basisschooldirecteur verbied jongen in korte broek te lopen

19-03-2017 22:22 376 berichten
Wat ik nou toch hoorde... Ik was gister bij een tweedehands kinderkledingbeurs en de dame achter mij in de rij raakte met me aan de praat. Mijn zoon draagt in de winter altijd t-shirts met korte mouwen en hij loopt graag op blote voeten. Dat gaf herkenning; haar zoon wil altijd in korte broeken lopen (met slippers), en had vorig jaar gezegd dat hij pas een lange broek zou aan doen als het sneeuwde. Zij wilde hem daar wel in steunen, maar was regelmatig ook wel van haar stuk door opmerkingen op school van sommige ouders die bijvoorbeeld vroegen of ze niet bang was voor een melding bij AMK ofzo.



Nu had de directeur van die basisschool blijkbaar klachten van andere ouders gehad (omdat hun kinderen dan ook wilden), en uiteindelijk een brief rondgestuurd dat het verboden was om een korte broek te dragen in de winter! Deze moeder wilde er geen al te groot probleem van maken richting school (schetste wel dat het nogal een school met mondige, elitaire ouders was), en had zich er samen met haar zoon bij neergelegd. Ze had net aan de directeur gevraagd of het bij temperaturen boven de 10 graden al weer mocht, want haar zoon wilde graag zijn korte broeken weer aan...



Nu zit mijn zoon op een relaxtere school; de vader van een vriendinnetje loopt zelf nog op slippers en in een korte broek als ik al een maillot onder mijn broek draag. Mijn man loopt zelf in de zomer vaak op blote voeten (ook naar school) en toen medewerkers van de BSO laatst bij me kwamen melden dat zoon zonder schoenen door de houtsnippers liep, zei ik dat het prima was. Ik vroeg of het voor hun een probleem was, en zij gaven aan dat kinderen bij hen dat niet mogen (veiligheidsregels), maar dat ze allemaal mijn zoon kennen, en het absoluut geen probleem vinden als hij er zo tussendoor loopt. Ter verduidelijking; hij speelde samen met BSO-kinderen in een stukje natuurtuin bij het schoolplein, maar mij zoon zat die dag niet op de BSO: ik was in de buurt.



Het lijkt me dat als de ene ouder zijn kind een dure iphone geeft, en de andere dat niet wil, er ook geen brief van school komt dat iphones niet wenselijk zijn wegens klachten van andere ouders... Maar hoe denken jullie er over?



Het enige punt waar ik een grens trek, is bij een vriendinnetje van mijn zoon dat graag in (enkel) haar onderbroek rondloopt. Ze zijn net 7 geworden, en dan mag dat van mij niet meer in de voortuin (mede vanwege hele preutse meningen hier op het forum; ik besef dat er allemaal omwonenden kunnen zijn die daar hele uiteenlopende meningen over hebben). Ze gaat trouwens wel als enige 7-jarige naar zwemles met alleen een broekje (dus geen bovenstukje of badpak) en ik vind het goed dat ze van haar ouders zo vrij mag zijn.
quote:alkemade schreef op 23 maart 2017 @ 22:44:

[...]





Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer. Normen vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals fatsoen of betamelijkheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden.



Als jouw waarden afwijken van die van het stukje maatschappij waarin je verkeert (lees in dit geval: als je vindt dat jouw kind een korte broek aan mag als de afspraak op school is dat dat pas vanaf de meivakantie toegestaan is) dan handel je dus niet volgens de vastgestelde norm. Normen zijn normen omdat 'de meerderheid' vindt dat ze zo zijn en als jij je kind daarvan wil laten afwijken is dt prima, niks mis mee. Behalve natuurlijk als je je kind gewoon in de groep wil laten passen.

Nou, opgelost denk ik!



Op de basisschool van mijn kind is het heel normaal om er casual (niet te verwarren met slordig) bij te lopen.
kleding regelt het sociaal verkeer niet hoor.

we zouden prima in staat zijn om soepellopend sociaal verkeer te hebben in kleding die we helemaal zelf hebben uitgekozen. want ook in die kleding kun je vriendelijk, behulpzaam en hardwerkend zijn.

en gelukkig verschuift de norm al.
quote:KING- schreef op 23 maart 2017 @ 22:54:

kleding regelt het sociaal verkeer niet hoor.

we zouden prima in staat zijn om soepellopend sociaal verkeer te hebben in kleding die we helemaal zelf hebben uitgekozen. want ook in die kleding kun je vriendelijk, behulpzaam en hardwerkend zijn.

en gelukkig verschuift de norm al.

Je vergeet Respect.



Schijnt beter te gaan in een maatpak ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lamis schreef op 23 maart 2017 @ 22:55:

[...]



Je vergeet Respect.



Schijnt beter te gaan in een maatpak ofzo.Oja
Alle reacties Link kopieren
Heel gek maar bij sommige mensen krijg ik steeds dezelfde zin in Mn hoofd: ordnung muss sein!
quote:Lamis schreef op 23 maart 2017 @ 22:55:

[...]



Je vergeet Respect.



Schijnt beter te gaan in een maatpak ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 23 maart 2017 @ 22:56:

Heel gek maar bij sommige mensen krijg ik steeds dezelfde zin in Mn hoofd: ordnung muss sein!

Sommige? Het grootste deel van Nederland is van de Regel ist Regel!

En het maakt niet uit of iemand weet waarom die regel er dan is. Het is een regel.
quote:ghostly41 schreef op 23 maart 2017 @ 22:56:

Heel gek maar bij sommige mensen krijg ik steeds dezelfde zin in Mn hoofd: ordnung muss sein!Ik krijg visioenen van een leger Von Trapp kinderen, onberispelijk en dociel.
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 23 maart 2017 @ 22:28:

Ik voel me nu een heel strenge moeder maar echt niet dat ik het goedkeur wanneer dochter morgen zegt dat ze in korte broek of jurkje zonder maillot naar school wil. Waarom zou ik dat goedkeuren? Waarom niet gewoon zeggen: kind doe niet zo raar. Dat is veel te koud. Hup, je doet nu deze kleding aan.

Ik bepaal dat toch zeker? Ze wilde haar zomerjas aan. Maar ook toen zei ik dat ze daar nog even mee moet wachten.

Ik vind het raar. Een korte broek in de winter. Ik werk op een school maar zie dat echt nooit hoor.

Mogen ze er zelf niet achter komen dat het dus te koud is?



Best goed voor de zelfredzaamheid zon moeder die lekker de baas speelt.
quote:ghostly41 schreef op 23 maart 2017 @ 22:56:

Heel gek maar bij sommige mensen krijg ik steeds dezelfde zin in Mn hoofd: ordnung muss sein!ja daar zal het ook mee te maken hebben, ze denken dat het overzichtelijk is. dat je de goede, nette mensen makkelijk kunt herkennen want die gaan netjes gekleed.
Alle reacties Link kopieren
quote:KING- schreef op 23 maart 2017 @ 22:59:

[...]



ja daar zal het ook mee te maken hebben, ze denken dat het overzichtelijk is. dat je de goede, nette mensen makkelijk kunt herkennen want die gaan netjes gekleed.Asje
dankje
quote:evelien2010 schreef op 23 maart 2017 @ 22:01:

Kinderen weten niet hoe hun uiterlijk of kleding overkomt op anderen. En dat ze daarmee verkeerde reacties kunnen uitlokken of kansen kunnen mislopen. Het is aan ouders om ze dat te leren. Als jouw kind daar pas door een werkgever of docent op gewezen moet worden ben je dus al te laat. Ook is de kans groot dat een kind dat altijd mocht dragen wat hij wilde weinig zin heeft om zich opeens aan te moeten passen. Of daar vragen over gaat stellen die verkeerd opgevat kunnen worden. Ik heb ooit een bijbaan gehad bij een bedrijf waar regelmatig jongeren kwamen die totaal ongepast gekleed waren (want het was maar een bijbaan, zo loop ik er altijd bij, ik heb niet eens andere kleren etc). Die kregen 1x een opmerking en de 2e keer konden ze gewoon wegblijven. Begrepen ze het soms nog niet.... Zelfde was van toepassing op stageplaatsen. Jongeren die echt geen idee hebben wat gepaste kleding is. Een klasgenoot kon nieuwe kleren kopen of vertrekken. Liep daardoor ernstige studievertraging op omdat hij op zoek kon gaan naar een andere plek. Een ander heeft tig keer moeten solliciteren (voor een stageplaats) terwijl de andere klasgenoten wel direct aangenomen werden en lekker konden beginnen. Iedere keer worden uitgelachen en afgewezen is zeker niet goed voor je zelfvertrouwen. En natuurlijk zijn er wel banen waar je blijkbaar mag dragen wat je wilt. Maar daar zijn er niet veel van.



Waarom is het zo verkeerd om je kind te leren dat er een verschil is tussen prive (thuis/vrije tijd) en publiek (school/bijbaan/werk etc)?Je hebt gelijk, jammer dat sommige ouders dat niet inzien.
Alle reacties Link kopieren
quote:florel schreef op 23 maart 2017 @ 23:08:

[...]





Je hebt gelijk, jammer dat sommige ouders dat niet inzien.

Leren is iets anders dan opleggen....



Kijk naar tulpje, die leert haar kinderen niet dat een zomerjas nu misschien te koud is. Ze speelt de baas en bepaalt voor ze wat er moet, daar leren kinderen echt niets van hoor.
quote:florel schreef op 23 maart 2017 @ 23:08:

[...]





Je hebt gelijk, jammer dat sommige ouders dat niet inzien.jammer dat sommige ouders zo angstig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn moeder vertellen dat ze me niet in rode en zwarte overelkaarheen netpanty met geruit kort rokje met enorme zwarte kisten en een t-shirtje met 'I'm a virgin* *this is an old t-shirt' naar school had mogen laten gaan. En dat ze me ZEKER had moeten verplichten tot het dragen van een bikini of badpak (doe ik nog liever niet).



En ik ben zeker een hele slechte moeder dat mijn dochter mijn roze haar zo mooi vond dat zij nu ook een roze pluk in haar haren heeft? en dat ze naar de peuterspeelzaal aan mag wat ze zelf uitkiest? En in de winkel vaak ook zelf de halve meisjes en jongens afdeling leegtrekt omdat het allemaal 'mooiiiimama!' is? Waardoor ze dus rustig een shirt met een ontploffende auto oid aanheeft?



Mijn broertje ging vroeger overigens lang in joggingbroek naar school vanwege zijn slechte fijne motoriek.



Mensen moeten niet zo moeilijk doen over hoe een ander eruit ziet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 23 maart 2017 @ 23:11:

[...]



Leren is iets anders dan opleggen....



Kijk naar tulpje, die leert haar kinderen niet dat een zomerjas nu misschien te koud is. Ze speelt de baas en bepaalt voor ze wat er moet, daar leren kinderen echt niets van hoor.

Simpel al het leren naar je lichaam te luisteren.

Net zoiets als je bord leeg moeten eten.
quote:KING- schreef op 23 maart 2017 @ 23:17:

[...]



jammer dat sommige ouders zo angstig zijn.Niet angstig, zeker niet. Als mijn kinderen vol overtuiging een hanenkam zouden willen, prima! Aangezien ze (nog) geen mening hebben over kleding beslis ik dat graag voor ze. Mijn kinderen dragen iedere dag nette schone kleding. En ik leg ze klaar, shoot me ;)
quote:shala91 schreef op 23 maart 2017 @ 23:21:

Ik zal mijn moeder vertellen dat ze me niet in rode en zwarte overelkaarheen netpanty met geruit kort rokje met enorme zwarte kisten en een t-shirtje met 'I'm a virgin* *this is an old t-shirt' naar school had mogen laten gaan. En dat ze me ZEKER had moeten verplichten tot het dragen van een bikini of badpak (doe ik nog liever niet).



En ik ben zeker een hele slechte moeder dat mijn dochter mijn roze haar zo mooi vond dat zij nu ook een roze pluk in haar haren heeft? en dat ze naar de peuterspeelzaal aan mag wat ze zelf uitkiest? En in de winkel vaak ook zelf de halve meisjes en jongens afdeling leegtrekt omdat het allemaal 'mooiiiimama!' is? Waardoor ze dus rustig een shirt met een ontploffende auto oid aanheeft?



Mijn broertje ging vroeger overigens lang in joggingbroek naar school vanwege zijn slechte fijne motoriek.



Mensen moeten niet zo moeilijk doen over hoe een ander eruit ziet.Dat is een hele mooie gedachte maar mensen en zeker kinderen zijn genadeloos, ik wil daar mijn kinderen wel voor behoeden. Zeker zolang ze zelf nog geen mening hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:florel schreef op 23 maart 2017 @ 23:37:

[...]





Dat is een hele mooie gedachte maar mensen en zeker kinderen zijn genadeloos, ik wil daar mijn kinderen wel voor behoeden. Zeker zolang ze zelf nog geen mening hebben.Hoe oud zijn ze dan? Die van mij had met 2 al een mening over zijn kleding.
Alle reacties Link kopieren
quote:florel schreef op 23 maart 2017 @ 23:37:

[...]





Dat is een hele mooie gedachte maar mensen en zeker kinderen zijn genadeloos, ik wil daar mijn kinderen wel voor behoeden. Zeker zolang ze zelf nog geen mening hebben.



Ik heb er zelf nog nooit last van gehad dat ik er 'anders' uitzag. Nu op mijn werkplek kom ik nog net weg met roze haar en een doodshoofd op mijn shirt, maar dat compenseer ik voor mijn gevoel dan weer met altijd twee verschillende sokken. Ik ben raar in volle overtuiging en dat was ik als kind ook.



Die van mij heeft met nu 2,5 al een eigen mening over haar kleding en vandaag ging ze in tutu en regenlaarzen de hort op, heerlijk!
quote:Phaedra__ schreef op 23 maart 2017 @ 23:38:

[...]



Hoe oud zijn ze dan? Die van mij had met 2 al een mening over zijn kleding.



Oh, die van mij hebben ook wel een mening. Roze polo's dragen ze niet Met de 2 was dat nog wel ok.



Wat ik hiermee wil aangeven is dat je als ouder wel een beetje kan sturen. Ik zie op het schoolplein kopietjes van ouders rondlopen. Jongens met een hanenkam, diverse oorbellen, leuke jongens en stoer. Ook jongens met kapotte schoenen, meisjes met een beetje overgewicht en een te strak truitje.. en die worden gepest. Dat zou eenvoudig te voorkomen zijn denk ik dan..
Alle reacties Link kopieren
Tsja, die van mij kreeg ook zijn goede goed niet aan naar school ivm de buitenspeelruimte.

Ik weet ook dat er ouders zijn die echt de kinderbijslag af moeten wachten en als dat nog 2 maanden duurt er dus kapotte schoenen zijn.



Ik zie vervelende kinderen, leuke kinderen, fantasievolle kinderen, actieve kinderen, daredevils, giebels, genieters, enz.

Ik geloof niet dat ik ooit wat van de kleding van een ander kind heb gevonden.

Ik zie het belang van kleding niet, als het maar schoon (niet na een dag school) is en past.



En of het dan een lange of een korte broek is, dat maakt me echt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Pesten om kleding heb ik van mijn kind echt nog nooit gehoord, niet bij hem en niet bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:florel schreef op 23 maart 2017 @ 23:55:

[...]





Oh, die van mij hebben ook wel een mening. Roze polo's dragen ze niet Met de 2 was dat nog wel ok.



Wat ik hiermee wil aangeven is dat je als ouder wel een beetje kan sturen. Ik zie op het schoolplein kopietjes van ouders rondlopen. Jongens met een hanenkam, diverse oorbellen, leuke jongens en stoer. Ook jongens met kapotte schoenen, meisjes met een beetje overgewicht en een te strak truitje.. en die worden gepest. Dat zou eenvoudig te voorkomen zijn denk ik dan..



Ja, dat er 'gewoon' niet gepest mag worden. Kom nou toch.



Waarom zou een jongen met een hanenkam of oorbellen niet gepest worden en een met kapotte schoenen wel? Sinds wanneer is het okay om (dikke) kindjes te pesten, ongeacht hoe ze zich kleden?



Op de psz van mijn dochtertje kijken er ouders misprijzend naar een bepaald jongetje wat weleens een roze paardentrui van zijn zus aanheeft. Jochie heeft er niks van, ziet het niet eens, zijn moeder helaas wel en ik kan het nooit laten om te roepen dat hij er vandaag weer fantastisch uitziet. Gaat ie nog harder van glimmen.



Ik vind het erger dat de misprijzend kijkende ouders het op dat schoolpleintje hebben over 'die kankerverkoudheid' van hun kind waar 'teringveel' snot uitkomt.



Bij mij op school (basis/middelbaar) werd er niet gepest, en ik was in de naïeve veronderstelling dat er meer scholen zijn met een zero tolerance-beleid richting pesten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven