmoeder. Vader, moeder en stief (wel getrouwd / partnerschap) is eerste graad, ouders hiervan zijn tweede graad.

Maar goed, is een beetje los van de discussie, maar ik wilde wel reageren op die opmerking.

Ook al was het geen opa maar een goede huisvriend of oom, dan zou de school hier vrij voor moeten geven, vind ik.



Ik zou je zoon afmelden en niet ziek melden, want hij wil de volgende dag natuurlijk in geuren en kleuren kunnen vertellen over de bijzondere dag.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, heel flauw van de school. Hopen dat de LPA het wel snapt.



Calvijn1: Nee. Een promotie is heel bijzonder, zeker van iemand op zo'n hoge leeftijd. Enerzijds omdat er jaren bloed, zweet en tranen in is gestopt. Als dat voltooid is, wil je het ook delen met je dierbaren. Zeker omdat het voor sommigen nooit heel concreet wordt, wat je nu de hele dag "loopt te onderzoeken". En daarnaast ook gewoon het sfeertje: de professoren in hun toga's, de pedel met zijn/haar staf, het taalgebruik/de terminologie...



Bovendien gaat het hier niet alleen om de promotie, maar ook de pensioenering en het lintje...
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 22:56:

Alleen die paranymfen al, van het woord alleen al word je toch helemaal blij?Ik moet altijd even grinniken bij het woord. Mijn (niet heel kleine, redelijke gezette, vooral niet elfjes-achtige) schoonzus kreeg het erg benauwd bij het idee dat ze in de verkleedkist van haar dochtertjes moest duiken, om met een paar roze vleugeltjes op haar rug op het podium te verschijnen...
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 29 augustus 2013 @ 23:27:

[...]





Kan je ook nog hebben ja. Dat ze denken dat ie op zijn werk van chef III naar chef II is bevorderd .(Wat een melige smiley)
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:wendy7474 schreef op 29 augustus 2013 @ 21:53:

[...]





Je bent zeker Vlaams?



Dokters in NL geven geen ziekteverklaringen af aan scholen of werkgevers.Ik heb nergens gezegd dat dokters dat aan scholen geven? -.-
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn neef ging trouwen kreeg ik ook geen vrij van mijn (middelbare) school, de school heeft toen aangegeven dat ze daar officieel geen vrij voor mochten geven en dat zij verder geen maatregelen zouden nemen als mijn ouders toch zouden besluiten om me op die dag van school weg te houden, maar dat zij niet de verantwoordelijkheid op zich namen in het geval dat de leerplichtambtenaar er toch achter zou komen. De consequenties waren dan dus voor mijn ouders. Verder deed de school er niks tegen, geen boete, geen straf, geen melding.



Dat vond ik op zich wel een eerlijk en begrijpelijk antwoord. Mijn ouders hebben toen ervoor gekozen om het risico te nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
SuzanneSuus, wat een mooie dag voor je stiefschoonpa, je ex en je zoon!



ik denk eigenlijk ook dat de school niet weet wat promoveren betekent. De school kan best denken dat het om een promotie in funcite gaat of zoeits. Anders kan ik me niet voorstellen dat ze zoon geen vrij geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 29 augustus 2013 @ 23:23:

[...]





Geen rokkostuum met een pittig rokje?

Nee, gelukkig is een rokkostuum voor vrouwen niet verplicht, en mag een gewoon jurkje ook. Gelukkig, ik heb niet echt het figuur voor een mannenpak.



Verder heb ik er echt zin in!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 29 augustus 2013 @ 23:36:

Wordt de gebeurtenis nu niet belangrijker gemaakt dan het is?Ik ben toch echt trotser op mijn promotie dan op, pak 'm beet, mijn huwelijk...
quote:calvijn1 schreef op donderdag 29 augustus 2013 23:36 Wordt de gebeurtenis nu niet belangrijker gemaakt dan het is?



Em nee? Promoveren doe je maar een keer en er hangt een hele ceremonie omheen die een uur duurt.

En nog leerzaam ook omdat het kind kan zien hoe de universiteit werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de school geen goedkeuring kan geven, niet omdat het dat niet wil, maar omdat men de regels niet wil overtreden, met gevaar voor boete. Dit kan de school zich niet veroorloven. Ik zou me inderdaad, zoals al vaker genoemd is, wenden tot de leerplichtambtenaar van jullie regio, deze kan eventueel misschien buiten de regels om handelen en goedkeuring geven.
En ik ben ook trotser op m'n toekomstige promotie dan op m'n trouwen
Alle reacties Link kopieren
Meestal vraagt een school niet eens in de hoeveelste graad het familie is. Als je ex in de brief had vermeld dat het om de opa ging zonder daarbij welke opa, dan had kind misschien wel vrij gekregen. Volgens mij mag school afwijken van de voor geschreven regels. Mijn kinderen hebben ook wel eens vrij gekregen voor de begrafenis van hun muziekleraar (van de muziekschool dus, niet van school), dat is helemaal geen familie, maar iemand die geen familie is kan je ook heel dierbaar zijn en dan is het voor zo'n kind ook van belang om goed afscheid te kunnen nemen. Onze kinderen hebben ook veel contact met broers en zussen van hun oma, ze komen over en weer op alle verjaardagen. Binnenkort komt eentje te overlijden en dan gaan ze toch echt wel naar de begrafenis, ik vermeld overigens gewoon dan in de aanvraagbrief dat het om de begrafenis van een tante gaat.

Maar OT, als de opa een lintje krijgt dan krijgt hij dat vermoedelijk van de burgemeester. Kan de secretaresse van de burgemeester geen briefje aan de school schrijven?
Alle reacties Link kopieren
School houd zich gewoon aan de wet. Directie mag max 10 dagen geven (ladyV heeft gelijk) maar die mogen niet vallen in de 1e 14 dagen van het schooljaar.. Google leerplichtwet en je leest het letterlijk.

Ik had ook nee gezegd. De vader van de nieuwe vrouw van ex..... Onzin. Zo maak je iedere dag bijzonder
Love the life you live
Alle reacties Link kopieren
Het knelpunt is dat je je kind het gevoel niet moet geven dat er een conflict is tussen school en familie, en dat jij en school een heel andere kijk hebben op hoe dingen geregeld moeten worden.



Dat dagje vrij kun je natuurlijk zo regelen: je meldt je kind ziek, of laat hem gewoon verzuimen, al dan niet met opgave van redenen. Waarschijnlijk gebeurt er niets, en als er wel wat gebeurt is het ergste dat je te wachten staat een boete. As je niet komt opdagen bij de kantonrechter blijft alles beperkt tot papierwerk en een overboeking naar de schatkist. Ik ga er tenminste niet vanuit dat je kind onder toezicht wordt gesteld of uit huis wordt geplaatst, zo gek zijn we collectief toch hopelijk nog niet geworden.



Maar het is wel jammer als de verhouding tussen opvoeder en school beschadigd raakt. Ik zou toch liever een oplossing in harmonie proberen te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven