Broodbeleg baby 7 maanden

30-01-2011 10:00 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Doperwtje is inmiddels 7 maanden en lijkt op z'n moeder: hij houdt van eten



Hij eet tussen de middag een boterham, die we besmeren met een beetje boter of een dun laagje smeerkaas. Bij een google-tochtje naar mogelijk broodbeleg voor een baby van die leeftijd raak ik het spoor bijster: veel tegenstrijdigheden en het is me vaak niet duidelijk over een baby van welke leeftijd er gesproken wordt wanneer sommig beleg wordt aan- of afgeraden (ook niet als ik bij viva-topics uitkom).



Ik wil natuurlijk een Verantwoorde Moeder zijn , maar weet vervolgens niet meer wat nu geschikt is: leverworst is slecht, jam en appelstroop is zoet (maar is dat per se slecht?), welke alternatieven zijn er?
Alle reacties Link kopieren
Zaza, hier is er nooit fruithap over

Wel een goed idee, je optimistische baby-jam



Kipfilet bij avondeten is wel een goed idee trouwens, als wij iets eten wat niet geschikt is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erwt schreef op 30 januari 2011 @ 10:15:

[...]



Ik ga uit van het voedselintroductieschema van Kleintjes, die adviseert 12 maanden.



Op internet vind ik:

Als het eerste deel van het schema goed doorlopen is en de baby heeft geen of nauwelijks klachten kan voorzichtig begonnen worden met de licht allergene voedingsmiddelen. Dit is meestal vanaf 9 tot 12 maanden.



Er wordt na de introductie van de voedingsmiddelen die meestal geen reacties geven gestart met de licht allergene voedingsmiddelen ook wel triggers genoemd. Meestal gaat het bij deze voedingsmiddelen niet om een allergische reactie.



Licht allergene voedingsmiddelen:

Aardbei

Chocolade/cacao

Citrusfruit (mandarijn, sinasappel, citroen)

Tomaat

Varkensvlees

Kiwi

SpecerijenKleintjes adviseert krentenbrood ook pas vanaf 1,5 jaar.

http://www.borstvoeding.c ... elintroductieschema.5.pdf

Carrera is dus echt een Onverantwoorde Moeder







hier alleen droog brood, vooralsnog
Alle reacties Link kopieren
Iedereen zal hier weer andere meningen over hebben vermoed ik...

Ik gaf die van mij op brood als baby:

Geprakte banaan

appelstroop

jonge kaas

Fruithapje uit een potje

smeerkaas
Alle reacties Link kopieren
Erwt ik maak Grote Fruithapjes voor de mama en het Veulen.

En bij vier stuks fruit in de blender kan ik dan wel 2 eetlepeltjes apart houden voor die middag.

Van een 'normale' portie blijft idd ook niets over.

Veulen wil graag om gedoopt worden tot 'Bootwerker' gezien zijn eetgedrag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was een stuk ouder toen hij ging eten, maar deed dat wel onder begeleiding van een kinderdietist, en appelstroop was volgens haar zo'n beetje het gezondste broodbeleg voor kindjes die net vast voedsel gaan eten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het boekje van het Voedingcenctrum even citeren (is mijn baby-eet-bijbel). Verder kun je altijd je boterham in vieren snijden en op elk deel wat anders smeren, zit je altijd goed. Wij doen altijd een halve apelstroop vanwege het ijzer en de andere helft wat anders. Wij geven wel gewoon aardbeienjam, pindakaas enzo. Maar dat moet je zelf weten, bij ons zitten geen allergieën in de familie. Wij geven ook brood zonder de broodkorst ervan af te halen.



Afijn het boekje:

Smeer op brood altijd een beetje zachte margarine uit een kuipje. Meer beleg hoeft niet, maar kan wel. Bijvoorbeeld appelstroop of jam. Fruit is ook lekker als broodbeleg, geprakt of in kleine stukjes. Hartig beleg is niet beter dan zoet beleg. Hartig beleg als kaas en vleeswaren is al gauw vrij vet. Kies daarom voor magere soorten, bijvoorbeeld 20+ kaas of een plakje kipfilet.



Wat geef je nog even niet:

* Honing: honing kan besmet zijn met een bacterie die jonge kinderen erg ziek kan maken. Wacht daarom met honing tot je kind 1 jaar oud is.

En geef niet te veel:

* Smeerkaas: in smeerkaas zit veel zout. Houd het bij één of twee boterhammen met smeerkaas per week. Of kies voor zoutarme smeerkaas.

* Smeerleverworst: hierin zit veel vitamine A en te veel vitamine A is ongezond. Geef daarom per week niet meer dan één tot twee boterhammen met smeerleverworst.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een tip over allergene fruitsoorten; Fruit in potjes en in jam is verhit, waarbij het hele allergenen verhaal niet meer speelt. Die zijn al doodgekookt, in potjes fruit worden de vitaminen later weer toegevoegd.



Het advies om voor een bepaalde leeftijd geen aardbeien te geven heeft dus alleen betrekking op verse aardbeien, of producten met verse aardbeien.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn overleden door het eten van een overdosis lever ivm overdosis vitamine A daarin. Wat het percentage lever in smeerleverworst is.... Maar ik bedenk me net, dat als je baby dat extreem lekker vindt, kun je ook de vegetarische pate kopen (Albert H).
Alle reacties Link kopieren
Mijn neefje kreeg vanaf 7 maanden brood met een heel dun laagje appelstroop. Hij is nu 9 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips allemaal, dank!

Appelstroop gaan we ook eens proberen. Vanmiddag een boterham met een heel dun laagje jam. Dat viel wel in de smaak
Erwt, je bent wel een beetje een Momzilla hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik geef smeerkaas van La Vache Qui Rit, die is minder zout dan de meeste andere smeerkazen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 30 januari 2011 @ 16:37:

Erwt, je bent wel een beetje een Momzilla hoor Ik val mezelf ook een beetje tegen met mijn HELPPPP-hoe-zit-dat-met-mijn-baby-topics
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is overigens 15 maanden, toen ze 7 maanden was at ze nog geen smeerkaas. Ik ben ook begonnen met alleen een beetje margarine.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Erwt schreef op 30 januari 2011 @ 16:43:

[...]



Ik val mezelf ook een beetje tegen met mijn HELPPPP-hoe-zit-dat-met-mijn-baby-topics Gelukkig heb je je zelfspot nog
Alle reacties Link kopieren
Geprakte banaan, geprakte avocado, appelstroop, laagje roomboter of gewoon droog. In het schema van Kleintjes staat nog meer, dus daar kun je ook even kijken.



In smeerkaas zit veel te veel zout. Dus dat zou ik laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal eens even naar die smeerkaas van La Vache Qui Rit kijken. Doperwtje kijkt namelijk erg verlekkerd bij die boterhammen met smeerkaas, dus als er een zoutarme variant is, zou dat mooi zijn.



Een droge boterham wordt hier (na de eerste kennismaking met brood de eerste maand) niet zo erg meer gewaardeerd
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 30 januari 2011 @ 16:48:

[...]





Gelukkig heb je je zelfspot nog Als ik die niet meer zou hebben, in combinatie met dat Momzilla-gedrag, zou ik de rest van de winter met mijn hoofd onder mijn dekbed blijven liggen
Alle reacties Link kopieren
quote:Erwt schreef op 30 januari 2011 @ 19:02:

Ik zal eens even naar die smeerkaas van La Vache Qui Rit kijken. Doperwtje kijkt namelijk erg verlekkerd bij die boterhammen met smeerkaas, dus als er een zoutarme variant is, zou dat mooi zijn.



Een droge boterham wordt hier (na de eerste kennismaking met brood de eerste maand) niet zo erg meer gewaardeerd Ik geef ook vaak zuivelspread, alleen dan de merkloze variant van de Appie. Is ook kaas-achtig, maar veel minder zout.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, da's ook een goed idee
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat Doperwt wat weekjes voorloopt op Kweetwel, hoef ik geen topics te openen
Alle reacties Link kopieren
Tartex, jam, perenstroop of gewoon alleen een beetje boter.

Maar een geprakt banaantje of appelmoes/compot doen het ook goed hoor op een broodje.

Kwak of yoghurt en dan de halfvolle versie

En zijn op elke hoek van de straat te koop.



Maar je kunt ook bloempannekoekjes bakken van je gekolfde melk of oplosmelk. En dat is ook te combineren met groentes erdoor heen.



Want;

Smeerkaas bevat hoe dan ook veeeeeeeeeeeeel en veel te veel zout ook de 20+ versie. Smeerworsten & Paté's bevat inderdaad orgaanvlees.

Geen honing, geen aarbeien/kersen jam, geen pindakaas, geen appelstroop, geen ei(producten) en vooral ook geen zware volkorenbrood, dat kunnen de de darmen nog niet goed verwerken.Die andere procucten zijn echt onwijs slecht voor je kind en moet je echt niet doen.

Deze producten kun je vanaf een jaar of anderhalf mondjes aan introduceren. (overdaad levert schade op)



Probeer je kind vooral zoveel mogelijk verschillenden smaken aan te leren. Dit is een periode waarin ze (nog) alles eten en je dus de basis legt voor de smaak van kinderen.
Hier op het kinderdagverblijf krijgen kinderen die een boterham eten bij de 1e boterham of smeerkaas of smeerworst op hun brood. Heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht dat smeerworst/leverworst niet goed is op jonge leeftijd... Kinderen die al een 2e boterham eten krijgen chocopasta, pindakaas of appelstroop.
Alle reacties Link kopieren
Eh, pindakaas en appelstroop niet voor anderhalf? Appelstroop is niets mis mee voor kleintjes, en pindakaas: er is mij door een kinderdiëtist verteld (toen ik vroeg waarom dat vanaf 9/10 maanden werd geadviseerd terwijl het zo allergeen is) dat dat juist voor het eerste jaar geïntroduceerd moet worden om de kans op allergie te verkleinen (helaas hadden wij dan weer pech, want die allergie bleek al te bestaan).



Momzilla-Erwt, ik smeerde toen alleen boter. Dat werd iets later Philadelphia, geprakt fruit, jonge kaas (met zo min mogelijk zout), appelstroop, kipfilet.
Wat ik een handige richtlijn vind is het volgende schema van borstvoeding.com (ik zag Wen reageren en dacht 'o ja, das misschien wel een tip ), ook te gebruiken voor niet-borstvoedingsgevende moeders uiteraard:



voeselintroductieschema pdf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven