Gezondheid alle pijlers

Lang en zwaar ongesteld

23-04-2024 10:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels hang ik tegen de overgang aan. Ik heb al een jaar lang zwaardere menstruaties, vijf dagen met flink bloedverlies., cyclus rond onregelmatig maar meestal binnen 38 dagen.
Maar nu ineens ben ik al 29 dagen bijna onafgebroken ongesteld met flinke stolsels. ( 5 cm)
Soms is het zoveel ineens dat ik t niet kan opvangen met zwaarste tampon of cup en maandverband. Op een nacht gulpte het er voor mijn gevoel uit. En ook overdag al een keer zo’n bloedbad gehad gelukkig op t toilet.
Het komt dus niet druppelsgewijs maar ineens een grote hoeveelheid.
Wie herkent dit? En wat gebruik je ertegen.?
Wellicht ervaring met Nova sure?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ballontherapie gedaan. Dan wordt dmv heet water in een ballon je baarmoederslijmvlies weggebrand. Appeltje eitje. En daarna kon ik mijn menstruatie met een inlegkruisje af.

Toevoeging: ik was 'gewoon' een dag of 5 ongesteld waarvan 3 dagen heel zwaar. Mijn cyclus was altijd al kort, rond de 22 dagen, toen de overgang inzette (ik was begin 40) werd dat 17 dagen.
Ik mocht geen hormonen dus Mirena viel af.
vivapimpelmees wijzigde dit bericht op 23-04-2024 11:07
39.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit hetzelfde probleem gehad, ik was toen 51. Door huisarts verwezen naar gynaecoloog. Zij stelde 3 opties voor in volgorde van uitproberen:

1. Mirenaspiraal ( die mogelijk dan ook een gunstige invloed zou kunnen hebben op de andere overgangsverschijnselen)

2. Baarmoederslijmvlies "wegbranden" met hete ballon, zoals vivapimpelmees beschrijft

3. Baarmoederverwijdering

Optie 1 was meteen fantastisch succesvol!! Nooit meer ongesteld en weinig last van overgang gehad.
"Erf de ogen van je kind, kijk erdoor..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Om die reden heb ik een Mirena laten plaatsen. Ik was gewoon echt dagen aan huis gekluisterd, bang om door te lekken. Dit ondanks grootste tampon en grootste maandverband. Daar was ik snel klaar, dus Mirena laten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso moet je ermee naar de huisarts gaan. Bij mij waren het hevige vleesbomen (zo'n smerig woord, maar dat daargelaten) en is de baarmoeder verwijderd. Ik vond het allemaal meevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje 29 dagen onafgebroken ongesteld, en dan ook nog zwaar ongesteld, heftig!

Ik zit ook in de overgang, maar bij mij is het juist andersom, soms een druppelje, meer niet.

Sterkte ermee.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Noëlle_ismijnnaam schreef:
23-04-2024 12:11
Sowieso moet je ermee naar de huisarts gaan. Bij mij waren het hevige vleesbomen (zo'n smerig woord, maar dat daargelaten) en is de baarmoeder verwijderd. Ik vond het allemaal meevallen.

Ik hoor inderdaad van meer vrouwen die het weghalen, dat ze daarna opgelucht zijn dat ze van het gedoe af zijn.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga even naar de huisarts. Bij mij moest de baarmoeder verwijderd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral naar de huisarts en een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog. Hier inderdaad novasure gehad, daar ben ik nog steeds blij mee.
Gaat om een vleesboom of myomen vergeet dan niet te vragen of embolisatie een alternatief is voor baarmoederverwijdering. Dat is een veel minder grote ingreep, veel minder hersteltijd, en werkt vaak net zo goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja zo'n 1,5 jaar ook last van gehad, let op hoor want ik had flinke bloedarmoede. Ik gebruikte s' nachts incontinentie verband of broekjes en dan ook nog eens een dik badlaken om niet na ieder nacht de lakens te hoeven verschonen. Ga idd naar de huisarts, wie weet is er iets te doen, ik wilde niet weer hormonen gaan slikken dus heb maar door gesukkeld niet echt een goed idee achteraf, nu al lekker 1 jaar niet meer ongesteld dus joepie!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een nova sure behandeling gehad. En ik was wel zwaar ongesteld, maar niet zo erg zoals jij het beschrijft.
Sommigen zijn na de nova sure behandeling niet meer ongesteld. Ik wel helaas, maar wel een stuk minder dan voorheen. Ik kan nu weer activiteiten ondernemen zonder dat ik met dubbele bescherming rond moet lopen.
Laat je doorverwijzen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar! Hier is het de laatste 6 jaar bal geweest toen ik voor een verre reis de pil weer ging slikken. Vervolgens compleet van slag. De coronavaccinaties hebben daar nog een schepje bovenop gedaan en ziedaar: menstruaties van een dikke week met dagen dat je een compleet bloedbad hebt.

Vorig jaar een mirena laten plaatsen, dat heeft in het begin geholpen met uiteindelijk ook nog weer een lange en hevige menstruatie wat de druppel was; weer terug naar de gynaecoloog. Daar bleek dat de spiraal verdwenen was. Voor Novasure was de vorm van mijn baarmoeder niet effectief genoeg en daardoor is vorige week mijn baarmoeder verwijderd.

Ik lig dus nog op de bank, qua pijn valt het me ontzettend mee en ben ik er alleen maar blij mee. Bijkomend voordeel: er zijn in de toekomst ook geen uitstrijkjes meer nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaren geleden had ik dit ook, ik was eind 40 en was wekenlang achter elkaar ongesteld met hevig bloedverlies. Hierdoor kon ik soms niet naar mijn werk, bovendien was ik enorm duizeling vanwege bloedarmoede.

Naar de gynaecoloog geweest en die constateerde een vleesboom. Ik kreeg een ruggenprik en de vleesboom is verwijderd, mijn baarmoeder bleef ik behouden. Daarna meteen veel minder vaak en heftig ongesteld en na een jaar of 2 stopte de menstruatie helemaal en is ook nooit meer teruggekomen, ik was toen 50 jaar.

De operatie viel heel erg mee al vond ik een ruggenprik best wel eng, maar ook daar niet veel van gevoeld omdat ik verdoofd werd voordat ik de prik kreeg. Ik ben ongeveer een week thuis geweest na de operatie, daarna kon ik gelukkig weer aan het werk.

Hopelijk wordt er voor jou ook snel een oplossing gevonden TO want ik weet hoe vervelend het is om je zo onzeker en rot te voelen door dat vele bloedverlies. Ik wens jou dan ook sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ook jaren last van gehad. Weken achter elkaar zeer zwaar ongesteld. Met flinke stolsels en telkens een puur bloedbad. Weken ongesteld, weekje niet en dan weer weken ongesteld, en dat zo'n jaar of 5 / 6 achter elkaar. Huisarts zei dat het er bij hoorde en dat het wel een jaar 10 kan duren. Uitstrijkje was goed, medisch gezien geen ernstige dingen behalve een serieus ijzertekort. Gek genoeg had ik daar zelf helemaal geen last van maar volgens bloedonderzoek was het behoorlijk laag. Dus aan de ijzerpillen geweest. En verder dus jaren achter elkaar door gemodderd. Op den duur wordt je erg inventief met maandverband en dubbele onderbroeken verschoonsetjes. Ik leerde er letterlijk gewoon mee leven.. Gek genoeg had ok alleen praktisch gezien last van alles, voor de rest geen buikpijn of wat dan ook.
Na een paar jaar werd het langzaam minder en hing het over op normaal ongesteld zijn. Tot ook dat uiteindelijk minder werd en langzaam van minder naar niks ging. Nu ben ik al weer een jaar of 2 overal van af en volop in de overgang. Maar geen last van andere overgangssymptonen. Geen opvliegers, geen stemmingswisselingen, of wat dan ook. Achteraf gezien denk ik dat ik alle ellende in 1 x heb gehad aan het begin en nu gewoon weer fluitend door het leven ga!
Alle reacties Link kopieren Quote
Net de novasure achter de rug, hoe het dus straks bevalt kan ik je nog niet zeggen maar qua procedure viel het alles mee (wel onder sedatie).

Laat je door de huisarts naar de gynaecoloog verwijzen, die zal een echo doen om vleesbomen ed uit te sluiten.
Er zijn verschillende opties, daar bestaat een overzicht van (als je googlet op keuzekaart hevige menstruaties oid vind je hem wel).

Belangrijk is wel dat het niet te lang duurt, mijn hb ging in een paar weken tijd heel hard achteruit, heb uiteindelijk ook een ijzerinfuus gehad omdat ik echt omging door de bloedarmoede.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties. Heel verschillend en fijn om wat opties te lezen en jullie ervaringen te horen. En de kaart is ook heel handig.
Ik ben dus geen uitzondering aan jullie verhalen te horen.
Het is voor mij nu het niet meer zorgeloos op pad kunnen en het niet meer zorgeloos kunnen sporten wat zo ingrijpend is want ik weet nooit wanneer “ het toeslaat” . Ik wil gênante situaties voorkomen. Wat helaas al gebeurt is , ik zat in een wacht ruimte en keek even achterom toen ik aan de beurt was. Je raad het al. …. Naast een aantal andere dingen die nu spelen. Dus ik ben eigenlijk niet van plan om er maar gewoon mee te leren leven zoals sommigen van jullie wel hebben gedaan.
Bloedarmoede zou kunnen, ik ben wel duizelig bij opstaan en trap lopen, dan hijg ik me ook een ongeluk maar afgelopen oktober was het nog op niveau. Geen idee of dit zo snel kan dalen.
Het gekke is het is soms een hele dag weg om dan plotseling ineens enorm te bloeden “ down there” , soms overdag ineens , soms s’ nachts. Flink doorlekken is dan niet te vermijden. Maar dit duurt nu al een maand.

Ik liep al bij een gyn, het uitstrijkje was goed. En dat ze een echo ook heeft gemaakt. Geen bijzonderheden dacht ik. Ik kan me nog herinneren dat ze zei je menstruatie zit er aan te komen en ik toen nog weken heb gewacht tot ik het werd. Toen dacht ik nog hmmm… je hebt het dus niet goed gezien. Ik kreeg medicatie om tijdens de dagen van de menstruatie zelf te slikken. Maar dit is natuurlijk alleen handig als je gewoon weet dat je vijf dagen moet slikken en dan is je menstruatie voor bij. En kan je weer zonder. Maar om dit nu een maand te slikken is niet de bedoeling natuurlijk.
Toch maar weer een doorverwijzing vragen dus……
Nog steeds benieuwd naar ervaringsverhalen trouwens. …..Ik neig wel naar een novasure behandeling. Is dit hetzelfde als met een ballonnetje wegbranden zoals enkelen van jullie hier aangaven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Novasure gaat volgens mij met radiogolven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wisteriaria schreef:
25-04-2024 15:30
Bedankt voor jullie reacties. Heel verschillend en fijn om wat opties te lezen en jullie ervaringen te horen. En de kaart is ook heel handig.
Ik ben dus geen uitzondering aan jullie verhalen te horen.
Het is voor mij nu het niet meer zorgeloos op pad kunnen en het niet meer zorgeloos kunnen sporten wat zo ingrijpend is want ik weet nooit wanneer “ het toeslaat” . Ik wil gênante situaties voorkomen. Wat helaas al gebeurt is , ik zat in een wacht ruimte en keek even achterom toen ik aan de beurt was. Je raad het al. …. Naast een aantal andere dingen die nu spelen. Dus ik ben eigenlijk niet van plan om er maar gewoon mee te leren leven zoals sommigen van jullie wel hebben gedaan.
Bloedarmoede zou kunnen, ik ben wel duizelig bij opstaan en trap lopen, dan hijg ik me ook een ongeluk maar afgelopen oktober was het nog op niveau. Geen idee of dit zo snel kan dalen.
Het gekke is het is soms een hele dag weg om dan plotseling ineens enorm te bloeden “ down there” , soms overdag ineens , soms s’ nachts. Flink doorlekken is dan niet te vermijden. Maar dit duurt nu al een maand.

Ik liep al bij een gyn, het uitstrijkje was goed. En dat ze een echo ook heeft gemaakt. Geen bijzonderheden dacht ik. Ik kan me nog herinneren dat ze zei je menstruatie zit er aan te komen en ik toen nog weken heb gewacht tot ik het werd. Toen dacht ik nog hmmm… je hebt het dus niet goed gezien. Ik kreeg medicatie om tijdens de dagen van de menstruatie zelf te slikken. Maar dit is natuurlijk alleen handig als je gewoon weet dat je vijf dagen moet slikken en dan is je menstruatie voor bij. En kan je weer zonder. Maar om dit nu een maand te slikken is niet de bedoeling natuurlijk.
Toch maar weer een doorverwijzing vragen dus……
Nog steeds benieuwd naar ervaringsverhalen trouwens. …..Ik neig wel naar een novasure behandeling. Is dit hetzelfde als met een ballonnetje wegbranden zoals enkelen van jullie hier aangaven?
Mag ik zeggen dat ik het vrij naïef vind, dat je je afvraagt of het HB snel kan zakken en of het bloedarmoede kan zijn, want in oktober was alles nog goed? Je vloeit inmiddels een maand en oktober is al een HALF jaar geleden. Natuurlijk kun je door langdurig vloeien bloedarmoede krijgen. Duizeligheid bij opstaan en hijgen bij traplopen kan daar ook bij passen. Hoe is het met je energiepeil in het algemeen?

En je weet dus eigenlijk niet wat er uut de echo is gekomen? Ik zou even inloggen bij de online omgeving van het ziekenhuis of huisarts om de brieven te lezen als ik jou was... daar vind je vast het antwoord!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn hb was in januari nog gemeten vanwege een longembolie, toen 8,7. Na twee weken hevige menstruatie zat het op 6,5 en nog 2,5 week later op 5,2.
Dus ja, dat kan heel snel zakken.
Ik ben meerdere keren bijna flauwgevallen en een keer ging het ook echt mis. Wees daar echt alert op, zeker als je al zegt dat je duizelig bent en kortademig. Oh en als je hb inderdaad veel te laag is, laat je dan niet afschepen met ijzertabletten, dat duurt maanden voor het effect heeft. Een ijzerinfuus heeft je veel sneller weer op niveau. Ik moet komende week weer bloedprikken of het nu weer boven de norm van 7,5 zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Novasure heb ik dus net gehad, afgezien van wat moeheid door de sedatie (maar dat komt ook doordat mijn conditie al niet best is) viel het heel erg mee. Nu na een week geen afscheiding meer, en wat er is geweest was echt minimaal.
Ik gebruik delamonie als anticonceptie erbij, en eindelijk eindelijk eindelijk lijkt het nu allemaal goed te werken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven