basisschooldirecteur verbied jongen in korte broek te lopen

19-03-2017 22:22 376 berichten
Wat ik nou toch hoorde... Ik was gister bij een tweedehands kinderkledingbeurs en de dame achter mij in de rij raakte met me aan de praat. Mijn zoon draagt in de winter altijd t-shirts met korte mouwen en hij loopt graag op blote voeten. Dat gaf herkenning; haar zoon wil altijd in korte broeken lopen (met slippers), en had vorig jaar gezegd dat hij pas een lange broek zou aan doen als het sneeuwde. Zij wilde hem daar wel in steunen, maar was regelmatig ook wel van haar stuk door opmerkingen op school van sommige ouders die bijvoorbeeld vroegen of ze niet bang was voor een melding bij AMK ofzo.



Nu had de directeur van die basisschool blijkbaar klachten van andere ouders gehad (omdat hun kinderen dan ook wilden), en uiteindelijk een brief rondgestuurd dat het verboden was om een korte broek te dragen in de winter! Deze moeder wilde er geen al te groot probleem van maken richting school (schetste wel dat het nogal een school met mondige, elitaire ouders was), en had zich er samen met haar zoon bij neergelegd. Ze had net aan de directeur gevraagd of het bij temperaturen boven de 10 graden al weer mocht, want haar zoon wilde graag zijn korte broeken weer aan...



Nu zit mijn zoon op een relaxtere school; de vader van een vriendinnetje loopt zelf nog op slippers en in een korte broek als ik al een maillot onder mijn broek draag. Mijn man loopt zelf in de zomer vaak op blote voeten (ook naar school) en toen medewerkers van de BSO laatst bij me kwamen melden dat zoon zonder schoenen door de houtsnippers liep, zei ik dat het prima was. Ik vroeg of het voor hun een probleem was, en zij gaven aan dat kinderen bij hen dat niet mogen (veiligheidsregels), maar dat ze allemaal mijn zoon kennen, en het absoluut geen probleem vinden als hij er zo tussendoor loopt. Ter verduidelijking; hij speelde samen met BSO-kinderen in een stukje natuurtuin bij het schoolplein, maar mij zoon zat die dag niet op de BSO: ik was in de buurt.



Het lijkt me dat als de ene ouder zijn kind een dure iphone geeft, en de andere dat niet wil, er ook geen brief van school komt dat iphones niet wenselijk zijn wegens klachten van andere ouders... Maar hoe denken jullie er over?



Het enige punt waar ik een grens trek, is bij een vriendinnetje van mijn zoon dat graag in (enkel) haar onderbroek rondloopt. Ze zijn net 7 geworden, en dan mag dat van mij niet meer in de voortuin (mede vanwege hele preutse meningen hier op het forum; ik besef dat er allemaal omwonenden kunnen zijn die daar hele uiteenlopende meningen over hebben). Ze gaat trouwens wel als enige 7-jarige naar zwemles met alleen een broekje (dus geen bovenstukje of badpak) en ik vind het goed dat ze van haar ouders zo vrij mag zijn.
Ik geef de directeur groot gelijk. Ik vind het naar school gaan in korte broek en op slippers of blootsvoets, getuigen van onaangepast gedrag. Prima als het kind dit prefereert, prima als het kind dit thuis doet, maar op school? Nee. Kwestie van fatsoen.
heeee daar is ie weer; fatsoen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind joggingbroeken (en dan niet de wat nettere variant) en crocs e.d. afschuwelijk op school (basis- en middelbaar).

Persoonlijk vind ik het je netjes kleden al een eerste teken van respect voor de leerkracht en de schoolomgeving (en nee daarmee stel ik niet dat alle kinderen die zich net kleden zich net gedragen en dat kinderen die dat niet doen zich dan automatisch niet gedragen). Overigens vind ik dat je als leerkracht hierin net zo goed een voorbeeldfunctie hebt en zou ik ook prima voor schooluniforms kunnen zijn.. Maar daarom is het ook goed dat iedereen een andere mening heeft.
buuuuuuuuuuuuuuuuuulllllllllllllllllllllllllllllllshit.
quote:Timetraveler schreef op 23 maart 2017 @ 16:16:

Ik vind joggingbroeken (en dan niet de wat nettere variant) en crocs e.d. afschuwelijk op school (basis- en middelbaar).

Persoonlijk vind ik het je netjes kleden al een eerste teken van respect voor de leerkracht en de schoolomgeving (en nee daarmee stel ik niet dat alle kinderen die zich net kleden zich net gedragen en dat kinderen die dat niet doen zich dan automatisch niet gedragen). Overigens vind ik dat je als leerkracht hierin net zo goed een voorbeeldfunctie hebt en zou ik ook prima voor schooluniforms kunnen zijn.. Maar daarom is het ook goed dat iedereen een andere mening heeft.Eens, ik ben al langer van mening dat schooluniformen terug moeten komen. Scheelt zoveel gedoe.
quote:KING- schreef op 23 maart 2017 @ 16:23:

buuuuuuuuuuuuuuuuuulllllllllllllllllllllllllllllllshit.Want?
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 23 maart 2017 @ 16:16:

Ik vind joggingbroeken (en dan niet de wat nettere variant) en crocs e.d. afschuwelijk op school (basis- en middelbaar).

Persoonlijk vind ik het je netjes kleden al een eerste teken van respect voor de leerkracht en de schoolomgeving (en nee daarmee stel ik niet dat alle kinderen die zich net kleden zich net gedragen en dat kinderen die dat niet doen zich dan automatisch niet gedragen). Overigens vind ik dat je als leerkracht hierin net zo goed een voorbeeldfunctie hebt en zou ik ook prima voor schooluniforms kunnen zijn.. Maar daarom is het ook goed dat iedereen een andere mening heeft.

netjes gekleed naar school gaan is respect hebben voor de leerkracht... ok....



Netjes is nogal een nietszeggend begrip, dat snap je wel hè?
quote:GinnyJones schreef op 23 maart 2017 @ 16:56:

[...]





Want?al dat gelul over netjes, fatsoenlijk en hoe het hoort. zo beperkend. laat mensen gewoon dragen wat ze willen zonder meteen een mening te vormen.
Alle reacties Link kopieren
Schooluniformen en dan nog het verschil zien tussen jongeren, omdat Samantha een tweedehands exemplaar draagt en Fleur een nieuw exemplaar uit de winkel. En als je dan sieraden toestaat, (bijvoorbeeld 1 paar kleine knopjes in de oren) dan kan Fleur alsnog indruk maken/ zich op een bepaalde wijze profileren omdat die van haar van een duurder merk zijn. En als Pietje wat dikker is, Jantje rood haar heeft en Citroenella een aparte naam heeft gekregen van haar ouders, dan kunnen ze nog belachelijk worden gemaakt.



Waarom kinderen/jongeren niet gewoon enigszins de vrijheid geven om zich te kleden zoals ze willen wanneer ze naar school gaan? Laat kinderen lekker hun eigen identiteit uitzoeken. Ze kunnen nog altijd opgaan in de grijze massa.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
quote:ghostly41 schreef op 23 maart 2017 @ 17:01:

[...]



netjes gekleed naar school gaan is respect hebben voor de leerkracht... ok....



Netjes is nogal een nietszeggend begrip, dat snap je wel hè?

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, dus dat belerende toontje is nergens voor nodig.

Ik vind dat netjes best gecombineerd kan worden met bepaalde kledingvoorschriften zodat het niet nietszeggend is. Zoals een bedekte buik bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 23 maart 2017 @ 17:08:

[...]



Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, dus dat belerende toontje is nergens voor nodig.

Ik vind dat netjes best gecombineerd kan worden met bepaalde kledingvoorschriften zodat het niet nietszeggend is. Zoals een bedekte buik bijvoorbeeld.

Maar dan nog.. wat is netjes. Wie bepaalt dat crocks niet netjes zijn, en goedkope roze schoenen van de schoenenreus wel?

Of een afgrijselijke legging van de hema met allerlei kleuren en figuurtjes mag wel, maar een frivole verkleedjurk van de h&m niet?



Of moet alle kinderen maar een mini-me worden met een skinnie en laarsjes en hempje voor de meisjes en spijkerbroek en polo (kraagje omhoog graag!) voor de jongens?
quote:ghostly41 schreef op 23 maart 2017 @ 17:11:

[...]



Maar dan nog.. wat is netjes. Wie bepaalt dat crocks niet netjes zijn, en goedkope roze schoenen van de schoenenreus wel?

Of een afgrijselijke legging van de hema met allerlei kleuren en figuurtjes mag wel, maar een frivole verkleedjurk van de h&m niet?



Of moet alle kinderen maar een mini-me worden met een skinnie en laarsjes en hempje voor de meisjes en spijkerbroek en polo (kraagje omhoog graag!) voor de jongens?Dus jij zou naar een begrafenis of huwelijksfeest een leuk of gekleed jurkje aandoen met daaronder je groene of roze crocs? En dan vind jij oprecht vanuit je hart dat je er netjes en keurig bijloopt? Serieuze vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 23 maart 2017 @ 16:16:

Ik vind joggingbroeken (en dan niet de wat nettere variant) en crocs e.d. afschuwelijk op school (basis- en middelbaar).

Persoonlijk vind ik het je netjes kleden al een eerste teken van respect voor de leerkracht en de schoolomgeving (en nee daarmee stel ik niet dat alle kinderen die zich net kleden zich net gedragen en dat kinderen die dat niet doen zich dan automatisch niet gedragen). Overigens vind ik dat je als leerkracht hierin net zo goed een voorbeeldfunctie hebt en zou ik ook prima voor schooluniforms kunnen zijn.. Maar daarom is het ook goed dat iedereen een andere mening heeft.Ik vind dat je als leerkracht een voorbeeldfunctie hebt en daarmee juist laat zien dat diversiteit ok is. Ik pleit voor die leraar die op z'n crocs naar school gaat, of zijn roze haar.
quote:GinnyJones schreef op 23 maart 2017 @ 17:52:

[...]





Dus jij zou naar een begrafenis of huwelijksfeest een leuk of gekleed jurkje aandoen met daaronder je groene of roze crocs? En dan vind jij oprecht vanuit je hart dat je er netjes en keurig bijloopt? Serieuze vraag.waarom gaat het erom wat anderen ervan vinden? we houden die bullshit zelf in stand. het maakt namelijk geen reet uit of je groene of roze crocs aan hebt. ben je daarom een minder goed mens ofzo?
Alle reacties Link kopieren
quote:GinnyJones schreef op 23 maart 2017 @ 17:52:

[...]





Dus jij zou naar een begrafenis of huwelijksfeest een leuk of gekleed jurkje aandoen met daaronder je groene of roze crocs? En dan vind jij oprecht vanuit je hart dat je er netjes en keurig bijloopt? Serieuze vraag.De mensen bij wie ik op de begrafenis kom zal het werkelijk niets boeien wat ik draag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 23 maart 2017 @ 18:05:

[...]





Ik vind dat je als leerkracht een voorbeeldfunctie hebt en daarmee juist laat zien dat diversiteit ok is. Ik pleit voor die leraar die op z'n crocs naar school gaat, of zijn roze haar.

Amen. En respect zit niet in kleding.

En als vagijn, billen en borsten bedekt zijn zal het me verder jeuken wat een leerling draagt.



Ik zeg wel wat ik er van vind trouwens.
quote:KING- schreef op 23 maart 2017 @ 18:34:

[...]



waarom gaat het erom wat anderen ervan vinden? we houden die bullshit zelf in stand. het maakt namelijk geen reet uit of je groene of roze crocs aan hebt. ben je daarom een minder goed mens ofzo?Degene die ik quotte zei iets, en naar aanleiding van die opmerking stelde ik een vraag. Uiteraard heeft en wel of niet zijn van een beter mens hier totaal niks te maken. Maar stellen dat het niets uitmaakt wat iemand draagt vind ik onjuist. Je wordt als mens keihard afgerekend op wat je aanhebt en bepaalde dingen zijn niet wenselijk. Dat is over de jaren zo gegroeid. Daar kun je je wel tegen af willen zetten maar dat vind ik ook niet gepast. Net zoals ik een politieagent in korte broek en een hawaii shirtje niet gepast zou vinden, of een advocaat in de rechtzaal in een smerige overall met verfvlekken of een dokter in z'n blote bast. Want hé, moet kunnen toch? Zie je het voor je?
Alle reacties Link kopieren
Kinderen hebben er geen enkele moeite mee het te snappen als je ze het vroeg aanleert. Ik heb jonge kinderen in de familie die het helemaal snappen: joggingbroek en dergelijke is voor thuis, om lekker op de bank te hangen bijv., maar naar school is het een spijkerbroek, of een chino, of cargopants, net wat zet willen. Sportsokken zijn om lekker thuis te hangen of buiten te spelen, naar school trek je normale sokken aan. Teenslippers zijn voor op de camping of in de tuin e.d., naar school draag je normale schoenen.



Kinderen snappen het heus wel, en die hebben er echt geen trauma's van. Maar ze hebben wel volwassenen nodig om het hen te leren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik pleit voor meer gemakkelijke kleding naar school, zeker in de onderbouw. Als ik zie hoe zoon soms thuiskomt: overal zand, klei en verf. Mooi niet dat die zijn nette kleren naar school aan mag.



Om nog maar niet te spreken over hoe heerlijk het buiten speelt in een gemakkelijke broek in plaats van een stijve spijkerbroek of chino.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 23 maart 2017 @ 19:32:

Kinderen hebben er geen enkele moeite mee het te snappen als je ze het vroeg aanleert. Ik heb jonge kinderen in de familie die het helemaal snappen: joggingbroek en dergelijke is voor thuis, om lekker op de bank te hangen bijv., maar naar school is het een spijkerbroek, of een chino, of cargopants, net wat zet willen. Sportsokken zijn om lekker thuis te hangen of buiten te spelen, naar school trek je normale sokken aan. Teenslippers zijn voor op de camping of in de tuin e.d., naar school draag je normale schoenen.



Kinderen snappen het heus wel, en die hebben er echt geen trauma's van. Maar ze hebben wel volwassenen nodig om het hen te leren.Ze zullen het wel snappen, maar ik vind het niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 23 maart 2017 @ 19:35:

[...]



Ze zullen het wel snappen, maar ik vind het niet nodig.Dat kan. Sommige ouders vinden het inderdaad niet nodig hun kinderen manieren aan te leren, of de do's en don't's in het leven en in de openbare omgang. Daar plukken we nu al dagelijks de vruchten van, dat jongeren en kinderen geen flauw idee meer hebben hoe zich te gedragen of te kleden. Krijg je van die jongeren die rustig naar een sollicitatiegesprek komen in een gescheurde jeans met sneakers eronder en een mouwloos t-shirt erop, want hé, ze hebben thuis toch altijd geleerd dat dat moet kunnen, gewoon jezelf zijn qua kledingkeuze? Nou, mag jij raden wat voor indruk die maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 23 maart 2017 @ 19:39:

[...]





Dat kan. Sommige ouders vinden het inderdaad niet nodig hun kinderen manieren aan te leren, of de do's en don't's in het leven en in de openbare omgang. Daar plukken we nu al dagelijks de vruchten van, dat jongeren en kinderen geen flauw idee meer hebben hoe zich te gedragen of te kleden. Krijg je van die jongeren die rustig naar een sollicitatiegesprek komen in een gescheurde jeans met sneakers eronder en een mouwloos t-shirt erop, want hé, ze hebben thuis toch altijd geleerd dat dat moet kunnen, gewoon jezelf zijn qua kledingkeuze? Nou, mag jij raden wat voor indruk die maken.

Mooi oordeel weer van je.

Mijn kind weet uitstekend hoe hij zich moet gedragen en kleden.

Mijn kind heeft uitstekende manieren.

En bovenal is mijn kind een goed mens.



Je kan een kind ook iets leren zonder het dag in dag uit tot van alles te verplichten. Je weet wel, contact en dialoog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 23 maart 2017 @ 19:46:

[...]



Mooi oordeel weer van je.

Mijn kind weet uitstekend hoe hij zich moet gedragen en kleden.

Mijn kind heeft uitstekende manieren.

En bovenal is mijn kind een goed mens.



Je kan een kind ook iets leren zonder het dag in dag uit tot van alles te verplichten. Je weet wel, contact en dialoog.Oh ja, contact en dialoog. Zo van: alles moet onderhandeld en bediscussieerd worden, zelfs met een kleuter, en het is een absolute no-go om als ouder gewoon regels te stellen want daar kunnen de tere zieltjes niet tegen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 23 maart 2017 @ 19:49:

[...]





Oh ja, contact en dialoog. Zo van: alles moet onderhandeld en bediscussieerd worden, zelfs met een kleuter, en het is een absolute no-go om als ouder gewoon regels te stellen want daar kunnen de tere zieltjes niet tegen.

Nee joh, zo van, met kerst doe je wat leuks aan, omdat dat feestelijk staat.

En naar de begrafenis van opa mag je in je spidermanpak, omdat opa dat zo leuk vond. Maar naar de begrafenis van de buurvrouw is dat wel een beetje raar.

Een joggingbroek kan wel naar school, maar wel een nette zonder gaten en vlekken. En als ze dan wat ouder worden stel je een spijkerbroek voor ipv een joggingbroek.



Ik zou niet weten waarom ik voor dat soort dingen regels zou moeten stellen.



Maar ja, ik huppel ook gerust even op mijn roze crocs naar de slager om de hoek
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra__ schreef op 23 maart 2017 @ 20:05:

[...]



Nee joh, zo van, met kerst doe je wat leuks aan, omdat dat feestelijk staat.

En naar de begrafenis van opa mag je in je spidermanpak, omdat opa dat zo leuk vond. Maar naar de begrafenis van de buurvrouw is dat wel een beetje raar.

Een joggingbroek kan wel naar school, maar wel een nette zonder gaten en vlekken. En als ze dan wat ouder worden stel je een spijkerbroek voor ipv een joggingbroek.



Ik zou niet weten waarom ik voor dat soort dingen regels zou moeten stellen.



Maar ja, ik huppel ook gerust even op mijn roze crocs naar de slager om de hoek OK, kan. En dat zijn dan ook meestal van die jongeren die in de meest rare outfits naar een sollicitatie komen, omdat ze geen flauw idee hebben van mores.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven