Bewust kinderloos, hoe om te gaan met omgeving?

24-02-2017 22:46 384 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Heel erg bedankt voor alle reacties!

De reacties blijven maar doorstromen, wat van mij niet hoeft, dus vandaar dat ik de orginele vraag hierbij aanpas.

Veel van jullie hebben hele bruikbare en nuttige handvatten gegeven die me mee inzicht hebben gegeven in de situatie en me ook weer even op mijn plek hebben gezet. Soms weet je namelijk dingen wel, maar is het tóch fijn om ze even van een ander te horen, juist de dingen die aan kunnen voelen als kritiek.

Ik wil iedereen bedanken die serieus mee heeft gedacht en zich verplaatst heeft in mijn situatie, zonder direct met waardeoordelen te komen. Ik heb genoeg antwoorden om mee verder te komen en ik ga hier ook mee aan de slag.

Fijne dag nog!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:15
99.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:15
86.67% gewijzigd
Het leven verandert nu eenmaal voortdurend. Je kan niet van anderen verwachten dat zij zich voor eeuwig precies hetzelfdd blijven gedragen, precies zoals jij wil. Niet de hele wereld draait namelijk om jou. Dat is iets wat veel kindlozen niet kunnen verdragen. Ineens is daar een nieuwe generatie die veel van de tijd en energie en aandacht krijgt van HUN ouders en van HUN vrienden. Zij voelen zich achtergesteld, omdat ze willen dat alles bij het oude blijft en zij in hun kindrol worden onderkend. Zij willen de onverdeelde aandacht krijgen, zoals ze dat vroeger kregen voor HUN leven en HUN problemen.



Zelfs ouders van jonge kinderen worden bespot dat ze hun kind centraal stellen, maar wie zouden ze dan centraal moeten stellen in hun leven? Jou? Waarom voel je jezelf zo belangrijk?
Ik kan mij best voorstellen dat mensen zonder kinderen, mensen met kinderen soms vervelend vinden. Heel vaak vind ik kinderen van anderen namelijk ook (nog) steeds best vervelend .

Mijn zoontje is wel het allerbelangrijkste in mijn leven, en ik praat graag over hem. Het is gewoon een fantastisch leuk kind.

Ik heb zowel vrienden met, als zonder kinderen. Als ik afspreek met vrienden zonder kinderen gaan de gesprekken vaak over hele andere zaken, dan wanneer ik met vrienden afspreek met kinderen (kind gaat dan ook vaak mee). Ik vind dit een erg prettige balans, en het zorgt ervoor dat je het ook nog eens over andere dingen in de wereld hebt.

Wel snap ik dat het binnen families met en zonder kinderen onderling, soms erg lastig kan zijn..... Toch zijn kinderen ook mensen, en helaas kan de mijne echt niet tafelen tot 10 uur in een restaurant. Maar dan ga ik niet mee, en doe wel het borreltje vooraf. Beetje rekening houden met elkaar doet wonderen!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:14
99.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:14
99.32% gewijzigd
Ik begrijp trouwens wel dat het irritant kan zijn als werkelijk alles in iemands leven ineens om een kind draait. Ik zie om me heen dat sommige ouders (en vooral moeders) hier behoorlijk in kunnen doorslaan. Gelukkig geldt dit lang niet voor alle moeders.



Persoonlijk vind ik het best leuk om een half uurtje over de kinderen te praten als ik met een mede-moeder afspreek, maar alsjeblieft niet urenlang. Er zijn echt nog genoeg andere onderwerpen die mij interesseren. Ik zie het hebben van een kind als een belangrijk onderdeel van mijn leven, maar niet iets wat mij compleet definieert als mens.
Alle reacties Link kopieren
,
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:35
99.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 25 februari 2017 @ 12:18:

[...]





Ik denk dat veel kinderlozen zichzelf veel minder definieren in termen van generaties. Ik heb in mijn leven gekozen me op andere dingen te richten dan families en generaties(ik wil graag een betrokken vriendin zijn, mooie publicaties schrijven, mensen een goede start van hun volwassenheid geven als docent, en bijdragen aan bepaalde kennis). Iemand die (bewust)voor ouderschap kiest vindt het generatie-aspect van het leven denk ik (ook) heel belangrijk. Dat ik kind-van en geen ouder-van ben vind ik dus niet zo boeiend en heeft niet veel invloed op mijn identiteit. Iemand die voor ouderschap kiest zal misschien wel wat meer gericht zijn op dat aspect van de mensen om hem/haar heen.

Je wordt je er vanzelf van bewust, van die generatie dingen en zo. Daar hoef je niet voor te gaan zitten verzinnen, ofzo. Ik denk ook niet dat veel mensen kinderen willen om " eens fijn een generatie aspect dingetje te doen ' ofzooow.

En natuurlijk heeft kind van zijn invloed op jouw identiteit. Genen, opvoeding,...zo enorm bepalend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 25 februari 2017 @ 13:00:

[...]





En hoe doet iemand die kind-van is?

?Verklaart het iets als ik " el ninjoo achtig " zeg ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 25 februari 2017 @ 13:39:

[...]



Pas als je rol verschuift zie je in hoezeer je al die tijd daarvoor nog kind-van was en hoezeer het je identiteit bepaalde. Het perspectief op heel veel zaken verandert namelijk drastisch als je een generatie opschuift en ook je ouders en de generatie daarboven gaan je anders benaderen. Mijn band met mijn ouders en andere familie is veel sterker geworden, ook aan de kant van de familie van mijn man. Een kind verbindt.



Misschien is dat wel wat TO dwarszit. Zij ziet de rollen veranderen en het gedrag naar elkaar toe veranderen en is niet in staat hierin mee te veranderen, omdat zij nog hetzelfde is en haar eigen rol nog dezelfde is: die van kind-van.Goeie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:valerievaldera schreef op 25 februari 2017 @ 13:39:

[...]



Pas als je rol verschuift zie je in hoezeer je al die tijd daarvoor nog kind-van was en hoezeer het je identiteit bepaalde. Het perspectief op heel veel zaken verandert namelijk drastisch als je een generatie opschuift en ook je ouders en de generatie daarboven gaan je anders benaderen. Mijn band met mijn ouders en andere familie is veel sterker geworden, ook aan de kant van de familie van mijn man. Een kind verbindt.



Misschien is dat wel wat TO dwarszit. Zij ziet de rollen veranderen en het gedrag naar elkaar toe veranderen en is niet in staat hierin mee te veranderen, omdat zij nog hetzelfde is en haar eigen rol nog dezelfde is: die van kind-van.Maar kan ook alles kapot maken.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:35
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 25 februari 2017 @ 15:33:

[...]





Ja ik snap dat het generatiegebeuren vooral concreet wordt als er een kind wordt geboren, maar ik denk ook dat er ergens, misschien onbewusts iets aan vooraf gaat mbt een wens voor familie.

Ik snap niet wat je bedoelt.



Ik bedoel niet dat mijn identiteit niet is beinvloed door mijn ouders. Ik bedoel dat ik denk dat veel kinderlozen zichzelf misschien vooral zijn in termen van een vriendengroep, een beroepsgroep, misschien een religie, of een bepaald soort levenshouding, en minder als een bepaald soort familielid. En daarom ook minder zin hebben om zoveel levenstijd en energie in het fenomeen familie te steken. Ik hou van de mensen in mijn familie die er zijn, maar het idee om er een paar toe te voegen en om een ouderrol te gaan vervullen is gewoon niet iets dat voldoende tot mijn verbeelding spreekt.

Jij denkt dat een ouder zichzelf alleen maar zo ziet ? Niet als - ook ! - kind van, bakker, joods, zus van, vriendinnen met,... ?

En waarom zouden kinderlozen zich met van alles en nog wat omschrijven, maar - volgens jou -amper / nooit met de plek die ze binnen een familie / gezin innemen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:34
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 februari 2017 @ 15:09:

[...]

Verklaart het iets als ik " el ninjoo achtig " zeg ?



Ik ben ook kind-van, en met mij de nodige anderen van oa het kindvrij-topic. Maar ik vind het raar dat je dat koppelt aan El Ninjoo(gedrag). Dat heeft niets met kindvrij of kind-van te maken, maar met de aard van het betreffende beestje. Ik vind niet dat je (bijvoorbeeld mijzelf) kunt vergelijken met Elninjoo, ongeacht dat we allebei kind-van zijn, en kindvrij.



Moeder-van zijn staat toch ook niet gelijk aan de bekrompen denkwijze van enkele moekes hier op het forum? Daar heb je toch ook allerlei verschillende persoonlijkheden van hier op het forum?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:34
99.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 25 februari 2017 @ 15:51:

[...]





Ik ben ook kind-van, en met mij de nodige anderen van oa het kindvrij-topic. Maar ik vind het raar dat je dat koppelt aan El Ninjoo(gedrag). Dat heeft niets met kindvrij of kind-van te maken, maar met de aard van het betreffende beestje. Ik vind niet dat je (bijvoorbeeld mijzelf) kunt vergelijken met Elninjoo, ongeacht dat we allebei kind-van zijn, en kindvrij.



Moeder-van zijn staat toch ook niet gelijk aan de bekrompen denkwijze van enkele moekes hier op het forum? Daar heb je toch ook allerlei verschillende persoonlijkheden van hier op het forum?

Ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven. Mijn ervaring is dat " dat soort mensen " ( geen kinderen, band met ouders ) op een heel andere manier met hun ouders om gaan dan mensen die zich voortgepland hebben. Die gaan er eten als hun partner thuis eet, er is - wederzijdse -heimwee op vakanties, vrije tijd wordt - met ouders - redelijk " tuttig " doorgebracht. Grootouders krijgen vaak toch de grootouderrol toebedeeld via een dier.

Maar kan best natuurlijk, dat alleen ik die mensen tegen kom of dat mij dat op valt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 25 februari 2017 @ 15:47:

[...]





Nee ik denk niet dat ouders hun identiteit alleen maar zien ouders. Maar kind van, joods en zus van zijn al wel allemaal dingen die ook met familie te maken hebben (in de meeste gevallen) Ik denk niet dat dit soort dingen absoluut zijn (alle ouders totaal familiegericht en alle gewenst kinderlozen helemaal niet familiegericht) maar wel dat ze in veel gevallen een rol spelen in waarom mensen eerder een keus voor het een of een keus voor het ander maken.Een slechte band met familie heeft invloed op kinderen willen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
wat ik soms wel lastig vind is dat sommige ouders (en allerlei maatschappelijke processen, media, onderwijs etc. lijken daarin mee te gaan) hun kinderen als het centrum van de wereld zien, het zijn vaak zulke prinsjes en prinsesjes, en o wee als jij als kinderloze niet dezelfde mateloze belangstelling voor die kinderen hebt als de ouders.

Ik hou van kinderen en heb met een aantal kinderen in mijn omgeving een heel goede, warme band. Maar ik maak me soms wel zorgen over wat het prinsjes en prinsesjesdenken met hen gaat doen in hun latere leven. Het lijkt mij dat je kinderen ook moet voorbereiden op de tegenslagen en teleurstellingen die het volwassen leven met zich meebrengt. Nu zie ik ouders vaak heel toegeeflijk zijn aan alles wat hun kinderen begeren. Dat zal niet zo blijven later, en hoe weerbaar zijn ze dan? Het lijkt wel alsof ouders vooral ook heel onzeker zijn, en niet tegen de stroom in durven gaan en duidelijke grenzen durven te stellen.



Ik kan zelf als kinderloze veel makkelijker uit de voeten met vriendinnen/familie met kinderen die een beetje nuchter en realistisch zijn over hun kind. Dat betekent niet minder liefde, maar wel dat wordt uitgestraald dat er ook nog andere dingen belangrijk zijn dan het kind en zijn/haar wensen. Dat biedt mij ruimte om het ook nog eens over iets anders met ze te hebben. Mensen met kinderen die hun kind als het geweldigste, meest talentvolle wezen op aarde zien en erop rekenen dat ik die mening ook wel zal delen, ja, daar heb ik meer moeite mee, want er blijft minder over dat we delen, aan interesses en belangstelling die niet met het kind te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 25 februari 2017 @ 13:39:

[...]





Misschien is dat wel wat TO dwarszit. Zij ziet de rollen veranderen en het gedrag naar elkaar toe veranderen en is niet in staat hierin mee te veranderen, omdat zij nog hetzelfde is en haar eigen rol nog dezelfde is: die van kind-van.Yup. Maar dat heeft TO (Allemaan) al aangegeven eerder in het topic.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:33
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 25 februari 2017 @ 13:47:

[...]





En daar hebben we het deficiet-denken weer.....' TO is er niet toe in staat om mee te veranderen'... misschien wil ze die andere rol niet, omdat haar huidige rol haar keuze is en beter bij haar persoon en haar denken past.

Kan maar is niet wat TO (Allemaan) gisterenavond aangegeven heeft.



Ze wil wel een fijne band met haar ouders dus aan haar om te blijven springen op de niet bestaande putdeksel.

TO weet wel wat ik bedoel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37Returns schreef op 25 februari 2017 @ 16:09:

[...]





Nee, heb een prima band met mijn familie, zoals ik al schreef hou ik van de familieleden die ik heb, en ik waardeer ze voor de personen die ze zijn. Maar de familierollen boeien me niet zo. Ik snap niet waarom er altijd iets mis moet zijn met mensen die andere voorkeuren of behoeftes hebben.Je hebt doorsnee en je hebt de afwijking. Dat laatste is niet per definitie iet slechts, maar wel anders als het gemiddelde.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Quote gemberpannekoek ;" Het lijkt mij dat je kinderen ook moet voorbereiden op de tegenslagen en teleurstellingen die het volwassen leven met zich meebrengt"





Yup. Ik liet zo af en toe een huisdier inslapen, of weglopen. Later kan je partner ook doodgaan of de pleiterik nemen.

Met diploma zwemmen naaide ik lood in de zomen. " je kunt nou eenmaal niet altijd alles halen " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven