Billen van kind afvegen

18-09-2014 22:39 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een herhaling van the Nanny te kijken en daar valt ze erg over het feit dat een kind van bijna 5 haar eigen billen niet afveegt.



Is dat nou echt zo vreemd? Mijn zoon is ook bijna 5, maar hij kan dat ook nog niet. Op school poept hij nooit, dus daar is het geen probleem. Dochter van ruim 8 was bijna 6 geloof ik, toen ze ons nooit meer riep.



Ik ben erg benieuwd op welke leeftijd jullie kinderen dat zelf konden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 04:43:

[...]



En dat vind ik zo'n krom argument. Alsof álle kinderen allemaal op school poepen. Bijna geen een kind doet dat op school, de meesten volgens mij toch echt gewoon het liefst thuis. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Maar als je moet dan moet je. Dus waarom zou een juf niet eens een keertje even een paar billen kunnen vegen. Of iig een beetje assisteren/navegen. Vies? nee zo'n kind dat jeuk heeft, krabt en daarna met zijn poeprestvingertjes aan de spullen zit dat is lekker fris zeker.



Dit vind ik dus kul. Omdat de ouders hun kind dit niet willen aanleren, moet de juf het maar doen.

Je wil niet weten hoeveel kinderen het ophouden, klagen over buikpijn en toch nog in hun broek poepen.

Misschien dat jij voor die groep kinderen op school kunt assisteren maar dit kun je echt niet van de juf verlangen.
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 04:43:

[...]



En dat vind ik zo'n krom argument. Alsof álle kinderen allemaal op school poepen. Bijna geen een kind doet dat op school, de meesten volgens mij toch echt gewoon het liefst thuis. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Maar als je moet dan moet je. Dus waarom zou een juf niet eens een keertje even een paar billen kunnen vegen. Of iig een beetje assisteren/navegen. Vies? nee zo'n kind dat jeuk heeft, krabt en daarna met zijn poeprestvingertjes aan de spullen zit dat is lekker fris zeker.



Zo'n juf heeft natuurlijk wel iets anders te doen. En als juf in de wc is bij één kind, zitten er meer dan 20 alleen in de klas. Dat kan ook niet, of je zou eerst even de prikpennen etc moeten innemen.



En dat bijna geen kind op school gaat, hoe weet je dat? Ik hoor het mijn kleuters vaak genoeg even zeggen hoor, wat ze gaan doen. Poepen! En als je soms na een ochtend de wc's ziet, dan zijn er echt niet alleen plasjes doorgespoeld!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 september 2014 @ 22:48:

4 tot 6 jaar

• Zonder continu toezicht buiten spelen

• Alleen bij vriendje logeren

• Zelf wassen, tanden poetsen, billen afvegen

• Onder toezicht zelf douchen

• Een kleine boodschap doen

• Zelf een boterham smeren



http://www.jmouders.nl/Th ... -kinderen/Zelfstandig.htm



O, dan heeft mijn dochter van 4 nog wel wat te leren van dit lijstje. Die mag echt nog niet alleen op straat spelen of naar de supermarkt. Te veel gevaarlijke kruispunten onderweg. En haar eigen haar wassen kan ze ook nog niet. Tandenpoetsen wel, maar wij poetsen na (dat adviseren tandartsen toch ook tot een jaar of 8?). Kleding uitzoeken kon ze dan weer prima met 2.



Billen vegen hebben we aangeleerd voor ze naar school ging. Helaas heeft dochter regelmatig diarree, en dat is dus moeilijk schoon te krijgen. Regelmatig vieze onderbroeken dus. Als we thuis zijn veeg ik het nog wel eens na, maar alleen als dochter zelf roept.
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar lijstje van JM...



Mijn kinderen vegen zelf de bips af, ook mijn dochter van 2 (bijna 3: neeheeejjj zelf doennn! )
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ja dat lijstje......

Was even in verwarring bij een kleine boodschap doen, zat zo in het poepgebeuren, dat ik dacht dat er een plasje mee bedoeld werd. Leek me nogal wiedes dat je dat zelf kan als je vier bent.



Maar in de werkelijke betekenis doet mijn kleuter dat echt nog niet. Alleen naar de supermarkt om een boodschap te doen? Als de winkel nou om de hoek zat.

Dus inderdaad: uit welk jaar dateert dat lijstje?
Alle reacties Link kopieren
In die programma's is het vaak zo dat de kinderen van alles niks doen en willen en systematisch dwars zijn. Als jouw kind (ik neem aan onder heel andere omstandigheden) 1 dingetje nog niet zo goed doet, dan is dat toch helemaal geen probleem.



De kinderen in het programma moeten met alles gestimuleerd worden om het zelf te doen.



Mijn kinderen poepen soms en vegen niet eens af! Dat probeer ik natuurlijk ook om te buigen.



Aankleden; moet ik ook doen/helpen. Anders komen we s ochtends nooit naar school. Ach, over een tijdje doen ze het zelf. Je blijft gewoon stimuleren om het zelf te doen, maar je kan niet altijd verwachten dat dat dan ook gebeurd. Dan wordt het zo'n strijd. Mijn dochters worden eind dit jaar zes.
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad een bijzonder lijstje. Met vier jaar alleen buitenspelen? Ik zou denken dat dat vanaf 6 ongeveer kan? En dan wonen wij nog redelijk beschermd in een 'dorps opgezette nieuwbouwwijk' met veel autoluwe straten etc.

Al lopen ze hier wel rond hoor, kwam pas nog een klasgenootje tegen van mijn zoontje van 4 (ze schelen een maand weet ik toevallig). Maar hier zijn het - het is niet anders en ik mag het zeggen met mij Turkse man haha - alleen de Marokkaanse kinderen die vanaf 4 jaar en soms nog jonger alleen op straat lopen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Dat verschilt toch allemaal per kind.

De een is gewoon sneller als de andere.
Alle reacties Link kopieren
Er staat tussen 4 en 6 jaar, dat is niet precies hetzelfde als gelijk met 4 jaar.

En er staat: niet meer onder continu toezicht buiten spelen.



Dat is dus niet 'op straat lopen', maar bijvoorbeeld op de stoep spelen met duidelijke afspraken en om de paar minuten even kijken. Of, in mijn geval: op het speelpleintje naast het huis.



Vanzelfsprekend hangt dat af van de situatie. Als je 10 hoog in een gallerijflat woont in de Bijlmer is het anders dan in een woonwijk of op een boerderij.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is 4 en doet 't zelf. Alleen als ze diaree heeft roept ze, maar daar ben ik dan blij om
Mijn oudste eigenlijk gelijk toen hij zindelijk werd op zijn derde. Heb zijn billen misschien 3x afgevergd afgelopen twee jaar. Hij is met veel dingen langzaam maar hiermee dan weer niet.
Nu ze vijf zijn (zoon en vriendjes), laat ik ze alleen naar de speeltuin verderop in de straat gaan, we wonen aan een rustige doodlopende straat. Ik ga wel geregeld even kijken, op de oprit, zonder dat ze me zien.
quote:nina1966, 7 uur geleden



Dan vind ik jou een rotmens en een slechte juf.





Ik hou ook van jou.



quote:Zo'n opvang is toch bedoelt om een kind eh..op te vangen? Of ben jij er zo een die d'r nagels zit te doen en de koters aan hun lot overlaat. Of buiten laat staan.Ik zie het verband tussen nagels doen, buiten laten staan en wel/niet billen afvegen niet. Enlighten me please!
Alle reacties Link kopieren
Een kleine boodschap doen kan ook inhouden dat ze op de hoek van de straat een brief in de brievenbus posten, of zoiets.

In ieder geval dat ze een niet al te ingewikkelde opdracht kunnen onthouden en uitvoeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 19 september 2014 @ 07:11:

[...]



En waarom denk je dat hij niet op school poept? Het is erg slecht voor een kind om het op te houden.



Ik heb niet het idee dat hij het ophoudt hoor, anders zou het wel om 3 uur doen als hij thuis uit school komt. Het is niet zo ongewoon om daar een vaste tijd voor te hebben volgens mij. In het weekend doet hij het ook 's avonds als hij naar bed gaat.



Dochter is een ander verhaal, die doet alles het liefste thuis ipv op school of onderweg. Maar die kan dan weer wel zelf haar billen afvegen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kunnen meer dan ouders denken dat ze kunnen. Eigenlijk oneerlijk dat ze zo onderschat worden en niet geprikkeld om te leren, zelfs als ze zelf aangeven ergens klaar voor te zijn.
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Bij het naar de grote wc gaan hoorde hier ook het leren billen afvegen. En dan niet alleen hoe, maar ook dat daar geen 6 meter papier voor nodig is en dat je moet kijken of het wc papier schoon is. Zo niet, nog een keer papier pakken.



Ik vind het trouwens ook vies als ik andermans billen moet gaan vegen, bij vriendjes ofzo. Ik verwacht eigenlijk wel dat ze dat dus zelf kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind bijna 5 echt geen leeftijd meer om nog billen af te vegen. 4 jaar vind ik echt de max. Zodra ze naar de kleuterschool gaan, moeten ze dit zelf kunnen. Juffen gaan ook echt niet de billen van kinderen afvegen en ik doe het ook niet (werk met kinderen). Ik vertik het om kinderen hun billen af te vegen en ik geef de ouders dan ook de keuze: leer het je kind of anders thuishouden tot ze dit wel kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat ouders een beetje verontwaardigd reageren dat een juf het niet zou willen doen. Persoonlijk vind ik het een gebrek aan opvoeding als ouders dit hun kind niet leren. Uit gemakzucht het maar blijven doen, omdat dit makkelijker is dan je kind dit aanleren. Dan moet je je kind strenger aanpakken en stimuleren om dit zelf te doen en niet je kind klein houden. Zelfstandigheid aanleren lijken een boel ouders te veel energie te kosten.
quote:Thordis schreef op 18 september 2014 @ 23:31:

[...]



Ik dus wel, 5 jarigen die daar nog iemand voor roepen is al niet mijn hobby, en als ik de betreffende vijfjarige niet zelf geknutseld heb al helemaal niet. Ik wil niet de billen van andermans kind afvegen omdat de eigen ouders dat hun kind niet leren.ik zeg al niks meer.
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 19 september 2014 @ 11:48:

Kinderen kunnen meer dan ouders denken dat ze kunnen. Eigenlijk oneerlijk dat ze zo onderschat worden en niet geprikkeld om te leren, zelfs als ze zelf aangeven ergens klaar voor te zijn.

Je moest eens weten hoe wij onze kinderen overvragen



Zonder gekheid, onze ervaring is dat kinderen heel veel kunnen, als je ze de kans geeft
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er wel heel makkelijk over het verschil in poep wordt heengestapt.

De poep van mijn zoon is vaak zo plakkerig en korrelig, dat afvegen echt een behoorlijke klus is en met alleen gewoon wcpapier zelfs eigenlijk onmogelijk. Het gaat bij hem niet over vegen maar echt over poetsen. Het doorspoelen lukt vaak ook niet in één keer. Hij doet het nu aardig maar heeft daar vrij lang hulp nodig bij gehad. Dat heeft echt niks te maken met gemakzucht of hem de kans niet gunnen. En bij hem is het dus wél heel moeilijk.

Maar hij poept nooit op school of bij vriendjes, dus dat scheelt.



Mijn dochter hoeft nauwelijks te vegen en kan het dus al ruim voor haar 3e prima zelf.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
ik denk ook dat als je kind z'n billen nog niet kan afvegen het nog niet klaar is voor school. het is aan de ouders om dat aan te leren. je hebt er vier hele jaren de tijd voor. zo moeilijk kan het niet zijn.
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 04:37:

[...]

Dan vind ik jou een rotmens en een slechte juf.

Niet ieder kind is motorisch even ver en niet iedere poep is hetzelfde. Mijn zoon kon het ook pas laat zelf. Een combi van enorme plakpoep en geen kracht genoeg in de vingers. Ik had er zelf dan ook wel eens moeite mee.

Zo'n opvang is toch bedoelt om een kind eh..op te vangen? Of ben jij er zo een die d'r nagels zit te doen en de koters aan hun lot overlaat. Of buiten laat staan.

Het word ook echt steeds slechter. Snap niet dat ouders hier nog genoegen mee nemen.Ik zou als ouder geen genoegen nemen met een juf/leidster die niet bijdraagt aan opvoeding richting zelfstandigheid, en die in de geschetste situatie anders had gereageerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 19 september 2014 @ 04:34:

[...]



Dat is nog van voor de oorlog. Een kind van zes die boodschappen moet doen? belachelijk.

Kind is geld kwijt of door een fietser platgereden.

Vroeger toen je nog buurtwinkels had op iedere hoek en de eigenaar nog aan zijn eigen kassa stond en je ouders kenden plus waar je woonden, ja toen...Nu toch echt niet meer hoor.quote:reglisse schreef op 19 september 2014 @ 09:20:

[...]





O, dan heeft mijn dochter van 4 nog wel wat te leren van dit lijstje. Die mag echt nog niet alleen op straat spelen of naar de supermarkt. Te veel gevaarlijke kruispunten onderweg.Met een kleine boodschap wordt waarschijnlijk plassen aangeduid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven