Bewust kinderloos zorgt voor verwijtende moeder

05-12-2016 16:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Omdat ik niemand in mijn omgeving heb die net als ik, bewust kinderloos is, hoop ik hier mijn ei even kwijt te kunnen.

Ik heb geen kinderwens, nooit gehad ook. Mijn omgeving weet dit en dat zorgt wel eens voor scheve gezichten. Prima mee te dealen totdat ik recent de volgende opmerking van mijn moeder kreeg: "ik ben zo jaloers, mijn zus wordt wel oma" en dat op een enorm verwijtende toon. Ik heb altijd mijn woordje klaar maar wist even niet wat ik hier op moest zeggen. Voel me enorm naar over haar woorden.
Maar dat is toch haar gevoel, geen verwijt? Of hoor je haar gevoel als een verwijt?
En toen zei jij:"ik snap je maar vindt je het niet erg ver gaan dat ik een kind baar alleen maar zodat jij oma kan worden?".
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel, zou het ook jammer vinden. Ik zie het ook niet als verwijt maar gewoon een gevoel. Maar goed, ik was er niet bij.

Vervelend dat je je zo naar voelt door de opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Waarom staat dit bij actueel?



Wel vervelend maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Het is jouw keuze en niet die van je moeder. Ze kan er natuurlijk wel gevoelens bij hebben of het heel erg jammer vinden. Dat is toch niet zo heel vreemd denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig een broer die voor kleinkinderen heeft gezorgd. Hoewel mijn moeder nog wel eens heeft gezegd dat dat toch niet hetzelfde is als wanneer haar dochter kinderen zou krijgen.

Ik heb het niet echt als een verwijt ervaren en kon het makkelijk naast me neerleggen. Dat ze de jaren daarvoor steeds bleef zeggen 'Dat komt nog wel...' heb ik wel als irritant ervaren. Alsof ze me niet serieus nam.



Hoe dan ook: jouw leven, jouw keuze!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap haar gevoel, maar ze accepteert mijn keuze niet. Vrouwen baren kinderen.

Ik heb overigens nog een broertje die wel kinderen wil. Dus het is niet zo dat haar kans om oma te worden verkeken is.



*hoe pas ik topicsectie aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enig kind en mijn moeder zou never nooit dergelijke opmerkingen maken, maar toch vind ik het soms wel een naar idee om haar inderdaad met dergelijke beslissingen onbedoeld wat verdriet te doen (al is mijn moeder de grootste schat die er is en vindt zij juist dat iedere vrouw haar eigen keuzes moet maken!)



Verder; het is jouw leven en het zijn jouw keuzes en dat is het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO. Hier heb ik ook wel eens van die opmerkingen. Maar trek het je niet aan. Het lukt mijn zus niet om de juiste man te vinden en ik leef meer in het hier en nu. We zijn allebei midden 30. Mijn moeder maakt ook wel eens de opmerking dat ze ervan baalt dat alle collega's kleinkinderen hebben en zij niet. Toevallig vorige week nog. Maar ik ben dan heel nuchter. Ergens besef ik me wel dat het jammer is en dat mijn ouders blijkbaar wel die behoefte voelen, maar ik weet het gewoon niet en voel me niet gedwongen om dan maar zwanger te worden. Ik ben me wel bewust van het feit dat 'de tijd dringt', maar ik ben goed zoals ik nu in het leven sta. Dus echt, laat die opmerking je ene oor in en andere oor uitgaan. Ik ga op zekers geen broedmachine voor mijn moeder zijn.
quote:Happy3482 schreef op 05 december 2016 @ 16:23:

Ik snap haar gevoel, maar ze accepteert mijn keuze niet. Vrouwen baren kinderen.

Ik heb overigens nog een broertje die wel kinderen wil. Dus het is niet zo dat haar kans om oma te worden verkeken is.





Dan accepteert ze jouw keuze toch lekker niet.

Haar probleem, niet het jouwe.

Ze maakt het zichzelf onnodig moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat ze het zo uit, denk niet dat ze in de gaten heeft wat dat met jou doet. Want ze denkt iets teveel aan haar eigen zeer.
Doe als een ander dan vergaat het je als een ander
Alle reacties Link kopieren
Al zou je broertje ook geen kinderen willen, dan heeft ze dus gewoon pech gehad toch?

Ik snap best dat ze graag oma wil zijn. Maar ze kan niet voor jou bepalen wat je wel en niet moet doen met je leven, om er zelf 'profijt' van te hebben.



Ik vind het erg vreemd als je moeder jou zou aankijken op het feit dat je geen kinderen wil. Het enige wat haar dan op den duur ontnomen wordt is een goede band met haar kind (jij dus) en dat heeft ze dan aan zichzelf te danken.
Mijn moeder zegt altijd: ik wilde jong kinderen, zodat ik jong oma zal worden.



Ik wil dus geen kinderen. Gelukkig heeft mijn zus moeder oma gemaakt, maar jong was ze toen allang niet meer.
Ik heb 1 zoon en hij zegt al heel lang dat hij geen kinderen wilt. Hij zit er zelfs aan te denken om zich te laten steriliseren. Daar vind ik hem nog wat je jong voor maar ik heb er geen problemen mee als ik nooit oma wordt. Als hij maar gelukkig is. Als het mij wel verdriet gedaan zou hebben dan zou ik dat niet hebben laten merken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Het raakt me waarschijnlijk zo, omdat het toch mijn moeder is, die ik altijd als ruimdenkend en modern heb gezien. Maar wat betreft dit onderwerp laat ze nu pas voor het eerst zien hoe ze er echt over denkt. Hopelijk gaat het taboe op bewuste kinderloosheid ooit verdwijnen.
quote:Blondie456 schreef op 05 december 2016 @ 16:51:

Ik heb 1 zoon en hij zegt al heel lang dat hij geen kinderen wilt. Hij zit er zelfs aan te denken om zich te laten steriliseren. Daar vind ik hem nog wat je jong voor maar ik heb er geen problemen mee als ik nooit oma wordt. Als hij maar gelukkig is. Als het mij wel verdriet gedaan zou hebben dan zou ik dat niet hebben laten merken.Dat is knap!
quote:Geronimo2 schreef op 05 december 2016 @ 16:16:

En toen zei jij:"ik snap je maar vindt je het niet erg ver gaan dat ik een kind baar alleen maar zodat jij oma kan worden?".
quote:Happy3482 schreef op 05 december 2016 @ 16:51:

Bedankt allemaal. Het raakt me waarschijnlijk zo, omdat het toch mijn moeder is, die ik altijd als ruimdenkend en modern heb gezien. Maar wat betreft dit onderwerp laat ze nu pas voor het eerst zien hoe ze er echt over denkt. Hopelijk gaat het taboe op bewuste kinderloosheid ooit verdwijnen.Als je zelf kinderen wilde (ze heeft jou) is het toch niet raar om ook kleinkinderen te willen. Dat heeft niet veel met ruimdenkendheid te maken, respecteert toch alsnog jouw andere keuze wel? Alleen dat zij geen oma wordt... Ik snap het gevoel wel denk ik. Niet dat ik mijn kind daarvoor ook maar een minuut met kinderen zou willen opzadelen!
quote:Blondie456 schreef op 05 december 2016 @ 16:51:

Als het mij wel verdriet gedaan zou hebben dan zou ik dat niet hebben laten merken.Waarom niet? Zolang je het gevoel bij jezelf houdt en je kind er niet mee om de oren slaat, zie ik het probleem niet zo.
quote:Pulp schreef op 05 december 2016 @ 16:36:

Jammer dat ze het zo uit, denk niet dat ze in de gaten heeft wat dat met jou doet. Want ze denkt iets teveel aan haar eigen zeer.



Ja zeg, het is ook maar eens mens hè.



Ik snap je moeder wel, en ook dat ze het een plekje moet geven. Misschien over een tijdje toch eens rustig met je moeder erover hebben.
Alle reacties Link kopieren
ze mag het jammer vinden en daar moet het bij blijven. Ik hoop ook ooit oma te worden maar als mijn kinderen geen kinderen willen of kunnen krijgen zou ik het jammer vinden maar daar zou het bij blijven. Hun leven hun keuze en als het niet mocht lukken zou ik dat voor hen heel erg vinden.
Ze mag toch best beetje jaloers zijn dat iemand anders heeft wat zij graag zou willen?

En daar mag jij dan weer wat van vinden.

Ik zie het probleem niet zo en het taboe wat wordt geschetst herken ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 05 december 2016 @ 16:58:

[...]





Ja zeg, het is ook maar eens mens hè.



Ik snap je moeder wel, en ook dat ze het een plekje moet geven. Misschien over een tijdje toch eens rustig met je moeder erover hebben.Het is niet zo dat we het hier nog nooit over hebben gehad. Maar haar opmerking past niet bij de gesprekken in het verleden. Echt uit het niets leek dit te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bewust kinderloos. Moeder zijn heeft me nooit leuk geleken. Mijn moeder zegt wel eens voor de grap op een zielige toon dat ze geen oma wordt. Maar ze accepteert mijn keuze wel. Ze werd wel stief-oma. Die kleinkinderen waren toen tussen de 10 en 13 jaar. Geen van hen vind ze echt leuk (ik ook niet). Dus ik denk niet dat ze er echt wat aan mist.
Alle reacties Link kopieren
had zij zelf maar voor meer kinderen moeten zorgen, dan waren haar kansen op een kleinkinderen groter
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven