Bijziendheid bij kleuter

29-07-2015 15:04 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een routinetest bleek dat onze zoon bijziend is. Een meting kon nog niet gedaan worden omdat hij te jong is. Veel uitleg op onze vragen kwam er niet. Ze vertelde enkel dat het in de loop van de jaren enkel kan achteruitgaan.



Omdat in onze families enkel (of vooral) verziendheid voorkomt, vind ik het heel bijzonder dat hij nu bijziend is. Bovendien worden de meeste kinderen pas bijziend rond hun 8ste jaar. Mijn zoontje is er pas 2,5... De angst dat hij op volwassen leeftijd extreem bijziend wordt zit er nu echt wel in...



Zijn er hier mensen die een gelijkaardig verhaal kennen? Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Kom zelf uit een familie waarin bijna iedereen lenzen of een bril draagt, de meeste vanaf de puberteit. Ik was al bijziend op mn 7e en een nichtje van mij op haar 2e. Verschilt dus per persoon. Als je vroeg met lenzen begint dan loopt de sterkte niet zo snel op.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kunnen bij baby's al metingen gedaan worden.

En als je niet voldoende geïnformeerd wordt, andere oogarts of liever orthoptist zoeken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter loopt al vanaf 2,5jr bij de orthoptist. Zij kunnen prima metingen doen bij kleine kinderen.



Volgens mij is het ook zo dat alle kinderen met een sterke bijziendheid geboren worden en dat dit langzaam wegtrekt.

Toen mn dochter met 4 een bril kreeg zei ze geloof ik dat +2 op die leeftijd nog normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste heeft sinds zijn geboorte al +3 en +5.

Vanaf 1 jaar een bril en het kan zeker opgemeten worden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb bij een opticien gewerkt en de jongste die ik ooit een bril heb moeten afpassen was nog geen anderhalf. Een baby die net geboren is kan niet verder kijken dan 20 cm en dat trekt langzaam bij. Met een jaar zou een kind redelijk goed moeten zien. Maar het komt dus best nog voor dat het niet (voldoende) bijtrekt.



Een goede oogarts kan aan de hand van het samentrekken van de pupil de sterkte bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanaf mijn tweede een bril. Ben sindsdien juist verziend (+-glazen). Had toen +10, nu + 3. Bijziendheid kan volgens mij ook nog wel wat bijtrekken. Zeker omdat op latere leeftijd vaak het zicht dichtbij vooral slechter wordt.
Plus sterkte is vrij normaal bij jonge kinderen maar dat is toch verziendheid ?



Blijkbaar heeft kind van TO een min sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 29 juli 2015 @ 15:43:

Plus sterkte is vrij normaal bij jonge kinderen maar dat is toch verziendheid ?



Blijkbaar heeft kind van TO een min sterkte.





Die heb ik ook in de aanbieding 😆

Mijn oudste zoon heeft -10
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 29 juli 2015 @ 15:43:

Plus sterkte is vrij normaal bij jonge kinderen maar dat is toch verziendheid ?



Blijkbaar heeft kind van TO een min sterkte.



Mijn zoontje zou inderdaad een min sterkte hebben. Verziendheid trekt weg met de leeftijd, of verergert alleszins niet hard.

Bijziendheid wordt elk jaar (tot je 20ste) erger.
Meestal komt bijziendheid pas rond een jaar of 10 en kinderen die jong een bril hebben zijn nagenoeg altijd verziend.

Ik heb dus ook alleen ervaring met verziende kinderen (bril vanaf 3 jaar).

Kunnen ze je zoontje niet druppelen om te meten?
Alle reacties Link kopieren
To, maak een afspraak in een goed ziekenhuis
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Dochter van nog geen 2,5 jaar heeft rechts +4,5 en links +2,5 en draagt sinds 3 maanden een bril. Zij lijkt er echt profijt van te hebben.
quote:Fade78 schreef op 29 juli 2015 @ 15:48:

[...]





Mijn zoontje zou inderdaad een min sterkte hebben. Verziendheid trekt weg met de leeftijd, of verergert alleszins niet hard.

Bijziendheid wordt elk jaar (tot je 20ste) erger.Mijn oudste is tussen haar 3e en 12e van + 2,75 naar + 6,75 gegaan. Daarna bleef het stabiel. Jongste (10) heeft altijd + 4,5 gehad. Dat gaat niet meer wegtrekken, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Routinetest als in het consultatiebureau?



Ga vooral naar je huisarts en laat je doorverwijzen. Het cb kan er met sommige zaken (kan niet gemeten worden) behoorlijk naast zitten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn moeder 60 jaar geleden met mij bij de oogarts kwam, vond die het, zonder verdere uitleg, niet nodig wat aan mijn luie oog te doen. Met het gevolg dat ik nu echt scheel kijk. 60 jaar geleden werd niet aan een 2 opinion gedacht, wat de dokter zei was waar. Hoop dat jij wel verder gaat met je kind, vooral omdat je nu weinig uitleg hebt gekregen (en bij een routinemeting denk ik aan een stagiaire die wel even mag uitproberen hoe je een oog moet meten.

Trouwens heel leuk zo'n routinecontrole, waar je dus niets mee verder komt en je alleen maar ongerust maakt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het cb is erg afwachtend is mijn ervaring. Ik ben dus na die routinecontrole zelf naar de huisarts gegaan voor een doorverwijzing. Oudste had een lui oog en omdat we vroeg begonnen hoefde ze maar een jaar af te plakken.
Ik heb zelf op mijn 7e een bril gekregen en ik zat toen al op de -2.5 en -3, uiteindelijk is dit opgelopen tot -7 voor beide ogen. Mijn zusje kreeg op 6 jarige leeftijd haar eerste bril (-1.5 ofzo) en dit is opgelopen tot -4.5. En mijn zus kreeg op 9 jarige leeftijd een bril en heeft uiteindelijk de beste ogen met -3.5/-4. Onze ogen gingen vanaf 18/19 jarige leeftijd niet meer achteruit.



Gelukkig hoef je tegenwoordig geen jampotglazen meer bij een wat hogere sterkte. Ik zou inderdaad zorgen dat de ogen van je zoontje opgemeten worden bij een opticien/oogarts. En maak je niet te veel zorgen, er zijn genoeg hulpmiddelen om wel goed te kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Teemo!
Ik zou mezelf goed laten voorlichten door een deskundige ipv het Viva forum.



Mijn zoon (nu zes) heeft een lui oog dat dmv afplakken weer volledig is bijgetrokken. Ook heeft hij aan 1 oog +4 waar hij nu een bril voor draagt. Het andere oog is ook verziend maar passend binnen de leeftijd.
@nlies Rot dat ze er niets aan gedaan hebben! Mijn moeder is in de jaren 50 geopereerd aan een lui oog. Nu is ze 68 en recentelijk is door een oogarts tegen haar gezegd dat die arts zijn tijd ver vooruit is geweest.



Maar deden ze toen niet aan afplakken als minder ingrijpende oplossing?
Ik ben vanaf mijn 5e bijziend + ik heb/had een lui oog ( rechterkant, die ook nu nog mijn minder sterke kant is. dat werd ontdekt toen ik 2 was. Ik liep tot een jaar of 5 rond met een grote plakker). Vanaf mijn vroege jeugd bij de optometrist onder controle, daarna werd het oogarts en uiteindelijk kon ik het met de opticien af.



Ik begon als 5 jarige met -2, wat als puber zijnde opliep naar -4. Nu, ik ben 26 jaar, zit ik al geruime tijd op de stabiele sterkte van -6.

Al met al is het flink meegevallen, want mijn ouders zagen de bui al hangen.
Ik heb sinds ik heel klein ben (een jaar of 3, 4) een bril, toen begonnen op -8. Daarvoor waarschijnlijk nog slechter, maar konden ze nog niet meten. De sterkte van min eerste bril werd gemeten door druppels in je ogen (spierverslappers) en dan kunnen ze alles meten.



Dat was een hel, ik zag al niks en met die druppels zag ik nog minder. Nu zit ik stabiel op -5. Arts heeft ook altijd gezegd dat het waarschijnlijk alleen maar beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 29 juli 2015 @ 16:57:

@nlies Rot dat ze er niets aan gedaan hebben! Mijn moeder is in de jaren 50 geopereerd aan een lui oog. Nu is ze 68 en recentelijk is door een oogarts tegen haar gezegd dat die arts zijn tijd ver vooruit is geweest.



Maar deden ze toen niet aan afplakken als minder ingrijpende oplossing?



Nou volgens een vriendin die orthoptiste is, is de kant die mijn oog afwijkt( naar buiten) lastiger te opereren dan de andere kant. Dus dat zal dan 60 jaar geleden wel helemaal onoverkomelijk zijn geweest voor de oogarts. (geen idee of die man al tegen zijn pensioen aanliep en niet echt bijgestudeerd had).



Daarom zeg ik ook tegen TO dat ze verder moet gaan met het kind. Je bent nooit te vroeg wel te laat en ogen moet je je hele leven mee doen. En er zei iemand dat ze pas met haar 3-4 een bril kreeg omdat het eerder niet gemeten kon worden, maar hou er rekening mee dat kinderen van die leeftijd niet klagen wegens slecht zien, want ze weten niet beter, en zolang ze niet lezen of fijn werk moeten doen valt het niet op. (Hooguit dat ze als onhandig gezien worden omdat ze niet goed zien hoe de dopjes in de gaatjes passen bij bepaalde spelletjes) Maar ik ken een geval van ook al jaren geleden waarbij de ouders er pas achter kwamen dat dochter met een oog niets zag toen ze 4 werd en naar de schoolarts moest. Kind was helemaal verbaasd toen ze hoorde dat het de bedoeling was dat allebei de ogen moesten werken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Aha. Ik weet dat mijn moeders oog naar binnen trok.



Inderdaad belangrijk om er zo vroeg mogelijk bij te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven