"Borstverslaafd"

28-04-2007 23:38 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fantastisch zoontje van 6 maanden oud.



Hij slaapt 's nachts niet door (hij heeft wel wisselend doorgeslapen). Hij komt meestal nog 1 of 2 keer. Ik vind dat helemaal niet erg.



Alleen...er is een vervelend patroon ingeslopen. Mijn zoontje lijkt "borstverslaafd" te zijn geworden. In het ergste geval komt hij om de 2 uur. Ik leg hem dan aan en hij valt dan heel snel weer in slaap. (Hij drinkt een klein beetje, maar sabbelt vooral). Het komt wel eens voor dat ik dan zelf ook in slaap val waardoor zoonlief soms de rest van de nacht bij me in bed blijft. Ik probeer hem wel zo veel mogelijk consequent terug te leggen. 



Omdat zoonlief nu een half jaar is en zonder nachtvoedingen zou moeten kunnen ben ik begonnen met het geven van water in plaats van de borst als hij 's nachts komt. Ik ben hier nu een paar nachten mee bezig...en wat vermoeiend! Zoon krijst de hele boel bij elkaar en hij houdt dan maar niet op. 



Wie hebben hetzelfde meegemaakt en wie hebben er tips? Ik verlang zo naar weer eens een normale nacht. Ik heb geen partner, dus het komt allemaal op mij aan.



Dalishia
Alle reacties Link kopieren


Ja, heb het ook meegemaakt toen dochter ps 1 week oud was. Ik heb haar laten huilen, maar zij viel weer in slaap. Weet niet of jou zoon tussendoor in slaap valt?



Wat je zou kunnen doen is dit: je voedt hem om 00.00 uur, dan komt ie dus om 02.00 uur. Dan geef je niet, je laat hem een half uur huilen, dan geef je de borst. En je legt hem weer in bed zodra hij in slaap valt. Wordt hij dan wakker, laat je hem liggen en geef je weer na 2.5 uur de borst. Zo doe je elke nacht een half uurtje erbij. Maar laat hem gerust huilen hoor! Hij heeft inderdaad die nachtvoeding niet meer nodig (hebben ze niet meer nodig vanaf 4500 gram!!)



In de tijd dat ik klein was (35 jaar geleden) lieten ze de baby's drie nachten huilen, ze deden niet, gewoon in het bedje laten huilen. Na drie nachten sliepen de baby's door. Dat vinden wij nu zielig, dus ik heb het zoals hierboven gedaan en mijn dochter sliep in 1 week door. (nou ja, van 00.00 uur tot 06.00 uur)



Succes!


Alle reacties Link kopieren
Hoi Dalishia,



wat heb je er op tegen dat je zoon bij je in bed slaapt? Zeker als je geen partner hebt, zou er toch genoeg ruimte moeten zijn om samen comfortabel door te kunnen slapen. Je hoeft niet bang te zijn dat je zoon er aan gaat wennen en dat je hem nooit meer uit je bed krijgt; hij gaat vanzelf wel eens doorslapen en dan is het 'probleem' gewoon over.



Hier was het in ieder geval hetzelfde; Zoon kwam 's nachts nog voor een voeding totdat hij zo'n 1,5 jaar was en als we hem terug wilde leggen, was het een drama en lagen we dus alledrie wakker. Lieten we hem bij ons in bed liggen, dan vielen we alledrie weer lekker in slaap waardoor we nog enigszins aan ons nachtrust toekwamen. Soms werd ik 's ochtends wakker en lag meneer alweer aan de borst te lurken O+



Maar goed; een oplossing om het anders te doen, heb ik dus niet - wel de herkenning van de situatie.
Ik prefereer machineleesbare ontologie.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch met 'laat maar huilen'?

Ik snap daar helemaal niks van. Het enige wat je kindje daarvan leert, is dat er niemand op hem reageert als het huilt om aandacht / honger / dorst / een aai over de bol / ik heb pijn in m'n buik / voel me alleen etc.

Het is volkomen normaal dat een baby van 6 maanden nog nachtvoedingen wil en het is al helemaal volkomen normaal dat een baby van 6 maanden nog niet doorslaapt.



Het is natuurlijk vermoeiend. Maar, wat is er nou lekkerder dan bij mamma aan de borst in slaap vallen? Je kan het die kleintjes ook niet echt kwalijk nemen dus. :)



Ik heb er toen inderdaad voor gekozen om m'n dochter bij mij te laten slapen. Gewoon in het eigen bedje laten beginnen en als ze wakker werd, aanleggen en lekker naast me laten slapen. Zo hadden we allemaal een fijne nachtrust.



Nu ben ik van de borstvoeding af en m'n dochter (11 maanden) komt nog steeds 2-3 keer per nacht. Ik laat haar nog steeds halverwege de nacht bij ons in bed komen, want dan slapen we tenminste allemaal nog een paar uurtjes. En als ik het een keer in m'n bol haal dat ze wel in haar eigen bed moet slapen, laat ik haar absoluut niet huilen, maar zorg ik dat ze tevreden weer in slaap valt. Als dat betekent dat ik een uur naast haar bed moet zitten, dan doe ik dat.



'Laten huilen' vind ik zo iets stoms. Daar bezorg je je kindje geen veilig gevoel mee.



Ik heb dus ook geen oplossing voor het probleem. Wel herkenning. En de tip om je kindje bij je te laten slapen.
Alle reacties Link kopieren
Als je kindje nog komt voor een voeding heeft hij deze kennelijk nog nodig, dus met water aan de gang gaan lijkt me niet de oplossing. Wie zegt dat hij niet echt honger heeft? Hij geeft echt vanzelf aan wanneer hij zonder nachtvoeding kan. De ene baby kan daar met 3 maanden zonder, en de ander pas met een jaar, maar dat kun je als ouders niet zomaar bepalen vind ik. Laten huilen zou ik ook niet doen, daar schiet je niets mee op en daarmee geef je wel hele verkeerde signalen af aan je kind.



Dus gewoon maar een voeding geven en val je in slaap, gewoon lekker slapen, als je hem terug kunt leggen ook goed, maar doe vooral wat voor jou het minst vermoeiend is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 9 maanden komt ook nog iedere nacht voor een of twee voedingen. Soms drinkt hij echt bij me, soms sabbelt hij alleen maar. Ik heb me er bij neer gelegd, en denk maar zo :"als tie 18 is komt ie vast niet meer snachts an mn tiet drinken" Ik haal hem uit zn bedje, leg hem naarst me neer, aan de borst. Meestal vallen we dan in slaap, na een half uurtje word ik steenvast wakker en leg hem weer in zijn eigen bedje.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Water geven is sowieso niet bevordelijk voor jouw productie.



Mijn dochter van 8 maanden komt ook nog steeds in de nacht en ik denk dat dat is om mijn productie op peil te houden, ik heb nooit lekkende of volle borsten, dus de natuur geeft mijn inziens aan dat dochterlief daarom nog komt in de nacht.

Als ze daarna gelijk weer in slaap valt, hoor je mij niet klagen.

Ze ligt ook bij ons op de kamer en dat bevalt prima, ik hoef mijn bed niet uit om te voeden en ik ben zelfs gewend aan de nachtvoedingen. Als zij later komt als normaal, lig ik wakker, hihi.



Laten huilen is voor ons persoonlijk zeker geen optie, ik denk dat het enig nut heeft dat ze dus komt, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
k=ben=nu=bezig=in=het=boek:



Lekker=slapen=zonder=huilen



van:=Elizabeth=Pantley



Een=boek=over=hoe=je=,

op=een=lieve=manier=,je=kindje=kunt=helpen

snachts=door=te=slapen

zonder=hem=te=laten=huilen.

Het=helpt=je=je=eigen=slaapplan=te=maken.



Ben=net=begonnen,

maar=het=klinkt=veelbelovend.



(sorry=voor=al=die==jes,

spatiebalk=is=gaan=hemelen...)



(heb=een=zoontje,7,5=maand

slaapt=iedere=nacht=na=de=1:00=uurs=voeding

bij=ons=in=bed.

dit=tot=ieders=tevredenheid.

Moeten=alleen=binnenkort=met=hem

het=ziekenhuis=in=dan=is=het=handig=dat

hij=in=dat=bedje=in=slaap=kan=vallen

ipv=aan=mijn=borst...)



TO=petje=af!!

Dat=je=het=alleen=doet!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties en tips.



Ik ben ook absoluut tegen het (langdurig) laten huilen. Ik vind het ook helemaal niet erg dat mijn zoon niet doorslaap. Het hoort erbij en eigenlijk vind ik het ook erg fijn als hij aan mijn borst ligt. Waar ik wel moeite mee heb is als hij elke 2 uur komt.



Ik denk niet dan hij honger heeft. Omdat ik vaak met hem bij mij in bed heb geslapen is het er denk ik ingeslopen. Als hij wakker wordt en ik leg hem aan de borst dan neemt hij een paar slokjes en daarna sabbelt hij eigenlijk vooral. Al vrij snel slaapt hij dan weer. Zijn laatste voeding krijgt hij rond 23.30u/ 00.00u. Als hij 's ochtends om 6.00u weer komt is dat prima. Dit is voor mij al doorslapen. Hij zou dus geen honger moeten hebben.



Wat betreft de productie. Ik wil dit goed op gang houden en voorkomen dat het terug gaat lopen, zeker omdat ik binnenkort ga starten met bijvoeding. Ik wil namelijk nog wel een tijdje genieten van het borstvoeden. En het is zo makkelijk. Het zal wel iets terug gaan lopen, daar ontkom je niet aan.



Op zich is er niets op tegen dat hij bij me in bed slaapt, maar hierdoor zijn de "problemen" een beetje ontstaan. Samen in bed kan zoonlief wanneer hij maar wil aan de borst. Het wordt een gewenning. Ik vind het fijn als hij bij me in bed slaapt, maar in het eigen bedje is veiliger. Ik slaap dan ook beter. Soms vraag ik me wel eens af hoe dat moet als ik straks wil stoppen met de borstvoeding. Maar dat komt vast goed. Het is ook zo'n fijn middel om troost te geven. Ik vraag me af hoe de moeders het doen die geen borstvoeding geven.



Dalishia
Is hij misschien ziek aan het worden of slaapt hij niet lekker door de warmte? Mijn oudste kind sliep pas met 9 maanden door en de tijd daarvoor kwam ze ook meerdere keren per nacht (ze dronk liever niet uit een fles, inhalen bij mama dus). Mijn zoontje sliep door rond een jaar geloof ik. Ik heb ze altijd de borst gegeven als troost of om te helpen in slaap te vallen of als ik niet wist wat er was. 9 van de 10 keer hielp het. Ik heb ook geen rare kunstgrepen hoeven uithalen om ze van de borst te krijgen, dat ging bij beide heel natuurlijk en geleidelijk  en ze stopten er zelf mee (na 9 maanden en 14 maanden).



Dus tsja, niet echt een tip, behalve dan dat als je nog iets aan slaap wilt halen de borst misschien makkelijker is dan water. En echt, ze verliezen op een gegeven moment de interesse in de borst. Zeker als je straks gaat bijvoeden.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Oh herkenbaar dat vermoeide als je het in je eentje moet doen!

Hoe moeilijk ook, probeer je er niet teveel over op te winden ,dat maakt het alleen maar erger! Dan wordt je ook nog boos en dat maakt het er niet beter op en zo glijdt je nog meer in een vervelende spiraal naar beneden.



Maak het jezelf en je kindje zo makkelijk mogelijk. Als hij wel slaapt in jouw bed, dan slaapt hij in jouw bed. Als er iets anders is dat helpt, dan doe je dat. Wat maakt het uit wat 'de regels' zeggen, het is jouw leven en een ander komt niet uit zijn bed voor jou. Dus jij moet zorgen dat jij en je kindje het goed hebben.



Die 'met 18 jaar doet hij het vast niet meer-regel' die Borodini al aanhaalt is een hele fijne! (geldt voor heel veel dingen, ik gebruikte hem ook toen zoonlief laat was met lopen (er zijn vast geen jongens van 18 meer die in een buggy zitten) of met doorslapen enzo). Die geeft heel veel rust!



Ik ben zelf mama alleen en ik houd me niet zoveel aan regels enzo. Geeft ons rust en ruimte om veel dingen te doen die we leuk vinden. Dat levert vaak genoeg commentaar op, maar zolang kind en ik ons er goed bij voelen vind ik het prima. En ze kletsen toch wel, wat je ook doet :D
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wat ook wel kan helpen is savonds om 23.00 uur een bordje pap geven , gemaakt van je eigen afgekolvde melk, maar dat bindt vaak niet zo goed. Of van melkpoeder, ik gebruik hypoallergene poeder en molenaars 7 granen pap. Als hij dat s avonds krijgt slaapt hij vaak tot 05.00 door, en das net dat ene tikkie waar ik een lekkere nacht door heb.



Succes !
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Hij heeft inderdaad die nachtvoeding niet meer nodig (hebben ze niet meer nodig vanaf 4500 gram!!)

Ik vind dit zo'n rare grens. Mijn zoon was 4010 bij de geboorte, na 2 weken woog hij 4500 gram. Dus dan zou een twee weken oude baby geen nachtvoeding meer nodig hebben? Dat maak je mij echt niet wijs. Met zo'n stom regeltje wordt volkomen voorbij gegaan aan de geestelijke behoeften van een baby. Want een (nacht)voeding gaat niet alleen om eten, het gaat ook om vertrouwdheid en geborgenheid bij mama. Dat lichamelijke contact wat babietjes nog zo hard nodig hebben, ook als ze 6 maanden zijn.



Een baby van 1 week oud laten huilen als ze om een nachtvoeding komt vind ik bijna misdadig.
Alle reacties Link kopieren


Hij heeft inderdaad die nachtvoeding niet meer nodig (hebben ze niet meer nodig vanaf 4500 gram!!)







dit is idd zo verschrikkelijk achterhaald ! Mijn schoonmoeder kwam ook altijd met van die rare wijsheden. Als je baby wil drinken s nachts heeft ie het nodig. Punt.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
wat is er toch mis met je baby een keer laten huilen?, een baby kan om zoveel redenen huilen en niet altijd omdat ze intens verdrietig zijn.



ik ben wel van mening dat je kinderen kunt "trainen" om door te slapen.

als je iedere keer de borst of fles aanbied wordt het een gewoonte.

zo`n patroon is echt wel te doorbreken, soms gaat het makkelijk en soms niet.



een baby in het grote bed vind ik echt gevaarlijk, en zou zelf echt niet rustig slapen, en niet zo zeer dat ik erop ga liggen maar die verdomde dekens waar ze makkelijk onder kunnen raken en stikken van de warmte. brrr wordt er al naar van als ik eraan denk.



to je vroeg nog hoe kinderen getroost worden die geen bv krijgen, mijn eerste kind heb ik ook zelf gevoed en deze trooste ik ook vaak met de borst, met als gevolg dat ie vaak krampjes had en onrustig was.

mijn tweede kreeg de fles en haar trooste ik gewoon door ze op mijn arm te nemen en te wiegen. zij was vaak veel meer tevreden en rustiger.

ze sliep vrijwel na 4 weken door.



eigenlijk moet je gewoon jou gevoel volgen, als jij moeite hebt met jou baby te laten huilen moet je het niet doen, dat werkt dan toch niet, een baby voelt jou onrust feiloos aan.
Alle reacties Link kopieren


In de tijd dat ik klein was (35 jaar geleden) lieten ze de baby's drie nachten huilen, ze deden niet, gewoon in het bedje laten huilen. Na drie nachten sliepen de baby's door. Dat vinden wij nu zielig, dus ik heb het zoals hierboven gedaan en mijn dochter sliep in 1 week door. (nou ja, van 00.00 uur tot 06.00 uur)



Succes!






Pff, zo kennen we er nog wel meer he. Vroegah hoefde kinderen ook niet in een zitje in de auto, vroegah kregen ze met 8 weken al sinaasappelsap, vroegah sliepen ze op hun buik onder het dekbed. enz.



vroegah gingen ook meer kindjes dood dan tegen woordig...
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kwam ook vaak de laatste tijd. Blijkt dat zijn neusje verstopt is, hij dus door zijn mondje ademt en een droog keeltje krijgt (logisch, krijg ik ook). Dus misschien even kijken of zijn neusje schoon is met de laatste voeding en ook of de lucht in zijn kamertje wel vochtig genoeg is. Omdat hij maar een paar slokjes neemt klinkt het inderdaad meer naar dorst dan naar honger.

Laten huilen vind ik ook zo barbaars. Hier wordt maar vijf minuten gehuild en als hij dan niet slaapt wordt hij getroost. Na vijf minuten weet zo'n kind echt niet meer waarom hij huilt en helpt hij zichzelf helemaal over de zeik.

En ook het zeggen dat ze met 4500 gram 's nachts geen voeding nodig hebben, waar komt die informatie vandaan. Mijn zoon komt twee keer 's nachts en is nu 7 kilo. Gezien de gretigheid waarmee hij drinkt heeft hij de voeding echt wel nodig.

En waar is het beschreven dat een kind van zes maanden door moet slapen 's nachts??? Sorry hoor, maar dat gemiep zorgt alleen dat TO zich onzeker gaat voelen of ze het wel goed doet. Mijn familie zit daar ook over te zeiken, maar ik zie helemaal geen probleem als mijn mannetje 's nachts voor een slokje komt. Ben heus niet bang dat zoonlief met de 18 nog voor een slokje komt (misschien een ander soort slokje maar dat is een ander verhaal).


wat is er toch mis met je baby een keer laten huilen?, een baby kan om zoveel redenen huilen en niet altijd omdat ze intens verdrietig zijn.



Je baby een keer laten huilen is helemaal niet erg maar huilen is wel een signaal dat ze ergens niet happy over zijn. Meer middelen om dat aan te geven hebben ze niet. Dus ik vind dat je daar als ouder wel op moet reageren. Een baby van een week laten huilen, sorry, kan ik met mijn pet niet bij. Dat je een kind van 7/8 maanden een keer wat langer laat huilen, prima. Die hebben al besef van actie-reactie. Maar zo'n verse ukkepuk niet.



Ik heb ook uit pure gemakzucht altijd de borst gegeven en nooit problemen gehad met stoppen met borstvoeding. Ook nachtvoedingen gaf ik gewoon, dan kwam iedereen aan zijn of haar maximale nachtrust.
Alle reacties Link kopieren




quote: scheila reageerde



wat is er toch mis met je baby een keer laten huilen?, een baby kan om zoveel redenen huilen en niet altijd omdat ze intens verdrietig zijn.



Je baby een keer laten huilen is helemaal niet erg maar huilen is wel een signaal dat ze ergens niet happy over zijn. Meer middelen om dat aan te geven hebben ze niet. Dus ik vind dat je daar als ouder wel op moet reageren. Een baby van een week laten huilen, sorry, kan ik met mijn pet niet bij. Dat je een kind van 7/8 maanden een keer wat langer laat huilen, prima. Die hebben al besef van actie-reactie. Maar zo'n verse ukkepuk niet.



Ik heb ook uit pure gemakzucht altijd de borst gegeven en nooit problemen gehad met stoppen met borstvoeding. Ook nachtvoedingen gaf ik gewoon, dan kwam iedereen aan zijn of haar maximale nachtrust.
mee eens, een heel kleintje heb ik ook nooit lang laten huilen (ook dan breekt mijn hart hoor) maar zodra ze wat ouder worden kon ik de huiltjes heel goed onderscheiden. moet zeggen dat wij ook makkelijke kinderen hebben, hier practisch nooit geen gedoe s`nachts
Hier ook geen gedoe 's nachts. Behalve dan een peuter die regelmatig bij ons in bed kruipt maar ik néém aan dat ze dat ook al een stuk minder leuk vindt op haar 18e :P
Alle reacties Link kopieren


Gelukkig hebben jullie nooit een huilbaby gehad. Want dan zouden jullie, volgens mij, helemaal gek worden van het gehuil.

Een baby (ja, ook die net geboren is) even laten huilen is echt geen probleem. Als je baby huilt en het heeft geen honger, heeft een schone broek aan en heeft het niet te koud/warm, die kan ook huilen in z'n bedje.



Als T.O. zegt dat haar zoontje alleen aan het tutten is (zoals bij een speentje) en geen honger/ warm/koud/vieze luier heeft, kan ze hem best even laten huilen.  En een baby van 6 maanden went heel gauw iets aan, ja, van lekker tutten bij mama snachts, maar dan ook dat hij snachts niets meer krijgt!



En ik schreef ook dat wij het zielig vinden om een baby de hele nacht te laten huilen. Heb ik met dochter ook niet gedaan! Ja, ze kwam om de 2 uur en overdag sliep ze 5 uur achter elkaar. Die cyclus moest dus omgedraaid worden en in samenspraak met de wijkverpleegkundige hebben wij voor deze aanpak gekozen. Zodat zij begreep dat je snachts slaapt en overdag wakker ben. En dat is gelukt door elke keer haar een half uurtje te laten huilen.



Mijn dochter is nu 7 jaar en onze band is superbest, ze heeft er echt niets van overgehouden!


Alle reacties Link kopieren


Even gegoogled (je vindt veel info op doorslapen):



In de eerste vier maanden van zijn leven zul je merken, dat het aantal uren dat je kindje slaapt, langzaam afneemt. Bovendien valt hij minder vaak per dag in slaap. Na 3 ½ tot 4 maanden heeft je kind nog maar veertien tot vijftien uur slaap nodig. Deze behoefte verdeelt hij over drie tot vier langere slaapperioden. Vaak heeft je kindje nu ook een vast patroon van slapen ontwikkeld en slaapt hij elke dag op ongeveer dezelfde momenten.



In deze periode beginnen de meeste kindjes ook 's nachts goed door te slapen. Terwijl hij overdag tussen zijn slaapjes door steeds wakker wordt, slaapt je kind 's nachts waarschijnlijk acht tot negen uur aaneengesloten door. Als je kindje echter na zes maanden dit slaapritme nog niet heeft ontwikkeldt, maar in plaats daarvan regelmatig 's nachts wakker wordt, heeft hij (en jij met hem) last van een slaapprobleem.



................................



Doorslapen betekent overigens evenmin dat je kindje 's nachts geen enkele keer wakker wordt. Maar als je kindje heeft geleerd om door te slapen, is hij in staat om uit zichzelf weer in slaap te vallen na zo'n kleine onderbreking, dus zonder dat hij jou daarbij nodig heeft.

(aldus babyinfo.nl)
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig hebben jullie nooit een huilbaby gehad. Want dan zouden jullie, volgens mij, helemaal gek worden van het gehuil.

Een baby (ja, ook die net geboren is) even laten huilen is echt geen probleem. Als je baby huilt en het heeft geen honger, heeft een schone broek aan en heeft het niet te koud/warm, die kan ook huilen in z'n bedje.





Even of een half uur is nogal een verschil!!
Alle reacties Link kopieren
Sorry Swinta, maar dat stukje dat je aangehaald heb is gel*l in de ruimte. Dat zou betekenen dat half Nederland een "probleem" hheft. Het is alleen een probleem als je er een probleem van maakt!
Alle reacties Link kopieren


Een half uurtje is echt 'even' ja.......Sommige baby's hebben dat gewoon nodig. Het is veel onrustiger als je die kleintjes constant om de arm houdt, om te troosten, dan als je lekker rustig in hun bedje liggen. Kijk, na een half uur zou ik ook gaan troosten, maar soms lukt dat niet eens.



Nooit gehoord van een huilUURTJE dus!


Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven