bord leeg eten of niet?

13-08-2013 20:05 82 berichten
Mijn man en ik verschillen nogal van mening. Ik eet 6x pw alleen met de kinderen (5 en 8 jaar), en van mij hoeven ze niet hun bord leeg te eten. Als ze aangeven dat ze genoeg hebben, bekijk ik of ik vind dat ze voldoende binnen hebben gekregen of dat er bijv nog te veel groente over is. Dan is het vaak "nog 1/2/3 hapjes en dan mag je van tafel".

M'n man vindt dat die ene dag dat we met z'n 4-en eten heel irritant, dat gepolder. Hij vindt gewoon dat het bord leeg moet en vind dat ze te weinig eten (mijn filosofie: ze zijn nooit ziek en groeien goed). Wat dus standaard 1x pw leidt tot gemopper van hem.

Wat zijn jullie regels?
Na het avondeten krijgen ze niets meer, honger of niet. Ze leren het vanzelf.
Dochter geeft zelf aan wanneer ze vol zit. En de ene keer is haar bord leeg, de andere keer niet. Soms vraagt ze om meer. Verplicht leegeten geloof ik niet in, laat haar maar leren aanvoelen wanneer ze vol is. Dat leert ze niet als ze per se alles op moet eten.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen regels (mijn kinderen zijn 8 maanden) maar als ze klein zijn en ze geven aan genoeg te hebben gegeten dan zal ik dat gewoon aannemen. Zijn ze groot genoeg om zelf op te scheppen dan moeten ze opeten wat ze zelf hebben opgeschept. Uitzonderingen daargelaten. Ik denk dat je van eten niet zo'n ding moet maken. Pas als ze niet willen eten maar wel een toetje willen zou ik er wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen ervaring. Misschien tip om iets minder tegelijk op te scheppen.

Vreters worden gemaakt niet geboren, dus ik zou jouw filosofie wel kunnen volgen.

Ik eet mijn bord ook niet altijd leeg....
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het vroeger gewoon je bord leegeten. We mochten wel zelf opscheppen / zeggen hoeveel we wilden.

Ik snap je man wel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
En wellicht is het een idee om minder op te scheppen (op t bord dus haha) zodat ze evt om meer kunnen vragen? Dan heb je ook niet steeds die discussie met je man.
Alle reacties Link kopieren
Bord gaat leeg. Oudste kinderen zijn 13 en 16, die weten niet beter dan dat hun bord leeg moet. Mijn jongste is 6 en is een zeer slechte eter. Ik schep niet zoveel op haar bord, echt minimaal, maar dat moet dus echt op. Eten op = toetje verdiend. Omdat ik vind dat mijn jongste onderhand wel wat sneller mag eten, heb ik nu een tijd ingesteld van 25 minuten. Als het na die tijd niet op is, dan geen toetje. Wel moet ze haar bord leegeten.
Alle reacties Link kopieren
Hier in principe goede eters (3 en 6), dus ik hanteer hetzelfde als jij: afhankelijk van hoeveel ze gegeten hebben, is het klaar of moeten ze nog een aantal happen.

Ze voelen het zelf goed aan.
Alle reacties Link kopieren
ik bepaal wat er gegeten word de kinderen wat ze ervan eten. eten ze 1 hap prima eten ze hun bordje leeg en willen ze daarna nog ook prima maar wij hebben dan ook wel hele goeie eters die echt alles eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nooit problemen van gemaakt, geeft alleen maar een rotsfeer aan tafel.

Onze meiden zijn inmiddels pubers en ze eten nagenoeg alles. Ook de dingen waar kinderen doorgaans minder dol op zijn hebben ze altijd gegeten.

Ik heb als kind wel eens een hele zondagmiddag met een spruitje in mijn mond gezeten omdat ik hem niet wilde doorslikken.

Ik heb nog steeds een hekel aan spruitjes. Achteraf snapt mijn moeder zelf niet dat ze zo moeilijk deed over dat spruitje.

Als de kinderen goed gezond zijn en prima groeien zoals je aangeeft dan krijgen ze ook genoeg binnen.

Laat het gezamelijk eten een gezellig familiemoment zijn en geen strijd.

Je krijgt nog genoeg dingen waarover je de strijd moet aan gaan als ze groter worden.
Alle reacties Link kopieren
Eet je die ene dag toch iets lekkers? Patat, pannenkoeken, poffertjes, knakworsten oid. Is het meteen een stuk gezelliger aan tafel heb je nog 6 dagen per week om gezond te eten.
Alle reacties Link kopieren
Leeg eten hoeft hier niet. Ik eet ook niet altijd alles op, heb de ene dag meer trek als de andere.

Ik vind het jammer dat je man, de ene dag dat hij mee-eet met jou en de kinderen, er zo'n strijd van maakt. Terwijl de maaltijd juist een gezellig samenzijn kan zijn en een mooi moment is om lekker bij te kletsen.

Wat een gemist moment voor jullie...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belachelijk dat een bord leeg moet. Vol is vol. Je gaat toch geen overeten stimuleren ?

Of is dat de straf als je ogen groter waren dan je maag?

Mijn mening is dat als aangeeft dat je genoeg hebt gegeten dan is dat zo.
Als ze niet zelf opscheppen beslist iemand anders dus hoeveel ze moeten eten, dat kan een ander toch niet inschatten?

Ik doe het hetzelfde als jij, als ze maar een paar hapjes groente eet vind ik het al snel best.
quote:jetfreggel30 schreef op 13 augustus 2013 @ 20:13:

Eet je die ene dag toch iets lekkers? Patat, pannenkoeken, poffertjes, knakworsten oid. Is het meteen een stuk gezelliger aan tafel heb je nog 6 dagen per week om gezond te eten.haha, wereld-tip! :-)
Er is zelfs onderzoek naar gedaan met als conclusie kinderen die hun bord leeg moeten eten lopen meer kans om obese te worden. De porties zijn vaak te groot (zelf eet je ook niet altijd alles op wat je opschept, dat is lastiger in te schatten dan het lijkt) en kinderen leren geen vol gevoel te herkennen. Gevolg is overeten en overgewicht.

Google maar op bord leegeten en overgewicht/obesitas.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar ik ben het met je eens. Ik vind dat mijn kinderen moeten leren te luisteren dat hun maag ze geeft. Dus niet dooreten als ze geen honger hebben. Hier moeten ze wel alles proeven, maar zeker niet hun bord leeg eten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wil jij mijn zoon een avondje lenen? Die leert jouw man dat soort idealen wel af.



On topic: nee, van mij hoeft een bord niet leeg. Heb ik thuis ook nooit hoeven doen. Man wel, en die eet nog steeds tegen heug en meug door, dat bord MOET leeg. Want eten weggooien is zonde...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij komt je 'je bord leegeten' uit de tijd dat voedsel schaars was, of dat er in ieder geval hard gewerkt moest worden om een bord te vullen.

Tegenwoordig is overgewicht volgens mij een belangrijker issue. Ik wil m'n kinderen leren om te stoppen met eten zodra ze genoeg hebben. Ik zou dus ook niet beginnen aan nog 1-2 hapjes, want dat is niet duidelijk. Genoeg is genoeg. Je kunt natuurlijk best zeggen dat ze daarna niets meer krijgen, maar ze laten dooreten tegen heug en meug lijkt mij een verkeerd signaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk dan altijd maar dat ik zelf ook niet altijd even veel trek heb. Waarom zou je eten opdringen, zou je zelf tegen heug en meug willen eten?



Ik ben nooit gedwongen tot bordje leeg eten en eet toch vaak mijn bord leeg. Mijn kinderen die ik net zo opvoedde idem dito.



Wat gij niet wil dat uw geschied doe dat ook je kinderen niet aan zou ik zeggen. Genoeg is genoeg en als ze verder gezond zijn en goed groeien en ik vind dat ze redelijk gegeten hebben mag er van mij wat achterblijven op het bord.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Hier net als jij: in principe mogen ze zelf aangeven of ze genoeg hebben maar als ze erg weinig hebben gegeten spoor ik ze aan nog een paar happen (bv gelijk aan leeftijd) te eten. Bord leeg doen we niet aan, ze moeten zelf naar hun lichaam leren luisteren.
Alle reacties Link kopieren
* Liselore3punt0, 11 minuten geleden



Ik vind het belachelijk dat een bord leeg moet. Vol is vol. Je gaat toch geen overeten stimuleren ? 

Of is dat de straf als je ogen groter waren dan je maag? 

Mijn mening is dat als aangeeft dat je genoeg hebt gegeten dan is dat zo.

*



100% mee eens. Ik heb nog trauma's van dat eeuwige dwingen en de maagkrampen achteraf. Zo fijn voor een kind...
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Ik eet ook niet altijd alles op, dus kinderen hoeven dat ook niks. Het moet echter wel redelijk leeg. Na 1 hap ik zit vol geloof ik gewoonweg niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Apatura schreef op 13 augustus 2013 @ 20:08:

Bij ons was het vroeger gewoon je bord leegeten. We mochten wel zelf opscheppen / zeggen hoeveel we wilden.

Ik snap je man wel.Dat denkbeeld is niet voor niets uit de gratie geraakt, met alle overgewichtsproblemen van nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven