Borstvoedingsvragen (deel 4)

15-01-2014 20:02 1869 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenEerdere topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen 2

Borstvoedingsvragen 3
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie Reglisse.

Ik had gister een afspraak met de kinderarts, hij vermoedt dat ze tijdens de voeding last van krampen heeft waardoor ze zo huilt. Hij raadde aan haar goed met haar buik tegen mij aan te drukken tijdens het voeden en haar buikje na afloop goed te masseren. Ook raadde hij een speen aan, zodat ze haar zuigbehoefte hiermee kan bevredigen (we dienen die alleen na de voeding te gebruiken). Hier ben ik wel wat terughoudend in, maar als het haar helpt is het misschien toch goed om dit te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Citroen, als mijn dochter last had van krampen tijdens de voeding voedde ik haar vaak in de rugbyhouding in de hoek van de bank, zodat ze helemaal tussen de kussens lag. Dan lag ze klem en kon ze zich niet overstrekken.



Zuigen op een speen kan inderdaad troostend en pijnstillend werken als ze niet aan de borst wil. Zolang je hem niet gebruikt om voedingen mee uit te stellen kan het een goed hulpmiddel zijn. Sterkte, het is echt naar als je baby zo'n pijn heeft.
Alle reacties Link kopieren
Even een spoedvraag: zoals ik al schreef heb/ had ik weer of nog steeds last van verstopt melkkanaaltje rechts. Vanmorgen naar huisarts geweest en die bevestigde het, ws in combinatie met spruw of andere schimmel aan die kant (zit ook een soort eczeem achtige plek).

Smeren en goed leegdrinken, warmte compressen en douchen en masseren dus. En verschillende houdingen. Precies wat jullie zeiden



Maar nu na dat alles zijn alle harde plekken weg, pijn ook, en zit er een grote witgele ophopimg precies op mijn tepel (onder de huid). Lijkt wel of inhoud verstopping daar nu zit...

Zoon drinkt nu en het is nog niet weg. Moet ik iets doen? Of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een melkblaar. linkje
Alle reacties Link kopieren
Yes! Dank je reglisse. Het is al wat minder geworden, ws omdat ik met natte warme hydrofielen 'voorverwarmde'. Thx, ik ga zo door!
Alle reacties Link kopieren
Hoi 26gelukkig,



Ik had bij mijn eerste heel vaak last van verstopping, op een gegeven moment kwam ik erachter dat het constant melkblaartjes waren. Deze had ik soms wel 2x per week. Ik prikte dit dan door met een steriele naald, doet geen pijn en zoonlief dronk meteen de verstopping weg. Ik werd er steeds handiger in en elke keer als ik een verstopping had checkte ik meteen mijn tepels, 9 van de 10 keer zag ik dan een heel klein wit puntje.

Heerlijk gevoel was het trouwens als ik dat had doorgeprikt en zoon de verstopping weg dronk!

Succes ermee!
Verstoppingen heb ik ook regelmatig gehad. Bij mij was goed warm douchen vaak genoeg. Alsof ik champagne ontkurkte maar dan met melk. Soms idd ook met steriele naald bezig geweest, maar dat was gelukkig niet vaak nodig.
Bedankt allemaal! Omdat ik het tepelhoedje zelf zat was en ik er toch niet helemaal achter stond, ben ik er toch de energie in gaan steken om het af te wennen. Heb afgelopen dagen dus aangegrepen en elke keer na een aantal minuten afkoppelen, tepelhoedje eraf en direct laten drinken. Dat ging goed. Vrijdag kon ik mijn hoedje nergens vinden en zat ik met een krijsend kind. Dus toen zonder hoedje aan laten happen. En hij nam me toch een grote hap! En het lukte direct! En nu, zaterdagavond, hebben we al de hele dag zonder tepelhoedje doorgebracht. Ik ben optimistisch dat het hoedje nu de deur uit mag.
Alle reacties Link kopieren
Doreia, klinkt goed, fijn! Lijkt me ook gemakkelijker bij openbaar voeden.



Ik ben ooit op een soortgelijke manier overgestapt van fulltime kolven naar live voeden. Al een paar keer met prelogopediste aan het oefenen, maar nog geen hele voedingen. Grote stroomstoring: daar zat ik met volle borsten en zonder kolf. Kind erbij, en probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt ann en lin voor jullie reacties. Het is nog niet over :(

Melkblaar (als dat het is) doorprikken deed niks. Zelf geprobeerd en gisteravond hap laten doen maar er gebeurt niks. Van de harde plekken kom ik niet helemaal af; ondanks voeden, kolven, heet douchen, masseren, in badje heet water masseren. Na een tip zelfs elektrische tandenborstel erop laten trillen maar mocht niet baten. Enige advies van huisarts, hap en forumvriendinnen is gewoon doorgaan... Ik kan ook niet echt anders maar vreemd en vermoeiend is het wel.



Ik geloof dat ik me er maar bij neer moet leggen dat het niet zomaar over is en ook niet snel acute borstontsteking wordt. Ik heb ook weken rondgelopen met een verstopt oor, misschien moet ik het zo maar zien...



Zoon is ook nog geen 6 weken natuurlijk dus qua hoeveelheid is het ook nog niet ingergeld. Hij laat soms plots langer tussen voedingen waardoor mn borsten vol worden. Misschien wordt dat binnen twee weken wel beter.



En Doreia, gefeliciteerd met het winnen van de tepelhoedjes battle!! Wat goed!!
Alle reacties Link kopieren
26gelukkig, ik moest van de lactatiekundige medische hulp inschakelen toen een harde plek niet binnen een week verdween. Ik had ook alle trucs toegepast, inclusief tandenborstel. Huisarts heeft me naar radiologie verwezen, daar bleek ik een grote cyste te hebben, die ter plekke is leeggezogen. Daarna geen last meer gehad. Mijn harde plek had dus niks met melk te maken. Ik weet natuurlijk niet wat bij jou het probleem is, maar afwachten tot het een borstontsteking is, klinkt niet zo fijn. Bij radiologie kunnen ze in elk geval met zekerheid zeggen of het om een melk-ophoping gaat of niet. Dat kan via een echo plus punctie. Was niet pijnlijk bij mij.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Claude! Gelukkig kan ik inmiddels melden dat het ein-de-lijk weg is! Heel veel warmte, masseren, voeden, kolven. Geen "plop" gevoeld maar het witte stipje is weg.



Wel kwam er volgens mij erg veel bloed en rotzooi uit, ik zag allemaal vlekken op beddengoed en kleding na vannacht. Zoon had ook opeens weer donkergroene poep en heftige krampjes kort na de voeding, eventjes.

Dat kan geen kwaad toch? Ik las een oud topic waar dat in gevraagd werd. Gelukkig kwam ik er pas vanmorgen achter, minder tijd om me zorgen te maken...



Het aanhappen doet nu nog pijn, want er zit een open plekje/ wondje, en er komt erg weinig uit die borst (bij kolven vanmorgen links 70cc, rechts 10). Dat gaat hopelijk wel weer over.



Bedankt voor jullie meeleven en tips!
Dag dames,



Mijn baby is 3 maanden en ik geef volledige borstvoeding.

Nu heb ik vanavond pasta gegeten met strooikaas en na een paar flinke happen (ik hou van veel kaas) zag ik dat er schimmel op de kaas zat!

Superstom en voel me echt heel erg dom!



Hebben jullie enig idee of dit invloed heeft op de borstvoeding, ik bedoel meer de 'ziektemakers' van de schimmel in m'n melk zeg maar die ik misschien overgeef aan m'n baby.. Zo ja, hoelang blijft dat 'in mijn borsten' zitten?



Oh wat voel ik me stom :( :( :(
Nee, zoveel invloed heeft het niet. Je hebt maar een beetje binnen gekregen. Dit wordt verteerd door je lichaam alvorens het tot melk wordt omgezet. De kans dat er iets bij je baby binnen komt via je melk is heel klein.



Egopost: inmiddels kan ik me niet meer bedenken hoe ik het deed met tepelhoedje, zo makkelijk en gewoon is het inmiddels voor ons beide om het zonder te doen
Alle reacties Link kopieren
Fijn Doreia!!! Topper!! Ik was na 4-5 weken ook zoooooo blij dat ik van die hoedjes af was! Ik kreeg wel meteen een enorme kloof: die is nu weg. Aanhappen gaat nu altijd goed!



Pluim voor alle dames hier!!

Af en toe denk ik; ik leek wel gek, wat ik allemaal doorstaan heb aan het begin: auw auw auw

Maar zoonlief nu 6 kilo schoon aan de haak en blij dat hij is ;)
@Doreia

Bedankt voor je antwoord! Iets gerustgesteld.

Ik kon er op google ook niet zoveel over vinden, behalve als je flinke voedselvergiftiging hebt dat de ziektekiemen overdraagbaar zijn op andere mensen (stond niks i.c.m. moedermelk).



Ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik heb in het begin ook gevoed met tepelhoedje, en nu al hele tijd zonder (na 3 weken)

Het is zoveel prettiger zonder!! Goed van je!
Alle reacties Link kopieren
Zou me er niet druk over maken Dino! Die schimmel gaat al dood in je maag, door het maagzuur. Denk niet dat er ook maar iets van in je melk komt.
Alle reacties Link kopieren
Dino, de kans dat je via je handen je baby besmet is een stuk groter dan via de melk. Ik zou echt niet weten hoe bedorven voedsel in je melk zou moeten komen.



Ziektes die je zelf hebt kunnen heel af en toe wel worden overgedragen via de melk. Maar dan moet je denken aan HIV bijvoorbeeld, of andere uitzonderingen (misschien hep B?). Via bloed overdraagbare ziektes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraagje: mijn zoon is ruim 8 weken en sinds een week of 4 kolf ik 1x per dag, na de ochtendvoeding, mn borsten leeg om een voorraadje op te bouwen. Sinds een week komt hij maar 1x 's nachts waardoor ik met erg volle borsten wakker word. Soms geef ik dan 1 borst en kolf de andere.

Nu de vraag: als ik hier over een paar weken mee wil stoppen kan dat dan zomaar? Wil geen mastitis oplopen..
Alle reacties Link kopieren
Jomi, hangt er een beetje van af hoe gevoelig je bent. Je zou een paar dagen als tussenstap de "halve hoeveelheid" kunnen kolven als een soort van afbouwen. Maar voor mij is dat nooit nodig geweest.



Voor een borstontsteking krijg je meestal eerst pijnlijke harde plekken, verstoppingen, die zich uiteindelijk kunnen ontwikkelen tot een borstontsteking (daarbij voel je je ook echt ziek). Stuwing of volle borsten is niet zo erg (wel vervelend). Trekt na een dag of wat wel weer weg. Eventueel kun je onder de douche wat spannen uit je borsten masseren. Pas bij een harde plek die na de voeding niet verdwijnt is er actie nodig.
Alle reacties Link kopieren
Up
Alle reacties Link kopieren
Dinsdagochtend werd ik wakker met een pijnlijke borst. Dacht eerst nog dat hij gewoon vol was maar ik merkte al snel dat het toch een ontsteking was. De plek werd zeer pijnlijk en ik was flink ziek. De koorts was gelukkig woensdagochtend over maar die plek doet nog steeds zeer en is nog steeds rood. Moet ik daar wat mee of gaat het nu vanzelf wel over? Iemand ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Oh lees nu dat ClaudeFiolle na een week naar de huisarts moest. Had je toen ook borstontsteking gehad? Want dan is het wel melk toch?
Alle reacties Link kopieren
Pucker bij mij was die harde plek die dagen bleef zitten dus wel vol met rotzooi, oud bloed en ontstekingsspul. Kwam er uiteindelijk in een nacht uit, overal vlekken en zoon paar dagen groene poep en krampjes direct na het voeden. Dat kan dus ook als je geen officiele ontsteking hebt (ik had geen koorts). Geen ramp maar erg pijnlijk, vies en een sneu voor zoon.



Ik heb na nóg een (uitstekend) lactatiekundig advies en nóg een week proberen goed aan te laten happen (want dat was toch echt waar het fout ging) en een buikgriep tussendoor en wéér harde plekken en pijn dinsdag besloten te gaan kolven en deels afbouwen omdat ik het niet meer trok. Het fulltime live voeden kostte teveel pijn en energie en ik merkte dat ik dat op een negatieve manier met zoon ging associeren. Niet goed.

Dus. 2 dagen fulltime gekolfd, alleen s nachts live gevoed met de goeie borst en 40cc gekolfd bij gegeven want dan heb ik echt geen zin om te kolven. Nu ben ik bezig met een plan om het uiteindelijk te blijven doen, want 6x kolven én fles voeden red ik ook niet als er nog een peuter rondloopt en ik wel eens weg moet. De Lk (heb ik terug gebeld op haar verzoek) uadviseerde 5 borst-momenten aan te houden per etmaal. Links wil ik af en toe nog live voeden, rechts niet. En over 6 weken ga ik weer werken dus het is fijn als ik het dan ook vol kan houden.



Hij zit nu op 7 voedingen van gem 120cc. Ik kolf in principe genoeg, alleen om 23 u komt er vrijwel niks uit terwijl hij veel drinkt. Dus ik heb nu toch aangevuld met vriezervoorraad, maar ook weer wat teruggestopt.



Nu is mijn plan:

6/7u live voeden met links (ochtend dus heb links meestal genoeg)

10u kolven

13 en 16 u kolven óf 15u kolven- even kijken wat haalbaar is

19u live voeden- zal missch bij moeten voeden

22/23u kunstvoeding

3u nachtvoeding live geven, zal misschien bij moeten voeden



Wat denken jullie- slaat dit ergens op? Is het haalbaar of bij voorbaat al niet? Hebben jullie een beter idee?



Links live voeden en dan rechts nog kolven wil

Ik liever niet ivm tijdgebrek.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en nog een vraag- eerst de vriezer helemaal leegmaken en dan pas bijvoeden met biobim? Of nu al kv geven voor die ene fles en kleine beetjes tussendoor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven