Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Alle reacties Link kopieren
Reglisse, hier kun je juist in hotpants, naveltruitje en stiletto's over straat zonder dat je raar aangekeken wordt.

De vrouw van mijn zwager gaf ook bv, ook gewoon aan tafel en in restaurants, maar zij is ook import, net als ik (hoewel ik tot nu toe nog echt overal in het arabisch aangesproken ben, dat was voorheen echt nooit zo erg voor mijn gevoel).

Schoonfamilie zal er niets raars van denken, ben echt voor meer dan 100% geaccepteerd. Dus als ik bv wil geven vinden ze dat prima. Het is meer dat ik zelf zo ontzettend veel remmingen heb...

Hebben ook maar 1 directe reactie gekregen op M. in de draagdoek tot nu toe. Verder wel wat meer reacties in het voorbijgaan, maar ik versta het niet dus weet ook niet precies waar het over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik wil graag nog een keer naar Libanon, lijkt me heel bijzonder. Je bent er zo vanuit Damascus, maar toch helemaal anders. Merk je nog iets van de onrust?



En ik herken de remmingen ook wel, ik heb toch ook nooit mijn hele borst tevoorschijn gehaald, vaak toch een doek ervoor. Terwijl andere vrouwen daar dat dus wel deden, je kunt je borst nog ontbloten als je een gezichtssluier draagt, niets tegenstrijdigs aan. (mits je er een kind bij hebt natuurlijk, anders wel ). In NL ben ik helemaal geremd. Je hoort/leest zulke rare meningen. Ik voel me toch altijd wat opgelaten. Ik denk dat het ook wel scheelt dat ik in de eerste maanden zo veel gekolfd heb, en dus de fles gaf in het openbaar. Al schaamde ik me daar ook juist weer voor. Ik heb het voeden in het openbaar echt moeten leren.



Lola, wat zielig. Is het een optie om even helemaal terug te gaan naar bv, en de kv te laten staan, mocht dat het zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad heel zielig. Het is een optie om terug te gaan geheel naar bv. Moet ik weer meer gaan kolven.

Das beter dan zo'n verdrietig meisje..

Maar.. gisteravond ging het prima, lekker geslapen (ik ben gezegend met een doorslapertje) en niet verdrietig geweest. Vanmorgen werd ze zelfs zonder poepluier wakker!

En tot nu staat de teller op 2..



BV in het openbaar, geen moeite mee over het algemeen. Maar sinds ik hier nogal wat topics lees over hoe walgelijk sommige mensen dat vinden, ben ik me daar wel erg bewust van en doe het dus zo discreet mogelijk en zit ik wel wat minder lekker. Invloed van het forum is niet altijd goed voor me.
Alle reacties Link kopieren
ik word juist een beetje opstandig van zulke topics. Wat is er in hemelsnaam walgelijk aan een borst en aan je kindje voeden? Hoe er zijn wij onze natuur dan kwijt geraakt? Maar goed dat ben ik. Ik ben trouwens wel onzeker hoor, maar dan weer niet over voeden in het openbaar over al het andere dan weer wel hihi.



ik heb een vraagje, meisje is nu bijna 5 maanden en ik slik sinds een maand of 3 domperidom om de productie wat te verhogen. Ik slik iets minder dan de volledige dosis (2 pilletjes ipv 3) maar ik vraag me af of ik dat nu moet blijven slikken zolang ik voed of dat je het ook af kan bouwen? Ik moet het namelijk steeds op laten sturen, hier hebben ze het namelijk niet. Het maakt me verder niet zoveel uit maar als het zonder ook zou kunnen is dat wel zo makkelijk. Ik geloof dat mijn productie nu goed is.

Iemand die dit weet? Ik wil namelijk nog wel even blijven voeden! Volgende maand ga ik weer werken (3 dagen p week) voor 3 maanden, daarna heb ik weer verlof. Als ik werk zal ik dus kolven, maar ik ben bang dat de productie daar misschien onder gaat lijden? Dus dan maar doorslikken?



wie weet raad....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook bizar dat er mensen zijn die zo denken. Vind het ook jammer dat we hier zo ver van de natuur zijn komen te staan. Maar goed, ik ben dus altijd op mijn hoede zeg maar. Maar het weerhoudt me er zeker niet van om te voeden, honger is honger, waar ik dan ook ben.



Met domperidon heb ik geen ervaring, dus kan ik je niet mee helpen..
Alle reacties Link kopieren
Floortje, je kunt proberen het af te bouwen, maar dan wel langzaam. Ik heb het ook een maand of 2 gebruikt (na een zware griep waarvan ik maar moeizaam herstelde). De eerste keer dat ik af wilde bouwen ging het aantal voedingen meteen flink omhoog en had ik weer dag en nacht een kind aan de borst. Plasluiers werden minder. Het was dus echt te vroeg. De tweede keer heb ik nog langzamer afgebouwd (ik nam er 6 per dag geloof ik, maar je hebt ze in verschillende doseringen), en toen ging het prima.



Vreemd dat je het daar niet kunt krijgen, ik heb het juist in het Midden-Oosten gebruikt en daar kon je het overal kopen, en naar ik heb gehoord ook in België en Duitsland. Hebben ze het niet onder een andere naam (motilium bijvoorbeeld, een Amerikaans merk)? Het is namelijk ook een medicijn voor baby's met reflux.
Alle reacties Link kopieren
Reglisse, er is hier heel weinig zonder recept te verkrijgen en een recept zal ik er niet voor krijgen. Medicatie en bv is vloeken in de kerk hier Paracetamol is ook in doosjes van max 20 tabletten te krijgen en dan ook nog erg duur (3,5 euro ofzo)

Andere naam heb ik nog niet naar gekeken maar ik vrees dat het niet kan.

Ik denk dat ik dan maar even doorslik tot ik begonnen ben met werken en kolven, is misschien verstandiger. Meisje is dan 6 maanden en dan zou de productie ook stabieler moeten zijn toch.

Ik heb ook nog wel voor een maand of 2,5 liggen dus nog geen stress (vorige keer in Nl groot ingeslagen hihi)
Alle reacties Link kopieren
Ah, vandaar. Daar doen ze soms in NL al moeilijk over, als je het zelf gaat kopen.
Alle reacties Link kopieren
reglisse, ik stuur mij moeder, postmenopauzaal die vreselijk misselijk is ed
Alle reacties Link kopieren
Floortje mijn produktie werd pas stabiel na 9 mnd ...

met 7 maanden nog heftige regeldagen gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:lola2001 schreef op 15 mei 2012 @ 09:46:

BV in het openbaar, geen moeite mee over het algemeen. Maar sinds ik hier nogal wat topics lees over hoe walgelijk sommige mensen dat vinden, ben ik me daar wel erg bewust van en doe het dus zo discreet mogelijk en zit ik wel wat minder lekker. Invloed van het forum is niet altijd goed voor me.



voeden is voeden , en zolang een moeder met een flesje niet zich hoeft te verstoppen achter een plant oid .. ga ik dat ook niet doen. natuurlijk zorg ik wel voor geen rondflapperende borsten.

bij het zwembad werd me vriendelijk verzocht om mn dochter onder een handdoek te verstoppen, of in een kleedhokje te voeden (koud!) nou mehoela , dan ga ik de discussie aan!
Alle reacties Link kopieren
yam aha nou regeldagen komen we wel overheen hoor!



verder eens met je volgende post, jeetje bij het zwembad??? Hoeveel meer bloot is een borst nou bij mensen in badkleding. Wat zeiden ze toen je de discussie aanging?
Alle reacties Link kopieren
Rondflapperende borsten



Discussie wel gewonnen in het zwembad? Ik heb gelukkig nog nooit opmerkingen gehad. Zou niet weten hoe ik dan reageer, waarschijnlijk laat ik mijn borsten nog wat harder rondflapperen!
Alle reacties Link kopieren
badjuf meende dat er mensen konden zijn die er niet mee geconfronteerd wilden worden .

ik was te flabberguested om te antwoorden, dus ik heb wat gesputterd over dat mijn baby recht had op voeding en dat ik niet in de kou ging zitten.

Vervolgens heb ik thuis een mail gestuurd naar het zwembad dat ik het van de zotte vind. en zolang er openlijk flesjes gegeven mag worden zonder handdoek over het hoofd van baby's te trekken of weggemoffeld te worden in koude kleedhokjes, ik niet van plan was om dat wel te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik altijd een mooi woord, geconfronteerd.. Dat komt ook vaak in de discussies hier terug, dat er mensen zijn die er niet mee geconfronteerd willen worden.

Die vinden dat echt een probleemsituatie, een baby drinkend bij de moeder, maar wat mij betreft dan wel hun probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je zou inderdaad even de reactie op weer werken en kolven af kunnen wachten en als dat goed loopt af kunnen proberen te bouwen? Bij mij varieert de kolfproductie per dag maar als je dan grote verschillen in kolfopbrengst en drinkfrequentie krijgt kun je gewoon weer beginnen.

Of sowieso gewoon door blijven gebruiken of voel je je daar niet ok bij?



@voeden in openbaar, ik doe het gewoon, honger is honger, ik neem ook geen 'gordijnen' etc mee maar laat niet meer bloot dan nodig zien. Toch voelt het niet altijd oke, gelukkig de laatste keren geen vreemde opmerkingen gehad. Ook hier onzekerder door forum opmerkingen. Binnenkort vakantie waarbij we zeker niet continu in ons huisje blijven. Gek, dan zijn we niet ergens waar ik bekenden tegenkom of snel weer kom maar toch ben ik een beetje zenuwachtig.
Alle reacties Link kopieren
ik wil ook niet geconfronteerd worden met bierbuikende mannen in strakke speedo zwemslips ... maar ik kan natuurlijk ook de andere kant uit kijken, niemand dwingt mij er naar te moeten kijken ... dusssss....
Alle reacties Link kopieren
ik voed overgens niet krampachtig discreet , ik voed gewoon.

en het is me vaak gebeurd dat mensen aan mijn baby kwamen tijdens het voeden. dat ik ze dan beleefd aangaf dat ik liever niet had dat ze haar aanraakte tijdens het voeden. dat ze verschrikt opkeken, "oh sorry dat had ik niet gezien !"

en die zaten er dan echt met hun snufferd bovenop
Alle reacties Link kopieren
Scheelt dat mijn melkfabriek niet groot genoeg is om rond te gaan flapperen *grijns*.



Reglisse, ik kan het je ten zeerste aanraden (voor mij nu pas de 10e keer dat ik er ben en nog laaaang niet uitgekeken). Als je een beetje oplet waar je heen gaat dan merk je eigenlijk nergens iets van. Er wordt momenteel weer open en bloot gevochten in Tripoli, dus dat gebied vermijden we nu. Maar dan is er nog meer dan genoeg om heen te gaan.

Vandaag lekker met m'n camera in de bergen rondgeklauterd. Kan er nog steeds niet over uit hoe mooi en relaxed die rotsformaties waren. Echt schitterend! Wist ook gelijk weer waarom ik een SLR camera heb aangeschaft. En nog een grote roofvogel op jacht gezien...

Anyway, mail maar als je dingen wil weten. Ik raak er niet over uitgepraat.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje, ik ga er zeker een keer heen. Het is een van de laatste landen in die buurt waar ik nog niet ben geweest, en het lijkt me heel mooi en interessant. Ik vind alleen met Dropje erbij de onrust wat eng, dus misschien nu even niet. We zijn al eens eerder in zo'n situatie beland, en ik wil dat liever niet nog een keer.
Alle reacties Link kopieren
Kan ik me goed voorstellen, met kind ben je al helemaal voorzichtig. Ik ben ook blij dat ik manlief mee heb dan ben je tenminste niet zo overduidelijk toerist.

En je hebt wel georganiseerde reizen, maar ik denk niet dat jullie daar echt het type voor zijn wat ik heb meegekregen.



Zo, nu eerst wat melk bottelen, dan kan oma zo oppassen terwijl wij lekker gaan uit eten (nou ja, lekker... Onbeperkt bier (niet voor mij) en kipvleugels op verzoek van manlief). Het echt lekkere eten komt van het weekend wel weer (of wanneer schoonmoeder gaat koken).
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n man erbij en met een schoonfamilie daar zou ik wel durven denk ik. En georganiseerde reizen zijn wat mij betreft geen vakantie, dat ligt me niet zo.



Veel plezier met jullie etentje (kun je niet vragen of schoonmoeder wat "echt" eten voor je bewaart )
Alle reacties Link kopieren
Pffff spaar me... Als ik er geen rem op zet dan word ik ieder moment dat ik in het zicht ben helemaal volgestopt met van alles en nog wat.

Met warm weer eet ik al niet zo veel, hou het dan wel bij regelmatig fruit.



Net nog voldoende ukkies in het winkelcentrum te vinden om 10 uur. Nu ligt die van ons ook niet om 7 uur op bed, maar om zo laat nog met je kind buiten de deur rond te sjouwen... Niet helemaal mijn keus.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Als jullie het goed vinden, meld ik mij hier even voor advies. Ik ben 27 weken zwanger van ons tweede kind en ik wil graag borstvoeding geven. Bij onze zoon is dat jammerlijk mislukt. Waarom? Tja, om verschillende redenen, denk ik. Ik had binnen twee dagen de bloedblaren op mijn tepels staan en zat bij iedere voeding te janken van de pijn. Bovendien was er nagenoeg geen melk (ik weet niet waar dat aan gelegen heeft). Ik heb een aantal lactatiedeskundigen gezien, maar kreeg tegenstrijdige adviezen. Uiteindelijk ben ik gestopt en heb ik drie maanden fulltime gekolfd. Dat was geen pretje, aangezien ik letterlijk alle energie uit me weg voelde stromen als ik dat apparaat op mijn borsten zette en ik na 8 tot 12 keer kolven per dag maximaal 100 cc had (op hele goede dagen). Zoon heeft dus voornamelijk flesvoeding gehad.



Nu dient nummer 2 zich dus aan en ik hoop dat het dit keer anders gaat. Dat hoopt het ziekenhuis ook, ze hebben al een consult bij een lactatiedeskundige voor me geregeld (voor de bevalling), dus dat is op zich goed. Overigens had ik me de eerste keer goed ingelezen en een uitgebreide borstvoedingscursus gevolgd. Helaas mocht het niet baten.



Na de geboorte van zoon heeft hij nog een week op de kinderafdeling gelegen (en dus niet bij mij), aangezien hij een infectie had opgelopen. Hij lag daar aan een infuus met suikerwater. Achteraf denk ik dat beide dingen de bv niet ten goede gekomen zijn. Overigens wonen wij in de VS, misschien is dat handig om erbij te vermelden, aangezien dingen hier wellicht anders gaan (ze zijn in ons ziekenhuis wel erg pro-bv).



Hebben de ervaringsdeskundigen hier tips om het dit keer beter te laten verlopen? Ik zou graag zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Chryssa ik denk dat je zelf al aardig de vinger op de zere plek kan leggen .

De week dat je zoon van jou gescheiden was in het ziekenhuis heeft je produktie geen goed gedaan.

de bloedblaren zijn met enige zekerheid te zeggen een gevolg van niet goed aanhappen.

Kolven ; sommige mensen zijn er geen talent in .mijn kolfoprbengst was ook altijd dramatisch !



Kun je het boek van stefan kleintjes bestellen ? of door je ouders laten opsturen ?

kindje het eerste uur op de borst laten (huid op huid contact) Is heel belangrijk voor de op gang koming van de borstvoeding. binnen een uur na de geboorte aanleggen.

veel huid contact (zeker de eerste dagen) stimuleert de aanmaak van prolactine.



Verder niet te lang aanmodderen, bij iedere kik en onzekerheid je melden hier in het topic !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven