Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! Dat maar veel moeders hier bruikbaar advies en herkenning/bijstand mogen vinden.



Ok... Vliegen, niet kolven (voor vertrek wel 2 van de normaal 3 keer) maar wel regelmatig M. aangelegd om te drinken. En dan toch bij aankomst een keiharde en pijnlijke borst. Pas na aanleggen, kolven, nog een keer kolven op de hoogste stand waren de keiharde plekken verdwenen.



Af en toe is bv geven toch ook niet je-van-het...



Normaal laat ik versgekolfde melk staan zodat M. Gelijk kan drinken als hij honger heeft. Of ik neem wat ongekoeld mee. Maar het is hier nu boven de 25 graden dus niet zo handig om het te laten staan.

Had bedacht dat ik dan maar hoofdzakelijk live moest gaan voeden, maar zit nu in een land met 1 van de laagste bv percentages ter wereld (land is een kwart van NL maar ze hebben hier wel 77 merken kunstvoeding!). Iemand misschien nog een tip waar ik niet aan heb gedacht?
Alle reacties Link kopieren
abbonneer ...



77 merken kv onvoorstelbaar !
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ben ik weer een keertje, voel me bijna bezwaard dat ik zo vaak al advies gevraagd heb en niet zoveel terug kan doen...! Ik geef inmiddels mijn dochtertje 8,5 maand borstvoeding. Mede dankzij dit topic heb ik het zolang volgehouden en met veel plezier. Nu loopt bijna mijn kolfrecht af en ik wil nog niet (volledig) stoppen met BV. Ik kan heel misschien overdag soms nog 1x kolven in mijn eigen tijd, maar vaak ook niet ivm vergaderingen, congresdagen etc. En eerlijk gezegd ben ik het kolven ook wel zat, want dit gaat bij mij erg moeizaam (gebruik syntocinonspray). Ik werk 4 dagen per week.



Nu wil ik dus het liefste zo weinig mogelijk KV geven en iig 's ochtends en 's avonds/nacht zelf voeden, maar hoe doe ik dat? Helaas eet mijn dochtertje ook nog niet zo goed vaste voeding dat ik bijv overdag minder melk zou kunnen geven denk ik. Haar schema ziet er nu ong. zo uit:

Rond 3-4u BV

ong. 7.30 BV

9u beetje pap met BV of fruithap

11.30 broodkorst met BV (van de broodkorst eet ze 1 hap ofzo )

Rond 15u BV en fruit of tussendoortje (rijstewafel o.i.d.)

Rond 17.30 Groentehap (soms 100-200 gr, soms 3 happen)

Rond 19u BV

Rond 22.30 BV

Wie heeft een idee hoe ik dit aan moet pakken? en als ik ga afbouwen overdag hoe groot is dan de kans dat mijn productie helemaal terugloopt?



Tot slot: ze heeft nu 2 tandjes en heeft bedacht dat ze me daarmee kan bijten...!! Heb twee keer toen ze dat deed direct afgekoppeld en haar genegeerd maar ben nu echt heel bang dat ze het weer doet...Is dit een fase of moet ik vanaf nu allert blijven??



Heel erg bedankt allemaal weer voor de reacties!!!
Alle reacties Link kopieren
Gevonden!! Misschien op oude topic nog even een linkje plaatsen?



Biebeltje, wat fijn dat je harde plekken weer weg zijn! Waar zit je? 77 merken, dat is veel man!!

Ga jij in je eentje lekker het percentage opkrikken. Wat is het probleem? Je kan toch live voeden? Voed ze maar op daar waar je zit



Nathalie, je kolfrecht loopt af, maar betekent dat ook dat je baas je daaraan houdt? Ik ben gewoon doorgegaan, niemand die me tegenhield, maar dat verschilt natuurlijk per baas.



8,5 mnd is ook nog jong hoor om al veel erbij te eten. Dat werd pas serieus hier met 12 maanden. Ik heb tot 14 mnd gekolfd, daarna bliefde meneer niet meer uit de fles. Wel live tot 26 mnd.



Tandjes! Jaaa dat is een fase, maar wel vervelend! En het doet zo zeer! Direct afkoppelen is een duidelijke actie en dus niet negeren. Ik heb ook wel mijn stem verheft en NIET BIJTEN!! geroepen, maar meer uit een reflex dan uit pedagogisch oogpunt. Het houdt je even scherp omdat de angst voor bijten er is, maar gewoon meteen loskoppelen lijkt me een prima reactie. Negeren/ straffen / belonen hebben allemaal niet veel effect volgens mij op deze leeftijd. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
fab_india: helaas is mijn baas erg goed op de hoogte van het kolfrecht (en hij heeft zicht op de deur van de kolfruimte vanaf zijn kantoor), en langer kolven kan dus echt niet in de baas zijn tijd. Bovendien is het dus lastig plannen met vergaderingen, congressen e.d (heb echt op de raarste plekken gekolfd, zelfs in een brandweerkazerne, haha!). En ik ben het kolven ook wel zat eigenlijk...



Ik heb de 1e keer dat ze me beet heel hard 'auw' geroepen en haar losgekoppeld (was nog best moeilijk want ze hield die kaakjes stevig op elkaar...), maar dat vond ze heel grappig en vervolgens probeerde ze het direct erna nog een keer. Dat bedoel ik dus met negeren: geen aandacht aan geven en alleen loskoppelen en haar even laten spelen voor ik het opnieuw probeer. Maar ik ben dus echt heel erg bang dat ze het weer doet, ik kan nl geen patroon ontdekken wanneer ze het wel of niet doet. 1 x zelfs 's nachts toen ik er helemaal niet op bedacht was...auwauwauw! Dus misschien iemand nog een tip om het af te leren?
Alle reacties Link kopieren
Misschien gewoon om de tafel gaan met je werkgever, Misschien is er samen wel een tussenoplossing te vinden, dat je half uurtje eerder begint of langer doorwerkt en dat je dan toch kan kolven oid ? of tegen inlevering van een vrije dag ...of ... of....

Door te praten met elkaar weet je wat de mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hield in bijtperiodes mijn pink paraat. Ze liet altijd eerst even los (dat moet ook, anders kun je niet bijten) en dan snel de pink in de mondhoek. Te sterk reageren werkte hier niet, dan ging ze het juist meer doen omdat ze de reactie zo leuk vond.



Biebeltje, ik liet bij warm weer wel eens melk staan in een bakje koel water, zodat het onder de 25 graden bleef maar niet echt koud werd. Of dit is het moment om helemaal over te stappen op live voeden, maar ik weet niet of dat een optie is?



Ik zou ook met de werkgever gaan overleggen. Bijvoorbeeld vakantiedagen inleveren zodat je kunt blijven kolven. Of, als je dat niet wilt, langzaam overgaan naar 1x per dag, in de lunchpauze (ik kolfde op maandag altijd extra, na het weekend waarin ik veel had gevoed). Helemaal stoppen kan soms ook, maar ik redde dat niet qua productie als ik in het weekend wel overdag wilde voeden, anderen misschien wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier nog nooit gereageerd maar nu toch een vraag. Hoop dat ik even mag inbreken?



Mijn zoontje is ruim twee weken oud en geboren met een keizersnee. (weet niet of dat van belang is hoor)

De borstvoeding gaat op zich prima, zoon drinkt goed, is tevreden. Alleen.. Vanaf het begin vindt hij het aanhappen moeilijk en voed ik met een tepelhoedje.(op aanraden van verpleegkundige zh, na een hoop gehannes en moeten bijvoeden).

Nu vind ik dat tepelhoedje niet zo'n probleem, maar ik zou het toch makkelijker vinden zonder. Ik heb mijn dochter altijd zonder gevoed dus qua tepel moet het kunnen. Wat ik nu doe is elke keer proberen of het lukt maar dat frustreert zoon enorm, waardoor hij minder goed drinkt.

Ik denk zelf dat het niet meer gaat lukken zonder. Vind dat niet zo erg hoor, zoon drinkt immers goed. Maar misschien heeft iemand hier een tip om zonder te voeden? Ik hoor het graag...
Alle reacties Link kopieren
Bibaatje gefeliciteerd met je zoon! Ik heb geen ervaring met een tepelhoedje en ik weet niet eens hoe ze werken dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar anderen vast wel.



Fab voor jou is het dus bijna zover, spannend!



Biebeltje zou je inderdaad nu volledig aan de borst kunnen voeden of krijg je dan weer harde plekken? En anders zou ik de melk in de koelkast bewaren. Misschien lust M het wel gewoon koud, hoef je nog steeds niet op te warmen.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Pucker.

Ik heb wel eens gehoord dat een tepelhoedje vergelijkbaar is met een flessespeen dus dat het in die zin lastig kan zijn om hem weer 'echt' aan de borst te krijgen.



Maar ik wacht af of er iemand een goeie tip heeft...
Alle reacties Link kopieren
Bibaatje, ik heb ook een tijd met tepelhoedje gevoed. Op een gegeven moment was ik dat ding zat en wilde ik het ook zonder proberen. Ik legde dan eerst mijn zoontje aan met tepelhoedje en als de melk dan goed liep en hij goed dronk, haalde ik het tepelhoedje weg. Dat ging niet altijd goed en soms raakte hij ook even gefrustreerd, maar het was echt een kwestie van oefenen. Na 2 weken oefenen kon ik de tepelhoedjes definitief weggooien. En dat was heel fijn! Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
bibaatje, ik kreeg de tip om steeds een stukje af te knippen van het hoedje. Kijken of dat voor jullie werkt!

Een LK zou ook mee kunnen kijken waarom hij het niet fijn vind gewoon aan de tepel, misschien moet hij toch leren goed aan te happen?
Alle reacties Link kopieren
@kolven op het werk: ik heb er mijn half uur pauze aan opgeofferd. Ze zijn verplicht je pauze te geven dus dan zou je kunnen kijken of je daarmee uit komt. Daarnaast, al die rokers staan ook om de haverklap buiten, alsof dat geen tijd kost.

En als jij straks met keizere tieten op je werk zit, werk je ook niet optimaal. Kun je in overleg inderdaad niets regelen?



@bijten: geen tips. Hier valt het gelukkig mee, meestal als M. gefrustreerd is, maar het is al een tijdje niet meer echt voorgekomen.



@tepelhoedje: heb ook gebruikt in het begin. Vond het maar onhandig maar kon in ieder geval zien dat M. wel melk uit de borst kon zuigen. Volgens de LK had ik niet de meest optimale tepel (vlak/ingetrokken en extreem gevoelig), maar ik ben het blijven proberen. Geloof dat er op 6 weken weer een hernieuwd aanleermoment is (please correct me if I'm wrong). Gewoon blijven proberen dus. Misschien niet bij iedere voeding, maar op een moment dat hij niet heel erg veel honger heeft.



@ mezelf: bakje water is inderdaad wel een idee, maar misschien wat onhandig (ik ben lui). In de koelkast zetten doe ik sowieso wel. Denk dat ik maar zoveel mogelijk ga proberen live te voeden en overdag wat meer vast voedsel aanbieden en met een (tuit)beker met water aan de gang. Gelukkig drinkt hij niet zo heel erg veel overdag, 200-300 ml.



Ik zit momenteel in Libanon. Vanmiddag werden we in de supermarkt aangesproken door iemand van zo'n kv bedrijf. Wat voor melk M. kreeg? Scheelt in ieder geval keuzestress dat hij gewoon lekker bij mij kan drinken. Was aan het kijken voor pap en kant en klaar voeding. Uiteindelijk wel een papje op bv basis kunnen vinden waar geen extra suiker in zit. En de potjes heb ik maar gelaten voor wat ze waren, veels te duur (¤1,50 per potje!).

Ik kijk schoonmama wel lief aan, die kookt wel vers voor M.
Alle reacties Link kopieren
Nog even over dat tepelhoedje...

M. krijgt vanaf de geboorte al afgekolfde melk uit de fles. Na een paar maanden ben ik overgestapt op de Medele Calma omdat de standaard Difrax te snel voor hem ging. Ik ben al die tijd blijven aanleggen om te proberen hem aan de borst te krijgen. En nu, 10 maanden verder gaat het steeds beter en drinkt hij steeds meer aan de borst.



Wat ik nog als tip kreeg is om eerst even te kolven zodat de tepel zich wat beter vormde. Misschien nog een idee?
Alle reacties Link kopieren
Dank dames, voor de tips. Ga een en ander zeker uitproberen.

Ik weet ook dat niks onmogelijk is, dochter heeft de eerste twee weken van haar leven gekolfde melk uit de fles gehad ivm verblijf neonatologie en ziekte van mij.

Vanaf de dag dat ze thuis kwam dronk ze aan de borst alsof ze nooit anders had gedaan. De knapperd
Alle reacties Link kopieren
Time magazine over langvoeden deze week



Ik dacht dat misschien iemand dit wel een leuk artikel zou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ben hier pas sinds zaterdagavond en heb al twee keer achter in de auto zitten voeden omdat M. toch echt nu! honger/dorst had.

Vind het toch een beetje een raar idee zo met schoonmama voorin en zwager of schoonvader ernaast... Maar kan M. moeilijk laten brullen. Dus op aanraden van manlief maar weer uit de kleren...
Alle reacties Link kopieren
@ Fabindia, ik had gehoord over het artikel, maar dacht dat het ook over ap zou gaan? Vandaag helaas vergeten te kijken in de boekwinkel, een vergiet is er niks bij...



@ Biebeltje, honger is honger ja! Je kan hem ook omdraaien, wat zullen ze denken als je M laat brullen van de honger? Geniet van je vakantie!



Gister een kinderverjaardag waar ik niet de enige borstvoedende mama was jeeh! De rest van de mama's en papa's konden geloof ik weinig van ons gesprek over spruw, productieproblemen etc volgen, toch wel fijn eens IRL iemand erover te spreken.
Alle reacties Link kopieren
@chrissie, klopt, het gaat over AP, samen slapen, lang voeden etc. De belgische krant heeft het voeden eruitgelicht.
Alle reacties Link kopieren
De discussie rond het artikel stond ook al in de NRC.



Biebeltje, hij moet toch eten? En heeft schoonmoeder zelf geen bv gegeven vroeger? Ik herken het ongemakkelijke wel hoor, al weet ik dat het geen probleem zou moeten zijn.



Vreemd dat het in Libanon zo'n kv-paradijs is, de rest van de regio is juist erg bv-vriendelijk. Het blijft toch een bijzonder land. Ik vond het Midden-Oosten juist zo'n verademing na Nederland, opeens ben je niet de enige in een restaurant die aan het voeden is, er zit altijd wel nog iemand. En niet alleen kleine baby's, ook peuters. Het enige waar ik aan moest wennen was dat ik niet mijn buik moest laten zien. Hele borst eruit? Geen probleem, maar een streepje buik te zien en er begonnen behulpzame mensen aan mijn kleding te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Stel ook maar weer eens een vraagje. Mijn dochter krijgt nu 7 maanden bv, maar sinds een maand ook (op de dagen dat ik werk) 1 keer kv. Nu heeft ze sinds 3 dagen diarree en vreselijke rode billen. Mijn oudste dochter heeft dit ook gehad en dat ging over toen we hypoallergene kv gaven. Dat gaan we uiteraard nu weer proberen. Maar is dit een 'normale' reactie op kv? Vroeg ik me zomaar af, kan er namelijk niets over vinden. Een andere oorzaak kan ik namelijk niet echt bedenken. Tandjes zijn volgens mij nog niet op komst.
Alle reacties Link kopieren
ik heb in NL in de trein zitten voeden, kreeg ook wat vreemde blikken. Nou kan me dus echt geen biet schelen, meisje had honger ik heb melk, simpel toch.



Hier kijkt eigenlijk nooit iemand, wel zo prettig!
Alle reacties Link kopieren
Lola, 7 maanden is natuurlijk wel de tandjesleeftijd. Een virusje zou ook nog kunnen. Ik vind het best laat om na 1 maand nog te reageren met diarree op de voeding, dan zou ik toch eerder aan iets anders denken. Al kan het altijd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja, is ook wel de tandjes leeftijd, maar het lijkt zo op wat de oudste ook heeft gehad, toen ze ongeveer zou oud was. (dat heeft toen wel een maand geduurd voor het over was) Vandaar dat ik aan de voeding denk. Ze is er verder ook niet ongezellig onder, behalve 's avonds. Dan lijkt ze echt pijn te hebben en is ze soms ontroostbaar..

Nou, ga gewoon goed de witte puntjes zoeken in haar mond ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven