Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Alle reacties Link kopieren
Hi! Hier was ik weer: nog een vraag!



Nu voed ik al 2-3 weken probleemloos! Hiep hoi!

Echter de rechterborst blijft lastig. Wie wil er meedenken?



Geschiedenis en beschrijving rechterborst:

- voor borstvoeding ingetrokken tepel.

- nu een flinke niet-ingetrokken tepel, zelfs erg onregelmatig.

- gevoelig voor beginnende kloofjes.

- baby hapt altijd al wat lastiger aan rechts.

- borst lijkt veel melk te hebben.

- baby klakt aan deze borst bij begin drinken, daarna niet meer.

- baby weigert deze borst niet, maar duidelijk geen makkelijke borst voor baby.

- melk schiet niet gedoseerd toe: baby heeft moeite met melkstroom.

- baby laat ontspannen los aan deze borst.



Ik voed in rugbyhouding, heb grote borsten (cup G). Baby doet er lang over om deze borst leeg te drinken en ik leg steeds weer aan en dit gaat dan een paar slokken prima, melk lijkt flink te stromen.



Iemand een idee, tip, advies?
Alle reacties Link kopieren
CootjeP, om je baby te helpen de melkstroom te verwerken zou je liggend/half zittend op je rug kunnen voeden met je baby op je. Zo helpt de zwaartekracht mee. Google eens op biological nurturing.



Ook kun je je borst "voorvormen" met je hand, de zogenaamde hamburgerhap.



Mijn lactatiekundige raadde ook aan om bij grote borsten een opgerold spuugdoekje onder de borst te leggen tijdens de voeding, dan ligt je tepel iets hoger en dat helpt weer bij het aanleggen. Misschien het proberen waard?



Ook spruw zou je even naar kunnen kijken, maar als het aanhappen en drinken alleen aan deze borst niet goed gaat lijkt dat me de oorzaak van de gevoeligheid voor kloven.



Fijn dat het verder zo goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
Ha, hier ben ik met de eerste vraag. Op zich loopt het voeden vrij probleemloos, nog even aftasten en regelen hoeveel en wanneer drinken. Alleen...Mijn rechterborst voelt vanaf gisteravond beurs. Alsof hij blauw is ofzo, heel gek. Enige oorzaak die ik kan bedenken is te kleine bh gister in combi met volle borsten. Geen harde of rode plekken maar ben toch bang om borstontsteking te krijgen. Iemand ervaring of tips?
Alle reacties Link kopieren
Reglisse: dank! Vanmorgen ging het weer beter, soms snap ik er ook helemaal niks van!



Het handdoekje heb ik ook een tijd gedaan. Dan lag de borst niet op de baby en kon ik mijn eigen tepel zien.

Spruw heb ik aan gedacht, maar zie eigenlijk helemaal geen echt aanwijzingen. Baby lijkt nergens last van te hebben. Hij klakt al vanaf zijn geboorte af en toe en soms ook weer niet. En geen pijn bij het voeden.

Dank voor de houding-tip: die ga ik opzoeken.



Ben erg blij dat het zo goed gaat! Hij groeit de pan uit en de lach bij het al zien van de borst.......onbetaalbaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:26gelukkig schreef op woensdag 08 januari 2014 10:10 Ha, hier ben ik met de eerste vraag. Op zich loopt het voeden vrij probleemloos, nog even aftasten en regelen hoeveel en wanneer drinken. Alleen...Mijn rechterborst voelt vanaf gisteravond beurs. Alsof hij blauw is ofzo, heel gek. Enige oorzaak die ik kan bedenken is te kleine bh gister in combi met volle borsten. Geen harde of rode plekken maar ben toch bang om borstontsteking te krijgen. Iemand ervaring of tips?



Dezelfde ervaring gehad lastig hè. Ik kreeg als advies om de baby te laten beginnen met de pijnlijke borst. Dan wordt deze goed leeggedronken en kan er geen melk in de kanalen blijven staan oid. Verder vind ik masseren onder de douche altijd prettig.



Succes en sterkte
Masseren onder de douche is fijn. Eventueel gebukt zodat je borsten even anders hangen dan normaal. Meemasseren tijdens het voeden. En inderdaad beginnen met de pijnlijke borst. Warme doek op borst tijdens voeden kan ook helpen. En kindje op de rug leggen en er boven hangen om te voeden, mocht alles niet helpen. Als je er boven hangt werkt de zwaartekracht net even op een andere plek ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je een duidelijk aanwijsbare pijnlijke plek hebt je baby laten drinken met de kin richting die plek. Dat kan inderdaad om wat vreemde houdingen vragen.
Reglisse, nog bedankt voor je reactie op mijn 'poepvraag' . Ik geloof dat het allemaal wel goed zit, maar de kz was zo gebrand op 'gele poep', dat ik een beetje onzeker werd van die groene.



Poeh, zoontje is nu drie weken oud en vind het voeden wel pittig. Het is echt weer even zoeken. Vorige keer (heb al kindje van 18 mnd) een hele langzame drinker, nu een snelle. Is echt weer even zoeken en elkaar leren kennen. Voeden met een dreumes in de buurt is ook een hele nieuwe ervaring. En dan die nachten... Moet er nu uit voor de dreumes 's ochtends, dus lekker uitslapen tot 10 uur is er niet bij zoals bij de eerste. Geen vraag dit, maar gewoon even mijn verhaal doen. Mag ook toch ?
Mag ook! Ik ben heel benieuwd hoe t is met meer dan 1. Lijkt me sowieso een uitdaging maar stel dat je dan Regeldagen hebt, pffff

Sterkte en zet m op dus!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben iets minder pedagogisch verantwoord geworden nadat ik met baby aan de borst dreumeslief uit de kattenkrabpaal moest halen



Als ik borstvoeding geef/gaf zette ik de televisie aan. Ondertussen ken ik dispiscable me 1 en 2 volledig uit mijn hoofd .
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips, de klachten waren gisteren al helemaal over! Ik kon alleen mobiel dit topic steeds niet vinden om het te melden

Zag alleen dat er precies op de tepel nog een kloofje zit ook, dat veroorzaakt nog pijn bij aanhappen. Gaat al wat beter maar het blijft dus opletten met aanleggen. Het is ook even wennen om dat weer te doen met een driejarige eromheen springend en soms nog bezoek ook! Gelukkig was het gister en vandaag heel ruatig, geen bezoek, en is het weekend ook lekker leeg. Nog even bijkomen...



De baby (Keesje) heeft wel krampjes nu lijkt het. Althans, gister huilde hij van 20-24 u met tussenpozen na heel onrustig te hebben gedronken om 19.30. Beentjes trappelen, boos, gillen en dan weer even rustig dus kan alleen maar krampjes zijn denk ik... (Bijna 2 weken oud) maar onrustig drinken zorgt ook voor boertjes en lucht etc natuurlijk. Hoe kan ik die onrust weg proberen te nemen? Is er een houding die helpt?

Om 22.30u dronk hij weer, rustiger maar daarna toch nog pijn. Man kreeg hem stil rond 24u en toen sliep hij door tot 6 uur! Dat is dan wel weer heel fijn Overdag trouwens nergens last van.
26gelukkig, onze baby is drie weken en s avons ook vaak onrustig. Hard huilen, niet slapen. Ene x een krampje, andere x wil hij weer aan de borst en soms weet ik het ook gewoon niet. Maar lastig is het wel. Gelukkig weet ik dat t met de tijd overgaat. Eerste had t ook.



Itsme, de dreumes blieft geen tv, en ook geen boekjes. Na 1 pagina slaat ze hem dicht en zegt ze 'uit!' Dat maakt t wat lastig haha. Gelukkig tot nu toe braaf geweest afgezien v rozijntjes pikken. Als dat t ergste is...
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb even wat positieve woorden en tips nodig.. Zoontje is ruim vijf maanden en krijgt volledige borstvoeding, heb al heel wat regeldagen achter de rug, maar deze x lijkt het maar niet beter te gaan. M'n borsten zijn leeg en m'n baby is hongerig.



Ik leg hem vaak aan en in de avond clustert hij meestal. Ik voel ook bijna nooit een toeschietreflex, terwijl ik dat voorheen altijd duidelijk voelde.



Zelf eet ik voldoende, ben niet zwanger, heb niet meer stress dan normaal. Ik wil graag nog een tijdje blijven voeden dus hoop dat jullie wat tips hebben. Ohja deze dip is nu ongeveer twee of drie weken aan de gang. Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb even wat positieve woorden en tips nodig.. Zoontje is ruim vijf maanden en krijgt volledige borstvoeding, heb al heel wat regeldagen achter de rug, maar deze x lijkt het maar niet beter te gaan. M'n borsten zijn leeg en m'n baby is hongerig.



Ik leg hem vaak aan en in de avond clustert hij meestal. Ik voel ook bijna nooit een toeschietreflex, terwijl ik dat voorheen altijd duidelijk voelde.



Zelf eet ik voldoende, ben niet zwanger, heb niet meer stress dan normaal. Ik wil graag nog een tijdje blijven voeden dus hoop dat jullie wat tips hebben. Ohja deze dip is nu ongeveer twee of drie weken aan de gang. Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Oeps, 2 keer
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Optimus, balen! 3 weken is wel erg lang voor regelen. Als zwangerschap uitgesloten is, kan het zijn dat je cyclus weer op gang komt? Ziek geweest misschien?



Het kan natuurlijk ook een beetje de leeftijd zijn, tussen de vier en zes maanden gebruiken ze heel veel energie (maar nog geen bijvoeding) en ik heb wel eens vaker gehoord van moeders die dan tegen de grenzen van hun productie oplopen. Vervelend. Als het maar blijft duren zou je kunnen overwegen incidenteel (!) een keer 's avonds wat gekolfde melk bij te geven, dat je even rust hebt. Ik vond constant clusteren vaak heel zwaar.



Werk je? Hoe gaat het daar met kolven? Loopt je productie terug of is het meer de vraag die oploopt?



Borstvoedingsthee wil ook wel eens was helpen.



Als het echt een probleem wordt zou je nog aan domperidon kunnen denken. Ik heb daar veel baat bij gehad toen ik na een zware griep mijn productie niet meer op peil kreeg. (Dochter was 8 maanden en ging ineens naar 20+ voedingen per dag, huilen, ik kreeg er ook geen bijvoeding in). Na een paar dagen domperidon was alles weer normaal. Het is echter geen onschuldig middel, dus ik zou er niet zomaar aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Regisseur, bedankt voor je reactie! Misschien komt mijn cyclus inderdaad weer op gang, he bah, daar heb ik nog geen zin in!



Ik merk dat ik het wel een beetje heb gehad met iedere avond clusteren..dus heb inderdaad gekolfde melk gegeven vandaag, heerlijk. Voel me ook een beetje schuldig want dan slaapt hij gewoon lekker, hij is gewoon echt hongerig en dat vind ik vervelend.



Ik werk vanuit huis, hij is zelfs maar 1 dag in de week bij de gastouder dus hoef alleen die ene dag te kolven en daar neem ik de tijd voor maar er komt bijna niets uit dan. Het is denk ik een combinatie van een teruglopende productie en toenemende vraag. Ik ga die borstvoedingscursus maar eens proberen. Domperidon houd ik in mijn achterhoofd voor als het nog erger wordt. Nogmaals bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Ik zou de TO, het mag ook een andere forummer zijn, willen verzoeken om een nieuw deel te openen van dit topic aangezien het aantal postings de 3300 gepasseerd is .



Graag na het openen van het nieuwe deel, het oude topic even staffen of melden op Centraal Moderatortopic zodat we het oude deel kunnen sluiten.



Alvast bedankt.



mvg,



Viva Moderator Team.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar even een nieuw topic geopend: Borstvoedingsvragen (deel 4)



Mijn eerste topic ooit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven