bijvoeding/krampen

09-05-2007 16:35 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Vorige week begonnen met fruit en groente (olvarit), helaas geen succes. Alles zit vast en ze heeft enorme krampen. Krijgt bijna geen ontlasting en als er iets uitkomt (na heeeeel veel persen) is het enorm hard. Ik heb het buro gebeld en ze zeiden dat ik maar 2 lepeltjes moet geven, ik durf het niet meer. Ik vind het zo zielig.

De 1e 3 maanden heeft ze ook zo'n krampen gehad maar die waren gelukkig voorbij en nu begint het weer opnieuw.

Wat kan ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Als je kindje nog geen zes maanden is, zou ik stoppen met bijvoeding.



Als je kind wel zes maanden is zou ik voeding geven volgens het introductieschema van babyallergie.nl. Ik zou lekker zelf een beetje groente koken, daar flink wat kookvocht doorheen doen met de staafmixer (lekker glad papje van maken) en dan inderdaad beginnen met twee lepeltjes. Succes!
Alle reacties Link kopieren


Hallo,



Vorige week begonnen met fruit en groente (olvarit), helaas geen succes. Alles zit vast en ze heeft enorme krampen. Krijgt bijna geen ontlasting en als er iets uitkomt (na heeeeel veel persen) is het enorm hard. Ik heb het buro gebeld en ze zeiden dat ik maar 2 lepeltjes moet geven, ik durf het niet meer. Ik vind het zo zielig.

De 1e 3 maanden heeft ze ook zo'n krampen gehad maar die waren gelukkig voorbij en nu begint het weer opnieuw.

Wat kan ik doen?
Hai Strijkplank,



mijn mannetje is bijna 6 maanden en ik ben pas geleden begonnen met bijvoeden.

In eerste instantie alleen groenten en ik doe drie dagen met zo'n klein potje. (Fruit geef ik pas over een paar weekjes en dan ook met kleine beetjes tegelijk.)

De groenten hap geef ik om 18u en dan een klein rijstebloempapje er direkt achteraan, lekker oefenen met happen van een lepel!



Tot nog toe heeft gupje volgens mij niet echt last gehad, hoewel.. Na de bruine bonen poepte hij wel met veel lawaai..



Misschien toch gewoon blijven proberen en idd met kleine beetjes per dag?

Ik had van het cb begrepen dat je wel het beste met groenten kan beginnen (maar ja, die adviezen zijn soms toch wel wat verschillend..)

Dit omdat de groenten gekookt zijn, waardooor de structuur ''stuk'' is, waardoor de darmen dit beter kunnen verteren.



Weet ook niet of dat allemaal klopt (hier een eerste kindje) maar het klinkt aannemelijk.



Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt,



Ze is 6 maanden. En van het cb moest ik eerst 's morgens fruit geven en om 6 uur de groente, had ik denk ik ook beter niet kunnen doen. Alleen dus beginnen met groente.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik ben begonnen met banaan, misschien ook niet goed.

Maar welke fruit is wel goed?
Alle reacties Link kopieren
Hmmm geen idee..

Ik heb van alles in de kast staan maar ik begin pas bij 7 maanden met fruit (en brood/ vlees/ pasta enz.) Nu eerst de groenten langzaam opvoeren;

3 dagen met een potje- 2 dagen met een potje- een heel potje, en als dat allemaal goed gaat begin ik op dezelfde manier met fruit tusse de 2de en derde fles van de dag in.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, er word ook aangeraden in eerste instantie minimaal 3 dagen van 1 soort iets bij te voeden zodat je weet of er mss ''raar'' gereageerd wordt op een voedingsstof. In jouw geval van en groente en fruit is het dan dus al lastig te bepalen waar je gupje last van heeft.



Succes nogmaals!!
Alle reacties Link kopieren


Trouwens, ik ben begonnen met banaan, misschien ook niet goed.

Maar welke fruit is wel goed?
Ik heb je zojuist een tip gegeven van die site. Daar staan introductieschema's op. Dus waar je mee kunt beginnen enzo...
Alle reacties Link kopieren
Uk hier krijgt ook al bijvoeding. Hij krijgt ´s ochtends fruit of fruit/zuivelmeuk. Een heel potje. Het is een vreetzakje, maar groeit ook buiten alle maten. Ook krijgt ´s middags wat dixap of van die babyfruitdrink van Friso of Olvarit. En als hij nog meer dorst heeft wat venkelthee. Hij heeft geen kramp ofzo gekregen. Misschien dus wat sap/thee erbij geven.
Alle reacties Link kopieren
We zijn hier wel begonnen met fruit trouwens. Die enkele smaak potjes (eerste hapjes) lust hij niet. Maar de gemengde (ietsjes dikkere) potjes lust hij wel graag. Peer gruwelt hij van, ziet er wel lollig uit. We beginnen met vier maanden met groente erbij geven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, misschien moet ik wat meer sap geven. Het ergste zij gewoon die krampen omdat de ontlasting vastzit.

Blindje, hoe oud is je ukkie?
Alle reacties Link kopieren
sosofie, ik ga kijken...
Alle reacties Link kopieren
Max is nu 15 weken 4 dagen oud. Ik ben gaan bijvoeden in overleg met de kinderarts. Mannetje groeit buiten alle maten (was met 12 weken 7630 gram bij 65 cm. en heeft inmiddels maat 74 van kleren en is ruim over de acht kilo) en had niet voldoende aan het maximale aan flesvoeding. Hij krijgt ook iets meer dan een liter voeding op een dag. en dan het potje, en in de eerste en laatste fles rijstebloem en sap. Hij groeide in mijn buik al zo hard en die tendens zet zich dus voort.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon nog klein was (2 jaar terug) schreef ik op het bijvoedingsforum mee en daar schreef ook een kinderdietist, Stefan Kleintjes. Hij adviseerde om, als je begon met bijvoeden en de stoelgang werd slecht, te stoppen voor een week (of 2, dat weet ik niet meer) en dan weer opnieuw te proberen. Ook als je kindje 6 maanden is. Niet ieder kind is op exact 6 maanden klaar voor bijvoeding.



Overigens kan banaan stoppend werken, vooral als ze niet rijp genoeg zijn. Maar ook hiervan heb ik weleens gehoord dat het per kind verschilt.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ventje van 8 maanden dat nog steeds last van verstopping heeft sinds de bijvoeding (zelfgemaakte prut). Er is vanalles geprobeerd, maar kennelijk moeten zijn darmen echt wennen aan het vastere spul. Je kunt proberen voorlopig 1 soort te geven en dan te kijken hoe het gaat. Maar houd er rekening mee dat het best eventjes kan duren.



Omdat ventje er hier last van bleef houden en het zo erg had dat alles wat hij binnenkreeg (ook moedermelk) er weer uitkwam, heeft hij inmiddels al 2x een klysma gehad en zit hij nu aan de lactulose. Beide overigens na overleg met de huisarts.



Kortom: kijk het een paar weken aan en als je dan merkt dat je kind er echt klachten van krijgt, neem dan even contact op met je huisarts. Maar wellicht gaat het bij jouw kindje zomaar spontaan straks wat beter. Even geduld oefenen.
Alle reacties Link kopieren
En ik zou persoonlijk als vocht alleen maar water erbij geven. Niet teveel in 1 keer willen.
Alle reacties Link kopieren
Banaan kan inderdaad iets zijn om voorlopig even te laten staan. Al reageert iedereen daar verschillend op. Hier maakte het geen verschil, maar je kunt het proberen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan banaan stoppend werken, vooral als ze niet rijp genoeg zijn. Maar ook hiervan heb ik weleens gehoord dat het per kind verschilt.
Volgens mij kan een nog niet rijpe/groene banaan juist laxerend werken. Een goede zachte bruine banaan werkt juist weer stoppend. (Zal niet voor iedereen gelden...)
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie. Ik heb banaan uit een potje gegeven.



Oh, alsjeblieft...ik kan hier echt geen weken mee doorgaan. Ze krijst uren lang terwijl ze een heel lief vrolijk meisje is. Ik kan hier dan echt niet tegen en raak helemaal in de stress. Dus ik durf het geen weken aan te kijken. Maar ik zal eens een klein beetje van iets anders proberen. EN Morrie water lust ze niet, wat moet ik dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt even stoppen met bijvoeden. Als ik jou zo hoor raak je helemaal in de stress en dat draag ook niet echt positief bij aan het welzijn van je kind. Even stoppen tot haar ontlasting weer normaal is en dan opnieuw starten met een andere vrucht, bijvoorbeeld volgens het schema dat Sosofie plaatste.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet zeker, mss kan een ander het beter onderbouwen, maar kan je niet weer even helemaal stoppen met bijvoeden om je kindje (en jezelf) helemaal tot rust te laten komen en het dan over een tijdje weer rustigaan proberen?



Het is maar een idee hoor. Hier geen problemen, alles schuift zo bij het kleine mannetje naar binnen. (en er weer uit...:))
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm, lekkere mosterd!  :D
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reactie's. Ik denk dat ik inderdaad even stop en daarna weer begin met 1 of 2 hapjes en dan kijk ik wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Mij werd verteld door CB arts dat rijstebloem stopt, net als banaan en appel. Peer is al beter. Of een scheutje sinaasappelsap door het fruit. Pap van bambix is beter vanwege de vezels. Maar ik zou inderdaad maar even stoppen. En ik heb ook gehoord dat (mocht je flesvoeding geven) je de fles aan kan maken met bronwater, schijnt bij sommige baby's de ontlasting dunner te maken.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, dus wellicht mosterd.

Ons kindje heeft reflux en koemelk allergie. We moeten dus erg voorzichtig opbouwen met eten. Ik zal hieronder de tips geven die wij kregen voor het starten met bijvoeding.



We moesten van de dietist beginnen met groente. Het veiligst is bloemkool en wortel. Je hebt van Olvarit van die 4 maanden potjes met alleen maar worteltjes of alleen maar bloemkool. Daar zitten geen andere groentes of allergenen bij in. Daar zijn wij mee begonnen. De eerste dag een kwart potje. De tweede dag een half potje en de derde dag een heel potje.

Allergische reactie is meestal: vlekjes in het gezicht of diarree. Ook kunnen er verkoudheids symptomen optreden (hoesten, niesen). In het geval van allergische reactie: stoppen en het voedingsmiddel pas na een maandje weer proberen.



Qua fruit is peer het veiligste. Hetzelfde opbouw principe geldt hier. Drie dagen lang hetzelfde product introduceren. Dus als je peer geeft voor het eerst, moet je niet op die dag ook een ander nieuw voedingsmiddel introduceren.



Als het niet lukt, gewoon even wachten of het CB bellen. Maar vooral: rustig aan doen! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven