Bijvoeden vanaf 6 maanden... Onzin???

13-05-2007 22:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoontje van nu 2 jaar ben ik destijds met 5 maanden begonnen met bijvoeden. De eerste maand alleen groente, daarna ook fruit en 'echt' warm eten (vanaf 6 maanden dus).

Mijn pleegdochter is nu 4 maanden, en eigenlijk voel ik er wel wat voor om het weer zo te doen, maar het CB adviseert nu om te wachten tot 6 maanden (dat was destijds niet zo).

Het is een hongerig meisje, ze drinkt momenteel 4 flessen van 200-220, en ik verwacht dat ze daar binnekort niet meer genoeg aan heeft.

Hoe pakken jullie dit aan? Toch maar wachten tot 6 maanden of advies in de wind slaan en eerder beginnen?



Mamarleen
De eerste "bijvoeding" is toch een theelepeltje groot ? Ik kan me niet voorstellen dat een hongerig kind dan wel ineens "zat" zal zijn. (Gut, ik weet er niet eens een Nederlands woord voor ??)
Alle reacties Link kopieren
De eerste "bijvoeding" is toch een theelepeltje groot ? Ik kan me niet voorstellen dat een hongerig kind dan wel ineens "zat" zal zijn. (Gut, ik weet er niet eens een Nederlands woord voor ??)
Dat is wel de bedoeling, maar ja... Bij mijn zoon maakte ik al het eten zelf. Pureerde biologische worteltjes en bloembool enzo. hij at dus gerust dezelfde hoeveelheid als in zo'n 4-maanden potje van Olvarit (al na 3 dagen bijvoeden...)

En zelfs een paar kleine hapjes kunnen al voor veel 'voldoening' (om het zo dan maar te noemen ;)) zorgen. Ten minste, dat was bij mijn zoontje wel het geval.

Enige verschil is wel dat ik mijn zoontje bv heb gegeven tot 9 maanden en mijn pleegdochter uiteraard een fles krijgt.

Vandaar ook mijn vraag...



Mamarleen
Het is al langer dan 2 jaar bekend dat eerder bijvoeden dan 6 maanden allergien kan veroorzaken. Ik denk dat je CB  toen wat verouderde adviezen heeft gegeven.



Ik zou wachten. Hooikoorts en dat soort ellende openbaart zich vaak pas na de puberteit, maar kan veroorzaakt worden door te vroeg bijvoeden. Wat is dat ene maandje nou?



(hoe dat nou kan, een inhalatie-allergie door te vroeg fruit of groente? de darmpjes van je kind laten voor 6 maanden nog grote stukken eiwit door, omdat ze nog niet rijp zijn. Die grote stukken eiwit lijken op de eiwitten die in stuifmeel, huisstof, dierenharen etc zitten. Het lichaam heeft al vroeg antistoffen aangemaakt voor 'die gekke dingen die niet in het lijfje thuishoren, en als je er maar vaak genoeg aan wordt blootgesteld, trigger je uiteindelijk een allergie. Het is dus niet zo dat je an te vroeg banaan bijvoeden, een bananenallergie ontwikkelt, het werkt iets anders)
Alle reacties Link kopieren
He, das fijn, iemand die er wel verstand van lijkt te hebben! Enig idee waar ik dit soort info kan vinden?

Vind namelijk wel dat ik het aan haar verschuldigd om in ieder geval te weten wat de motivatie is om het af te raden voor ik de adviezen negeren (als ik dat uberhaupt nog zou doen....)



Ik heb de voedingsboekjes van het CB er nog eens bij gepakt, van toen en nu. Daarin staat destijds dat bijvoeden pas vanaf 6 maanden noodzakelijk is, maar er indien gewenst (lees; kind geeft signalen) er vanaf 4 maanden gestart kan worden met enkel groente e/o fruit (bij voorkeur groente)



Overigens zijn de mening wel verdeeld, met het oog op allergien is het beter om te wachten (dat was mij al wel bekend hoor), maar logopedisten zijn het daar niet mee eens en het vinden het goed voor de ontwikkeling van de spraak ed om eerder te leren van een lepeltje te eten.

Hoezo verwarrend!



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Eens met Tilalia, ik zou ook wachten om dezelfde redenen die zij al noemt.

Daarnaast is het juist als ze een grote eter is beter om te wachten, omdat fv voedzamer is dan de bijvoeding en je dus alleen maar meer kans hebt op een hongerig kind dat na bijvoeding minder fles neemt en dan weer sneller komt.



Pureren hoeft trouwens niet. Je kunt je kindje ook proberen stukken of reepjes groenten te geven. Als ze toe zijn aan vast voedsel lukt dat vaak heel aardig. Hier ging het in elk geval prima. Het is al zo oud als de mensheid, zo bijvoeden, want staafmixers zijn er nog niet zo lang, maar het is tot 'methode' gebombardeerd. Google maar eens op Gil Rapley. Bijkomend voordeel van die manier van bijvoeden is dat ze heel erg leren om naar eigen behoefte te eten (omdat ze actief zelf eten ipv passief voedsel binnenkrijgen en dat sluit meer aan op het zelf drinken uit borst of fles (zuigen doen ze bij beide zelf, anders komt er niets/weinig uit) en het is ook goed voor de fijne motoriek.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de voedingsboekjes van het CB er nog eens bij gepakt, van toen en nu. Daarin staat destijds dat bijvoeden pas vanaf 6 maanden noodzakelijk is, maar er indien gewenst (lees; kind geeft signalen) er vanaf 4 maanden gestart kan worden met enkel groente e/o fruit (bij voorkeur groente)
Als signaal wordt vaak genoemd kijken naar eten en het in mond willen stoppen, maar dan geven kinderen dus ook aan dat ze toe zijn aan het eten van je vinger, eigen handjes, speelgoed, je rondslingerende autosleutels of wat dan ook;)

Ik denk dat 'proberen te kauwen' een beter signaal is. Toen ik begon met bijvoeden deed dochter in de eerste instantie heel weinig met reepje gourgette (beetje spelen) en op een gegeven moment begon ze ineens te kauwen. Ze hebben vaak nog geen/weinig tandjes, maar met de kaakjes kunnen ze al flink malen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Als ze nog hongerig is zou ik weer naar 5 flessen gaan, ipv gaan bijvoeden. Je kan als ze 6 maanden is en bijvoeding krijgt weer naar 4 flessen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoontje heb ik in eerste instantie gepureerd, en daarna al snel de boel iets grover gehakt en stukjes gegeven in de hand.

Ben bekend met de Rapley methode, ik voel er alleen weinig voor om een kind van 6 maanden een groot stuk appel te geven om van te happen. voel me er prettiger bij om er een appelcompote van te maken...

Die stukjes komen vanaf met een maand of 8 a 9. Heb er in elk geval geen problemen mee gehad om langzaamaan de grofheid iets op te voeren. Zoontje is een geweldige eter, zelfs nu in de peuterpuberteit.

5 Flessen is geen optie. Mevrouw is met geen stok wakker te krijgen 's avonds en heeft daarom al 4 flessen.

Ook dit wordt afgeraden door het CB (ze slaapt het klokje rond) maar ze doet het er erg goed op. Behalve dan dat ik het idee heb dat ze binnenkort aan vaster voedsel toe is.



Overigens vind ik persoonlijk 6 maanden ook erg lang. Vroegah :D kregen kinderen met een week of 10 al sinaasappelsap op een lepeltje ed. Niet dat ik dat een goed idee vind hoor, maar toen hoorde je niemand over allergienen en dergelijken. Het lijkt wel of bijna ieder kind tegenwoordig allergisch is!??!! :(

En nog geen 2 jaar geleden kon je gerust met 4 maanden een beetje groente geven, terwijl je nu bijna een ontaarde moeder bent als je dat doet. Het moment van eten wordt steeds verder uitgesteld, waar houdt het op? Nemen kinderen straks een fles opvolgmelk mee naar de brugklas??? :P



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier pasgeleden ook een topic over geopend, ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden....



Mijn zoon is nu ook 4 maanden en krijgt voornamelijk flesvoeding en kleine beetjes borstvoeding (omdat ik veel te weinig afkolf).

Op het CB zeggen ze dat flesvoeding baby's eerder mogen worden bijgevoed dan borstvoedingbaby's.

Omdat in de bv-melk de samenstelling verandert met de tijd , moeten fv-baby's die stoffen weer krijgen uit andere voedingsstoffen.

uiteraard ga je op een gegeven moment naar stap 2 met de voeding maar het is "beter" om vast wat groenten erbij te gaan geven.

En dan heb ik het gewoon over een 1 of een paar hapjes natuurlijk.

Volgende week moet ik naar het cb en hoor ik er meer over maar mijn gevoel zegt me dat ik gewoon even ga wachten tot de 6 maanden omdat je overal leest over spijsverteringsproblemen.



Oh ja mijn zoontje is ook erg hongerig en drinkt nu 4 á 5 flessen van 240 cc en sinds kort geef ik hem ook wat diksap van olvarit voor 4 maanden

maar heel erg verdund met water hoor.
Alle reacties Link kopieren
Marleen, ik ben het met je eens hoor dat 6 maanden wel erg lang is.......

als ik soms zie hoe mijn zoon naar ons bord met eten zit te staren heb ik

vaak het idee dat ie zelf al zo'n bord in no-time weg kan werken ;)



Maar wat ik nog wilde zeggen;

Ik denk dat Moeders in het algemeen liever willen dat onze kids aan

de 'vaste voedsel' gaan dan je baby zelf hoor......

misschien komt vaak het gevoel opspelen van;

"Yek, alweer melk....wil je niet liever een lekker hapje groente/hap??" :D



Zelf heb ik echt het idee dat mijn zoon al zo 'groot' is voor een fles melk

terwijl hij nog maar net 4 maanden is hihi

Vind hem niet meer die hele kleine beebie die zo heerlijk kon genieten van een flesje melk. :(

Ook drinkt hij niet meer zo lekker rustig, duwt en trekt steeds aan de fles

Alle reacties Link kopieren


Overigens vind ik persoonlijk 6 maanden ook erg lang. Vroegah :D kregen kinderen met een week of 10 al sinaasappelsap op een lepeltje ed. Niet dat ik dat een goed idee vind hoor, maar toen hoorde je niemand over allergienen en dergelijken. Het lijkt wel of bijna ieder kind tegenwoordig allergisch is!??!! :(

En nog geen 2 jaar geleden kon je gerust met 4 maanden een beetje groente geven, terwijl je nu bijna een ontaarde moeder bent als je dat doet. Het moment van eten wordt steeds verder uitgesteld, waar houdt het op? Nemen kinderen straks een fles opvolgmelk mee naar de brugklas??? :P





Ikzelf kreeg met een week of 10 ook mijn eerste andere voeding, ik heb hooikoorts, mijn zus heeft hooikoorts, zo ongeveer iedereen die ik ken die in de jaren 80 en 70 zijn geboren hebben vreselijk veel allergieen, het werd destijds niet gezegd omdat het niet bekend was?



Voor mij ben ik met de de uitleg van Tilalia wederom overtuig om pas te beginnen met ander voedsel geven als zoon 6 maanden is (Hij is nu 3,5 maand). Tenzij er geen groei meer in zit natuurlijk. Maar tot die tijd hoop ik hem louter bv te kunnen geven. Al lijkt me echt super om hem te zien genieten van alle nieuwe smaken, maar dat komt vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Parel,



Op zich is het niet zo dat ik mijn kinderen push om te gaan eten hoor. Ze zijn maar heel eventjes zo klein, en ik heb geen haast om ze 'groot' te maken.

het is gewoon puur en alleen mijn gevoel (intuitie) die zegt dat zij er zo langzamerhand wel aan toe is. Ze maakt smakgeluidjes, is na een fles van 220 ml nog enigszins hongerig, maar wil niet meer flesvoeding, kijkt het eten uit je mond, kwijlt erbij etc.



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Ik beweer ook niet dat je ze pusht hoor, maar ik denk er eigenlijk hetzelfde over als jij alleen zegt mn verstand dat zeker i.v.m. de allergieeen het beter is om nog heel even te wachten.



Ik heb trouwens dat andere topic even ge-upt
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en anders toch gewoon de fles nog 1 schepje opvoeren?

heb ik ook gedaan en werkt super hoor!

De nachtfles laat zoontje er zoiezo al af omdat hij vanaf 19.00

bewusteloos in bed ligt tot de volgende morgen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik beweer ook niet dat je ze pusht hoor, maar ik denk er eigenlijk hetzelfde over als jij alleen zegt mn verstand dat zeker i.v.m. de allergieeen het beter is om nog heel even te wachten.



Ik heb trouwens dat andere topic even ge-upt
Zo bedoelde ik het ook niet hoor... vind het fijn dat je met me meedenkt, zit namelijk enorm in dubio... :?



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
Laten we het even praktisch houden: natuurlijk is bijvoeden vanaf 6 maanden gezonder dan bijvoeden vanaf 4 maanden. Maar als je baby veel honger heeft dan moet je wat. Ikzelf heb heb eerst wat meer flesvoeding gegeven. Op een gegeven moment zat hij aan de maxmimale hoeveelheid op een dag. Toen heb ik steeds wat extra water aan de flessen toegevoegd. dat werkte ongeveer een week. Daarna ben ik begonnen met "bijvoeden". Ik ben niet meteen begonnen met biefstuk en aardbeien hoor, ben begonnen met pap van rijstebloem. Hij at er maar weinig van, maar was echt he-le-maal verzadigd en tevreden. En ik hoefde ernaast ook niet meer die maximale hoeveelheid flesvoeding te geven.



Dus ik ben het eens hoor met jullie 6 maanden grens, maar soms moet je er toch noodgedwongen wat soepeler mee omgaan.






 Ikzelf kreeg met een week of 10 ook mijn eerste andere voeding, ik heb hooikoorts, mijn zus heeft hooikoorts, zo ongeveer iedereen die ik ken die in de jaren 80 en 70 zijn geboren hebben vreselijk veel allergieen, het werd destijds niet gezegd omdat het niet bekend was?





Nou, nou, iedereen? Mijn man en ik zijn ook van de jaren '70 en hebben geen allergieën of hooikoorts. Ook onze broers en nichten en neven niet. En in onze vriendenkring komt het ook nauwelijks voor.







Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet uitmaakt wanneer je begint met bijvoeden. Als onderzoek heeft uitgewezen dat het beter is te wachten tot 6 maanden, zou ik dat zeker proberen. Ik dacht zelf eigenlijk dat dat vooral gold voor bv. Maar goed, zoonlief is pas 3 weken, dus dat speelt voorlopig nog niet. Mijn dochter is trouwens bijna 3 en bij haar hoorde je nog niemand over die 6 maanden.



Alle reacties Link kopieren
Ben ook van de seventy's hoor en heb nergens last van.....

behalve dat ik een klap van de molenwiek heb gehad



Tijger, vanaf hoeveel maanden ging jij je dochter dan bijvoeden?
,
Alle reacties Link kopieren
Hier ook (uit '73) en hooikoorts, al mijn neven hebben het ook. Kan zich ook pas op latere leeftijd openbaren en dan bedoel ik 30+.

Wat ik nooit zo goed begrijp van deze discussie is het hongergevoel dat met een beetje bijvoeding (fruit, groente zitten erg weinig calorien in) en zeker rijstebloem (zit ook heel weinig in, is gelijk aan een paar slokjes moedermelk) zomaar lijkt te verdwijnen.
Dochter hier is nu zeven maanden en ze krijgt sinds een maandje ook pap. Vorige week begonnen met fruit en eigenlijk zouden we nu ook 'moeten' beginnen met groente. Maar ja, ik stel het steeds uit, want ik ben gemakzuchtig: die borstvoeding is zo makkelijk.....
Alle reacties Link kopieren
Hallo Mamarleen,

ik ben zelf nogal allergisch (o.a. hooikoorts) en omdat je kinderen dan een verhoogde kans hebben op allergie, was ik er extra op gebrand om dat te voorkomen. Mijn oudste zoon heeft dus zeker niet voordat hij 6 mnd was andere voeding gehad dan bv. Desondanks ontwikkelde hij direct al koemelkeiwitallergie en in de loop van de eerste jaren volgden nog huisstofmijtallergie, wolallergie, antibiotica-allergie, hooikoorts, etc.etc.



Mijn tweede kind reageerde helemaal niet gevoelig op wat dan ook en wilde met 5 maand heel graag wat mee-eten. Dat heb ik heel voorzichtig toen geprobeerd en ging prima. Tot nu toe heb ik nooit een allergie bij hem bemerkt (is nu bijna 6). Ook mijn derde kind is niet allergisch (tot nu toe), maar zij was zelf niet zo vroeg toe aan vast voedsel. Dus ik vraag me wel eens af in hoever allergie te voorkomen is door pas met 6 mnd bij te voeden...



Succes!

(p.s.: ben met alle kinderen wel erg voorzichtig geweest met gluten trouwens, want als ze daar overgevoeligheid voor ontwikkelen, ben je echt niet blij).


Hier ook (uit '73) en hooikoorts, al mijn neven hebben het ook. Kan zich ook pas op latere leeftijd openbaren en dan bedoel ik 30+.

Wat ik nooit zo goed begrijp van deze discussie is het hongergevoel dat met een beetje bijvoeding (fruit, groente zitten erg weinig calorien in) en zeker rijstebloem (zit ook heel weinig in, is gelijk aan een paar slokjes moedermelk) zomaar lijkt te verdwijnen.







Jetje, ik ben van hetzelfde bouwjaar. En in mijn familie komt het dus helemaal niet voor. (Allemaal jaren 70) Zou het niet ook een kwestie van aanleg kunnen zijn? Ze vragen niet voor niks of er astma, allergieën ed in de familie voorkomt. (Voor de duidelijkheid we zijn inmiddels ook allemaal 30+)



Maar goed. Nogmaals als het het de kans verkleint op allergieën, dan is het een kleine moeite om nog twee maanden te wachten met bijvoeden lijkt me. Het lijkt me ook sterk dat je aan je kindje kan zien dat het toe is aan bijvoeding.



Parel, weet je dat ik dat niet eens meer precies weet. Volgens mij met 4 maanden met fruithapjes. (hoewel de experts zeggen dat je beter kan beginnen met groente) Maar toen speelde die 6-maanden issue dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat er ook flesvoeding voor hongerige baby's bestaat toch?? Forte of zo......miss een optie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven