bord leeg eten of niet?

13-08-2013 20:05 82 berichten
Mijn man en ik verschillen nogal van mening. Ik eet 6x pw alleen met de kinderen (5 en 8 jaar), en van mij hoeven ze niet hun bord leeg te eten. Als ze aangeven dat ze genoeg hebben, bekijk ik of ik vind dat ze voldoende binnen hebben gekregen of dat er bijv nog te veel groente over is. Dan is het vaak "nog 1/2/3 hapjes en dan mag je van tafel".

M'n man vindt dat die ene dag dat we met z'n 4-en eten heel irritant, dat gepolder. Hij vindt gewoon dat het bord leeg moet en vind dat ze te weinig eten (mijn filosofie: ze zijn nooit ziek en groeien goed). Wat dus standaard 1x pw leidt tot gemopper van hem.

Wat zijn jullie regels?
Ik vind jouw man irritant

Ik bedoel, hij eet maar 1 keer per week mee en zit dan te zemelen?



Ik heb geen kinderen maar ben wel zelf kind geweest. En het is vreselijk als je je bord leeg moet eten terwijl je vol zit, of gewoon geen trek hebt. Het slaat gewoon nergens op.

In een restaurant is het toch ook geen verplichting om je bord leeg te eten voor je weg mag..
Ze hoeven de borden niet leeg te eten maar er moet wel gegeten worden, in ieder geval geproefd! Geen toetje vind ik ook zo'n rare straf, dat hoort toch bij de maaltijd. Wat ik wel doe als er slecht wordt gegeten er juist nog wat fruit achteraan te geven, hebben ze toch vitamines op, ik blij en hun blij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een punt gemaakt van eten. Dochter krijgt gewoon wat op haar bord, en eet dit meestal op. Als ze haar groenten niet zo lekker vindt eet ze gewoon eens wat minder. Wil ze wél de hele tijd extra stokbrood, dan kan ze een stokbroodje 'verdienen' met één hapje groente . Het is heel leuk om te zien met hoeveel plezier en smaak ze eet!
quote:_nut_ schreef op 13 augustus 2013 @ 20:38:

Ze hoeven de borden niet leeg te eten maar er moet wel gegeten worden, in ieder geval geproefd! Geen toetje vind ik ook zo'n rare straf, dat hoort toch bij de maaltijd. Wat ik wel doe als er slecht wordt gegeten er juist nog wat fruit achteraan te geven, hebben ze toch vitamines op, ik blij en hun blij.Ik denk dat mensen met toetjes dan speciale toetjes bedoelen. Toetje als in yoghurt hoort bij ons iig gewoon bij de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:soley79 schreef op 13 augustus 2013 @ 20:23:

Er is zelfs onderzoek naar gedaan met als conclusie kinderen die hun bord leeg moeten eten lopen meer kans om obese te worden. De porties zijn vaak te groot (zelf eet je ook niet altijd alles op wat je opschept, dat is lastiger in te schatten dan het lijkt) en kinderen leren geen vol gevoel te herkennen. Gevolg is overeten en overgewicht.

Google maar op bord leegeten en overgewicht/obesitas.Mijn jongste heeft vanaf dat ze eten kreeg, zelf beslist wat zij at. Borstvoeding wilde ze niet, flesvoeding ging er met moeite in. Als zij niet meer hoefde, dronk ze niet meer. Toen ze 1 jaar was, duwde ze met haar handje het bordje pap weg. Ze zat vol. Prima natuurlijk, ik wilde haar niet overvoeren. Maar ze had wel ondergewicht volgens de groeicurve van het cb. Maar voor de rest was ze wel tierig, dus ik maakte me niet echt veel zorgen. Totdat ze ziek werd, toen ging haar gewicht hard naar beneden. Maar eten deed ze niet. Samen met de dietiste afgesproken wat mijn dochter minimaal moest eten. En dat is niet veel. Maar dat moet wel op. Want anders wordt ze nog magerder. Zo'n onderzoek is nuttig en belangrijk, maar gaat niet altijd op.
Alle reacties Link kopieren
Hier thuis een combinatie van een aantal dingen die al eerder genoemd werden.

Zolang ik opsschep mogen ze zelf bepalen wanneer het genoeg is, wel heb ik graag dat ze van alles wat proberen.

Zodra ze zelf aan het opscheppen gaan, wil ik er wel op gaan letten dat ze hun porties aanpassen aan hun honger. Hoeft niet per definitie op, maar ik ga ook geen halve borden weggooien.

Toetje is hier deel van de maaltijd, en krijgen ze dus sowieso.



Deze aanpak werkt hier goed, beide kinderen herkennen hun verzadigingsgevoel prima. Jongste kan bijvoorbeeld ook heerlijk van een ijsje zitten te genieten, likt en eet, hmmmm, en dan is hij op 3/4 en dan zegt hij dat hij genoeg heeft en geeft de rest aan mij.
Alle reacties Link kopieren
Bord leeg eten zonder te voelen of je genoeg hebt gegeten leidt er toe dat kinderen niet leren voelen wanneer ze vol zitten, of wanneer ze genoeg hebben gegeten.

Ik vind het echt slecht om kinderen te dwingen hun bord leeg te eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Als jouw man het gevoel van jouw kinderen over kan nemen mag hij beslissen of ze vol zijn of niet. Volgende keer voor hem een giga groot bord opscheppen, liefst met heel machtig en vet eten en dan ook eisen dat hij zijn bord leeg eet.



Ik word daar altijd zo moe van. Wie ben ik om voor een ander te bepalen of die vol zit of niet. De ene keer heb je meer honger dan de andere keer.



Het is natuurlijk een ander geval als ze idd heel weinig eten en dan een uurtje na het eten (of korter) snoepjes oid willen. Dáár trappen we natuurlijk niet in.
quote:soley79 schreef op 13 augustus 2013 @ 20:23:

Er is zelfs onderzoek naar gedaan met als conclusie kinderen die hun bord leeg moeten eten lopen meer kans om obese te worden. De porties zijn vaak te groot (zelf eet je ook niet altijd alles op wat je opschept, dat is lastiger in te schatten dan het lijkt) en kinderen leren geen vol gevoel te herkennen. Gevolg is overeten en overgewicht.

Google maar op bord leegeten en overgewicht/obesitas.Dit dus. Bord leeg eten hoeft niet, als je genoeg hebt gehad stop je met eten. Dan mag er nog fruit gegeten worden als toetje of een keer iets anders en is het klaar.
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2013 @ 20:57:

Het is natuurlijk een ander geval als ze idd heel weinig eten en dan een uurtje na het eten (of korter) snoepjes oid willen. Dáár trappen we natuurlijk niet in.Zelfs dat snap ik nog; ook al heb ik 3 borden (bijv) op, 'n hand m&m's gaat er altijd nog in :-)
quote:nina1966 schreef op 13 augustus 2013 @ 20:57:

Als jouw man het gevoel van jouw kinderen over kan nemen mag hij beslissen of ze vol zijn of niet. Volgende keer voor hem een giga groot bord opscheppen, liefst met heel machtig en vet eten en dan ook eisen dat hij zijn bord leeg eet.

En als hij dat niet doet, krijgt hij pikstraf geen toetje!
quote:Del_Speciaal schreef op 13 augustus 2013 @ 20:38:

Ik vind jouw man irritant

Ik bedoel, hij eet maar 1 keer per week mee en zit dan te zemelen?

Daar word ik ook gek van. Maarja, hij wil zich nou eenmaal ook met de opvoeding bemoeien
Met het bord verplicht leeg eten heb ik ook mezelf mee want dan zit ook ik úren lang nog aan die tafel te wachten.

Van mij hoeft mijn dochter haar bord niet leeg te eten, wel moet ze er wat van eten en snoepen mag daarna niet meer.

Van de methodes waar mijn ouders vroeger mee kwamen ga ik absoluut niet op mijn kind loslaten, dat was namelijk neus dichtknijpen en als ik dan naar adem snakte ging er meteen een warme hap naar binnen. Walgelijk!
Alle reacties Link kopieren
Thuis aten we vroeger uit 1 bord dus dan at je tot je genoeg had en ging je van tafel.

Ik laat mijn zoontje dus zelf bepalen hoe veel hij eet. De ene keer is dat weinig tot niets en de andere keer zit hij te bunkeren.

Hij zal het zelf wel aanvoelen hoe erg de honger is.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees trouwens tegenstrijdige dingen. Je eet van je bord tot je genoeg hebt maar daarna komt dan toch nog een toetje. Vind ik raar. Genoeg is toch genoeg? Verder vind ik vlees en groente belangrijker dan zo'n vaak suikerhoudend toetje.

Dingen als yoghurt en appelmoes kun je ook tussendoor eten ipv snoep of koek.
quote:Del_Speciaal schreef op 13 augustus 2013 @ 21:00:

[...]



En als hij dat niet doet, krijgt hij pikstraf geen toetje!vind ik wel 'n goed idee, ik bereik bij hem altijd wel heel veel met humor :-) Hij krijgt morgen 2 borden vol (hij is nou eenmaal 4x zo groot en zwaar als de kinderen (1,90 bij 87 kilo)) en dan kijken hoe die reageert haha.
Bord leeg eten vind ik zielig en heb ik nooit begrepen. Ikzelf eet ook vaak genoeg mijn bord niet leeg. Vol=vol. En geen toetje als straf vind ik altijd erg kinderachtig. Ik heb soms ook absoluut geen trek meer in mijn warme eten, maar een toetje kan er dan nog wel in! Ze moeten dan natuurlijk wel iets hebben gegeten of geproefd.



Wat helpt is vooral kleine porties van verschillende smaken. Ik houd zelf erg van tapas en maak zelden tot nooit de standaard 'aardappelen, groente en vlees(vervanger)' Allemaal kleine hapjes vind ik veel lekkerder en eet ook zo veel meer op die manier.
quote:3wieler schreef op 13 augustus 2013 @ 21:02:

Thuis aten we vroeger uit 1 bord dus dan at je tot je genoeg had en ging je van tafel.oh echt, wat bijzonder, klinkt wel gezellig
quote:femmos schreef op 13 augustus 2013 @ 21:04:

[...]





vind ik wel 'n goed idee, ik bereik bij hem altijd wel heel veel met humor :-) Hij krijgt morgen 2 borden vol (hij is nou eenmaal 4x zo groot en zwaar als de kinderen (1,90 bij 87 kilo)) en dan kijken hoe die reageert haha.Doen! Wel even komen updaten he?! Ben wel benieuwd hoe hij gaat reageren
Alle reacties Link kopieren
Al voor de onderzoeken, vond ik het al logisch dat je met dwingen je bord leeg te eten kinderen aanleert ziczhzelf te overeten.

Toetjes hebben wij nooit in huis, ja een waterijsje. Mar dat mogen ze toch wel of ze nou bord leegaten of niet. Ik houd van een relaxte maaltijd, zo vaak zitten we niet al niet als gezin bij elkaar.

Beetje offtopic, maar ik geloof ook niet in het eerst boterham hartig dan zoet 'geleuter'.
Alle reacties Link kopieren
En als ze hier na 3 happen niet meer willen eten omdat ze het niet lekker vinden mogen ze gerust een boterham gaan eten.

Ik eet zelf namelijk ook liever niet iets wat ik niet lust.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hier wordt geen toetje gegeten want als we vol

zitten, zitten we vol.



De oudste krijgt nu soms 1,5 tot 2 uur later nog fruit of soms een ijsje ofzo maar toen hij sneller na het eten naar bed ging, kreeg hij dus helemaal niets. Als hij (11 jaar) bij een vriendje eet, eet hij zelden toetje. Want hij zit vol. Hij snapt het hele fenomeen dus ook niet zo. Zo zei hij ooit: 'ze eten daar toetje om de laatste gaatjes te dichten, dat snap ik niet hoor, dan krijg ik echt pijn in mijn buik!
Alle reacties Link kopieren
quote:kylie_ schreef op 13 augustus 2013 @ 21:14:

Hier wordt geen toetje gegeten want als we vol

zitten, zitten we vol.



De oudste krijgt nu soms 1,5 tot 2 uur later nog fruit of soms een ijsje ofzo maar toen hij sneller na het eten naar bed ging, kreeg hij dus helemaal niets. Als hij (11 jaar) bij een vriendje eet, eet hij zelden toetje. Want hij zit vol. Hij snapt het hele fenomeen dus ook niet zo. Zo zei hij ooit: 'ze eten daar toetje om de laatste gaatjes te dichten, dat snap ik niet hoor, dan krijg ik echt pijn in mijn buik!Kind naar mijn hart. Ik begrijp dat toetjesgedoe ook niet. Vol=vol enzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Swinta schreef op 13 augustus 2013 @ 20:10:

Bord gaat leeg. Oudste kinderen zijn 13 en 16, die weten niet beter dan dat hun bord leeg moet. Mijn jongste is 6 en is een zeer slechte eter. Ik schep niet zoveel op haar bord, echt minimaal, maar dat moet dus echt op. Eten op = toetje verdiend. Omdat ik vind dat mijn jongste onderhand wel wat sneller mag eten, heb ik nu een tijd ingesteld van 25 minuten. Als het na die tijd niet op is, dan geen toetje. Wel moet ze haar bord leegeten.Dat zou ik echt niet doen, met die tijd. Ik ben zelf ook een langzame eter en onder tijdsdruk eten vind ik echt niet fijn. Ik heb vaak gehoord dat langzaam eten goed is!
Mijn jongens waren meestal goede eters, maar als het even niet goed ging en ik zag het aankomen deed ik altijd iets meer op hun bord en als ze dan begonnen te zeuren schoof ik een deeltje aan de kant wat niet op hoefde. Met dit trucje kregen ze altijd voldoende binnen. Deed dit meestal met iets wat ze niet lekker vonden



Had ook een vaste afspraak over wat ze niet wilden eten. Beiden mochten een gerecht kiezen wat ze echt echt niet wilde eten. Voor de rest moest er altijd een schep {groentelepel} gegeten worden, lekker of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven