Bewust geen kinderen en voordelen voor jou

21-10-2014 13:57 717 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk nooit een kinderwens gehad, zie mezelf niet als moeder. In mijn omgeving zie ik juist zussen/broers en vrienden wel kinderen krijgen.

Heb jij bewust geen kinderen en heb je hier ooit aan getwijfeld? Wat zijn voor jou de voordelen?

Alvast bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Het grootste voordeel vind ik trouwens dat ik alleen met mijzelf rekening hoef te houden, ik kan nogal impulsief zijn, en met kinderen is dat niet altijd handig.
quote:lilalinda schreef op 21 oktober 2014 @ 14:10:

je bent van 1987?

dan komt die kinderwens nog wel Hoewel er in veel gevallen wel een kern van waarheid inzit vind ik het wel een respectloze opmerking. Alsof je iemand op dat gebied totaal niet serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamstertje87 schreef op 21 oktober 2014 @ 14:51:

Dank je wel voor jullie reacties. Wel grappig om te horen dat andere zeggen wacht maar tot je wat ouder bent, dit omdat er mensen in mijn omgeving zijn die dat zeggen maar ook juist: zie jullie kindvrij blijven en fijne reizen gaan maken. Voel me graag vrij. Idd mijn leeftijd is 27 jaar. Liefs

Je weet het nooit hè, ik heb twee nichten die allebei iets ouder zijn dan ik, allebei op jouw leeftijd even stellig dat ze geen kinderen wilden.

Van de twee heeft één inmiddels wel een (zeer gewenst en gepland) kind, maar bij de ander (en mij) zal het er wel niet meer van komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 21 oktober 2014 @ 14:52:

[...]



Hoewel er in veel gevallen wel een kern van waarheid inzit vind ik het wel een respectloze opmerking. Alsof je iemand op dat gebied totaal niet serieus neemt.



dit dus. Iedereen kent wel IEMAND die ooit zei geen kinderen te willen en nu wel heeft.. Guess what, that isnt me. Zon onvoorstelbare bekrompen opmerking.



Maar als je dan vraagt of iemand al spijt heeft van zijn of haar kinderwens of het feit dat iemand kinderen heeft, dan mag dat natuurlijk weer niet he. Want zoiets zeg je natuurlijk niet..
Alle reacties Link kopieren
Jongens zet de sarcasmeknop eens aan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 21 oktober 2014 @ 15:02:

Jongens zet de sarcasmeknop eens aan.

Ik wilde net zeggen "het is nog ochtend, je vraagt teveel"

Maar toen keek ik op de klok

Dáárom heb ik dus ook geen kinderen
Alle reacties Link kopieren
Heleboel voordelen aan geen kinderen hebben, teveel om op te noemen

Ik ben meer benieuwd naar de voordelen van wel kinderen hebben, kan er maar een paar noemen.

Maar misschien zijn die zodanig dat ze alles compenseren, dat denk ik dan maar.

Wat zijn eigenlijk de nadelen van geen kinderen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Potjethee schreef op 21 oktober 2014 @ 15:17:

Wat zijn eigenlijk de nadelen van geen kinderen?Dat er later niemand bij je op bezoek komt in het bejaardentehuis.
quote:toedoedelatoe schreef op 21 oktober 2014 @ 15:19:

[...]



Dat er later niemand bij je op bezoek komt in het bejaardentehuis. Dat gebeurt ook niet of zelden als je wel kinderen hebt.
Ik houd niet van kinderen. Vind ze eigenlijk alleen leuk als ze pas geboren zijn. Daarna hoef ik ze niet te zien tot ze 18 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer normaal eigenlijk nooit op dit soort dingen maar jouw gevoel is voor mij zo herkenbaar. Toegegeven, ik ben nog maar 22 dus natuurlijk kan die wens altijd nog komen als ik ouder ben.



Tot nu toe erger ik me er alleen altijd zo verschrikkelijk aan als mensen zeggen 'oh dat komt nog wel'. Alsof het een verplichting is om kinderen te willen en krijgen, anders ben je niet normaal. Ik heb gewoon nooit dat gevoel gehad, ook niet als klein meisje dat ik altijd dacht om later mama te worden.



Ik ben onwijs gek op mijn neefje van 1 en mijn pasgeboren nichtje, mijn 2 favoriete persoontjes in de wereld, ik zou álles voor ze doen maar van mij hoeft het niet



Voor mij is het belangrijkste voordeel als ik erover denk de vrijheid. Ik studeer ook, ik wil graag een mooie carrière in een onregelmatige branche. Zit er ook niet op te wachten om een kind later alleen maar naar de opvang en oppas te brengen. Is niet eerlijk voor mij én niet voor een kind.



Om een lang verhaal (en een stukje frustratie) kort te maken; natuurlijk weet je niet hoe je er over een paar jaar over denkt maar sommige mensen hebben nou eenmaal geen kinderwens. Niks mis mee lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
De allesoverheersende wens heb ik gewoon nooit gehad. Heb nooit een 'vertederend' gevoel gehad als ik een baby aanschouwde. Zal nooit uit mezelf in een kinderwagen koekeloeren. Er is geen enkele interesse naar kleine kinderen van mij uit. Ook nu nog. Als mijn zusje (tweeling van net 1 jaar) om de hoek komt met haar hoofd met de vraag 'en WIE wil ze een flesje geven', weet ik niet hoe snel ik naar de WC moet. Gelukkig slaan alle andere aanwezige vrouwen elkaar de hersens bijna in om als eerste te zijn... Net als de vraag van mijn moeder: 'Door, hij heeft een snottebel, veeg jij hem even af'? IEUW!



Ik heb er gewoon echt helemaal niks mee. Ik vind kleine kinderen niet zo interessant. Ik heb een pleegdochter. Maar die is pas op latere leeftijd in mijn leven gekomen als weekendpleegje en dat gevoel is gewoon gegroeid. Zou niet meer zonder haar willen, maar ook in al die jaren dat ze bij me is heb ik nooit het gevoel gehad; JA! En nu een van mezelf... Echt nooit.



Ik waardeer mijn vrijheid echt enorm.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
En zelfs al heb je een kinderwens, dan hoef je daar nog niet meteen naar te handelen hè. Kijk, als het nu al van jongs af aan je absolute roeping is, oke. Maar veel mensen zouden wat mij betreft eerst weleens wat vaker na mogen denken voordat ze 'voor de leuk' een kind nemen.



Heb daar al eens eerder een topic over geopend, over gevoel vs. verstand. Meer mensen zouden met hun verstand moeten handelen in plaats van met hun hormonale gevoel, want de wereld is niet bepaald gebaat bij nog meer mensen. En dan heb ik het nog niet eens over de nadelen voor jezelf (en het kind zelf!).
Alle reacties Link kopieren
Ik wist op mijn 4e al dat ik geen kinderen wilde.. Ik begrijp vrouwen met rammelende eierstokken ook niet. Ik vind de meeste vrouwen best aardig totdat ze kinderen krijgen, daarna veranderen ze ineens in een heel ander soort mens..



Ik ken alleen maar voordelen, moet er niet aan denken om continue met een baby rond te zeulen, als ik moeders met kinderwagens zie krijg ik het Spaansbenauwd, wil je even een boodschap gaan doen moet de hele rambam mee, van luiers tot flesjes tot doekjes tot baby.. zucht..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 29 en heb nooit kinderen gewild. Dat roep ik al vanaf mijn 10e. Ik heb niks met baby's en peuters. Zat altijd vol verbazing te kijken hoe buurkinderen met die kleintjes speelden. En ik ben vies van kwijlen, poepbroeken, snot en kots.

Ik doe wel vrijwilligerswerk in een speeltuin en ben ook overblijfjuf geweest. Maar dat zijn meestal basisschoolkinderen en die leeftijd vind ik wel leuk. Pubers dan weer niet. Ik heb nu pubers in mijn familie en die weten vaak feestjes te verpesten. Het eindigt in een drama. En ze krijgen nooit straf van hun ouders, alleen dreigementen. Dus vervolgens doen ze het weer. Het waren al nooit makkelijke kinderen. En ze komen er altijd met een "sorry" vanaf.

Om mij heen krijgen ook steeds meer mensen kinderen. Oude vriendinnen of oud-klasgenoten. Toen ik vroeger zei dat ik geen kinderen wilde, zeiden ze dat je daar later anders over denkt. Nou, ik niet. Ik zie het vooral als je leven moeten opofferen en vrijheid kwijt zijn. Mijn vrijheid is me heilig. Ik verdraag de aanwezigheid van mensen maar kort. Heb wel behoefte aan vriendinnen/vrienden en leuke dingen doen. Maar een paar uur of hooguit een hele dag is genoeg voor me. Dan zit mijn hoofd vol. Ben ook gauw overprikkeld door autisme. Dat is ook een grote reden dat ik geen kinderen wil. Ik wil het een kind niet aandoen. Want ik loop soms nog tegen dingen aan dat ik me niet begrepen voel. Daardoor heb ik best een negatieve kijk op mensen en ben wantrouwig. Ben bang dat ik dat overdraag op een kind. En de angst dat ik geen gezond kind krijg en er niet blij mee kan zijn.
Het lastige is dat ik zelf helemaal niet per se anti-kind ben (kinderen van mezelf dan). Ik heb ook wel periodes gehad in mijn jeugd dat ik ze wel wilde.

Ik zie mezelf over een kleine 5 jaar ook wel rammelende eierstokken krijgen. Dan maar hopen dat ik niet alsnog overstag ga, want ik kan tig redenen opnoemen voor mezelf waarom ik het niet zou moeten doen.
Voordelen van kinderen hebben, zijn er teveel om op te noemen.

De nadelen trouwens ook.



Maar of je wel of geen kinderen krijgt/wilt, heeft volgens mij alles te maken met de oer drang die een vrouw voelt, om op een gegeven moment aan kinderen te beginnen.

Als je deze drang niet hebt/voelt, is dat ook prima, dan heeft de natuur het zo gewild toch. Je kan jezelf moeilijk dwingen om kinderen te krijgen, als je lijf er niet om schreeuwt.
Voordelen (in willekeurige volgorde):

- vrijheid, vrijheid, vrijheid!

- lekker uitslapen

- geen kind bezig hoeven houden met spelletjes e.d. en voor het kind bedenken wat voor leuks hij/zij allemaal kan doen

- niet verplicht elke dag gezonde dingen hoeven koken voor een opgroeiend kind

- niet in een speeltuin of andere kinderattracties hoeven zitten de hele middag

- lekker doorslapen 's nachts

- geen problemen met werk en verlof vragen als je een ziek kind hebt dat niet naar school of de kinderopvang kan

- je bent niet voor de rest van je leven via je kind gebonden aan de vader van het kind

- geen poep of kots of snot hoeven schoonmaken

- geen stress of je het allemaal wel goed doet in de opvoeding en verzorging

- geen gezeur om cadeautjes of snoep in de winkel

- als je zelf ziek bent, kun je gewoon in bed blijven liggen omdat je niemand anders hoeft te verzorgen

- minder rommel en geen speelgoed in huis

- op vakantie waar je maar naar toe wil

- geen oppas hoeven regelen als je zomaar ergens naartoe wil

- pff, zo kan ik nog wel even doorgaan.



Nadelen:

- een baby is wel heel, heel schattig! Maar ja, ook zij groeien op, dus het babyplezier is maar voor relatief korte duur.
quote:milna schreef op 21 oktober 2014 @ 15:40:





Nadelen:

- een baby is wel heel, heel schattig! Maar ja, ook zij groeien op, dus het babyplezier is maar voor relatief korte duur.

(als ik zo vrij mag zijn om nog een nadeel op te noemen)



- het nooit leren kennen van moederliefde. Veel mensen geven aan dat ze na het krijgen van kinderen pas 'de zin van het leven' een beetje begrijpen. En zich compleet voelen. En ineens snappen waar alles om draait.

Ik kan me best voorstellen dat dat zo is.

Dus hoeveel voordelen er ook zijn aan kind-vrij zijn, je gaat natuurlijk wél tot op zekere hoogte tegen de natuur in, en dat kan weleens leeg gaan aanvoelen denk ik.
quote:milna schreef op 21 oktober 2014 @ 15:40:

Voordelen (in willekeurige volgorde):

- vrijheid, vrijheid, vrijheid!

- lekker uitslapen

- geen kind bezig hoeven houden met spelletjes e.d. en voor het kind bedenken wat voor leuks hij/zij allemaal kan doen

- niet verplicht elke dag gezonde dingen hoeven koken voor een opgroeiend kind

- niet in een speeltuin of andere kinderattracties hoeven zitten de hele middag

- lekker doorslapen 's nachts

- geen problemen met werk en verlof vragen als je een ziek kind hebt dat niet naar school of de kinderopvang kan

- je bent niet voor de rest van je leven via je kind gebonden aan de vader van het kind

- geen poep of kots of snot hoeven schoonmaken

- geen stress of je het allemaal wel goed doet in de opvoeding en verzorging

- geen gezeur om cadeautjes of snoep in de winkel

- als je zelf ziek bent, kun je gewoon in bed blijven liggen omdat je niemand anders hoeft te verzorgen

- minder rommel en geen speelgoed in huis

- op vakantie waar je maar naar toe wil

- geen oppas hoeven regelen als je zomaar ergens naartoe wil

- pff, zo kan ik nog wel even doorgaan.



Nadelen:

- een baby is wel heel, heel schattig! Maar ja, ook zij groeien op, dus het babyplezier is maar voor relatief korte duur.Dit doe ik met alle plezier, is voor mij geen nadeel.
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 21 oktober 2014 @ 15:43:

[...]



(als ik zo vrij mag zijn om nog een nadeel op te noemen)



- het nooit leren kennen van moederliefde. Veel mensen geven aan dat ze na het krijgen van kinderen pas 'de zin van het leven' een beetje begrijpen. En zich compleet voelen. En ineens snappen waar alles om draait.

Ik kan me best voorstellen dat dat zo is.

Dus hoeveel voordelen er ook zijn aan kind-vrij zijn, je gaat natuurlijk wél tot op zekere hoogte tegen de natuur in, en dat kan weleens leeg gaan aanvoelen denk ik.Tja dat vind ik onzin. De zin van je leven hoeft niet perse een kind te zijn. Geloof mij, er zijn heel, heel veel mensen waarbij de wereld beter af was geweest als ze 'tegen de natuur' in waren geweest en zichzelf niet hadden voortgeplant. De natuur is namelijk niet zo heel erg gebaat bij onze aanwezigheid. In tegendeel...
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 21 oktober 2014 @ 15:45:

[...]





Tja dat vind ik onzin. De zin van je leven hoeft niet perse een kind te zijn. Geloof mij, er zijn heel, heel veel mensen waarbij de wereld beter af was geweest als ze 'tegen de natuur' in waren geweest en zichzelf niet hadden voortgeplant. De natuur is namelijk niet zo heel erg gebaat bij onze aanwezigheid. In tegendeel...

Ja, kijk eens wat ik een paar posts terug zeg, ik ben het op dat punt volkomen met je eens hoor.

Maar toch, ik geloof wel dat het gevoel dat je krijgt als je kinderen hebt heel speciaal is, een extra dimensie aan je leven. Ondanks dat ik geen kinderen wil (begrijp me niet verkeerd) kan ik me wel voorstellen dat ik het jammer vind dat ik dat ga missen.
Alle reacties Link kopieren
Ik noemde als grap natuurlijk meer geld en minder stress maar dat is bij mij (bij ons eigenlijk want gelukkig denken man en ik hetzelfde) niet de belangrijkste reden.

Ik heb tig redenen om geen kinderen te willen,redenen die mensen met kinderen allemaal zullen tegenspreken waarschijnlijk,maar voor mij zwaar genoeg om er nooit aan te willen beginnen.



Ben nu 40 en krijg eindelijk niet meer de opmerkingen als'' dat komt nog wel'' etc.
quote:jellybelly schreef op 21 oktober 2014 @ 15:43:

[...]



(als ik zo vrij mag zijn om nog een nadeel op te noemen)



- het nooit leren kennen van moederliefde. Veel mensen geven aan dat ze na het krijgen van kinderen pas 'de zin van het leven' een beetje begrijpen. En zich compleet voelen. En ineens snappen waar alles om draait.

Ik kan me best voorstellen dat dat zo is.

Dus hoeveel voordelen er ook zijn aan kind-vrij zijn, je gaat natuurlijk wél tot op zekere hoogte tegen de natuur in, en dat kan weleens leeg gaan aanvoelen denk ik.



Dit.



Ik wilde zelf tot mijn 30e helemaal geen kinderen, mijn man en ik zaten heerlijk op één lijn, we moesten er echt niet aan denken. Een paar jaar later zaten we samen op een andere lijn en nu hebben we er twee en zijn er zielsgelukkig mee.



Ik kan wel honderden nadelen van het hebben van kinderen opnoemen maar niks weegt op tegen de extra dimensie die het moederschap aan mijn leven heeft toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook 27 en heb geen directe kinderwens. Nooit gehad, maar misschien komt het ooit nog wel, misschien ook niet.



Wat mij in mijn omgeving erg opvalt, is dat alle stellen die net kinderen hebben zeggen dat ze het 'toch best wel zwaar vinden'. Alsof het tegenvalt.....

Vooral de mannen (:kersverse vaders) zeggen; Het is leuk hoor zo'n kleintje, maar denk er goed overna voordat je eraan begint!

Het klinkt bijna als een waarschuwing...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven